רשם האגודות השיתופיות: אסם הגליל פעלה בניגוד עניינים

דוח חקירה מיוחד קבע כי חברי הנהלת המפעל, המספק מזון בע"ח ל-34 יישובים בגליל, ביצעו עסקאות בעלי עניין ללא אישור ונתנו הנחות גדולות לקרובי משפחה ■ חברי ההנהלה זומנו לשימוע לקראת הדחה ■ יו"ר אסם הגליל, חיים דהן: "הדוח רצוף בדברים לא נכונים"

אסם הגליל / תמונה פרטית אסם הגליל / תמונה פרטית
משה ליכטמן 17.10.2017

בעקבות דוח חקירה מיוחד, הורה רשם האגודות השיתופיות, מירון הכהן, להשעות ולזמן לשימוע את חברי הנהלת אסם הגליל, מפעל המספק תערובות מזון לבעלי חיים ל-34 יישובים בגליל ופועל כאגודה שיתופית. החקירה, שביצע רו"ח חביב אבו ח'דרה מטעם רשם האגודות השיתופיות, התנהלה בעקבות תלונה של חקלאים, בראשות יוסי כמיסה ממושב מרגליות.

לפי ממצאי הדוח, שהועבר גם לפרקליטות המדינה, חברי ההנהלה פעלו בניגוד עניינים, העסיקו מקורבים ונתנו הנחות במיליוני שקלים למקורבים. החוקר המליץ לפזר את ההנהלה ולהחליפה בהנהלה ממונה. לפי הדוח, 5 מתוך 13 חברי ההנהלה נחשבים "לקוח עיקרי" של המפעל משום היקף הרכישות שלהם ושל קרובי משפחתם והיו "פסולים להיבחר לוועד ההנהלה של האגודה. הנהלת האגודה ויתר שומרי הסף שלה העלימו עין".

עוד נמצא כי 7 מתוך 13 חברי ההנהלה וקרובי משפחתם ביצעו עסקאות בעלי עניין עם המפעל, בניגוד לכללים המחייבים דיווח ואישור הנהלה לעסקאות כאלה, ותוך "הפרה שיטתית וגורפת של הוראות התקנון". בדוח נקבע כי התעלמות הנהלת האגודה ושומרי הסף האחרים "מהווה כשל חמור ביותר העשוי לאפשר התקשרויות מוטות ובלתי תקינות ופגיעה בעסקי האגודה". ועדת הביקורת, כך נקבע בדוח, כלל לא פעלה.

היו"ר: "מאמין שהכול יסתדר"

הביקורת בדוח מתייחסת גם לשני חברי ההנהלה הבכירים ביותר: היו"ר חיים דהן והמנכ"ל אוראל טויטו. דהן מועסק במקביל גם בחברת עמיר שיווק, מכון תערובת שלפי הדוח "מוכר סחורה דומה לזו של אסם הגליל ומתחרה בה על אותם לקוחות". למרות זאת, דהן לא דיווח על ניגוד העניינים כנדרש ולא קיבל אישור מוועד ההנהלה להמשך כהונתו בשני הכובעים. לדברי החוקר, דהן נמצא לכאורה "בהפרה מתמדת של חובת האמונים שלו לאגודה".

לגבי טויטו, שבידיו סמכויות בלעדיות לרכישת סחורות במאות מיליוני שקלים וסמכות למתן הנחות ללקוחות, נמצא שאחיו ואביו היו לקוחות אסם הגליל, ו"אביו של המנכ"ל הינו למעשה הלקוח השני הגדול ביותר של האגודה", בהיקף של כ-19 מיליון שקל ב-2015. בבדיקה מיוחדת של חשבוניות בחודש מסוים נמצא שחברת ג.ג, שבאמצעותה רכש אביו של המנכ"ל את התערובות, זכתה להנחה גבוהה יותר מההנחה המרבית שהמפעל נותן.

דהן מסר ל"גלובס" בתגובה: "הדוח הוא דוח ביניים ועוד לא עשינו שימוע. בימים הקרובים נגיש תגובה לדוח החוקר, שרצוף בדברים לא נכונים. אני מאמין שהכל יסתדר תוך חודש. אנחנו גם פועלים בבית משפט נגד מינוי ועד ממונה לפני שימוע, שזו הזכות הבסיסית שלנו".

ממשרד הכלכלה נמסר: "החלטת רשם האגודות ניתנה כהחלטה זמנית, לאור העובדה שממצאי החקירה עדיין כפופים לשימוע. כל עוד לא ניתנה החלטה סופית מנוע משרדנו מלהתייחס לממצאי החקירה או כל שמועה אחרת הקשורה בה. לפיכך, פרסומם או הפצתם הינם באחריותו הבלעדית של מפרסם הידיעה".

הממצאים נגד הבכירים

- חיים דהן, יו"ר הועסק במקביל במכון מתחרה, בלי שדיווח על ניגוד העניינים. דהן נמצא לכאורה "בהפרה מתמדת של חובת האמונים שלו לאגודה", נכתב בדוח

- אוראל טויטו, מנכ"ל אביו היה הלקוח השני בגודלו של האגודה והחברה שבאמצעותה רכש את התערובות זכתה להנחה גבוהה יותר מההנחה המרבית של המפעל

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
אסםניגוד ענייניםרשם האגודות השיתופיות
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.