ועדת החקירה לאירועי 11.9: יחסי אל-קאעדה עם איראן היו יותר עמוקים מאשר עם עיראק

דו"ח הועדה נמנע מהטלת אשמה אישית: "מאחר שהקושרים היו גמישים ובעלי תושיה, איננו יכולים לדעת אם צעד ספציפי כלשהו או שורת צעדים היתה יכולה להביסם"

"יחסי אל-קאעדה עם איראן ועם הלקוח שלה, חיזבאללה, היו הרבה יותר עמוקים והרבה יותר ממושכים מאשר קשרי הארגון עם עיראק" --- קובע דו"ח ועדת החקירה של אירועי 11 בספטמבר, שפורסם הערב (ה') בוושינגטון.

מבחינת ממשל בוש, זו אולי הקביעה המזיקה ביותר בדו"ח המפורט, שמחזיק 567 עמודים ושחורג מניתוח גרידא של חטיפות ארבעה מטוסי הנוסעים וריסוקם על המגדלים התאומים בניו-יורק ועל בניין הפנטגון, ליד וושינגטון.

קביעה זו מעקרת את הצידוק העיקרי שהעלה ממשל בוש למלחמה בעיראק. אפשר להסיק ממנה, שאם ארה"ב היתה חייבת לצאת למלחמה, היעד היה צריך להיות איראן, לא עיראק.

הוועדה פירשה את המנדט שלה כהרשאה לבחון צדדים רבים של מדיניות הביטחון הלאומי בממשל הנוכחי ובממשלים קודמים והדו"ח שלה בוחן, בין היתר, היבטים של המדיניות למניעת הפצתו של נשק להשמדה המונית; היחס שניתן לעצירים שנלכדו במהלך המסע שמנהלת וושינגטון נגד הטרור; העדר הבנה ממסדית של חשיבת האיסלם; העדר תשתית מודיעינית על הקרקע באזורים שורצי טרור; ומחסור חמור בדוברי ערבית ושפות אחרות שמדוברות בעולם האיסלמי.

הדו"ח נמנע מהטלת אשמה אישית ישירה על הנשיא ג'ורג' בוש ועל הנשיא לשעבר ביל קלינטון ואינו משיב, לפחות באופן ישיר, על השאלה הגדולה מכולן: האם ניתן היה למנוע את אסונות 11 בספטמבר. המסד הרעיוני של הדו"ח הוא, שהפיגועים התאפשרו בגלל כשל מבני של מערכות שהתפתח במשך עשרות שנים.

תשעה עשר החוטפים ניצלו "כשלים מוסדיים עמוקים בתוך הממשל שלנו", אומר המסמך. הוא מותח ביקורת חריפה ביותר על אף.בי.איי וסי.איי.איי. כך, למשל, נאמר בדו"ח שהראש בפועל של אף.בי.אי. בתקופה שלפני הפיגועים לא עשה שום צעד לחיזוק המערך נגד טרור בתוך האף.בי.איי. למרות סימני אזעקה רבים שקלטו מערכות הביון.

"מאחר שקושרי 11 בספטמבר היו גמישים ורבי-תושיה, איננו יכולים לדעת האם צעד ספציפי או שורת צעדים היו יכולים להביס את התוקפים", קובעי מחברי הדו"ח, חברי שתי המפלגות. "אבל אנו יכולים לומר בוודאות שאף אחד מהצעדים שאימצו ממשלי ארה"ב מ-1998 ועד 2001 שיבש, או אפילו דחה, את התקדמות מזימת אל-קאעדה. לכל רוחב המערכת הממשלית, היו כשלים של דמיון, מדיניות, יכולות וניהול".

"הכשל הגדול ביותר היה כשל הדמיון", קובע הדו"ח. "איננו מאמינים שהמנהיגים הבינו את חומרת האיום".

בין המלצות הדו"ח: · רפורמות מעמיקות בפיקוח של בתי-המחוקקים על גופי המודיעין, לרבות הקמת ועדה משותפת ועדה משותפת של הסנט ובית-הנבחרים למודיעין, וכצעד ראשון הקמת ועדה לביטחון פנים בכל אחד מהבתים. · ריאורגניזציה במערך הביון הפנים-ארצי בתוך אף.בי.איי. הוועדה אינה ממליצה להקים גוף נפרד למודיעין ביטחוני או לביטחון פנים כמו בבריטניה או בישראל, ומסתפקת בהמלצה להקים "כוח עבודה חזק יותר לביטחון לאומי" בתוך אף.בי.איי. · הקמת משרד בתוך הבית הלבן, עם צוות של 200 עובדים, לתיאום עבודת 15 סוכנויות המודיעין שפועלות במסגרת הממשל ומינוי "צאר" ללוחמה בטרור בדרג של שר (אם כי הוא לא יהיה חבר בקבינט, לפי ההמלצות). הצאר יהיה אחראי על תקציבי סי.איי. וגופי הביון האחרים. · נקיטת צעדים לשיפור המעבר בין ממשל לממשל אחרי בחירות לנשיאות כדי להבטיח שארה"ב "לא תוריד את רמת הכוננות כל ארבע או שמוה שנים". · הקמת מרכז בין-משרדי ללוחמה בטרור, שיבלע את המרכז ללוחמה בטרור שפועל עתה במסגרת סי.איי.איי.

במסיבת עיתונאים לרגל פרסום הדו"ח, אמרו חברי הוועדה שדרושה פעולה מיידית ליישום ההמלצות לרפורמות נוכח "מאמצים בלתי נמנעים" של טרוריסטים לפגוע שוב בארה"ב ולגרום מותם של אמריקנים רבים יותר מאשר ב-2001.

"מטרתנו לא היתה להצביע על אשמים", אמר יו"ר הוועדה, תומס קין. "מטרתנו היתה למנוע התקפות עתידיות. כל מומחה שעמו דיברנו אמר לנו, שהתקפה נוספת, בהיקף גודל יותר (מזה של 11 בספטמבר) היא אפשרית ואפילו סבירה".

"אין בידינו מותרות של זמן; אנו חייבים להתכונן, אנו חייבים לפעול", אמר קין.

אבל כבר עכשיו ברור, שממשל בוש והקונגרס לא יקבלו את המלצות הוועדה בזרועות פתוחות. השר לביטחון פנים. טום רידג', אמר אמש, עוד לפני פרסום הדו"ח: "אינני חושב שאנו צריכים 'צאר'. כבר יש לנו שכבה ביורוקרטית אחת שאין בה צורך".

ואילו יו"ר בית-הנבחרים, דניס האסטרט, אמר כי לא נראה שהקונגרס יבחן השנה את המלצות הוועדה.