שנת 2003 הייתה שנה מצוינת לאינטרנט המהיר בישראל, שצמח בלא פחות מ-430 אלף מנויים חדשים ל-630 אלף מנויים. הגידול המהיר עשה טוב למרבית ספקיות האינטרנט, בהם נטוויז'ן בהנהלת רוית ברניב, שהציגה תוצאות טובות מאוד ל-2003. בנטוויז'ן טוענים שהחברה השיגה תוצאות טובות ביחס לשוק, ומצביעים על הגידול המשמעותי בנתח השוק של מנויי האינטרנט המהיר של החברה, שעל פי נתוני החברה הסתכמו בכ-147 אלף בסוף השנה, גידול של 241% בשנה אחת. כיום יש לנטוויז'ן כ-170 אלף מנויי פס רחב, שמהווים כ-26% מסך המנויים בישראל, לעומת נתח שוק של 16% בלבד בסוף 2002.
הכנסות נטוויז'ן אשתקד הסתכמו בכ-283 מיליון שקל, גידול של 8% לעומת השנה המקבילה. הגידול בהכנסות נרשם בכל התחומים, קישוריות ללקוחות פרטיים ועסקיים, מוצרים ושירותים, תוכן וסחר אלקטרוני. ההכנסות מתחום התוכן גדלו באופן המשמעותי ביותר, בכ-50% לעומת 2002. הגידול בהכנסות, ומהלכי ההתייעלות בחברה, הביאו לגידול של 36% ברווח התפעולי משנה לשנה, והוא הסתכם בכ-20.5 מיליון שקל.
יחד עם זאת, הרווח הנקי של נטוויז'ן נפגע השנה מאוד וירד בכ-73% ל-3.5 מיליון שקל בלבד, לאחר שב-2002 הסתכם בכ-12.9 מיליון שקל. בחברה מסבירים את הפגיעה ברווח הנקי בהוצאות המימון הגבוהות אשתקד. הוצאות המימון גדלו כמעט פי 8 תוך שנה בלבד והגיעו ל-17.1 מיליון שקל.
במבט רבעוני, הכנסות נטוויז'ן הסתכמו ברבעון האחרון של 2004 ב-77.1 מיליון שקל, גידול של 19.9% לעומת הרבעון המקביל. בשורה התחתונה רשמה החברה רווח נקי של 3.3 מיליון שקל, לעומת הפסד של 3.4 מיליון שקל ברבעון המקביל. יש לציין כי ברבעון השלישי של השנה רשמה החברה הפסד של כ-1.3 מיליון שקל, בעיקר כתוצאה מהוצאות מימון גבוהות.
המשנה למנכ"ל נטוויז'ן, אבי צבי, אומר שהחברה מתכוננת לכניסה לשוק הטלפוניה הבינלאומית, אך גם הפנים ארצית, "אנחנו רוצים לספק שירותי VoIP גם בשוק הבינלאומי וגם בשוק הארצי. אנחנו לומדים את טיוטת הרשיון הפנים ארצי ובינתיים זה נראה חיובי. אני בפירוש מאמין שנוכל לעמוד במגבלה של הרישיון למינימום הכנסות של 50 מיליון שקל ב-3 השנים הראשונות. אמנם יותר טבעי להתחיל בבינלאומי ומשם להמשיך לפנים ארצי, אבל יתכן שנעשה זאת יחד".
בסך הכל, לנטוויז'ן יש היום כ-360 אלף לקוחות, מתוכם 170 אלף מחוברים דרך האינטרנט המהיר, "ואלו הם למעשה הלקוחות המהותיים", אומר צבי שמוסיף, "צריך גם להסתכל על הערך של לקוחות האינטרנט המהיר ולא רק על מספרם ומבחינה זאת יש לנו לקוחות טובים מאוד. אין לנו כמעט חיבורים של לקוחות לפס ברוחב של 256 קילו ביט, רוב החיבורים הם ברוחב של 750 קילו ביט ויש לנו נתח לא רע גם ב-1.5 מגה ביט, בזכות העוצמה שלנו במגזר העסקי".
- במה באה לידי ביטוי ההתייעלות שלכם השנה?
"ההתייעלות באה לידי ביטוי בתשתית, כשביצענו בתחילת השנה רכישה של קווי התקשורת שלנו, דבר שמוזיל מאוד את העלויות. רכשנו קווים בינלאומיים ממדנאוטילוס1 (ככל הנראה במחיר של 50-45 מיליון דולר - ג.ה), וגם את הליבה בתוך ישראל העברנו בחלקה לבעלותנו. הקפיצה הגדולה שלנו בכמות מנויי האינטרנט המהיר סיפקה לנו אפשרות להתייעל בנושא של בטיפול בלקוח. הייתה ירידה של 20% בעלויות שלנו משנה לשנה".
- מה קרה בתחום התוכן?
"הייתה קפיצה אדירה של נענע, וחזרנו להיות מספר 2 לאחר ש-YNET עברו אותנו, וזאת על פי סקרים של TGI וטים. ההכנסות של נענע צמחו ב-47%, אבל החברה הפסידה מעט, לאחר שכבר הרוויחה ב-2002. הסיבה לכך היא ההשקעות הגדולות בתכנים שביצענו השנה, כדי להתאים את נענע לפס הרחב".
- מה התוכניות ל-2004?
"אני מעריך שעדיין יהיה קצב מואץ של הצטרפות מנויים לאינטרנט המהיר, למרות שבמחצית השנייה של השנה הקצב ירד מאוד. אני מעריך גם שהמחירים יתחילו לזחול כלפי מעלה, כשבמקביל אנחנו רוצים להרחיב את הפעילות שלנו במגזר העסקי".
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.