"אתה צריך להחליט אם אתה רץ 100 מטר או מרתון"

מנכ"ל קלטורה, רון יקותיאל, מתייחס לעיכוב בהנפקה ומשוכנע שיבנה חברת ענק: "אנחנו יכולים להיכנס לשוק קשה, להילחם בשחקנים סופר-גדולים כמו אריקסון וסיסקו ולהצליח"

בכירי קלטורה (יקותיאל שלישי מימין) / צילום: תמר מצפי בכירי קלטורה (יקותיאל שלישי מימין) / צילום: תמר מצפי
נתי יפת 06.12.2017

רון יקותיאל, המנכ"ל של הסטארט-אפ הישראלי קלטורה (Kaltura), טוען כי העיסוק בהנפקה האפשרית של החברה הוא "שטחי". בשוק מעריכים שקלטורה מגלגלת מחזור של יותר מ-100 מיליון דולר. כאשר מוסיפים לכך רשימת לקוחות מרשימה והשקעה של 50 מיליון דולר שקיבלה החברה מגולדמן זאקס באוגוסט שעבר, הנפקה נראית כמו אופציה ריאלית. "הנפקה היא בעיקר אמצעי לגישה למזומן שמאפשר לעשות עסקאות", אומר יקותיאל בראיון ל"גלובס".

- על פניו נראה שיש לכם את כל הנתונים להפוך לחד-קרן - חברה עם שווי של יותר ממיליארד דולר. למה זה לא קורה?

"למה אתה חושב שלא?".

- דובר לפני זמן רב על הנפקה, וזה לא קרה בינתיים.

"אז לא דובר. בוא אני אעשה סדר בדבר הזה. היו פליטות פה על שאיפות, אבל מעולם לא היו תוכניות קונקרטיות עד התקופה האחרונה. ואם היה שיח הוא היה על עוד כמה וכמה שנים, לא עכשיו. היתה הצעה של מאות מיליוני דולרים וכחלק מהשיח עליה אמרנו שאנחנו מתכננים משהו הרבה יותר גדול לעתיד שלנו.

"מעולם לא הגענו למצב של בשלות כמו המצב שלנו היום. הדבר הזה הוא די חדש. מעבר לזה, החברה היא כן בגודל ובעוצמה, אבל אנחנו הולכנו על חזון רוחבי, והחזון הזה לפעמים מעכב ריצה קדימה. אתה צריך להחליט אם אתה רץ 100 מטר או מרתון. אנשים רצים 100 מטר יותר מהר מאשר הם רצים מרתון. לא יעזור. חלק מההכנה האסטרטגית של החברה הוא בין השאר לייצר צמיחה מעט יותר שטוחה יחסית למי שהיה רץ ומנסה להגיע לתוצאות מהר".

החזון של קלטורה הוא "לספק כל פתרון וידאו אפשרי לכל ארגון". לחברה שלושה סוגי לקוחות עיקריים: חברות עסקיות שמשלבות את פלטפורמת הווידאו לצורכי תקשורת פנים ארגונית, הדרכה, שיתוף ידע, שיווק, מכירות וקשרי לקוחות; מוסדות חינוך, בעיקר אוניברסיטאות, משתמשים בפלטפורמה לתיעוד והפצת הרצאות, שיתוף חומרי עזר ושיעורי בית אור-קוליים, לימוד מרחוק ושימושים לימודיים נוספים; וחברות תקשורת המעוניינות לספק תוכן ללקוחותיהן.

קלטורה. "השוק הזה רק בהתחלתו" / צילום: אתר החברה
 קלטורה. "השוק הזה רק בהתחלתו" / צילום: אתר החברה

יקותיאל מרחיב: "כבר לפני שלוש שנים, כשנכנסו לעולם הטלוויזיה (באמצעות רכישת Tvinci, נ"י) היינו רווחיים, גדלים בקצב מצוין, אנטרפרייז, דברים אחרים, אבל לא היינו בטלוויזיה. נכנסו לשוק צעיר, זה היה אפילו לפני ש-HBO נכנסו לסטרימינג ולקחנו הימור. אמרנו שהדבר הזה הולך לשנות את השוק, אנחנו מאמינים שלמרות שאנחנו עושים הרבה דברים ומובילים בלא מעט תחומים, אנחנו יכולים להיכנס לשוק סופר קשה, להילחם בשחקנים סופר גדולים - וואווי, אריקסון, סיסקו - ולהצליח, ולהמר הימור מאוד גדול בשוק שעוד הפסיד הרבה מאוד כסף והיתה בו הרבה השקעה מראש.

"יכולנו לקחת את כל הג'ובות האלה (עשרות מיליוני דולרים שהושקעו ברכישת טיוינצ'י, נ"י), ולהשקיע אותם בעוד ועוד אנשי מכירות ולהמריא עוד יותר גבוה ממה שעשינו קודם באנטרפרייז ובחינוך".

- יש שם עוד לאן לצמוח?

"בטירוף. השוק הזה רק בהתחלתו. הוא יכול לגדול בקלות בפי עשרה, פי עשרים ופי שלושים. זה גדלים מטורפים". על פי התחזיות של קלטורה, בין 2018 ל-2022 יוכפל השוק שעליו החברה מתמודדת, מ-9.6 מיליארד דולר בשנה ל-20.6 מיליארד. הצמיחה העיקרית בשוק תתרחש בתחום האנטרפרייז, הצפוי לגדול מ-5.2 מיליארד דולר ל-11.7 מיליארד.

"העולם נהיה יותר ויותר מבוזר", אומר יקותיאל. "אנשים מתחברים בזמן אמת ומייצרים תכנים. אפילו העולם של וידאו קונפרנס, שנראה שקיים כבר מיליון שנה הוא רק בהתחלה שלו. היום רוב האנשים לא משתמשים בווידאו בעבודה אבל בעוד עשר-עשרים שנה זה יהיה רוב העיסוק של כולם. יותר ויותר צוותים אורגניים יוקמו בזמן אמת מסביב לעולם, בווירטואל ריאליטי, מציאות מוגברת, איך שזה לא ייקרא, זאת תהיה חוויה של וידאו.

"התחלנו בעולם של רק VOD, עברנו לעולם של ברודקאסט, ניכנס לריל-טיים, כל חוויה של וידאו, בכל נושא שהוא, בין אם זה הכשרה, למידה, שיתוף פעולה, רחפנים, ערים חכמות, מכוניות אוטונומיות - כל מקום שיש וידאו אנחנו רוצים להיות בו. זאת חברה רוחבית בטירוף. כדי להקים חברה כזאת - מכמות נתונה של קוביות אתה יכול להקים מגדל או חומה, לא לעשות את שניהם. האסטרטגיה מלכתחילה היתה שמגדל לא מעניין אותנו, אנחנו רוצים לעשות משהו שיהיה ענק. אז צריך קצת יותר סבלנות ולבנות את זה ולהעלות לאט לאט את החומה שלך.

"במציאות אנחנו נמצאים כבר עכשיו עם הלקוחות הכי גדולים בהרבה מאוד תחומים ומתחילים להגביר את הווליום עוד ועוד. זה בא עם טרייד-אוף מסוים, אבל אנחנו הולכים על שוק הרבה יותר גדול. בתחום המדיה והטלקום סגרנו לאחרונה עוד לקוח מאוד גדול, וימפלקום (כיום VEON, מפעילת הסלולר השישית בגודלה בעולם, נ"י), עם 220 מיליון מנויים, יש לנו הסכם עם Viacom 18, עם 25 מיליון משתמשים בהודו, וישנו ההסכם עם וודאפון, שמשרתת 700 מיליון לקוחות בכל העולם.

"אנחנו מקבלים כסף במיזמים האלה בהתאם לכמות משתמשי הקצה, כמה אנשים נרשמים לשירות. בין אם זה כמה עובדים יש בארגון, ובין אם זה כמה אנשים נרשמים לשירות של המפעיל הסלולרי. לכן, עקומת ההכנסות אצל המפעילים הסלולריים היא של 'הוקי סטיק' (מקל הוקי - גרף מתון לאורך זמן העולה בנקודה מסוימת בחדות, נ"י). חותמים, לוקח למפעיל הרבה זמן עד שהוא גומר לבנות את תשתית שירותי הווידאו איתנו, אחרי זה הוא צריך להביא את התוכן, אחרי זה לוקח עוד זמן עד שהוא מוכן ובשל להשיק ולשווק במדינות שונות, אבל אז יש הוקי סטיק ואנחנו נהנים ממכפלה של יוזרים. לקלטורה יש פוטנציאל גדול מאוד בתחום הזה רק מזרעים שזרענו בשנים האחרונות".

גורם נוסף שמצנן את ההערכות לגבי הנפקה קרובה הוא ירון גרמזי, סמנכ"ל הכספים של החברה. "תהליך כזה אורך חצי שנה עד תשעה חודשים", אמר השבוע גרמזי ל"גלובס", "ובנקודה הזאת עדיין לא התנענו את התהליך. זה יכול לקרות בעוד רבעון, שניים או שלושה".

הגעתו של גרמזי לחברה במאי השנה, היתה אחד הגורמים שהעלו את הציפיות להנפקה קרובה, על רקע מעורבותו בעבר בשישה תהליכי הנפקה של חברות ישראליות בנאסד"ק ובבורסה של ניו יורק, בין השאר כסמנכ"ל הכספים של NESS ו-Passave. "הרבה חברות ישראליות הנפיקו לפי המספרים", אומר גרמזי. "הן אמרו שאם עוברים את ה-100 מיליון דולר (מכירות בשנה, נ"י) ואפשר לצמוח בעוד 20%-30%, זה הזמן להנפיק. אנחנו משחקים באזורים האלה, ולכן אם אתה מסתכל בצורה יבשה החברה מוכנה להנפקה".

עסקאות עם הרווארד וייל

השבוע הודיעה קלטורה על חתימת עסקאות עם כ-15 מ-20 האוניברסיטאות המובילות בארה"ב, לאספקת תשתיות להעברת תכני וידאו ושידורים חיים לסטודנטים ואנשי סגל. בין השאר הושלמו עסקאות עם הרווארד, ייל, קולומביה, אוניברסיטת ניו יורק, סטנפורד ומישיגן. בחברה אומרים כי שירותיה משמשים כיום מאות אוניברסיטאות ברחבי העולם, בעסקאות שהיקפן השנתי הכולל עומד על כ-30 מיליון דולר.

"התשתית שלנו משמשת את הסגל והסטודנטים בהקלטת והפצת הרצאות, בשיתוף חומרי עזר או שיעורי בית אור-קוליים, ובניהול כל תכני הווידאו של האוניברסיטה", אומרת ד"ר מיכל צור, אחת ממייסדות החברה, המשמשת נשיאה וסמנכ"לית לתחומי העסקים והחינוך. "התחום החם ביותר כרגע הוא E-learning. האוניברסיטאות מבקשות להקים ספריות תוכן של קטעי וידאו כדי להגדיל את מספר התלמידים מעבר למגבלת המקום הפיזי בקמפוסים, ובהתאמה את ההכנסות. בקרוב נאפשר גם הוראה ולימוד מרחוק בזמן אמת".

תחום הווידאו בזמן אמת, המשמש במגזר העסקי בעיקר לקיום ישיבות מרחוק ושיחות ועידה, הוא אחד המרכיבים החסרים בשירותים של קלטורה, שהחזון שלה, לדברי המנכ"ל רון יקותיאל, הוא "לספק כל סוג של פתרון וידאו לכל ארגון. זה חזון די נועז, לייצר פלטפורמה רוחבית, סט של קוביות לגו של תוכנה, שאיתן אפשר לנהל את כל התחום, מההמרה של וידאו, להעלאה, לניהול, להפצה, לפרסום - כל הפלואו. היום יש לנו כאלף קוביות כאלה, שאיתן אפשר לבנות כל חוויה שהיא בעבודה, בבית, בבתי ספר"

קלטורה משרתת היום כאלף חברות - בהן 20% מהחברות הגדולות בעולם כמו HBO, פיליפס, וורנר ברד'רס, NBC Universal, יס, TNT, סימנס, נוברטיס, סאפ וטארגט. במקביל ללקוחות המשלמים מפעילה החברה מיזם קוד פתוח שסביבו נבנתה קהילה של 150 אלף חברים ו-170 גופים טכנולוגיים שפיתחו מוצרים על בסיס הטכנולוגיה של קלטורה. בשנה הקרובה החברה מתכננת לפתח מודלים ליצירת הכנסות מהפעילות הזאת.

"מהלכים מז'וריים לפני ההנפקה"

לדברי עידו ויזנברג, שהיה ממייסדי טיוינצ'י ועבר בעקבות רכישת החברה לכהן כסמנכ"ל פיתוח עסקי בקלטורה, שאלת ההנפקה כפופה ליעדי הצמיחה של החברה. "אנחנו מסתכלים היום על גדילה גם באמצעים לא אורגניים. זאת אחת הסיבות שיכול להיות שנעדיף לעשות כמה מהלכים מז'וריים לפני הנפקה, שיאפשרו לנו לגדול בצורה מהירה. יש לנו תוכנית שירון ורון הובילו למספר שנים קדימה, ומשם גוזרים אחורה ומציירים מפה אסטרטגית, סדרי עדיפויות וזיהוי הזדמנויות.

"בעולם האנטרפרייז יש תחום שמתאים למה שאנחנו עושים ואנחנו לא נמצאים בו, וזה תקשורת ריל-טיים. הלקוחות שלנו מעדיפים שזה יהיה חלק מהחבילה שאנחנו נותנים, שהכל יהיה ביחד וידבר אחד עם השני. זה שם אותנו בנקודה פנטסטית, כי אין היום אף שחקן ריל-טיים שבא עם אסטרטגיה רוחבית. אנחנו בוחנים את כל האופציות בתחום הזה".

- תרכשו חברה ישראלית?

ויזנברג: "לא, הישראלים פחות שם, ואנחנו היום חברה של 450 עובדים ויכולים לעכל רכישה במקום אחר. השימושים של זה הם מעבר לישיבות בווידאו. קח למשל מקרה שבו נקלעת לתאונה ואתה צריך ללכת לביטוח ולהביא תיעוד. אז היום אתה יכול אולי לצלם, אבל בעולם של הווידאו, המוסך יכול במקום לשלוח שמאי לבדוק מרחוק מה קורה ולכוון לאן שהוא רוצה, והכל נשמר להמשך הטיפול בחברת הביטוח".

קלטורה

תחום פעילות: תשתיות וידאו לחברות, מוסדות חינוך וגופי שידור

מייסדים: רון יקותיאל (המנכ"ל), מיכל צור, שי דוד, ערן איטם

שנת הקמה: 2006

מספר עובדים: 250 עובדים ברמת גן ו-200 בשבעה משרדים בחו"ל

גיוסי הון: כ-170 מיליון דולר, מהם כ-40 מיליון דולר בחוב

משקיעים: אינטל קפיטל Nexus ventures, ORIX Ventures, Mitsui Global, Sap, נוקיה, גולדמן סאקס, 406, Avalon ventures, Commonfund Capital, Gera Ventures, SVB

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
הנפקהסטארט-אפקלטורה
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.