מפליגים גם במים סוערים: האם ענף הספנות עומד בפני שינוי?

ענף הספנות נמצא כבר שנים רבות במצב מאתגר של עודף היצע, ריבוי מתחרים ולחץ מחירים ■ בשנה החולפת פוקד גל של הסדרי חוב ומהלכי קונסולידציה את הענף, וייתכן שמדובר בתחילתו של שינוי מגמה שיסייע לספינות לצלוח את המשברים

ספינת מכולות / Shutterstock | א.ס.א.פ קריאייטיב ספינת מכולות / Shutterstock | א.ס.א.פ קריאייטיב

"ואני אומר, כי אין דבר המתעלה על יכולתו של הים לשבור כל אדם - גם את החזקים שבבני האדם". המשפט, המיוחס להומרוס, מתייחס לקשיים של יורדי הים לפני 3,000 שנה כמעט. בתקופה הנוכחית, הקשיים הקשורים לספינות ולים הם בעיקר כלכליים. ניתן כפרפראזה לומר, שהשקעה בענף הספנות יכולה לשבור כל אחד, גם את האיתנים שבאנשי העסקים.

בתחילת המילניום החלה מעין התאוששות בענף הספנות, לאחר תקופה כלכלית לא פשוטה, שהחלה בשלהי שנות ה-80. הצפי לצמיחה כלכלית גבוהה הוביל לבנייה של ספינות רבות, אבל המשבר הכלכלי, שהגיע בשנת 2007, קטע באבחת חרב את ההתאוששות בענף, שהייתה בראשיתה.

בימים אלו פוקדים את ענף הספנות העולמי הסדרי חוב רבים, ואחד המרכזיים שבהם הוא תהליך הרכישה של בנק הספנות הגרמני HSH NORDBANK. נוסף על כך, החלו בענף תהליכי קונסולידציה. ייתכן שכלל המהלכים הללו מסמנים, כי מנקודת השפל שבה נמצא ענף הספנות כיום הוא יחל להתאושש.

חולצות מהאינטרנט ורהיטים מאיקאה

ענף הספנות הוא הענף החשוב ביותר לכלכלה הגלובלית. כ-90% מהסחר הבינלאומי מתבצע באמצעות ספינות. כאשר אנו קונים חולצות באינטרנט, רהיטים באיקאה, גבינות ובשר מיובאים או כל מוצר אחר - במרבית המקרים מדובר על מוצר שהגיע ארצה בספינה.

מבחינה זו, ענף הספנות שינה את פני הכלכלה העולמית, ובלעדיו, מסחר גלובלי היה לא רלוונטי, וכך גם היכולת להוזיל מחירים של מוצרים באמצעות מסחר בין מדינות.

ענף הספנות כולל מגוון רחב של כלי שיט, ונהוג לחלק בין ספינות להובלה רטובה, דוגמת שינוע של נפט, לבין הובלה יבשה, למשל שינוע של דגנים.

הענף מאופיין במספר רב של חברות, הפועלות תחת דגליהן של 150 מדינות. הוא טומן בחובו הוצאות קבועות גבוהות באופן יחסי, הכוללות תחזוקה של ספינות, מסי עגינה בנמלים השונים, אחזקת צוותים לספינות ותשלום לנמלים לטובת פריקה. כך למשל, כאשר ועד עובדים בנמל מסוים מחליט לעכב פריקה של סחורה, הנזק הכספי לחברת הספנות - וכמובן לרוכשים של מוצרי המכולות - הוא משמעותי.

העובדה שיש מספר רב של שחקנים, בענף המושתת על יתרון לגודל, מהווה חיסרון ליכולת ההתאוששות שלו, ולכן תהליכי מיזוג הם מבורכים, וצפויים לתרום להתאוששות.

בנקים גרמניים היו לאורך שנים המלווים הגדולים ביותר לענף הספנות. אחת הסיבות לכך היא שגרמניה נסמכת על יצוא, ולכן חשוב היה לה כמדינה לתמוך בענף הספנות, כדי לשמר בו את התחרות, ואת מחירי השינוע הנמוכים, אשר בתורם יסייעו לענפי היצוא הגרמניים להיות תחרותיים.

עודף הייצור של ספינות ושל חברות בתחום בא לידי ביטוי ביתר שאת בדוח של האיחוד האירופי בנוגע ל"נטישת ספינות". כאשר ספינות מגיעות לסוף חייהן, יש צורך לעגון אותן בנמלים או במספנות, ולפרק אותן. לפעולה הזו יש עלות, שכיום היא גבוהה יותר מאשר עלות המכר של הספינה. כתוצאה מכך, חברות גרמניות פשוט "נטשו" ספינות ישנות בחופים מבודדים של מדינות עולם שלישי, דוגמת הודו, בנגלדש ופקיסטן. הפעולה של "נטישת" ספינות מצביעה - מעבר לחוסר העקביות של הגרמנים, המטיפים תחת כל עץ רענן לשמירה על כדור הארץ והסביבה - על נקודת השפל שבה נמצא ענף הספנות.

הסדר החוב של HSH Nordbank

HSH הוא בנק גרמני, הפעיל בעיקר מול חברות גרמניות, וכן מול תאגידים בינלאומיים שיש להם פעילות מול חברות גרמניות. הבנק הוא אחד המלווים הגדולים בעולם לענף הספנות, ובעבר נמנה עם שני המלווים הגדולים ביותר לענף.

HSH Nordbank הוא תוצר של מיזוג בין שני בנקים אזוריים, בהמבורג ובשלזוויג שבגרמניה. הבנק פרטי, ומניותיו לא סחירות. כיום, ההחזקה בו נחלקת בין הערים המבורג ושלזוויד הגרמניות, עם החזקה של 94.9%, והיתרה - בשיעור של 5.1% - מוחזקת על-ידי קרן ההשקעות Flowers .J.C.

בשיאו של המשבר הפיננסי, בשנת 2009, עמד הבנק בפני קריסה, והבעלים נחלצו לעזרתו באמצעות מסגרת ערבויות של כ-10 מיליארד אירו, ועוד הזרמה של כ-4 מיליארד אירו על פני תקופה של כשנתיים.

מאז החילוץ הממשלתי, ביצעה הנהלת הבנק פעולות רבות כדי להקטין את הסיכון המאזני ואת ההלוואות הבעייתיות. לשם המחשה, בעוד שהיקף מאזן הבנק בשיא המשבר עלה על 220 מיליארד אירו, כיום הוא נמוך מ-80 מיליארד אירו.

השיפור בנתונים הפיננסיים של הבנק הוא חלק ממהלך ארוך-טווח, שאמור להוביל בסופו של דבר למכירת ההחזקות בבנק לגופים פרטיים. המכירה אינה מהלך ברירתי של המחזיקים, אלא תוצר של הרגולציה האירופית, המחייבת ניתוק של קשרים בין בנקים למדינות - כדי למנוע אפקט דומינו שבו המדינות ייכנסו לקשיים בעקבות משגים פיננסיים במערכת הבנקאית.

מועד היעד האחרון שהציב האיחוד האירופי למכירת הבנק לגופים פרטיים הוא 28 בפברואר 2018. נכון לסוף אוקטובר, נחשפו שלוש קרנות ההשקעה - סרברוס, Flowers J.C. ואפולו - כמציעות, ובמהלך החודשים הקרובים יוכרז הגוף הזוכה.

בדומה לבנקים רבים בעולם, גם ל-HSH היו איגרות חוב נחותות. מכיוון שהבנק נכנס לקשיים במשבר הפיננסי, הוא הפסיק לשלם קופונים באיגרות הללו, מה שהוביל לנפילה חדה במחיריהן, והלכה למעשה - הפך את איגרות החוב למעין אופציות, בעוד שהשאלה היא מתי הבנק יחזור לחלק קופונים.

מבנה האיגרות היה כזה שכל עוד הבנק לא משפר באופן מהותי את יחסיו הפיננסיים, הוא לא מורשה לחלק בהן קופונים. על אף השיפור במאזן הבנק ויישום תוכנית התייעלות - שהובילה לצמצום מספר העובדים מכ-4,500 לכ-2,000, ולמכירה של מרבית ההלוואות הבעייתיות של הבנק - לבנק עדיין יידרשו עוד כשלוש שנים כדי להשלים את המהפך הפיננסי, ולעמוד בתנאים המאפשרים חלוקת קופונים באיגרות החוב הנחותות.

אבל מכיוון שמדובר באיגרת נחותה, שגורלה לוט בערפל, עד לאחרונה נע מחיר האיגרת סביב 20, ועם היוודע שמות הגופים המעוניינים לרכוש את הבנק, זינק מחירה בכ-150% לשער של כ-50.

מה צופן האופק הקרוב של ענף הספנות

לאחר קרוב לעשור של שפל בענף הספנות, מסתמנים שינוי מגמה ותחילת התאוששות. הגדלת רכיב החשיפה לענף הספנות היא מהלך מתבקש בתקופה הנוכחית. למי שמעוניין להיחשף להסדר החוב בבנק HSH, ניתן להיחשף לאיגרות החוב הנחותות של הבנק, תוך הבנה שהסדר הרכישה על-ידי הגופים עדיין אינו ידוע, וייתכנו כמה פתרונות עבור מחזיקי איגרות החוב, ובהם תשלום חלקי במזומן, והיתרה במניות של הבנק - אשר כנראה יונפק בבורסה בהינתן רכישה על-ידי אחת מקרנות ההשקעה.

המים היו סוערים עבור ענף הספנות בעשור החולף, והם ימשיכו להיות סוערים גם בעשור הקרוב, רק שכעת, נדמה שהספינות יצלחו את הגלים, ולא ייזרקו בצדי החופים. פיזור ההשקעה על פני איגרות חוב במצוקה של בנקים בענף הספנות וחברות בתחום הספנות צפוי להשיא תשואה גבוהה, בהינתן התאוששות של ענף הספנות. וכמו תמיד בשוק ההון - תשואה משיאים בהשקעה בענף לפני שהוא מתאושש, לא אחרי.

*** הכותב הוא מנכ"ל OXTP INVESTMENTS. הכותב ו/או חברות קשורות עשויים להשקיע בניירות ערך ו/או מכשירים לרבות אלו שהוזכרו בכתבה. האמור אינו מהווה ייעוץ או שיווק השקעות, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם

מחיר איגרת החוב של נורדבנק מול צים
 מחיר איגרת החוב של נורדבנק מול צים

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
הסדרי חובצים שירותי ספנותספינות
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.