כי"ל מוכרת את תכשירי פריו לדקסון תמורת 35-30 מיליון דולר

כי"ל תרשום רווח הון של 24 מיליון דולר * פריו ביקשה להנפיק בוול-סטריט לפני שלוש שנים לפי שווי של 80 מיליון דולר * דן אורן, מנכ"ל דקסון: "כבר למעלה משנה שאני פוזל לפריו"

שלוש שנים לאחר שרכשה את חברת תכשירי פריו, מוכרת אותה כי"ל לחברת התרופות הישראלית דקסון, בבעלות דן אורן, לפי שווי של 35-30 מיליון דולר. כי"ל (%85) ובנק ההשקעות הגרמני DEG, המחזיק ביתרת מניות פריו, חתמו על מסמך עקרונות למכירת מניותיהם; השלמת העיסקה מותנית באישורי מועצות מנהלים ובבדיקת נאותות שתוצאותיה יהיו לשביעות רצון הקונה.

אם תושלם העיסקה תרשום כי"ל רווח הון שיעמוד על 24 מיליון דולר, ואילו החברה לישראל, המחזיקה %52 מכי"ל, גם תרשום את חלקה היחסי ברווח. לא רע אם לוקחים בחשבון שרווחי פריו אשתקד עמדו על 458 אלף דולר - אך לא מזהיר בהתחשב בתוכניתה של כי"ל, לפני כשלוש שנים, להנפיק את פריו בוול-סטריט לפי שווי של 80 מיליון דולר.

הרומן בין כי"ל לפריו החל לפני כשלוש שנים, במסגרת יוזמה של הקונצרן להשקיע 50 מיליון דולר בתחום הפרמצבטי. תכשירי פריו פיתחה "צ'יפ פריודנטלי", המשמש לטיפול במחלות חניכיים. הצ'יפ מוחדר בין השן לחניכיים ומשחרר באופן מבוקר ואיטי חומר תרופתי הנלחם במחלות החניכיים. שימוש בצ'יפ זה יכול לחסוך למטופל את הצורך בניתוח חניכיים.

המוצר של פריו זכה לאישור ה-FDA במהלך שנת 98', והוא מאושר לשיווק בישראל וב-12 מדינות אירופיות. קהל היעד של פריו מהווה כ-%30-%20 מן האוכלוסייה הבוגרת הסובלת מנסיגת חניכיים. אוכלוסייה זו מוערכת, בארה"ב לבדה, ב-46 מיליון חולים.

בכי"ל תלו תקוות רבות במוצר החדשני, ביניהן תקווה לגייס הון בוול-סטריט. באמצע 96' התקשרה החברה עם בנק ההשקעות סמית' בארני כחתם ראשי של ההנפקה. הסכום שהתכוונה פריו לגייס נקבע על 30-20 מיליון דולר.

התקוות זכו לעידוד רב כשחברות הענק פרוקטר אנד גמבל ואסטרא רכשו את זכויות שיווק המוצר, באירופה ובארה"ב בהתאמה, ואף העבירו לחברה מקדמה בסך 3.3 מיליון דולר והתחייבו לשלם לה 7.8 מיליון דולר נוספים בהתאם להשגת יעדים.

אלא שההנפקה נדחתה פעם אחר פעם, ובתחילת 97' החליטה כי"ל לממן את פריו ממקורותיה העצמיים ו"בעתיד, אולי, לצאת להנפקה".

עתה, במסגרת הרה-ארגון שבעלת השליטה החדשה בחברה לישראל, משפחת עופר, החלה לבצע בקונצרן, הוחלט לעקור את פריו מכי"ל, המחזיקה %85 בחברה. כאמור, %15 נוספים מוחזקים על ידי בנק השקעות גרמני. אגב, פרוקטר אנד גמבל החליטה לפני שנה לצאת משיתוף הפעולה עם פריו.

חברת דקסון מתמחה בתרופות לפעילות מושהה וב-drug delivery (אופנים שונים של נטילת התרופה, למשל מתחת לעור), וככזו - טכנולוגית ההשהיה של הצ'יפ הדנטלי קרצה לה. דן אורן, מנכ"ל חברת דקסון, אומר היום (ג') ל"גלובס": "כבר שנה ורבע אני פוזל לעבר פריו. פניתי לכי"ל בעבר בניסיון לקנות את פריו, ואנו מקווים כי העיסקה תאושר ותצא לפועל. המכירות שלנו ב-98' עמדו על 50 מיליון דולר, ותוכניתנו היא להגיע עד שנת 2003 למכירות בסך 140 מיליון דולר".

אורן מספר עוד כי בסוף מאי קיבלה דקסון אישור מה-FDA ליצוא לארה"ב, כשהתכשיר הראשון לפעילות מושהה יתחיל להיות משווק בסוף השנה. כיום, כ-%60 ממכירות דקסון מיועדות ליצוא, כשהשווקים העיקריים הם גרמניה ואנגליה, ועל פי ציפיות החברה, השנה תהפוך ארה"ב לשוק העיקרי. "המכירות של פריו", הוא אומר, "עדיין חלשות. הצ'יפ רשום במספר ארצות, וצריך להתחיל למכור אותו".

אורן מספר כי דקסון, המונה 350 איש, הינה החברה השנייה בגודלה בארץ בייצור כמות תרופות, אחרי טבע. מוצריה המובילים הם דקסמול ואדקס פורטה. בנוסף, מציעה החברה מוצרים בתחום רפואת נשים וטיפול במחלות לב וביתר לחץ דם, המנצלות את יכולת ההשהיה בשחרור התרופה בגוף

לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל קוד האתי המופיע בדו"ח האמון לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה אוטומטית ולא יפורסמו באתר.