טבע תפטר כ-3,000 איש בארץ; העובדים: "הבית נופל עלינו"

(עדכון) - על הפרק: סגירת המפעל בקריית שמונה או מכירתו, קיצוץ של כ-50% בכוח-האדם במטה החברה בפ"ת ועוד ■ העובדים: "דורשים תגובה שתרעיד את המדינה" ■ ניסנקורן לראשי הוועדים: "ההסתדרות מאחוריכם"

מפעל טבע / צילום:רויטרס Ronen Zvulun מפעל טבע / צילום:רויטרס Ronen Zvulun
יובל אזולאיגלי וינרב 13.12.2017

פיטורים המוניים בטבע. החברה צפויה להודיע ביממה הקרובה על תוכנית קיצוצים דרמטית בכל העולם. על-פי דיווח של בלומברג מסוף השבוע האחרון, מדובר בפיטורים של כעשרת אלפים איש מהעובדים בעולם.

התוכנית צפויה לפגוע דרמטית בפעילות הישראלית של החברה, באתרי הייצור בישראל ובעובדי החברה. כ-3,000 איש, כמעט מחצית מעובדי טבע, צפויים להיות מפוטרים בתקופה הקרובה, ומרבית פעילות הייצור בישראל תיסגר, תימכר או תעבור לחו"ל. בכך יתערער עוד יותר הקשר הישראלי של חברת הגנריקה שמזה תקופה ארוכה מאבדת את אחיזתה בישראל. את תוכנית הקיצוצים הדרמטית מוביל המנכ"ל הנכנס קאר שולץ, והיא אושרה כבר על-ידי הדירקטוריון, שאתמול התפטר ממנו היו"ר לשעבר יצחק פטרבורג.

התוכנית מגיעה על רקע הרעה דרמטית בביצועי החברה לאחר ירידה של 75% במניה מאז השיא ביולי 2015, ועל רקע חוב של 34.7 מיליארד דולר שהחברה מתקשה לשרת. הערב תכנס ההסתדרות בראשות היו"ר אבי ניסנקורן מסיבת עיתונאים על מנת להגיב למתרחש.

ואלו פרטי תוכנית הקיצוצים הידועים לפי שעה זו: מפעל "פלנטקס" בנתניה ייסגר וכ-230 עובדים יפוטרו; מרכז המחקר והפיתוח "אביק" בנתניה ייסגר וכ-330 עובדים יפוטרו; אתר המו"פ הגנרי "אסיא" בפתח-תקוה ייסגר וכ-130 עובדים יפוטרו; ומטה החברה בעיר ייסגר גם הוא וכ-500-600 עובדים יפוטרו; מפעל "טבע טק" ברמת חובב צפוי להימכר או להיסגר - 880 עובדים יפוטרו; העברת פעילויות לחו"ל ממפעל הייצור בכפר סבא שמעסיק כ-1,400 עובדים (פיטורים של עשרות עובדים בשלב הראשון); המפעל הרב-תחומי בירושלים ייסגר וכ-230 עובדים יפוטרו; הפעילות במפעל הטבליות בירושלים תצומצם וחלקה תעבור לחו"ל, בשלב הראשון יפוטרו עשרות מבין כ-620 העובדים ובטווח הבינוני יפוטרו מאות; מפעל מיגדה בקריית שמונה ייסגר ו-250 עובדים יפוטרו (ההנהלה תנסה למכור אותו, אולם סיכוי נמוך להצלחת מהלך זה); מפעל מיגדה בקריית שמונה ייסגר ו-250 עובדים יפוטרו (ההנהלה תנסה למכור אותו אולם סיכוי נמוך להצלחת מהלך זה); פעילות ההפצה בישראל במרכז הלוגיסטי בשוהם תעמוד למכירה וכ-280 עובדים יפוטרו.

מוקדם יותר היום פנו מספר ארגוני עובדים בטבע להסתדרות על-מנת שזו תגייס את כל המנגנונים שיש בידה כדי לסייע לעובדים. "אנו דורשים תגובה שתרעיד את המדינה. שביתה בטבע לא תזיז למנכ"ל החדש", אמרו בכירים בחברה ל"גלובס".

"מנסה לחפש נקודת איזון"

מחר כאמור, צפויה טבע לפרסם את תוכנית ההתייעלות הנרחבת שלה, ולפי המסתמן נראה שצפוי מעין "מרחץ דמים". אך מעבר לקיצוצים, ובהנחה ששולץ אכן יצליח להוביל את טבע לחוף מבטחים, איך אמורה להיראות האסטרטגיה של החברה בעתיד? בשלב זה, השאלה הזו נראית רחוקה מאוד מהמשקיעים. "אני לא חושבת שצריך לצפות לשמוע משולץ כרגע על כיוונים אסטרטגיים מהפכנים כמו כניסה לתחומי פעילות חדשים, כי טבע לא נמצאת במקום הזה", אומרת האנליסטית סבינה לוי מלידר שוקי הון. "ניתן היה להבין, ממה שראינו על קצה המזלג בהודעה על הרה-ארגון, שעיקר המיקוד של שולץ יהיה בהבראת החברה, שיפור המצב הפיננסי וטיפול בפריסה מחודשת של החוב".

- מה את מצפה שטבע תודיע במסגרת תוכנית ההתייעלות?

"אני מצפה לשמוע משולץ איך הוא רואה את הפלטפורמה של טבע, עד כמה אפשר להתייעל, היכן נמצאים מקורות ההתייעלות הגדולים יותר ומה הם לוחות הזמנים. וכמובן, השאלה שמטרידה את כולם היא עד כמה אפשר לייעל מבלי לפגוע ביכולת החברה להמשיך ולצמוח בפעילות הקיימת שלה. שלא יהיו קיצוצים יותר מדי אגרסיביים, כי אם חותכים בצוות השיווק והמכירה מי ימכור את המוצרים הקיימים; ואם חותכים במו"פ - איך תישמר המובילות בגנריקה? טבע תנסה לחפש נקודת איזון בנושא זה".

לוי מעריכה שטבע לא בהכרח תספק מחר יעדים מספריים כמו יעד תזרים חופשי, או יחס חוב צפוי ל-EBITDA. להערכתה, תחזיות ל-2018 והלאה יפורסמו בהמשך. מכל מקום, היא מעריכה שטבע יכולה להימנע מהורדת דירוג מצד סוכנויות הדירוג הגדולות, S&P ומודי'ס. כיום דירוג החוב של טבע אצלן הוא דירוג השקעה, ואם הדירוג ירד - זה יהיה לרמת אג"ח זבל. אולם לדברי לוי, "שתי חברות הדירוג לא ממהרות להוריד דירוג ועשויות לתת קרדיט מסוים למנכ"ל, 'תקופת מבחן' להבין את מקורות ההתייעלות, ואם הן ישתכנעו שהתוכנית ברת-השגה, אני מאמינה שניתן יהיה להימנע מהורדת דירוג".

- מעבר לתוכנית ההתייעלות, לאן היית מצפה ששולץ יוביל את טבע בשנים הבאות?

"קודם כול, אני חושבת שאחת המטרות העיקריות שלשמה הביאו אותו לטבע זה להבריא את החברה בגלל הניסיון המוכח שלו בתחום. אחרי שמייצבים את העסק, או תוך כדי שמתחילים לראות התייצבות מסוימת, הייתי רוצה להבין איך הוא רואה את טבע במבט קדימה: האם היא צריכה להיות מוטת-גנריקה, או שהוא חושב שצריך לעבות את צבר המוצרים האינובטיבי? האם התחום של מערכת העצבים המרכזית, מוצרי הנשימה ומוצרי הטיפול בכאב הם תחומי הליבה, או שהוא מזהה תחומים חדשים שעשויים להיות מעניינים לחברה? כמה חשוב לו להעמיק את דריסת הרגל של טבע בתחום הביוסימלר (גנריקה לתרופות ביולוגיות), שהוא אחד התחומים הצומחים ביותר - תחום שבו למתחרה מיילן יש יותר פעילות בעוד שטבע נמצאת בו בנחיתות. אבל באמת שבשלב הנוכחי המיקוד הוא החוב".

מה כוללת תוכנית ההתייעלות

■ נתניה:

מפעל "פלנטקס" ייסגר - כ-230 עובדים יפוטרו מרכז המחקר והפיתוח "אביק" ייסגר - כ-330 עובדים יפוטרו.

■ פתח תקוה:

אתר המו"פ הגנרי "אסיא" ייסגר וכ-130 עובדים יפוטרו מטה החברה: כ-600-500 עובדים יפוטרו

■ רמת חובב:

מפעל "טבע טק" צפוי להימכר או להיסגר - 880 עובדים יפוטרו.

■ כפר סבא:

העברת פעילויות לחו"ל ממפעל הייצור שמעסיק כ-1,400 עובדים; פיטורים של עשרות עובדים בשלב הראשון

■ ירושלים:

המפעל הרב-תחומי ייסגר - כ-230 עובדים יפוטרו

מפעל הטבליות: הפעילות תצומצם וחלקה תעבור לחו"ל, בשלב הראשון יפוטרו עשרות מבין כ-620 העובדים ובטווח הבינוני יפוטרו מאות

■ קריית שמונה:

מפעל מיגדה ייסגר ו-250 עובדים יפוטרו

■ שוהם:

המרכז הלוגיסטי: פעילות ההפצה תעמוד למכירה, כ-280 עובדים יפוטרו

הוספה לנושאים שמעניינים אותי
הסתדרות העובדים הכללית החדשהועד עובדיםטבעפיטוריםקאר שולץ
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.