גוגל ו-Overture ראו בשנים האחרונות צמיחה מרשימה, בזכות שירותי הרישום בתשלום שהם מפעילים. הכוונה היא לחברות ששילמו על מנת שהמודעות שלהן יופיעו בפני הגולש, כאשר הוא מזין למנוע החיפוש מילות מפתח מסויימות.
אך לאחרונה, הן משכללות את השיטה, ומציעות ללקוחות להרחיב את מאגר מילות המפתח. כך, למשל, הן עשויות להציע ללקוח מתחום הנעלת הספורט, לא להסתפק במילים "נעלי ריצה" כמילות מפתח להקפצת המודעה שלו, אלא גם בשמות המותג "נייקי", "אדידס" ו"ניו באלאנס", לדוגמא. כך, כאשר לקוח יזין את מילות החיפוש "נייקי", או "נעלי ריצה של נייקי", הוא עשוי לקבל פרסומת של גורם מתחרה או של דילר לא מורשה, שמוכר את הנעליים מתחת למחיר השוק אליו שואפת החברה.
"ניתן לטעון, כי הן (גוגל ואוברצ'ור) מקדמות את הפרת הסימן הרשום הכי גדולה שנעשתה עד היום", מסר ל"רויטרס" ג'פרי רוהרס, אסטרטג בחברת השיווק הדיגיטלי אופטיים (Optiem), ולשעבר עו"ד פעיל בתחום הקניין הרוחני. גוגל ואוברצ'ור סירבו להגיב על הנאמר במאמר זה.
אתר המכירות הפומביות E-Bay העביר בשבועות האחרונים דרישה בעניין לגוגל. בדרישה זו, האתר מבקש להפסיק למכור לגורמים שלישיים מודעות שמקושרות למותג אי-ביי או לוורייציות של שם המותג.
כמה מספקי שירותי החיפוש מסרו כי הם דבקים בכך שהשימוש שלהם בסימנים רשומים הינו הוגן, וכי הם אינם מוכרים זכויות להשתמש בסימנים רשומים, אלא רק מאפשרים להיעזר בהם.
מדיניות הסימנים הרשומים של גוגל קובעת כי החברה תסיר מודעות, במידה שבעל הזכויות על סימן רשום מסויים ימלא תלונה בעניין ויעבור הליך בדיקה. נכון לרגע זה, הזנת שם המותג "אי-ביי" במנוע החיפוש, מעלה בין ההפניות הראשונות בעיקר הפניות לאתרים שקשורים לאי-ביי.
"גוגל קבע תקדים מסוכן", אמר רוהרס, והוסיף כי לא יופתע אם האתר ישנה לבסוף את מדיניותו בהקשר להרשאה להשתמש בשמות מותג המוגנים בזכויות יוצרים. בעוד שקישור מילת המפתח "אי-ביי" לאתר שאינו קשור למותג עשויה להעמיד במבחן את סוגיית הפרת הזכויות, פירט, הרי ששימוש בשילוב מילים כגון "חלופה לאי-ביי" הינו לגיטימי לשימוש. ונדי זלצר, הנציגה המשפטית של אגודת האלקטרוניקה, מסכימה. "כל אחד צריך להשתמש בשמות מותג של אחרים", אמרה.
בינתיים, עוד לא הוגשו תביעות משפטיות בנושא. אך משתתפי הכנס אמרו שבהחלט ניתן לצפות לתביעה כזו בעתיד - ולו רק מכיוון שלגוגל ולאוברצ'ור יש בדיוק את הכיסים העמוקים שעורכי דין כל כך אוהבים לסמן כמטרה.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.