מליאת הכנסת אישרה היום בקריאה טרומית את הצעת החוק של חברי הכנסת גלעד ארדן ודוד טל על פיה לקוח שהמתין לטכנאי מעבר לזמן שנקבע, יהיה זכאי לפיצוי.
הצעת החוק קובעת כי בגין איחור בן חצי שעה של טכנאי, ישלם היצרן לצרכן פיצוי בסך של 300 שקל, ואילו על חריגה בהגעת הטכנאי בשעה, ישלם לצרכן סך של 600 שקל. הפיצוי ישולם לצרכן ללא צורך להוכיח נזק. בנוסף, על פי ההצעה ייאסר על החברה לדרוש מלקוח להמתין לטכנאי פרק זמן של יותר משעתיים.
עוד עולה מהצעת החוק כי במקרים בהם ינסה היצרן להתחמק מלקבוע מסגרת זמן ויתאם עם הלקוח הגעה לביתו בקריאה טלפונית ללא מסגרת זמן, ישלם העוסק ללקוח פיצוי בסך של 500 שקל ללא תלות בנזק.
בדברי ההסבר לחוק נכתב כי "היצרנים הצליחו לשכלל שיטות כדי לעקוף את התקנות והזמנים הנקובים בהן. חלקם של היצרנים מתעלמים מהתקנות, וחורגים ממסגרת הזמן הקבועה בהן, מאחר שהללו לא נותנות לצרכן תמריץ להגשת תביעה או תלונה כנגד היצרן".
עוד נכתב כי "חלקם האחר של היצרנים, חומק מהתקנות באמצעות נוהג שהשתרש בין היצרנים במשק, במסגרתו לא מתאמים היצרנים טווח שעות "רשמי" להגעה לבית הלקוח, אלא קובעים עימו כי יתקשרו אליו בהתרעה של מספר דקות ברגע שהטכנאי יהיה באזור.
במצב דברים זה, הלקוחות, שלא יכולים להתנות על דרישת היצרנים מאחר שכבר רכשו את המוצר והאחריות, נאלצים פעמים רבות להישאר מרותקים לביתם או לאזור מגוריהם למשך שעות רבות עד לקבלת השירות הרצוי. ההמתנה הממושכת בבית נעשית על חשבונם בלי שנותני השירות ייקחו אחריות על איחוריהם או על פרקי הזמן המוגזמים שקבעו".
לדברי ארדן, ההצעה מעניקה תמריץ כלכלי לצרכנים לאכוף את החוק על החברות וקובעת כי מי שישא בעלות הכספית של המתנה ממושכת לתיקון מוצר שהתקלקל תהייה החברה שאחראית למוצר ולא הצרכן "שנאלץ לבזבז שעות עבודה יקרות".
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.