לבנון הודיעה על 2 רישיונות חיפוש גז, אחד מהם גובל בישראל

ישראל, שבינה לבין לבנון שורר סכסוך על הגבול הימי, עדיין לא החליטה על תגובה למהלך ■ את ההצעות הגיש קונסורציום בינ"ל של 3 חברות

חיפושי גז במים הכלכליים של לבנון / צילום: רויטרס חיפושי גז במים הכלכליים של לבנון / צילום: רויטרס
סוניה גורודיסקיעמירם ברקת 16.10.2017

התקדמות משמעותית לקראת קידוחי גז ונפט בשטח הימי של לבנון. משרד הנפט הלבנוני הודיע ב-12 לאוקטובר כי קונסורציום בינלאומי הגיש הצעות לביצוע קידוחי אקספלורציה בשני אזורי רישיונות (בלוקים) לחיפושי נפט וגז, שאחד מהם גובל מצפון באזור הימי הישראלי. ישראל עדיין לא החליטה כיצד תגיב על המהלך, על-רקע סכסוך גבולות בינה ובין לבנון הנמשך מאז הנסיגה הישראלית בשנת 2000.

על-פי הודעת משרד הנפט הלבנוני, התקבלו שתי הצעות שהוגשו במסגרת המכרז לחלוקת רישיונות חיפושי גז ונפט במים הכלכליים של לבנון. את שתי ההצעות הגיש קונסורציום בינלאומי  המורכב מענקיות האנרגיה טוטאל (צרפת), ENI (איטליה) ונובאטק (רוסיה). הקונסורציום צפוי לקבל את אזורי החיפושים (בלוקים) שמספרם 9 ו-4. במסגרת המכרז הוצעו חמישה בלוקים (מתוך עשרה בשטח הימי של לבנון), אך כאמור התקבלו רק שתי הצעות מצד מציע יחיד - עובדה המהווה כישלון חלקי לממשלת לבנון.

בלוק 9 גובל מצפון בקו המפריד בין המים הכלכליים של ישראל ולבנון ( Delimitiation line ). בין המדינות שורר מחלוקת בשאלה היכן עובר הקו. כתוצאה מכך נוצר אזור שנוי במחלוקת בין שני הקווים בצורת משולש  שקודקודו בראש הנקרה ובסיסו גובל במים הכלכליים של ממשלת קפריסין. בעבר נעשו ניסיונות לפשר בין הצדדים, בין היתר באמצעות שליח אמריקאי לאזור, אולם הצעת פשרה שהועלתה לפני ארבע שנים נדחתה, לטענת ישראל על-ידי לבנון.

ההערכות לגבי פוטנציאל התגליות במימי לבנון מתבססות על סקרים סייסמיים דו-מימדיים ותלת-מימדיים מקיפים שנערכו ב-80 אחוז מהשטח. לפי הערכות מקדמיות, בשטח בלוק 9 נמצא מבנה גיאולוגי העשוי להכיל גז בכמות דומה לזו של מאגר "תמר" הישראלי.

יצוין כי בעבר הקפיאה ישראל את רישיון אלון D הגובל בבלוק 9 מדרום, אך לאחרונה החליט שר האנרגיה ד"ר יובל שטייניץ להחזיר את הרישיון לידי המחזיקים המקוריים בו קבוצת דלק ונובל אנרג'י.     

בשוק מעריכים כי ENI וטוטאל החליטו להיכנס לשוק חיפושי הגז הלבנוני על רקע פעילותן המשותפת במימי קפריסין. בידי ENI זכויות בחמישה בלוקים ימיים במימי קפריסין ורק לאחרונה הסתיים בכישלון קידוח אקספלורציה משותף ל- ENI ולטוטאל בבלוק 11 הקפריסאי, הגובל בשדה הגז המצרי זוהר. היתרון בכך ששתי החברות כבר פעילות באזור הוא שיש להן ידע רב על המבנים הגיאולוגיים בשטח ועל סיכויי המציאה וההפקה של מרבצי נפט וגז. אזורי החיפוש בלבנון, ישראל וקפריסין נמצאים באזור גיאולוגי משותף המכונה האגן הלבנטיני.

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
גז טבעיחיפושי נפטלבנוןנפטקידוחי גז
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.