"את מי אתם מנסים לדפוק, אנשי האוצר, עם הרפורמה בליסינג? את השכבה הכי תורמת, הכי אחראית, שמשקיעה הכי הרבה שעות בעבודה"

מכתב ששלח התעשיין דוד שניידר מחברת סידב למערכת גלובס אונליין בעניין הרפורמה בליסינג, נוקט בפנייה ישירה לאנשי האוצר: "אתם נכנסתם לזה מתאוות פרסום, ואתם שבויים ברצון למצוא חן בעיני המעמדות הדפוקים. מאמץ ארוך ומייגע? לא בראש מעיינכם"

המכתב להלן הועבר למערכת גלובס אונליין על ידי התעשיין דוד שניידר מחברת סידב , הנסחרת בבורסה בת"א, עוסקת בייצור ושיווק של מעגלים מודפסים ומשקיעה בחברות טכנולוגיה.

הכותב ניסה להכניס את המכתב כטוקבק למאמר של דורון אביגד "מושחתים, תשאירו פירורים!", שתקף את מדיניות האוצר בנוגע לרפורמה בליסינג והעלאת שווי השימוש לרכב צמוד ממקום העבודה. עקב אורכו של הטקסט לא התקבל כטוקבק, אך מובא כאן כעת כלשונו, בתיקוני הגהה קלים.

מכתבו של שניידר שופך אור על השפעת הרפורמה בליסינג על מפעלי תעשייה והיי-טק בגודל בינוני, ומטיח ביקורת קשה בשיקולי האוצר ובמניעיו בכל הנוגע לרפורמה בליסינג. לשיפוטכם.

להלן המכתב:

מה יכולנו לעשות? לממן מוניות ספיישל לכל עובד?

לפני כמה שנים העברנו את המפעל ממפרץ חיפה לאיזור פיתוח בצפון. עם המעבר אמנם קיבלנו עזרה מהמדינה, כנהוג באיזור פיתוח, אבל ההוצאות התפעוליות עלו לאין שיעור. עובדים שלפני כן היו מגיעים בכוחות עצמם או בתחבורה ציבורית רגילה הפכו פתאום לחסרי גמישות ונאלצנו לסדר הסעות מאורגנות יקרות.

כמו בכל מפעל, גם לנו יש כ-10% מהעובדים בתפקידי אחזקה, ניהול, מכירות, הנהלה וכו', שאינם יכולים להיצמד להסעות, כי נדרשות מהם שעות עבודה ארוכות בהשוואה לעובדים רגילים. זה משהו שכנראה פקידי האוצר אינם מכירים או אינם רוצים להכיר.

מה יכולנו לעשות? לקחת מוניות ספיישל לכל אחד שצריך לצאת ולבוא בשעות לא מקובלות? הרי אין כאן מה שיש בארצות רבות רכבות תחתית ותחבורה ציבורית תכופה מהפריפרייה.

בישראל, במשך 30 שנה ומסיבות פוליטיות, הוציאו את הכספים על כבישים עוקפים ועל ישראבלוף, במקום להשקיע בתשתיות שמשרתות את רוב האוכלוסייה. בלית ברירה, נאלצנו להצמיד רכב צמוד לאותם עובדים, סך הכל 15 עובדים.

אז מה חושבים באוצר, שעובדים אלו קמים בבוקר ויוצאים לטיול משפחות? הרי הם באים ראשונים לעבודה, ואם הם בעבודה אז הרכב עומד כל היום בחנייה; ובדרך כלל, הם יוצאים מאוחר מאד ומגיעים הביתה עייפים.

רובם גם באים בימי שישי, כי האחריות בתפקידם מחייבת. אם זה אנשי שיווק ומכירות, שעושים 50 אלף קילומטרים בשנה, אז הם רצים כל היום ברחבי הארץ, מלקוח ללקוח. אם זה אנשי אחזקה, אז הם גם רצים לקבלני חוץ ולתיקונים, וכן הלאה.

מה כואב לכם, במשרד האוצר?

אז מה, כואב לכם באוצר שביום שישי בערב ובשבת הם גם עושים טיול עם המשפחה? הרי מה נשאר להם מלבד סופי שבוע וחגים ? את מי אתם מנסים לדפוק? - את השכבה הכי תורמת, הכי אחראית ושמשקיעה הכי הרבה שעות בעבודה.

סליחה, אולי בשירות הציבורי זה לא ככה? את זה אתם יודעים. וגם אנחנו, כי אצלנו דולק האור לתוך הלילה, ובמשמרת שנייה והרבה פעמים שלישית בזמן שלכם הרכב הצמוד משמש ללכת לכנסים פוליטיים ולמפגשים פוליטיים שאין רע בהם ובלבד שהיו מביאים לפוליטיקה אחרת ולא לזאת שאנו רואים כעת.

אנחנו, כמפעל, מוציאים הרבה כסף על כלי הרכב הצמודים. נכון, זה נותן לעובד שמקבל תחושה טובה, אבל זה בעיקר מאפשר לקיים את העבודה כתיקונה ובסופו של דבר מזה המדינה יוצרת הכנסות. אם נקנה את הרכבים במקום לשכור אותם בליסינג, ועשינו כך בהתחלה, זה עול של מימון, זה עול של תחזוקה ובטיחות - ואז זה מייקר עוד יותר.

חיזרו בכם מהפופוליזם

מה שאתם, באוצר, רוצים לעשות אינו צודק, כי הרכב משמש ברוב הזמן לצורכי עבודה. הוא אינו צודק כי כי עלות הרכב גם כך גבוהה מאוד. הוא לא צודק כי מחיר המכוניות והדלק בארץ הוא מהיקרים בעולם, בגלל שחלק גדול מהעלות הוא מיסים. ועליהם אתם כעת רוצים להטיל מיסים נוספים. הרפומה בליסינג גם לא צודקת, כי אתם סתם דופקים עוד ועוד את המגזרים שמביאים את עיקר ההכנסות ממיסים. הם לא צודקים כי אתם פועלים בניגוד לחוקי הכלכלה ומחניקים את ההון.

אני פונה אליכם, באוצר: חיזרו בכם מהפופוליזם, שהתחלתם בגלל כתבה ב"ידיעות אחרונות" שהציגה לכאורה איך העשירים נהנים מהטבה לא צודקת. זה לא נכון! אתם נכנסתם לזה מתאוות פרסום, ואתם שבויים ברצון למצוא חן בעיני המעמדות הדפוקים. יש מעמדות כאלה, אולם במס זה לא תשפרו את מעמדם. כדי לשפר את מעמדם צריך להשקיע בחינוך וביצירת מקומות עבודה, אבל זה מאמץ ארוך ומייגע שלא מביא פירסום בטווח הקצר - ולכן זה לא בראש מעיינכם.

כדי לעשות צדק, שחררו לניצולי השואה חלק מהכספים שגזלתם לצרכים פוליטיים, בעוד הם מסיימים את חייהם בחרפה. כדי לעשות צדק, הגבירו את אכיפת החוק והעונש ותבינו שמי שפורצים לו הביתה או לרכב זה כן חשוב, ויש כן לחפש את הפושעים האלו ולשימם מאחורי סורגים ללא חופשות, כי לאזרחים זה כואב. בקיצור, יש לכם הרבה מה לעשות מעבר לפופוליזם שרק ידפוק את אלו שעושים, תורמים ומשלמים.

טפלו בבעיות האמיתיות

אנחנו, כתעשיינים, עושים את חלקנו, מקימים מפעלים, יוצרים מקומות עבודה, מנסים להתחרות ביבוא מול ייצור סיני זול, שמגיע חופשי ללא מגבלות ומיוצר ע"י עובדים שמרוויחים 50 דולר לחודש. אנחנו נלחמים במצב האבסורדי של דולר שיורד לערכים לא ריאליים בגלל מניפולציות כלכליות. עכשיו אתם רוצים לקחת את המס הלא צודק החדש, הרי אנחנו נשלם אותו. מדוע העובד צריך לשלמו? הוא הרי משתמש ברכב בעיקר לצורכי העבודה.

התחילו לטפל בבעיות האמיתיות - בשקט, בצנעה וביושר.