סנטור בכיר: טראמפ "מסרס בפומבי" את שר החוץ שלו, טילרסון

יו"ר ועדת יחסי החוץ של הסנאט, בוב קורקר, בעקבות הכרזת הנשיא על אי-אשרור ההסכם הגרעיני עם איראן: הבעיה הגדולה של טראמפ היא סירוסו הפומבי של הדיפלומט הראשי שלו, התנהלות שמציבה לארה"ב שתי אפשרויות בלבד - מלחמה עם איראן, או איראן גרעינית

טראמפ וטילרסון /  צילום: רויטרס טראמפ וטילרסון / צילום: רויטרס
רן דגוני 14.10.2017

 

אם נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, מקווה שהקונגרס יטיל מחדש סנקציות על איראן, בעקבות הכרזתו אמש (ו') על אי-אשרור ההסכם הגרעיני עמה, הסנטור בוב קורקר הוא אחד מהמכשולים הגדולים ביותר בדרך להשגת המטרה הזו.

קורקר, רפובליקאי, הוא יו"ר ועדת יחסי החוץ של הסנאט והמחוקק בעל ההשפעה הרבה ביותר על ניסוחם של חוקים הקשורים למדיניות החוץ של ארה"ב. מבחינת רבות, גורל יוזמתו של טראמפ לכופף את האיראנים תחת נטל של סנקציות חדשות תלוי בסנטור הזה, שמידת הערכתו את טראמפ שואפת לאפס, כפי שתעיד התבטאותו שהבית הלבן בממשל הנוכחי נהפך ל"גנון למבוגרים".

בריאיון לבעל הטור ג'קסון דיל ב"וושינגטון פוסט", אומר קורקר, כי בעייתה הגדולה של ארה"ב היא, שטראמפ מסרס את הדיפלומט הראשי שלו, שר החוץ רקס טילרסון, ובכך הוא דוחף את ארה"ב ל"מצב בינארי", שבו יוצבו לפני וושינגטון שתי אופציות בלבד: מלחמה, או תרחיש שבו קוריאה הצפונית או איראן יהיו מסוגלות לאיים על ארה"ב בנשק גרעיני.

"אינך יכול לאיים בפומבי על שר-החוץ שלך בלי לתקוע את עצמך למצב בינארי (שבו עומדות לפניך רק שתי אפשרויות, ושתיהן רעות)", אמר קורקר. "ישנם הציוצים הבלתי אחראיים (של טראמפ) שמעלים את המתיחות באזור, אך הסירוס של טילרסון הוא הדבר שהכי מדאיג אותי".

טילרסון מקבל ציונים נמוכים בוושינגטון, הן בתוך משרד החוץ והן מחוצה לו, כותב בעל הטור. מותחי הביקורת סבורים שהוא משתף פעולה עם טראמפ במאמצים לשלול מהדיפלומטיה האמריקאית משאבים, סמכויות ויוקרה ציבורית. אך קורקר מציין, שטילרסון ממלא תפקיד מרכזי במאמצים למנוע עימות עם קוריאה הצפונית באמצעות ניהול דיפלומטיה שקטה עם סין.

"הפעילויות הדיפלומטיות החשובות ביותר של ארה"ב הם המגעים עם סין, ואלה התקדמו במידה רבה מאוד", אמר הסנטור. "כמה מהדברים שאני מדבר עליהם ממש יוצאים מגדר הרגיל".

הבעיה היא, אומר קורקר, שהציוצים של טראמפ והצהרות אחרות שלו מרמזים שלא תיתכן עסקה עם קוריאה הצפונית, ושטילרסון "מבזבז את זמנו" על מאמציו להידבר עם פיונגיאנג. התבטאויות כאלה גורמת לסינים לסגת מנכונותם הראשונית להפעיל לחץ רציני על קוריאה הצפונית.

"כאשר אתה מערער את מעמדו של הדיפלומט הראשי שלך, אתה גורם להתפוררות כל ההישגים האלה", אמר קורקר. "שיתוף, פעולה עם הסינים הוא למעשה הדרך לא להיקלע למצב בינארי. כאשר אתה מסרס בפומבי את שר החוץ שלך, אתה מוריד אופציות אחרות מעל השולחן".

שהקונגרס יתקן את החוק

הסנטור מוצא קווי דמיון מסוימים בין איראן לבין קוריאה הצפונית ולכן הוא מנסה לשמר את האופציות הדיפלומטיות במאמצים למנוע נשק גרעיני מטהרן, מציין בעל הטור ב"פוסט". קורקר מציע, ברוח נאום טראמפ, שהקונגרס יתקן את החוק מ-2015, שמתיר לממשל להטיל מחדש את הסנקציות על איראן אם היא לא תקיים את ההסכם הגרעיני. על פי התיקון שהוא מציע, הסנקציות "יחודשו מיד" אם איראן לא תקיים כמה תנאים חדשים. למשל: בדיקות חודרניות יותר של פקחים בינלאומיים במתקנים הגרעיניים האיראניים, וביטול סעיף הפקיעה, שיבטל הגבלות על כמה פעילויות גרעיניות, לרבות העשרת אורניום, בעוד שמונה שנים.

הסנטור מודה, שאפשר לראות ביוזמתו מאמץ אמריקאי לשנות באופן חד-צדדי הסכם רב-לאומי. אך הוא מציין, שכוונתו אינה להשמיד את ההסכם הגרעיני אלא "להקפיא" אותו. כדבריו: "לא נעשה שום דבר שיפר את ההסכם".

קורקר מדגיש בראיון, שכוונתו לשמר את הפעילות הדיפלומטית שטראמפ מאיים לקרוע לגזרים. טראמפ אמר אמש, שההסכם "יבוטל" אם הקונגרס לא יפעל. לדברי קורקר, הקונגרס יכול לשמר את ההסכם הקיים ולהניח את התשתית למשאים ומתנים נוספים עם בעלות ברית ועם איראן.

"זו הדרך להתחיל בשיחה", הוא אומר. אך בעל הטור מוסיף, שהמגעים יהיו קשים: הדמוקרטים בקונגרס וממשלות באירופה מגיבים בשלילה על נאום טראמפ.

בהתבטאות קודמת, ב-8 באוקטובר, אמר קורקר: אני חושב שהשר טילרסון ואחרים הם האנשים שמסייעים לחצוץ בין ארצנו לבין כאוס, ואני תומך בהם מאוד... אני חושב שטילרסון נמצא במצב קשה ביותר. הוא מנסה לפתור רבות מבעיות העולם, במקרים רבים בלי התמיכה והסיוע שהוא צריך לקבל, לדעתי". בהזדמנות אחרת הוא אמר, שטראמפ עלול להוביל את העולם למלחמת עולם שלישית.

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
איראןדונלד טראמפסנאטרקס טילרסון
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.