התעשיינים: הייסוף בשקל פגע ברווחיות כ-80% מהחברות בארץ

תוצאות של סקר שערך האגף למחקר כלכלי בהתאחדות התעשיינים בקרב 121 חברות מענפי התעשייה השונים מצביעות על דאגה גוברת ממגמת הייסוף המתמשכת

השטר החדש של 200 שקלים / צילום: דוברות בנק ישראל השטר החדש של 200 שקלים / צילום: דוברות בנק ישראל

דאגה בקרב התעשיינים ממגמת הייסוף בשער השקל אל מול הדולר: תוצאות של סקר שערך בנובמבר האגף למחקר כלכלי בהתאחדות התעשיינים בקרב 121 חברות מענפי התעשייה השונים מצביעות על דאגה גוברת ממגמת הייסוף המתמשכת. הסקר נעשה בזמן ששער החליפין היה 3.51 שקל לדולר - ייסוף מצטבר של 8% ביחס לשער החליפין לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

לפי התאחדות התעשיינים, 81% מהחברות התעשייתיות דיווחו על פגיעה משמעותית ברווח הנקי שלהן בעקבות מגמה זו ו-53% מהחברות דיווחו כי כושר התחרות שלהן נפגע. כך, 46% מהתעשיינים שהשתתפו בסקר טענו כי במהלך החודשים האחרונים חלה ירידה כמותית במשלוחי היצוא שלהם לחו"ל וזאת בשל התחזקות השקל מול הדולר. 25% מהתעשיינים דיווחו על ירידה במכירות המקומיות. בהתאחדות התעשיינים העריכו כי היקף הפגיעה המדווחת בידי תעשיינים מתון יותר, בשל קיזוז ההשפעה של הדולר הנמוך על מחירי חומרי הגלם המיובאים.

עוד עולה מהסקר כי 28% מהתעשיינים שהשתתפו בו טוענים כי נאלצו לצמצם את היקף המועסקים בשל הירידה ברווחיות שנובעת מהתחזקות השקל. בנוסף, 27% מהנשאלים ציינו כי בכוונתם להעביר קווי יצור לחו"ל אם מגמת הייסוף תימשך. שיעור זה מצטרף ל-26% מהחברות שממילא מתכוונות להרחיב את פעילותן מעבר לים, ולא לקיים השקעה נוספת בישראל. 40% מהנשאלים אמרו כי יאלצו לצמצם את הייצור בארץ ולהרחיב את היבוא.

"שערי המטבע הנוכחיים צריכים להדיר שינה מעיני כל מי שכלכלת ישראל וצמיחה בת-קיימא חשובה לו", אמר בהתייחס לנתונים נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש. "התייצבות שער הדולר ברמה הנוכחית משפיעה באופן ישיר ולרעה על רבים מתושבי ישראל ועל מאות אלפי עובדים בכל ענפי התעשייה. התעלמות מהבעיה היא הימור מסוכן על החוסן הכלכלי שלנו בשנים הבאות".

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
התאחדות התעשיינים בישראלשקלשרגא ברושתיסוףדולר שקל
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.