מודי'ס: "בנק הפועלים ולאומי הם העמידים ביותר בפני זעזועים"

בסוכנות הדירוג מעריכים ששוק הנדל"ן מוסיף להיות מוקד הסיכון המרכזי של הבנקים בישראל, אך התרחיש למשבר בשנה וחצי הקרובות - נמוך ■ עוד מציינים במודי'ס כי שיעור ההלוואות הבעייתיות טוב יותר לעומת אירופה, וכי ריכוזיות תיק האשראי ירדה

אריק פינטו ורקפת רוסק עמינח / צילומים: שלומי ויוסף ותמר מצפי אריק פינטו ורקפת רוסק עמינח / צילומים: שלומי ויוסף ותמר מצפי
עירית אבישר 17.10.2017

תיק האשראי של הבנקים הולך ומשתפר, אך חשיפתם הגבוהה לשוק הנדל"ן ממשיכה להוות מוקד סיכון מרכזי. אלו המסקנות המרכזיות מהעבודה השנתית של חברת הדירוג מודי'ס על מגזר הבנקאות בישראל. מודי'ס הותירה את דירוג הבנקים השונים על כנם, ותחזית הדירוג ממשיכה להיות יציבה, כך עולה מהעבודה שהגיעה לידי "גלובס".

עוד עולה, כי במודי'ס מעריכים ששני הבנקים הגדולים, פועלים ולאומי, עמידים יותר להתמודד את קשיים מערכתיים. "מפועלים ולאומי יש דרישות הון גבוהות יותר, ולכן העובדה שיש להם 'באפרים' גבוהים יותר מבנקים אחרים ממקמת אותם כבנקים העמידים ביותר בפני זעזועים", כותבים במודי'ס.

עוד מוסיפים בחברה: "יחס ההון ליבה של שני הבנקים הגדולים גבוה (11.2-11.3%) וגם יחס הון למאזן הוא טוב ועומד על כ-7% בממוצע, ונחשב טוב יותר מבנקים באירופה שם עומד היחס על כ-5% בממוצע". במודי'ס מעריכים שיחסי ההון יישארו יציבים ברבעונים הקרובים, כאשר רווחי הבנקים יופנו למימון הצמיחה של הבנק ולהגדלת שיעור חלוקת הדיבידנד.

כאמור, בצד השלילי מציינים במודי'ס את חשיפת הבנקים לשוק הנדל"ן הגואה. "מחירי נדל"ן גבוהים והחשיפה הגבוהה של הבנקים לענף מהווים מוקד סיכון עבורם. הבנקים פגיעים במקרה של עליית ריבית וגידול באבטלה או תיקון חד במחירים", מסבירים במודי'ס, אך מסייגים ואומרים שהסיכוי להתממשות סיכון בדמות משבר בשוק הנדל"ן נראה נמוך. "ישנו ביקוש גבוה לנדל"ן, צפי להמשך ריבית נמוכה, שיעור תעסוקה גבוה במשק, נתוני צמיחה טובים וגם מגבלות שהטיל הרגולטור על הבנקים בכדי להקטין את הסיכון בתיק. על כן הסבירות שסיכונים אלה יתממשו בשנה וחצי הקרובות נראית נמוכה".

מזרחי טפחות הכי חשוף לנדל"ן

במודי'ס מציינים כי הבנק החשוף ביותר לנדל"ן הוא מזרחי טפחות, ש-66% מתיק האשראי שלו הוא במשכנתאות ו-8% נוספים הם במימון פרויקטים בתחום הנדל"ן והתשתיות. עוד הם מציינים, כי הבנק הבינלאומי שמרן למדי בתחום המשכנתאות - כ-72% מהמשכנתאות שלו ניתנות למימון נכסים בהיקף של פחות מ-60% משווי הנכס.

מודי'ס מציינים לחיוב את השיפור באיכות תיק האשראי בבנקים, המתבטא בירידה בריכוזיות התיק ובנתונים נמוכים על היקף ההלוואות הבעייתיות.

"שיעור ההלוואות הבעייתיות טוב יותר לעומת אירופה. ריכוזיות תיק האשראי ירדה, ואין כיום אף בנק שיש לו חשיפה ללווה בודד בגובה של יותר מ-15% מההון של הבנק. כל הבנקים הפחיתו את משקל הלווים הגדולים, כולל בנק הפועלים שהיה הבנק החשוף ביותר ללווים גדולים", מציינים בחברה, ומוסיפים כי הבנקים הקצו יותר משאבים למימון עסקים קטנים ובינוניים על פני מימון הלווים הגדולים.

ומה באשר לצפוי בהמשך? במודי'ס מעריכים כי רווחיות הבנקים תושפע לטובה מהמשך יישום תוכניות ההתייעלות השונות. "מה שמכביד על הרווחיות בבנקים הם הריבית נמוכה ובסיס הוצאות גבוה. אנו מצפים שהמשך ההתייעלות ישפר את הרווחיות. יחד עם זאת, מאמצי הרגולציה להגדיל את התחרות בענף ימנעו עלייה משמעותית ברווחיות".

עוד הם מעריכים, כי מזרחי טפחות ימשיך להציג את הרווחיות הגבוהה ביותר בענף הודות ליחס היעילות החזק שלו.

לגבי דיסקונט נכתב כי "הבנק יציג את הגידול המהיר ביותר בהכנסות מפעילות ליבה בזכות גידול חזק באשראי. דיסקונט מצמצם פערים מול המתחרים שלו בפרמטרים שונים, ומשפר את איכות נכסיו. הבנק הבינלאומי ממשיך להציג איכות נכסים גבוהה תוך שיפור הרווחיות", הם כותבים.

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
בנק לאומיבנקים בישראלמודי'סבנק הפועלים
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.