ספקית שירותי האינטרנט הוותיקה, נטוויז'ן הצליחה לעבור ב- 2002 לרווח נקי של 13.2 מיליון שקל, זאת מול הפסד נקי של 17.1 מיליון שקל ב- 2001. יחד עם זאת, הרבעון הרביעי של החברה לא היה חיובי מבחינת השורה התחתונה והחברה עברה שוב להפסד של 3.3 מיליון שקל, זאת מול רווח של 1.9 מיליון שקל ברבעון השלישי.
המשנה למנכ"ל נטוויז'ן, אבי צבי מסביר את החזרה להפסד בכך שהחברה השקיעה הרבעון מעל המתוכנן בהוצאות שיווק ומכירה, בתחום האינטרנט המהיר, "גדלנו בהוצאות השיווק וההוצאה השפיעה על הרווח הנקי, למרות שמדובר בסכומים יחסית קטנים לכן הם יכולים בקלות לנוע ימינה ושמאלה. זאת הסיבה גם שאין משמעות גדולה למעבר להפסד ברבעון הרביעי, והעובדה שהחברה רשמה רווח נקי ב- 2002 כולה חשובה הרבה יותר". הרווח התפעולי של נטוויז'ן צנח מ- 3.8 מיליון שקל ברבעון השלישי ל- 950 אלף שקל ברבעון האחרון של 2002.
הכנסות החברה ברבעון הרביעי לא צמחו הרבה, למרות ההשקעה הנוכחית בשיווק והגיעו ל- 66 מיליון שקל, מול 65.5 מיליון שקל ברבעון השלישי של 2002. צבי מוסיף כי כיוון שהמבצעים הנוכחיים של האינטרנט המהיר מאפשרים חיבור זול יותר בחתי השנה הראשונה ואילו בחצי השני יקר יותר הוא צופה כי ההכנסות ישובו לעלות בשיעורים מהירים יותר בסוף הרבעון הראשון ובעיקר ברבעון השני של 2003.
בניגוד לשורה התחתונה, שורת ההכנסות ספגה פגיעה ואלו הסתכמו אשתקד ב- 267 מיליון שקל, ירידה של 11.9 מיליון שקל מול 2001. הירידה בהכנסות נובעת, לדברי צבי, בתחרות הגוברת בתחום והצטרפותם של מתחרים חדשים כמו ברק וקווי זהב לתחום האינטרנט המהיר ללקוחות פרטיים. כמו כן גם השוק העיסקי הנחשב למקור הכנסה מרכזי של נטוויז'ן ומהווה כ- 40% מסך הכנסות החברה נגע מאד עקב המיתון במשק. הנכנסות מסחר אלקטרוני, המיוצרות בעיקר על ידי אתר המכירות נטאקשן הגיעו ל- 172 מיליון שקל מול 136 מיליון שקל ב- 2001. ה- EBITDA (רווח לפני פחת מס ומימון) של נטוויז'ן הסתכם ב- 37.9 מיליון שקל בשנה שעברה מול 13.9 מיליון שקל ב- 2001, כלומר גידול של 173%.
מספר לקוחות החברה הגיע ל- 340 אלף, מתוכם כ- 65 אלף מנויים לשירות האינטרנט המהיר של החברה. 60% מלקוחות האינטרנט המהיר שהצטרפו השנה הינם לקוחות חדשים, ואילו 40% הועברו ממסלול החיוג של נטוויז'ן. החברה הצליחה להגדיל את מספר לקוחותיה בשלושת החודשים האחרונים בקצב של 10,000 לקוחות חדשים בחודש.
נטוויז'ן מחזיקה בפורטל נענע, שהינו, לטענת נטוויז'ן, הפורטל השני הכי פופולרי בישראל, לאחר וואלה, והיא נכנסת לתחום המשחקים ברשת דרך רכישת האתר גיימר ממת"ב בו היא מתכוונת לבצע השקעות נוספות.
אבי צבי, האם עמדתם בתחזיות שלכם שלנה?
"לא עמדנו במחזור המכירות שתכננו, כיוון שיש מיתון קשה והוא משפיע מאד לרעה על הלקוחות העסקיים שלנו, ואנחנו התמודדנו עם הרבה מאד חברות שנסגרו. בנוסף, השוק הפרטי גם הוא נפגע ופעם ראשונה ראינו לקוחות שמשדרגים את עצמם כלפי מטה, כמו לקחות שעברו מחסילה בלתי מוגבלת לחבילה המוגבלת בשעות הגלישה".
האם הצניחה במחירי האינטרנט המהיר הפתיעה אותך?
"בנובמבר 2001 מחיר האינטרנט המהיר עמד על 50 דולר, והיום הוא 18 דולר בלבד. מבחינת רוחב הפס אנחנו נותנים את אותה רמת השירות. לא צפינו ירידה כל כך חדה במחיר השירות וסברנו שהוא ירד לרמות הנהוגות בארה"ב כלומר בסביבות 25 דולר לחודש".
האם המחיר צפוי לעלות השנה לרמות האלה?
"ב- 2003 המחיר יחזור לעלות ובסוף הוא יפגוש את רמת ה- 25 דולר. המסלול המוצע היום הוא של 79 שקל בחצי השנה הראשונה ולאחר מכן המחיר עולה ל- 149 שקל. בדרך יש כאלה שמתנתקים כך שהמחיר הממוצע יגיע לכ- 109 שקל".
האם התחרות היא קשה במיוחד בתחום האינטרנט המהיר?
"השנה גם קווי זהב וברק הצטרפו והחלו לספק אינטרנט מהיר לשוק הפרטי, ועתה מתמודדים בשוק 5 ספקים והתחרות הפכה למלחמה ששחקה מאד את המחיר, מעבר למה שציפינו".
כיצד הצלחתם למרות ירידה בהכנסות לעבור לרווח?
"עשינו התאמה של רמת ההכנסות לרמת ההוצאות של החברה. הוצאנו פחות ממה שתכננו, בעיקר בזכות הירידה במחיר הקווים הבינלאומיים, שזאת ההוצאה הגדולה ביותר שלנו".
ובכל זאת עברת חזרה להפסד ברבעון הרביעי
"זה קרה כיוון שגדלנו בהוצאות השיווק ואת השחיקה ברווחיות היה ניתן כבר לראות ברבעון השלישי, עולה הרבה כסף לגייס לקוחות לשירות האינטרנט המהיר. חזרנו לפעילות שיווק אגרסיבית כשגילינו שאנחנו מאבדים נתח שוק באינטרנט המהיר למתחרים שמציעים מחירים נמוכים והיינו צריכים להגיב. היום אני יכול הלגיד כי בחציון השני גייסנו פי 3 לקחות ממה שגייסנו בחציון הראשון בזכות אותה פעילות. בטטוח הקצר הדבר מביא לשחיקה ברווחיות, אבל כבר בטווח הבינויני ניתן יהיה לראות שיפור".
מה התחזית ל- 2003?
"ברבעון הראשון נחזור להרוויח. ההפסד הנמוך של הרבעון לא משמעותי בטווח הארוך, וחשוב יותר לשמור על נתח שוק באינטרנט המהיר כמו שיש לנו באינטרנט הרגיל. ההכנסות יעלו מעט ברבעון הראשון, ונראה גידול בשיעור הגידול בהכנסה ברבעון השני".
כיצד חברה יכולה לתפקד מבחינה תפעולית כשהעתיד שלה לא ברור, כיוון שצפוי מיזוג?
"זוהי תקופה לא פשוטה לחברה, וכשמדברים על מיזוג צריך לעשות החלטות שקולות וזהירות. זה לא מצב נוח אבל הוא לא משפיע על מהלך העסקים הרגיל כי בשורה התחתונה יש חברה שצריך לנהל אותה. אבל כשעושים החלטות גדולות כמו ההחלטה האחרונה לרכשו ב- 50 מיליון דולר קווי תקשורת ברור שזה נעשה בשיתוף בעלי המניות ותוך שיקול המיזוג הצפוי".
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.