לוקסי לוחץ: מתנגד לחידוש כהונת הדח"ציות באיי.די.או

חברת לפידות של יעקב לוקנסבורג, המחזיקה ב-6% ממניות איי.די.או, מעוניינת להחליף את מיכל מרום-בריקמן ולימור בלדב במשה ריינס ואלכס חפץ

יעקב לוקסנבורג / צילום:תמר מצפי יעקב לוקסנבורג / צילום:תמר מצפי
קובי ישעיהו 10.12.2017

יעקב לוקסנבורג (לוקסי), המחזיק בכ-6% ממניות חברת איי.די.או גרופ (ADO) מקבוצת שיכון ובינוי  (823 ,‎+0.98%‏) , פועל לשינוי הרכב הדירקטוריון בחברה ובכך מנסה להפעיל לחץ על בעלות השליטה - שיכון ובינוי וקבוצת אפולו-דיין.

חברת ההשקעות לפידות, שבשליטת לוקסנבורג, פרסמה היום (א') הודעת עמדה לקראת אסיפת בעלי מניות איי.די.או שזומנה ליום ב' בשבוע הבא (18 בדצמבר), לפיה היא מתנגדת לחידוש כהונתן של הדירקטוריות החיצוניות מיכל מרום-בריקמן ולימור בלדב ומציעה למנות את משה ריינס ואלכס חפץ כדירקטורים חיצוניים בחברה.

בנוסף, סבורה לפידות כי שיכון ובינוי, המחזיקה בכ-40% מההון של איי.די.או וקבוצת אפולו-דיין, המחזיקה בעוד כ-37% מההון, צריכות להיחשב כבעלות עניין אישי בהחלטה על הארכת הכהונה, ולכן אין לכלול אותן במניין הקולות בהצבעת בעלי המניות על חידוש הכהונה ומינוי דירקטורים חיצוניים חדשים. זאת מכיוון שבין שו"ב וקבוצת אפולו-דיין נחתם לאחרונה הסכם בעלי מניות ושליטה משותפת.

בלפידות מציינים כי הדירקטור החיצוני אמור להיות מנותק מהשפעותיו ותכתיביו של בעל השליטה בחברה, "ויהווה ככלב השמירה של בעלי מניות המיעוט בדירקטוריון החברה". ואולם, "לפידות סבורה כי הדירקטוריות החיצוניות כשלו במילוי תפקידן כאמור, וכי הן פועלות תוך העדפת קידום האינטרסים של שיכון ובינוי, על פני קידום האינטרסים של בעלי מניות המיעוט וטובת החברה".

איי.די.או גרופ, שנסחרת בשווי של כ-2 מיליארד שקל, פועלת בתחום הדירות להשכרה בברלין באמצעות החזקה של כ-38% במניות חברת איי.די.או פרופרטיז (ADOP), הנסחרת בבורסה של פרנקפורט לפי שווי של כ-2 מיליארד יורו (כ-8.3 מיליארד שקל).

על פי הסכם הניהול המשותף שנחתם בין שיכון ובינוי לקבוצת אפולו-דיין (לאחר שהאחרונה רכשה במהלך מהיר ומפתיע קרוב ל-40% מהון החברה), נותרה השליטה בדירקטוריון איי.די.או גרופ בידי שיכון ובינוי, אבל השליטה בדירקטוריון ADOP משותפת, כשכל אחד מהצדדים אמור למנות שלושה דירקטורים (עוד שלושה דירקטורים יהיו בלתי תלויים).

לוקסי זיהה הזדמנות במצב שנוצר ורכש לפני כשלושה חודשים, באמצעות לפידות, כ-6% מההון של איי.די.או. בכך הפכה לפידות למעין "לשון מאזניים", במצב שבו יבקשו בעלי השליטה להעביר החלטות מהותיות בחברה, שבהן יידרש רוב מקרב בעלי מניות המיעוט, או במצב של מאבק שליטה עתידי.

פוזיציה כזאת עשויה לאפשר לו, כך הוא מקווה כנראה, למכור את מניותיו במחיר גבוה מזה שבו רכש אותן, בין אם כחלק ממהלך של הצעת רכש מלאה למניות איי.די.או לצורך מחיקתה מהבורסה, ובין אם במהלך משמעותי אחר, שיבקשו בעלי השליטה לבצע בחברה.

רווח של 45 מיליון שקל לשיכון ובינוי ממכירת 50% מבניין משרדים בפולין

בינתיים ממשיכה שיכון ובינוי לממש נכסים ברווח נאה. החברה, שנמצאת בשליטת שרי אריסון, דיווחה הבוקר כי חברת RED, המנהלת את פעילות ייזום הנדל"ן של שו"ב באירופה, מכרה 50% מהחזקתה בבניין משרדים בוורשה לצד שלישי. לאחר שתושלם העסקה, צפויה שיכון ובינוי (שו"ב) לרשום רווח של כ-45 מיליון שקל. RED תמשיך לנהל את בניין המשרדים גם לאחר השלמת העסקה.

בשלוש השנים האחרונות ביצעה RED השקעות בהיקף של כ-150 מיליון אירו ברכישת קרקעות לפיתוח פרויקטים, וכיום היא מנהלת 10 פרויקטים בשלבי בנייה שונים. פעילות החברה מתרכזת בערים וורשה (שם עיקר פעילותה), בוקרשט, פראג ובלגרד. היקפי מכירת הדירות של RED הגיעו לאחרונה לכ-1,000 יחידות דיור במונחים שנתיים (החברה מכרה כ-770 יח"ד בתשעת החודשים הראשונים של שנת 2017).

ההכנסות גדלו, אבל הרווח צנח

הרווח מהעסקה הנוכחית מצטרף לרווח צפוי לפני מס של כ-90 מיליון שקל שעליו דיווחה שו"ב בחודש שעבר ממכירת קרקע סמוכה לפרויקט מגדלי נאמן בתל אביב, תמורת סכום דומה לידי חברת ישראל קנדה שבשליטת ברק רוזן ואסי טוכמאייר. זאת ועוד - בשו"ב פועלים להשלים בתקופה הקרובה עסקה למכירת שותפות מוגבלת עליה יועברו פרויקטי זכיינות בהם היא מחזיקה (ובראשם פרויקט מנהרות הכרמל בחיפה) לידי גופים מוסדיים. שו"ב תמשיך להיות בעלת החזקות מיעוט בפרויקטים, וגם תנהל את השותפות המוגבלת, כאשר מהמכירה היא צופה רווח בטווח של 250-300 מיליון שקל.

מניית שיכון ובינוי הגיבה להודעה בירידה קלה. בחודש האחרון ירדה המניה בכ-10% ושוויה של החברה בבורסה הצטמק לכ-3 מיליארד שקל, על רקע אכזבה מהדוח הכספי שפרסמה לרבעון השלישי, בו הציגה ירידה של 59% ברווח הנקי לעומת הרבעון המקביל, לרמה של כ-52 מיליון שקל. בשורה העליונה הציגה החברה גידול של 20% בהכנסות לרמה של כ-1.8 מיליארד שקל, אולם ברווח הגולמי ברבעון נרשמה ירידה של כ-30% לרמה של כ-158 מיליון שקל, רובה ככולה על רקע פיחות בשער הנאירה הניגרי לעומת הדולר במקביל לירידה חדה ברווחיות החברה הפעילות במדינות אוגנדה וקניה.

בסיכום תשעת החודשים הראשונים של השנה, דיווחה שיכון ובינוי על עלייה של 43% בהכנסות לרמה של כ-5.3 מיליארד שקל אולם הרווח הנקי הצטמק בכ-42% ועמד על 107 מיליון שקל, בין השאר מכיוון שבתקופה המקבילה ב-2016 נהנתה החברה מרווחי הון בהיקף של כ-113 מיליון שקל על רקע מכירת החזקותיה במתקן ההתפלה בחדרה וכמחצית מההחזקה בפרויקט האגירה השאובה בגלבוע.

החברה עומדת בימים אלה בפני החלפת העומד בראשה, לאחר שירון קריסי, שכיהן בתפקיד מנכ"ל שיכון ובינוי במשך כשנתיים, הודיע בתחילת יולי השנה על רצונו לפרוש. החברה הודיעה לאחרונה על מינויו של יובל דגים לתפקיד המנכ"ל והוא יחליף את קריסי בתחילת 2018.

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
ADOדירקטוריוןשיכון ובינוייעקב לוקסנבורג
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.