בעקבות המיזוג המתקרב של שלוש חברות הכבלים, תבל, ערוצי זהב ומתב
, ואסיפת בעלי מניות שתתקיים ב-27 ביוני, מתפרסמות התוצאות המלאות של שלוש חברות הכבלים לשנת 2005.
מן התוצאות עולה, כי ההכנסה המאוחדת של כל פעילויות הכבלים, בנתוני פרופורמה ל-2005 עמדה על 2.16 מיליארד שקל. 856 מיליון שקל מתוכם, שהם 39.7% הגיעו מערוצי זהב, 687 מיליון שקל (31.9%) מתבל ו-543 מיליון שקל (25.2%) ממתב.
הוט טלקום, האמונה על שירותי הטלפוניה של חברת הכבלים נמצאת עדיין בחיתוליה ורשמה הכנסות של 68 מיליון שקל בלבד.
הרווח הגולמי המאוחד של הפעילות עומד על 141 מיליון שקל, כשתבל וערוצי זהב תורמות כל אחת 39 מיליון שקל, ואילו מתב הקטנה מכולן, תורמת דווקא את החלק הארי, 61 מיליון שקל. הדבר נובע מכך שההפחתות של מתב נמוכות בכ-60 מיליון שקל מאלו של תבל, ובכ-113 מיליון שקל מאלו של ערוצי זהב.
ההפסד התפעולי המאוחד של פעילות הכבלים ב-2005, לאחר התאמות, הגיע ל-331 מיליון שקל. התרומה הגדולה ביותר להפסד היא של תבל, כ-150 מיליון שקל, כשערוצי זהב תורמת להפסד 82 מיליון שקל, ומתב מוסיפה 34 מיליון שקל. ההפסד התפעולי שרשמה הוט טלקום ב-2005 הוא 31 מיליון שקל.
הוצאות המימון הגבוהות של החברות, שעמדו על 214 מיליון שקל, העיבו על התוצאות הכספיות של החברה והעמיקו את ההפסד. ההפסד הנקי פרופורמה של פעילות הכבלים עמד על 389 מיליון שקל.
תבל
תוצאות החברה מצביעות על כך ש-2005 היתה בסימן של שחיקה, החל משורת ההכנסות, דרך שיעורי הרווחיות, וכלה בשורה התחתונה. חברת הכבלים תבל, הנמצאת בבעלות הבנקים הצליחה להגדיל את ההכנסות ב-2004 ל-721 מיליון שקל, גידול של 2.6% לעומת 2003. אולם ב- 2005, חלה ירידה של 4.7% בהכנסות ל- 687 מיליון שקל. מתוך סך ההכנסות, רק 9.4% נובעים מפעילות האינטרנט, והיתר מפעילות הטלוויזיה.
גם הרווח הגולמי נחתך בחדות והגיע ל-39 מיליון שקל, לעומת 99 מיליון שקל ב-2004, ושיעורו מתוך ההכנסות עומד רק על 5.7%. הוצאות השיווק וההנהלה שהסתכמו ב-121 מיליון שקל ב-2005, העבירו את תבל להפסד תפעולי של 152 מיליון שקל, גידול של 22% לעומת 2004.
תבל עוד הוסיפה לה ב-2005 הוצאות מימון כבדות של 188 מיליון שקל, ואילו ההפסד הנקי הסתכם ב-439 מיליון שקל. ה-EBITDA של תבל עמד על 134 מיליון שקל, ירידה של 17.7% לעומת 2004.
בצד התפעולי, כמות המנויים של תבל ירדה ב-3.4% ב-2005 ל-304 אלף מנויים. למרות הנתון השלילי, הרי שמדובר בשיפור יחסית לירידה שנה קודם, אז היא הגיעה ל-4.8% מסך מנויי החברה.
בעוד שבכמות מנויי הטלוויזיה חלה ירידה , הרי שהאינטרנט צומח יפה, ב-132% ב-2003, ו-38% ב-2005, ובסך הכל יש לה כ-120 אלף מנויים, נכון לסוף 2005. ההכנסה הממוצעת למנוי כבלים עומדת על כ-170 שקל בתבל, ובניגוד למחשבה השלטת, המדובר דווקא בירידה לעומת השנה הקודמת של 2.9%. גם מחיר חבילת האינטרנט ירד ל-44.9 שקל בממוצע לחודש למנוי, פחות 18.8% לעומת 2004.
ערוצי זהב
בדומה לתבל, גם התוצאות של ערוצי זהב מצביעים על קיטון בהכנסות ושחיקה בפרמטרים של הרווחיות, ובסופו של דבר על גידול בהפסד הנקי.
הכנסות ערוצי זהב עלו ב-2004, לעומת 2003 ב-6% ל-888 מיליון שקל, אולם, הם ירדו ב-2005 ל-856 מיליון שקל. הרווח הגולמי הגיע אשתקד ל-39 מיליון שקל, כ-4.6% בלבד מסך ההכנסות. הרווח הגולמי הפך להפסד תפעולי של 81 מיליון שקל, לאחר חישוב הוצאות ההנהלה וכלליות והשיווק ומכירות. המדובר בהרחבה של ההפסד התפעולי בכמעט פי 8 לעומת 2004 אז הוא עמד רק על 11 מיליון שקל.
ההפסד הנקי גדל ב-2005 ב-27.4% ל-181 מיליון שקל. ערוצי זהב, כמו תעשייתה הכבלים כולה מייצרת EBITDA חיובית יפה שעמדה ב-2005 על 167 מיליון שקל, כ-19.5% מסך ההכנסות. יחד עם זאת גם ה-EBITDA נשחק לעומת 2004, אז הוא עמד על שיעור של כ- 25.3% מסך ההכנסות.
שיעור ההכנסות משירותי תשתית אינטרנט הגיעו לכ-9.7% מסך הכנסות ערוצי זהב. לערוצי זהב 378 אלף מנויים, נכון לסוף 2005, ירידה של 3% לעומת 2004, מעט פחות מהשחיקה בתבל. לערוצי זהב היו אשתקד 149 אלף מנויי אינטרנט, וההכנסה הממוצעת ללקוח מטלוויזיה היתה דומה לזו של תבל, 170 שקל לחודש.
מתב חברות הכבלים זקוקות, כמעט באופן נואש, למיזוג ביניהן, כדי שיוכלו לעצור את המפולת בתוצאות, ולהתחיל לממש את הפוטנציאל הטמון בשירותי החברה. זוהי המסקנה המרכזית שעולה מהדו"חות של חברת הכבלים מתב לרבעון הרביעי של 2005 ולשנה כולה.
הדו"חות חושפים מציאות עגומה של הכנסות קטנות, שיעור נשחק של רווחיות ושורה תחתונה (בנטרול רווח ההון ממכירת מניות פרטנר שבוצעה אשתקד) שמתכווצת. כל אלו מובילים למסקנה שלמרות הפוטנציאל התיאורטי הטמון בהן - חברות הכבלים הן היחידות היום שיכולות לספק טריפל פליי אמיתי, טלוויזיה רב ערוצית, תשתית אינטרנט וטלפוניה - חברות הכבלים לא מצליחות לממש אותו. אפילו לא כדי לעצור את הפגיעה בתוצאות הכספיות.
החדשות הטובות הן שהרבעון האחרון של 2005 כבר נראה יותר טוב, עם סימנים ברורים של האטת השחיקה בתוצאות הכספיות ובמדדים התפעוליים. ייתכן שזהו הסימן ש-2006 תהווה מפנה, ותחזיר אט אט את הצבע ללחיים של בעלי המניות בחברה, שאמורים להוביל השנה את החברות למיזוג מלא.
כמות המנויים פחתה
מתב - חברת הכבלים הקטנה יותר, המנקזת אליה עתה את פעילות הכבלים, רשמה ב-2005 הכנסות של 543 מיליון שקל, ירידה של 7.1% לעומת 2004. הרווח הגולמי נשחק בלא פחות מ-45% לכ-61.4 מיליון שקל. כמות המנויים פחתה ב-6.9% במהלך השנה לכ-251 אלף מנויים, והיתה גם ירידה בהכנסה החודשית הממוצעת ללקוח שהגיעה שעמדה על כ-173 שקל לחודש.
ה-EBITDA, שאמור להציג את היכולת התפעולית נטו של החברה, מצביע על נסיגה בתוצאות והוא עמד ב-2005 על 98.5 מיליון שקל, לעומת 140 מיליון שקל שנה קודם.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.