המטאור הפוליטי בן ה-31 שלקח את אוסטריה ימינה

סבסטיאן קורץ ביצע מהפך במפלגת העם השמרנית בחמשת החודשים האחרונים ■ הקואליציה שהוא עשוי להרכיב עם מפלגת הימין הקיצונית, עשויה לחזק את הגוש המתנגד להגירה באיחוד ■ השותף הפוטנציאלי לקואליציה היה קשור לתנועות נוער ניאו-נאציות

סבסטיאן קורץ/ רויטרס  סבסטיאן קורץ/ רויטרס
אסף אוני 16.10.2017

סבסטיאן קורץ, מטאור פוליטי בן 31 שכבר הספיק לכהן כשר חוץ, צפוי לכהן כקנצלר הבא של אוסטריה, לאחר קמפיין מוצלח שהוביל בראש המפלגה השמרנית שכלל מהפך תדמיתי למפלגה, הבטחות ל"שינוי רדיקלי" בתרבות הפוליטית ומאבק באיסלאם הפוליטי ובניצול מערכת הרווחה על ידי פליטים, מבקשי מקלט ומהגרים.

לפי התוצאות הכמעט סופיות של הבחירות הכלליות שהתקיימו אתמול (א') באוסטריה קיבלה מפלגת העם האוסטרית (OVP) בראשות קורץ 31.6% מקולות הבוחרים, כשהיא מדיחה מהשלטון את המפלגה הסוציאל-דמוקרטית האוסטרית (SPO), בראשות כריסטיאן קרן (51), שקיבלה כ-26.9% מהקולות. מפלגת החירות הימנית (FPO), בראשות היינץ-כריסטיאן שטראכה, קיבלה כ-26% מהקולות, וכמעט שיחזרה את ההישג ההיסטורי שלה מ-1999, אז עמד בראשה יירג היידר.

בסך הכול, גוש הימין באוסטריה, שהבטיח לבוחרים מדיניות קשוחה יותר נגד פליטים וצעדים ברורים יותר נגד האיסלאם, קיבל בבחירות אתמול כ-14% יותר לעומת התמיכה בו בבחירות הקודמות, ב-2013.

כעת צפוי נשיא אוסטריה להעניק לקורץ, שביצע מהפך בסגנון נשיא צרפת עמנואל מקרון במפלגה השמרנית בחמשת החודשים האחרונים, שכלל שינוי שם וצבע המפלגה משחור לטורקיז והצבת אאוטסיידרים פוליטיים במקום גבוה ברשימה (ביניהם הפסיכולוג היהודי מרטין אנגלברג, שהיה פעיל בקהילה היהודית של וינה), את המנדט להרכיב ממשלה. קורץ עשוי לפנות לשם הרכבת הקואליציה לשטראכה, שמיתן את ההתבטאויות נגד זרים בקמפיין הנוכחי מתוך ציפייה להיכנס לקואליציה, או לשלוט בראשות ממשלת מיעוט. תסריט אפשרי פחות הוא שחזור של הקואליציה הרחבה עם הסוציאל-דמוקרטים.

חזר על הבטחות הקמפיין

בהודעת הניצחון שלו חזר קורץ על הבטחותיו לבוחרים במהלך הקמפיין. "התוצאה ההיסטורית של הבחירות", אמר אמש לאחר פרסום תוצאות המדגמים, "היא מנדט ברור לצורך בשינוי במדינה שלנו. זה הזמן לגבש סגנון פוליטי חדש".

קורץ דיבר במהלך מערכת הבחירות על הצורך לצמצם את תשלומי הרווחה לכ-90,000 הפליטים שקיבלה אוסטריה בקיץ 2015, אז עברו דרך המדינה יותר ממיליון בני אדם בדרך לגרמניה. הוא גם הבטיח להיאבק ב"איסלאם הפוליטי" ולהתנגד לתוכנית האיחוד האירופי לחלוקה ב"נטל הפליטים" שמקדמת הנציבות האירופית.

מבחינת האיחוד, בחירתו של קורץ עשויה לחזק את הגוש המתנגד באופן חריף להגירה, ובמיוחד להגירה מוסלמית, שבו חברות כעת הונגריה ופולין.

המנצח הגדול הנוסף

לצד קורץ, המנצח הגדול הנוסף של הבחירות הוא שטראכה (48), שניסה להוביל קמפיין מתון ואחראי בבחירות הנוכחיות, כשהוא מנצל את חילופי ההאשמות האישיות בין קורץ לקרן סביב "פרשת זילברשטיין", שבה שכרה המפלגה הסוציאל-דמוקרטית את שירותיו של היועץ הישראלי לטובת קמפיין שלילי נגד המועמד השמרני. שטראכה, שהתבטא בחריפות נגד האיסלאם, האשים את קורץ ב"גניבת רעיונות" בנוגע למדיניות נגד הגירה ממפלגת החירות הימנית, ואתמול כשהתבררו התוצאות אמר כי משמעותן היא ש"60% מהאוסטרים הצביעו בעד המדיניות של מפלגת החירות".

שטראכה מנסה בעקביות להתרחק מהעבר הניאו-נאצי של מפלגתו, וכן מהעבר הניאו-נאצי האישי שלו. תחקיר של ה"זידויטשה צייטונג", ותמונות שהתפרסמו בשנים האחרונות בתקשורת האוסטרית, חשפו כי היה מעורב כצעיר בתנועות נוער ניאו-נאציות, ובין השאר הצדיע במועל יד והתעמת עם פעילי שמאל. שטראכה ביקר בישראל כמה פעמים, בהזמנת נציגים של הימין ושל תנועת "הליכוד", נפגש עם שר התקשורת איוב קרא ואף ביקר ב"יד ושם".

כמו קורץ, גם שטראכה נחשב כיום לפרו-ישראלי. אם תיכנס מפלגתו לקואליציה, תהיה זו הפעם השנייה שלה בשלטון, אחרי כהונה קטסטרופלית לאחר הבחירות ב-1999, שהביאה לירידה בתמיכה בה ולבחירתו של שטראכה כיו"ר המפלגה.

ההבטחות של סבסטיאן קורץ

* לצמצם את תשלומי הרווחה שמקבלים הפליטים, מבקשי המקלט והמהגרים באוסטריה

* לעכב את הליכי איחוד המשפחות של פליטים שכבר נמצאים במדינה

* להתנגד לתוכנית האיחוד האירופי לחלוקה מחדש של פליטים בכל מדינות האיחוד

* לנקוט צעדים נגד "איסלאם פוליטי" באוסטריה

* לסגור גני ילדים מוסלמים-בלבד במימון המדינה הפועלים בווינה

* לחוקק את "לקס (חוק) זילברשטיין" (על שם היועץ הפוליטי הישראלי טל זילברשטיין) - שיוציא מחוץ לחוק קמפיין פוליטי שלילי ומלוכלך במדינה

לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.