רשות ההגבלים מפרסמת להערות דוח על תחבורה שיתופית

מטיוטת הדוח עולה כי האסדרה הנהוגה בתחום שירותי התחבורה מגבילה את כמות ומגוון שירותי התחבורה, פוגעת בתחרות בענף ומונעת התפתחות של שירותי "תחבורה משתפת"

מיכל הלפרין / צילום: יונתן בלום מיכל הלפרין / צילום: יונתן בלום
מיכל רז-חיימוביץ' 04.12.2017

שבוע אחרי שבית המשפט קבע כי על אובר להפסיק לספק את שירות ההסעות עם כלי רכב פרטיים (במסגרת אובר דיי ואובר נייט), מפרסמת היום (ב') הרשות ההגבלים העסקיים טיוטת דוח בנושא התחבורה המשתפת להערות הציבור. הטיוטה נערכה על-ידי חטיבת התחרותיות ברשות ההגבלים העסקיים והיא הועברה למשרד ראש הממשלה, למשרד התחבורה והבטיחות בדרכים, ולמשרד האוצר ממליצה להסיר חסמים המונעים הנאה ושימוש רחב יותר בתחבורה ציבורית.

"האסדרה הנוהגת בתחום שירותי התחבורה מגבילה את כמות ומגוון שירותי התחבורה, ופוגעת בתחרות בענף", כך נכתב. "בפרט, האסדרה מונעת התפתחות שירותי "תחבורה משתפת" - שם כולל לשירותי תחבורה המבוססים על תיווך מקוון בין נוסעים לנהגים, במסגרתו נהגים, "משתפים" מושבים פנויים בכלי רכב עם נוסעים המעוניינים בשירותי תחבורה".

תחבורה כזו מציעים למשל במסגרת שירותי קרפול של ווייז ושל האפלקציה מוביט. מדובר בהסעות ש"על הדרך" בתמורה להשתתפות בעלויות הדלק. שני השירותים פועלים בנישה צרה בלבד. "הגבלת התחרות פוגעת בנוסעים בכמה מישורים - עלות התחבורה גבוהה יותר, ובנוסף, הזמינות, איכות ומגוון השירותים המוצעים מצטמצמים. לרבים מהנוסעים אין ברירה אלא לכלות זמן רב בנסיעה בדרכים עמוסות ופקוקות, תוך הוצאה כספית בלתי מבוטלת. אחרים, אשר שירותי התחבורה הציבורית באזורם מתאפיינים בתדירות נמוכה ובקישור למספר יעדים מצומצם, ואשר אין ידם משגת רכב פרטי, עלולים למצוא עצמם מוותרים על עבודה במקומות מרוחקים, יציאה לקניות או למקומות בילוי שאינם סמוכים למקום מגוריהם. מעבר למטרד האישי, היעדר שירותי תחבורה מתקדמים פוגע גם במשק: החל מפגיעה קשה בתוצר בשל אובדן שעות עבודה וכלה בהגברת זיהום האוויר".

ההמלצה העיקרית של הרשות היא הסרת חסמים תוך דגש על נסיעה שיתופית ראשית עם עדכון תקנה 84א לתקנות התעבורה - המהווה את החסם האסדרתי העיקרי בפני התחבורה המשתפת; להפחית את חסמי הכניסה לנהיגה במונית (עלות "מספר ירוק" עומדת כיום על כמעט רבע מיליון שקל); ולאפשר נסיעות שיתופיות במוניות גדולות. עוד ממליצה הרשות להבהיר את מדיניות משרד התחבורה והבטיחות בדרכים לגבי התחבורה המשתפת וכן להקים צוות בין-משרדי לטובת קידום אמצעי תחבורה אלה. "הרשות רואה מקום לכלול את סוגית פיצוי בעלי "המספרים הירוקים" במכלול השיקולים הרלוונטיים במסגרת פתיחת הענף לתחרות. עם זאת, אסור ששיקול זה ימנע או יעכב את הבשורה הגלומה בתחבורה המשתפת".

בית המשפט שהפסיק את פעילות אובר נימק את החלטתו בסוגיית הביטוח בהסעות מהסוג הזה, כלומר לא על-ידי נהג מונית ולא במונית וכן במסגרת נסיעה עסקית שהנהג והחברה מרוויחים ממנה כסף. בהעדר הגדרה ביטוחית כזו חשופים הנוסעים לבעיה במידה ותתרחש תאונה במהלך הנסיעה. השופט אורנשטיין אמר שהסוגיה מדירה שינה מעיניו ועל כן הגיע למסקנה האמורה. בארה"ב שם אובר פועלת באופן נרחב הנושא הוסדר ביטוחית. בדוח של הרשות מצוין גידול של 345% בנסיעות שיתופיות בניו יורק בתקופה של שנה וחצי (מאפריל 15 עד ינואר 17) במקביל לירידה של כ-30% בנסיעות במוניות הצהובות. מסקנה הדוח היא כי נסיעה שיתופית הובילה להורדת מחירים, לשירות זמין ולהרחבת ההיצע התחבורתי לציבור תוך דגש על העדפת הצרכנים (בארה"ב) למוניות אובר איקס (על-ידי הנג פרטי) על פני המונית המסורתית.

הדוח מברך על ההשקעה בפיתוח תחבורה ציבורית אולם סבור כי יש לפתח גם את האפיק הזה. עוד דורשת הרשות שמשרד התחבורה, שהגיש זה מכבר כתבי אישום נגד מנהלי אובר (בדיון שצפוי להתקיים בחודש הבא) יגיש את עמדתו בנושא.

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
רשות התחרותמוניותתחבורהתחבורה שיתופיתאובר
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.