חברות הכבלים איבדו בשנה האחרונה 42.6 אלף מנויים, ואילו חברת הלוויין YES רשמה גידול של 48.1 אלף מנויים. לפי נתוני השנים הקודמות, 2001-2002, נרשמה ירידה בנטישת המנויים של חברות הכבלים, שעמדה בסוף שנת 2002 על 113 אלף מנויים. בלוויין, לעומת זאת, נרשמת האטה בקצב גיוס המנויים. כך עולה מנתונים פנימיים של חברות הטלוויזיה הרב-ערוצית שהגיעו לידי "גלובס", ומבוססים על דיווחיהם.
לפי הנתונים, בסך הכל נמצאת תעשיית הטלוויזיה הרב-ערוצית בדריכה במקום, כאשר מספר המנויים החדשים מגיע ל-3,323 מנויים בלבד בשנת 2003.
אצל חברת הלוויין YES נרשמת ירידה בגיוס המנויים. הגידול הגיע ל-48 אלף מנויים חדשים בסוף 2003, לעומת גידול ב-104 אלף מנויים חדשים בסוף 2002. בסך הכל, בסוף השנה היו מחוברים לכבלים וללוויין 1,383,945 מנויים, זאת לעומת 1,380,622 בסוף שנת 2002.
את הירידה הגדולה ביותר בשנה שעברה חוותה חברת הכבלים תבל, שרשמה ירידה של 19,876 אלף מנויים. בסך הכל בתבל מנויים 323,587 מנויים בסוף 2003, זאת לעומת שנת 2001, אז החזיקה תבל במעל ל-400 אלף מנויים, ורשמה נטישה של מעל ל-63 אלף מנויים.
חברת ערוצי זהב, הגדולה מבין חברות הכבלים, רושמת ירידה של 13,734 אלף מנויים, ויש לה בסוף שנת 2003 כ-400 אלף מנויים. בשנת 2001 החזיקה ערוצי זהב מעל ל-444 אלף מנויים, ורשמה נטישה של כ-30 אלף. החברה השלישית, מת"ב, רשמה ירידה של 9,063 מנויים ובסוף שנת 2003 יש לה 258,236 מנויים, כאשר מדובר בהאטה משמעותית בנטישה, שעמדה בשנת 2002 על כ-18 אלף מנויים.
בחברת הלוויין YES נרשמו 404,426 מנויים בסוף 2003, זאת לעומת 356,231 מנויים בשנת 2002, ו-252,181 מנויים בשנת 2001. כאמור, ירידה גדולה בקצב הגיוס.
סמנכ"ל חברת הכבלים HOT, גוסטבו טרייבר, מסר בתגובה כי הרבעון האחרון של שנת 2003, מאז השקת המותג המשותף HOT, מראה על עצירה מוחלטת בנטישת המנויים בכבלים. "אפילו הזרמות הכספים הבלתי פוסקות של בזק ללוויין, במטרה להתיש את חברות הכבלים, והמבצעים הטורפניים של הלוויין, אינם מצליחים לטשטש את הצלחת HOT", אמר.
"הלוויין, שגייס בשנת 2002 כ-100,000 לקוחות, הצליח לגייס כ-40 אלף בלבד ב-2003, בעוד שהכבלים מצליחים לעצור את הנטישה. נתונים של 2002 מראים על ירידה דרמטית בקצב הנטישה, מ-120 אלף ל-40 אלף בלבד בשנת 2003. אין לנו ספק, ש-HOT, שמראה נתונים כספיים טובים יותר ברבעונים האחרונים, תציג נתונים של גיוס לקוחות כבר ברבעונים הקרובים".
מישנה למנכ"ל YES, ניר למפרט, אמר בתגובה כי נכון שבמחצית הראשונה של 2002, קצב הצמיחה של יס במספר המנויים היה מהיר מאוד, אבל מסיבות של תזרים מזומנים ושיקולים נוספים, החליטה יס להקטין את קצב הצמיחה לאחר מכן. "אין ספק שבתקופה של מיתון כאשר כל שוק הטלוויזיה הרב ערוצית לא רק שלא גדל אלא אף קטן, העובדה שיס צומחת לא בא מעצמו", אמר למפרט.
אילן שחורי, שותף מנהל תחום טלקום ומדיה בחברת הייעוץ TASC, אומר כי בתחום הטלוויזיה הרב-ערוצית פיתוח אסטרטגיית הנטישה תהיה שם המשחק בשנתיים-שלוש הקרובות. בשוק שנמצא יחסית בסטגנציה, וכמות המנויים כיום הולכת ופוחתת, היכולת לשמר את הלקוח על פני זמן גזורה מאחוזי הנטישה של אותו לקוח.
כך למשל, טוען שחורי כי עיסקת דנקנר-תשובה שנחתמה אתמול (ג') העריכה את שוויו של מנוי בכ-1,300 דולר. "מחיר זה מופרז", טוען שחורי, "בהתחשב בשיעורי הנטישה הקיימים כיום, שעומדים על 17%-18%. מבחינת הערך הכלכלי של לקוח בשיעורי נטישה כאלה התרומה תהיה הרבה יותר נמוכה".
"נראה כי חברות הכבלים מנסות להפחית את הנטישה באמצעות הוספת שירותים לחבילה. זהו מהלך נכון שנצפה גם בארה"ב, שבו נראה בצורה ברורה שמכירת חבילה של אינטרנט מהיר וטלוויזיה מפחיתה את שעורי הנטישה. בארה"ב זה היה בלמעלה ממחצית, כאשר מכירת שירותי טלפוניה מקטינה עוד את שיעורי הנטישה, והם הפכו בארה"ב לחד-ספרתיים נמוכים. זו התועלת המשמעותית מבחינת חברות הכבלים בכניסה לשירותים נוספים.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.