האם משרד התקשורת נותן את מתנת ה-Bill and Keep שהוא שוקל להעניק לחברת הטלפוניה של הכבלים, לכל המתחרים החדשים של
בזק 
?
טיוטת הרישיון למפ"א (מפעיל פנים ארצי) ייחודי, שפורסמה בשבוע שעבר על ידי משרד התקשורת, בלבלה קצת את השוק, ופורסמו גרסאות סותרות לגבי מדיניות תשלום דמי הקישוריות (השלמת שיחה) בין המפעילים, כפי שהיא באה לידי ביטוי במסמך.
Bill and Keep הוא הסדר השמור בדרך כלל למפעילי טלפוניה חדשים המתחרים במונופולים הגדולים, במקרה שלנו, בזק. משמעות ההסדר היא, שהמפעיל החדש לא משלם למפעיל הוותיק תשלום עבור השימוש ברשת שלו להשלמת השיחה מהרשת החדשה, ואותו דבר בכיוון ההפוך. אולם, מכיוון שבשנים הראשונות לקיומו של מפעיל חדש, מרבית השיחות מגיעות ממנו אל המפעיל הוותיק, הרי הוא המרוויח הגדול מההסדר.
ההסדר נעשה, כדי לעזור למפעיל החדש, הנחשב כ'ינוקא' בשוק, להתבסס כמתחרה של המפעיל הוותיק, שהרי, למדינה וללקוחות יש אינטרס בקיום התחרות.
נכון להיום, כל שיחה הנכנסת לבזק, מחויבת ב-5.5 אגורות לדקה דמי השלמת שיחה, מעבר לתעריף של החברה ממנה מתבצעת השיחה, שהיום יכולה להיות רק חברה סלולרית. בכיוון ההפוך, מחויבת כל שיחה הנכנסת לחברת סלולר ב-45 אגורות דמי השלמת שיחה (כל התעריפים המוזכרים לפני מע"מ), ולא משנה אם היא באה מבזק או מחברה סלולרית מתחרה. התוספת הזו, בשני המקרים, מושתת על הלקוחות, המשלמים גם את תעריף השיחה היוצאת וגם את תעריף השיחה הנכנסת לרשת היעד.
בשבע עיניים
מי שבחנו בשבע עיניים את טיוטת הרישיון בסעיף זה היו מומחי הרגולציה בחברות הסלולריות, ולאו דווקא בגלל כוונתן להיכנס לשוק הטלפוניה. מה שהם בדקו, ראשית כל, אם משתמע מהניסוח שדמי הקישוריות יבוטלו לחלוטין, כולל אלה המשולמים לחברות הסלולריות. אם אכן היה כך, זו הייתה מכה משמעותית מאוד ואנושה לחברות הסלולר.
ואם אכן היה כך, סביר להניח שהצעה כזו הייתה נתמכת על ידי בזק, שהייתה מעדיפה להפסיד את הכנסות דמי השלמת השיחה לרשת שלה ולו רק כדי שחברות הסלולר יקבלו מכה אנושה שכזו.
העלות האמיתית
לפני כשנה, הגישה בזק הצעה ברוח זו לוועדת גרונאו, שקבעה את מדיניות התעריפים שלה. על פי ההצעה, לא היו אמורים להיות בכלל בשוק התקשורת דמי השלמת שיחה.
כזכור, שכר לאחרונה משרד התקשורת את שירותי חברת הייעוץ הבינלאומית אנליסיס, כדי לבדוק מהי עלות השלמת השיחה לחברות הסלולר ולהתאים את התעריף שהן גובות בהתאם. יש לציין, שבשוק התקשורת נשמעים גם קולות האומרים, שגם 5.5 אגורות לדקה שמאפשר משרד התקשורת לבזק לגבות כדמי השלמת שיחה, אינם משקפים את העלות האמיתית, שהיא קטנה במאות אחוזים ואולי גם אפסית.
אם נחזור לטיוטת הרישיון שפורסמה בשבוע שעבר, בניגוד לנטייה להחלטה כזו בנוגע ל-HOT טלקום של הכבלים, לא כתוב בטיוטה שלא יהיה תשלום דמי השלמת שיחה. מה שכן כתוב, הוא שלא יהיו שני תעריפים, של שיחה בתוך הרשת ושיחה מחוץ לרשת, אלא תעריף אחד כולל. משמעות הדבר היא, שאם חברה חדשה תגבה עבור שיחה 10 אגורות לדקה, הלקוח לא יידע כמה מתוך תעריף זה מהווים דמי השלמת השיחה לרשת היעד, שמשלם המפעיל שלו.
קביעה זו לא אומרת שאין תעריפים להשלמת שיחה בין המפעילים. יש ויש. והם ייקבעו בהסכמים ביניהם. אולם הלקוח לא ישלם אותם אלא ישלם תעריף אחד. כמובן, בהחלט סביר להניח שמה שיקרה, שהתעריף אותו ישלם הלקוח יהיה גבוה מהתעריף שהיה משלם לו המפעיל שלו לא היה מחויב בתשלום דמי השלמת שיחה. אך זו כבר החלטה של החברה המפעילה לקבוע תעריף יותר גבוה וזו גם החלטה של הלקוח להסכים לשלם אותו.
קביעה זו, מסתבר, אינה חלה על השלמות שיחה ברשתות הסלולריות. שם ימשיך המצב להיות כפי שהוא היום, אלא אם משרדי התקשורת והאוצר יפחיתו את התעריף בעקבות המלצות חברת אנליסיס.
בתקנות קיימת עוד הבחנה מעניינת. מפעיל חדש יהיה רשאי להוזיל את עלות השיחה ללקוח שלו אם הוא מחייג בתוך הרשת הארצית שלו. אם הלקוח שלו נמצא באזור חיוג אחר, הוא ישלם מחיר אחיד על השיחה בתוך הרשת ומחוצה לה.
איזורי חיוג חדשים
למה הכוונה? כל מפעיל חדש יקבל לשימושו קידומת אזור חיוג ארצי שמתחילה בספרות 07 וכן יקבל 'קומות' שונות פנויות באזורי החיוג המזוהים היום עם בזק, כמו 02 ו-04. משמעות הדבר, שלקוח העובר מבזק ומתגורר באזור חיוג 04, תהיה לו בחירה בין לקבל מספר אחר באותו אזור חיוג, שיהיה שייך למפעיל החדש, או לקבל מספר באזור החיוג הארצי של המפעיל החדש, שיכול להיות זהה למספר הקודם שלו, מלבד הקידומת.
החיסרון של לקבל מספר עם קידומת זהה לזו של היום הוא, שהמפעיל החדש לא יוכל לתת לו במספר זה הנחה על שיחה פנים רשתית כפי שהוא יוכל לתת לבעלי קידומות 07.
HOT טלקום, המקיימת היום ניסוי טלפוניה על רשת הכבלים, קיבלה קידומת של אזור חיוג ארצי 077 וכן קומות מספרים המתחילים ב-30 בקידומות האזוריות המזוהות היום עם בזק.
ומדוע ההבדל בין HOT טלקום, הנחשבת לחברת ינוקא ופטורה משלם דמי השלמת שיחה לבזק, לבין המפעילים האחרים, הנקראים ייחודיים? HOT טלקום מקבלת את הפריווילגיה מאחר והיא מחויבת, כמו בזק, בשירות אוניברסלי בכל חלקי הארץ. המפעילים הייחודיים, לעומת זאת, מחויבים רק להראות הכנסה שנתית של 50 מיליון שקל כעבור 6 שנים, מה שמצריך נפח פעילות מסוים.
התגובות לטיוטת הרישיון די צפויות: המועמדות לרכוש אותו (כמו חברות הסלולר וחברות האינטרנט) ינסו לדרוש הסדר קישוריות דומה לזה שעומד להיקבע בנוגע ל-HOT טלקום, לפיו, החברה לא תשלם בשנים הראשונות דמי השלמת שיחה. הן ינסו לאיים, במרומז כמובן, שללא מתנה כזו, לא כדאי להיכנס לשוק ואז לא תהיה תחרות.
מקלות בתהליך
ל-HOT טלקום ולבזק יהיה אינטרס זהה אחד: לתקוע כמה שיותר מקלות בתהליך כדי לדחות את פתיחת התחרות מחודש ספטמבר שנת 2004 והלאה למועד בלתי ידוע. עד כה נחלה בזק הצלחה גדולה בניסיונות כאלה והתוצאה היא מדינה מפגרת בתחום הרגולציה בתקשורת. האם החבירה הצפויה של בזק והכבלים למאמצים חדשים בכיוון זה, תשא פרי. על פי הרוחות הנושבות היום במשרד התקשורת, זה כנראה לא יקרה. אבל כרגע, הכי נכון לומר שאי אפשר לדעת מה יקרה.
בקרוב גם יפורסמו התקנות שיקבעו מי זכאי לקבל רישיון מפ"א ייחודי, לאחר שיעברו את אישור משרד המשפטים, ולאחר שהנוסח שלהן ושל הרישיון יאושר סופית על ידי השר, תצא סוף סוף התחרות לדרך.
הכותב עשוי לקיים קשרים מסחריים עם גורמים המוזכרים בכתבה
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.