עזריה מאיימת: הליך להסדרת היחסים בין הבנקים לחברות P2P

ח"כ רחל עזריה: "טיוטת ההנחיות שפרסם בנק ישראל לא נותנת מענה לנושאים שדיברנו עליהם" ■ נציג רשות שוק ההון: ההנחיות נכתבו בלעדינו

ח"כ רחל עזריה. רגולציה לחברות ההלוואות הישירות / צילום: שלומי יוסף ח"כ רחל עזריה. רגולציה לחברות ההלוואות הישירות / צילום: שלומי יוסף
עירית אבישר 11.12.2017

יו"ר ועדת הרפורמות בכנסת, ח"כ רחל עזריה, לא אהבה את טיוטת החוזר שפרסם אתמול בנק ישראל להסדרת היחסים בין הבנקים לפלטפורמות ההלוואות הדיגיטליות (חברות ה-P2P). "הטיוטה שפורסמה אתמול לא הייתה כוונת המשורר, וטיוטת ההוראות לצערי לא נותנת מענה על הנושאים שדיברנו עליהם", אמרה היום עזריה בדיון שכינסה כדי לדון בתלונות הפלטפורמות על היחס מהבנקים.

עזריה מאיימת כעת לקדם הליך חקיקה שיסדיר את היחסים בין הבנקים לפלטפורמות, אך נראה שהליך זה נועד להפעיל לחץ על בנק ישראל לפרסם הנחיות חדשות וממוקדות יותר. "אני מבקשת מרשות שוק ההון לפתוח במהלך של חקיקה. אם נגיע להסכמות עם בנק ישראל, נשמוט את החקיקה, ואם לא, ניאלץ לדאוג לכך בחוק".

בעוד כחודש אמור להיערך דיון נוסף בסוגיה, ואחריו תחליט עזריה באיזה מסלול לקדם את ההסדרה כללי בנק ישראל או חקיקה. מהדיון עלה כי טיוטת ההוראות שפרסם אתמול בנק ישראל, שאוסרת בין היתר על בנק לסרב לפתוח חשבון לפלטפורמות, לא מצאה חן גם בעיני רשות שוק ההון, ונציג הרשות שהשתתף בדיון אמר כי הטיוטה פורסמה ללא שיתופם.

מערימים קשיים על הפלטפורמות

"בגלל שאנחנו מפקחים על הפלטפורמות, והפיקוח על הבנקים מפקח על הבנקים, נדרש שיתוף פעולה של שנינו", אמר נציג הרשות. "חתמנו על מזכר הבנות לקביעת כללים משותף, אבל הוא לא מיושם. אמנם הסמכות היא של המפקחת, אבל ציפינו לשיתוף פעולה, וגם אם הערות שלנו נדחות, אז לפחות שיהיה דיון בנושא", הוא הוסיף.

היום נערך דיון סוער בוועדת הרפורמות בעקבות סדרה של תלונות מהפלטפורמות על קשיים שמערימים עליהם הבנקים בפעילות השוטפת. "במקרה הקל, פקיד הבנק אומר ללקוח שלא כדאי לו להעביר כספים בפלטפורמות, ובמקרה הקשה הוא מונע זאת. כאשר לקוח מקבל הלוואה מפלטפורמה מכבידים עליו בשאלה מה מקור הכסף. זה כמעט בכל הבנקים בסניפים שונים", סיפר שלומי תורג'מן, מנכ"ל חברת BTB.

"מאז שנחקק החוק שמכניס את הפלטפורמות לפיקוח, הדברים החמירו - מחסימת החשבון, דרך מניעה כמעט יומיומית של העברת כספים, ובכל פעם נותנים סיבה אחרת. אם לא יהיו סנקציות על הבנקים על סירוב ביצוע פעולות זה לא ייגמר", הוסיף אייל לחיאני מנכ"ל טריא.

עופר כרמל, מנכ"ל מיטב דש הלוואות אמר כי "אנו מצפים מהרגולטור להיות יותר פעיל ויוזם על מנת שהשינוי שהציבור משווע לו יגיע. אין בפרסום המסמך מאמש כל חדש מעבר למזכר ההבנות שהוצג כבר במאי השנה ורק ערב הוועדה הוחלט לפרסמו".

נציגת איגוד הבנקים הדפה את הטענות ואמרה: "אני מצטערת להרוס את החגיגה הפופוליסטית, אבל הפלטפורמות לא מטרידות את הבנקים. יש לבנקים מתחרים הרבה יותר גדולים ומשמעותיים, שגם איתם הם עובדים. הבעיה של הבנקים הם בנושא הלבנות ההון. הפתרון צריך להיות הוראה שפוטרת את הבנקים מאחריות לפעילות הלבנת הון של הפלטפורמות".

לעומת זאת, נציגת הרשות לאיסור הלבנת ההון טענה כי הרשות לא מערימה על הבנקים קשיים: "אנחנו לא אחראים על הנימוק של הלבנת הון שהבנקים משתמשים בו - אין לנו ממשק עם הבנקים. אנחנו עובדים בימים אלה על צו איסור על הלבנת הון שיחול של שחקני ה-P2P, ואני מאמינה שהוא יהיה מוכן בקרוב", היא אמרה.

סימה שפיצר, נציגת בנק ישראל, כעסה על דברי נציגת הרשות וקראה לה לחזור בה: "אין כאן סימטריה - הבנקים כפופים לאיסור הלבנת הון דרקונית, ולעומת זאת אין עדיין צו שחל על חברות ה-P2P. התוצאה היא שהבנקים צריכים לפתוח חשבון ולקחת את הסיכון של הפלטפורמות על עצמם. איך הרשות יכולה להגיד שהיא לא מבינה את מה שהבנקים אומרים?".

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
בנק ישראלבנקים בישראלרחל עזריהרשות שוק ההוןp2p
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.