פנייה ליועמ"ש: מנע הטעיית הצרכנים מצד אתר בוקינג

התאחדות המלונות, התאחדות משרדי הנסיעות וארגון אמון הציבור קוראים להתערבות מיידית של אביחי מנדלבליט ■ הארגונים טוענים כי אתר Booking ואתרי הזמנות בינ"ל אחרים אינם מוסיפים למחיר המוצג לצרכן את רכיב המע"מ ■ לטענת בוקינג "מאחר ורק אזרחי ישראל נדרשים לשלם 17% מע"מ כאשר הם מזמינים מלון בישראל, איננו מציגים את המס הזה באופן אוטומטי"

אביחי מנדלבליט / צילום: אבי אוחיון - לע``מ אביחי מנדלבליט / צילום: אבי אוחיון - לע``מ
מיכל רז-חיימוביץ' 21.11.2017

התאחדות המלונות, התאחדות משרדי הנסיעות וארגון אמון הציבור קוראים להתערבות מיידית של היועמ"ש, עו"ד אביחי מנדלבליט, למניעת הפרת החוק ע"י אתר Booking. הארגונים טוענים כי אתר Booking ואתרי הזמנות בינ"ל אחרים אינם מוסיפים למחיר המוצג לצרכן את רכיב המע"מ ובכך גורמים להטעיה של הצרכנים הישראלים המזמינים דרך אותם אתרים על בסיס מחיר נמוך יותר שבפועל אינו משקף את המחיר שהם נדרשים לשלם בבואם לבית המלון - כאשר מדובר על בית מלון בישראל. הפנייה באה על רקע קביעה חד משמעית של הרשות לסחר הוגן כי מדובר בהפרת חוק הגנת הצרכן, קביעה שהובילה גם להשתת קנס של 2.5 מיליון שקל על ענקית התיירות Booking.

כעת נטען כי למרות הקנס ממשיכה בוקינג להפר את החוק ולכן נדרשת התערבות מיידית של היועמ"ש לממשלה על מנת לשים קץ לתופעה. האם יכול המחוקק הישראלי לחייב חברה שאינה ישראלית לשנות את מדיניותה? במכתב מדגישים הגופים כי היועמ"ש רשאי להתערב בנושא כאשר קיים אינטרס ציבורי המצדיק את התערבותו. נקודת המוצא היא שכיום, הזמנת חופשות דרך האינטרנט היא הדרך המועדפת על ידי הצרכן הישראלי. התאחדות סוכני הנסיעות גורסת כי בוקינג הוא האתר המוביל בתחומו בישראל ובעולם מכאן שההטעיה הצרכנית לכאורה היא בממדים גדולים. עוד מדגישים כי לאור היקף הפעילות של הצרכנים הישראלים בבוקינג "חלה עליו חובה מוגברת לפעול לפי דיני הגנת הצרכן הישראלים ועל פי כל דין בכלל".

לצד הטענה להטעיה צרכנית טוענים הארגונים כי אי הצגת המחיר המלא לרבות רכיב המע"מ מהווה אפליה ומייצר תחרות לא הוגנת בין אתרי בתי המלון ומשרדי הנסיעות בישראל ובין אתרי ה-OTA) Online Travel Agents) המציגים מחירים נמוכים לכאורה לעומת אלה המוצגים על ידי המלונות ומשרדי הנסיעות באתריהן שלהן.

"אי הצגת רכיב המע"מ במחירי הלינה לישראלים באתרי ההזמנות הבינ"ל, גורמת לעוגמת נפש רבה בקרב האורחים הישראלים, אשר מגלים בדיעבד כי המחיר עליו התחייבו, אינו סופי וכי עליהם להוסיף לתשלום את סכום המע"מ בשיעור של 17% נוספים. בחלק מהמקרים, עגמת הנפש מתורגמת לביטול ההזמנה ולנזק כלכלי ותדמיתי של בתי המלון אשר סובלים כתוצאה מכך מביקורות שליליות בחוות הדעת של האורחים הישראלים", כך טוענת התאחדות המלונות בהודעתה. "פניות רבות לאתר Booking.com בבקשה כי יחדל להטעות את הקהל הישראלי בהזמנת חופשה בארץ, לא נענו כלל. בשל כוחם הרב אתרי ההזמנות הבינ"ל ביחס למלונות והחשש כי יפגעו במזיד במלונות וימנעו הצגתם באותם אתרים היוצרת תלות של המלונות באתרים, מוגבל כוחם של המלונות לפעול כנגדם. זאת על אף שהמלונות במקרה זה, מייצגים הן את אינטרס הצרכן לקבל גילוי מלא ונכון של מחיר השירות והן את אינטרס המדינה הגובה את המס".

לפני שלושה חודשים כאמור השיתה הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן קנס בגובה של 2.5 מיליון שקל על האתר. אלמנט ההרתעה שקיוותה הרשות להשיג כנראה שלא פעל שכן לטענת הגורמים "Booking ממשיכה לנהוג באין מפריע תוך התעלמות ורמיסת החוק בפרסום מחירי הנופש בישראל עבור ישראלים". יהל בן-נר, מנכ"לית התאחדות המלונות בישראל סבורה שלפיכך נדרשת התערבות הרגולטור למרות שמדובר באתר שאינו ישראלי (על אף שהוא פונה לקהל הישראלי בעברית). לדבריה, "משנקבע בצורה ברורה כי חוק הגנת הצרכן חל על אתר Booking, על הרשויות לפעול בצורה חדה וברורה להפסקת הטעייה של הציבור הישראלי. אסור שהכלל לפיו כולם שווים בפני החוק יהפוך לריק מתוכן. אנחנו קוראים ליועמ"ש לממשלה להתערב מידית ולהורות לבוקינג לחדול מהפרקטיקה המטעה בה הוא נוקט".

חני סובול, מנכ"לית התאחדות משרדי הנסיעות ויועצי התיירות בישראל מתייחסת למה שהיא מכנה בררנות באכיפת החוקים המקומיים: "חוסר השוויון בפני המחוקק והרגולטור מטריד. לא ייתכן שחקיקה תיאכף באופן בררני ומפלה על עוסקים ישראלים בלבד ותפסח על עוסקים זרים, על אף שאלה פונים לציבור הישראלי, בשפה העברית ומוכרים לו מוצרי נופש בישראל". רונן רגב כביר, מנכ"ל ארגון אמון הציבור, מסר כי "אין בכלל ספק שמדובר בהטעיה צרכנית חמורה שפוגעת בצרכנים ובתחרות בענף ובשחקנים השונים בו. אנו בארגון קוראים ליועמ"ש ליטול את ההובלה כיוון שלא נראה שהממונה על הרשות להגנת הצרכן פועל כפי שהתחייב בתקשורת לעצירת ההטעיה. לא יתכן שהרשות לסחר הגון הטילה קנס על אתר Booking.com ובכל זאת האתר ממשיך לפעול כרצונו".

תגובת בוקינג לפנייה היא ש"מאחר ורק אזרחי ישראל נדרשים לשלם 17% מע"מ כאשר הם מזמינים מלון בישראל, איננו מציגים את המס הזה באופן אוטומטי כאשר מזמינים מלון בישראל. המחיר הכולל מע"מ אינו רלוונטי לכל הלקוחות המזמינים מלונות בישראל, ובכלל זה מטיילים רבים שאינם אזרחי ישראל. בכל הנכסים בישראל (מלבד אלה באילת הפטורה ממע"מ), אנו מציינים בפני לקוחות בכל שלבי תהליך ההזמנה ובזמן אישורה, כי קיים מע"מ בשיעור 17% לאזרחי ישראל וכי תוספת זו, אינה מופיעה בסכום המוצג באתר".

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
אמון הציבורהתאחדות המלונותחוק הגנת הצרכןאביחי מנדלבליטבוקינג
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.