גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

צ'יקו תמיר: "גילת גייסה אותי כדי להיכנס לשוק הביטחוני"

תא"ל (מיל') משה צ'יקו תמיר, ראש החטיבה הביטחונית החדשה של גילת לוויינים, מספר בראיון ראשון ל"גלובס" על הפוטנציאל בתחום, ועד כמה תורמות רכישות גילת לתוצאות הכספיות

השוק הביטחוני, בפרט האמריקני, סומן כבר לפני כשנתיים כמנוע צמיחה בעל פוטנציאל משמעותי לגילת לוויינים. לאחר הרכש החדש שלה בתחום - תא"ל במילואים משה צ'יקו תמיר - החברה מקימה בימים אלה חטיבה ביטחונית חדשה שתפנה לצבאות וגופי ביטחון, ותנסה לממש את הפוטנציאל עליו בונים בגילת . בראש החטיבה, שבה כ-300 עובדים, יעמוד תמיר.

תמיר, קצין מוערך, פרש מצה"ל לפני שנתיים, למרות שבית דין צבאי קיבל את ערעורו ולא הוריד אותו בדרגה בעקבות מה שנודע כ"פרשת הטרקטורון". קודם לכן, תמיר הודה שאפשר לבנו הקטין לנהוג בטרקטורון צבאי ולא דיווח על תאונה שעשה הבן.

בית הדין לערעורים ביטל כאמור את הורדת הדרגה, אף שקבע כי מדובר בכישלון פיקודי ניכר, והוסיף כי "לאורך שירותו הוכיח תמיר הצטיינות יוצאת דופן בתפקידיו המבצעיים". בין התפקידים שמילא בצה"ל, תמיר שימש כמח"ט גולני ומפקד אוגדת עזה, וב-1998 זכה בצל"ש אלוף פיקוד צפון על תפקודו כמפקד יחידת אגוז.

מינויו לסמנכ"ל ומנהל החטיבה הצבאית בגילת מצביע על החשיבות שהחברה מייחסת לתחום. בראיון מיוחד ל"גלובס", תמיר מסרב להתייחס לעברו הצבאי אך מוכן לומר שהמעבר לעולם העסקי מרתק עבורו. "זה עולם אחר ושינוי מעניין, אבל יש דמיון ברמת הניהול, כי אנשים לא משתנים - לא משנה באיזו מערכת הם נמצאים", אומר תמיר.

טכנולוגיה בקו החזית

גילת, המנוהלת על-ידי עמירם לוינברג, מפתחת תחנות לוויין זעירות שמיועדות לתקשורת, ומספקת אותן יחד עם שירותים נלווים. החטיבה החדשה תכלול את שתי החברות שגילת רכשה בתחום ב-2010: חברת RaySat שעלתה לה 25 מיליון דולר ועוסקת בפיתוח אנטנות לווייניות בתנועה, ו-Wavestream שנרכשה תמורת 135 מיליון דולר, המייצרת מגברים לתקשורת לוויינית.

החברה-הבת שהוקמה בארה"ב לצורך פנייה לשוק הביטחוני שם, SIGS, תהיה גם היא חלק מהחטיבה וכך גם פעילויות נוספות של גילת בתחום. "הקמת החטיבה היא המשך טבעי לאסטרטגיה המוצהרת שלנו להיכנס לשוק, ולכך גם גייסו אותי", מציין תמיר. "הרעיון הוא להיכנס למה שנקרא בעולם הצבאי המודרני 'לחימה מבוססת מידע'. יש הרבה מערכות, אבל האתגר הוא להביא את הטכנולוגיה עד לקו החזית הראשון. בטנקים, במל"טים, בסירות, במטוסים ובחזית - תהיה תקשורת לוויינית בתנועה", הוא אומר.

לדברי דורון אלינב, סמנכ"ל השיווק בגילת, השוק הרלוונטי לגילת בתחום הצבאי בארה"ב מוערך ב-4 מיליארד דולר, ויש הזדמנויות גם מחוץ לארה"ב. תמיר מוסיף ששוק ביטחון הפנים (Homeland Security) מייצר גם הוא ביקושים לתקשורת ניידת בזמן חירום.

תמיר, אלינב ויהושע לוינברג (אחיו של המנכ"ל עמירם) - שהוא אחד ממייסדי החברה ואחראי על פיתוח עסקי ואסטרטגיה, מציינים שגילת נתקלת בתחרות מצד מספר חברות שמתמחות בתחומים שונים, אך לוינברג מוסיף כי "אנחנו חושבים שאנו המובילים בתחום. Cometech היא המתחרה הכי בולטת בתחום, אבל היא לא פעילה בתדר KA - שאליו יש מעבר בצבא".

"אין צבא בלי לוויין"

- המצב הכלכלי בארה"ב לא גורם לקיצוצים ועיכובים, שמשפיעים על רכישת מוצרים מגילת?

תמיר: "המצב משפיע על ההוצאות הביטחוניות, אבל למזלנו תוכנית הרכש בתחום התקשורת הלוויינית בארה"ב היא בין הבודדות שלא נפגעו. התקשורת הלוויינית בצבא שם גדלה משנה לשנה, וכך גם התחזית לצרכים העתידיים. הכוונה בכל העולם היא 'להוריד' את התקשורת הלוויינית לא רק לרמה של הדיוויזיה אלא גם של הגדוד והפלוגה, והמשמעות הכמותית גדולה מאוד. עלולה להיות פגיעה בביקוש, אבל גילת היא חברה מאוזנת שפועלת בהרבה שווקים, כך שהפגיעה לא תהיה חמורה".

- יש משמעות לשאלה האם הנשיא הוא דמוקרטי או רפובליקני, בכל הקשור להוצאות הביטחוניות?

"מי שלא יהיה, יצטרך בסוף להעביר תקשורת לחזית. כל זמן שמדינות מחזיקות צבאות, ובעתיד הנראה לעין זה לא הולך להשתנות, תהיה דרישה לתקשורת. החזון שלנו הוא להיות מובילים בתחום".

- הדרישה היא לתקשורת, אבל לא בהכרח לוויינית, בה אתם מתמחים.

"כמעט תמיד עולה השאלה הזאת. כרגע, גם מניסיוני בעבר, אני יכול לומר שהיכולת של מכשירי קשר קרקעיים לתת כיסוי מלא בשדה קרב מודרני - היא מוגבלת. בכל רשת חייבת להיות תקשורת לוויינית כגיבוי, ואין מערכת צבאית שלמה ללא מערכת לוויינית".

לדברי תמיר, צבאות היבשה עברו משיטות פיקוד ושליטה ישנות של דיבור בקשר ושרטוטים על מפות, למערכות מבוססות רשת בדומה למערכות IT בעולם העסקי. אלא, שבצבא האתגרים הטכניים שונים לגמרי מאשר במשרד: קיים צורך בתקשורת בתנועה, עם אנטנות קטנות יחסית. "הטכנולוגיה שלנו מתכווננת לתחום הזה של כל מה שיכול להביא מידע ברשת, עד לטנק הראשון והחייל הראשון בחזית", מדגיש תמיר.

"אספקה לצה"ל היא תמיד יוקרתית"

- העובדה שגילת היא חברה ישראלית משפיעה על יכולת המכירה בארה"ב?

"להיות חברה ישראלית בתחום הביטחוני זה יתרון, בטח בשילוב עם המסורת והמיתוג של גילת. זה נכון שהשוק הביטחוני האמריקני קשה, ולכן האסטרטגיה הייתה לרכוש חברה אמריקנית, Wavestream".

- ומה קורה בשוק הישראלי?

"לישראל תמיד יש לנו פינה חמה בלב, בטח למישהו כמוני שיצא מצה"ל לא מזמן. צה"ל הוא לקוח אסטרטגי וייחודי עבורנו, גם בהיבט הכספי, אבל ההסתכלות היא לא רק כלכלית - כמו אצל כל ישראלי, וגילת היא חברה ישראלית שעובדיה משרתים במילואים. גם היוקרה של אספקה לצה"ל היא עולמית".

- אחרי שנים ללא רכישות, ב-2010 גילת רכשה שתי חברות במטרה להתבסס בתחום הביטחוני. נכון להיום, אלו מוכיחות את עצמן?

תמיר: "עוד מוקדם לראות תוצאות כלכליות, אבל ההון שגילת השקיעה מראה עד כמה אנו מאמינים שהכיוון הוא נכון. כל מי שמכיר את התחום יודע שהתהליכים לוקחים זמן, ושנה היא לא פרק זמן מספיק ארוך".

לוינברג: "את RaySat רכשנו בתחילת 2010 ואנו כבר רואים ממנה פירות, לדוגמה חוזה של כ-10 מיליון דולר באמריקה הלטינית עליו דיווחנו לאחרונה. זה חוזה שחברה קטנה כמו RaySat לא יכלה להשיג לבד, שלא כחלק מגילת. ב-Wavestream, התהליך עדיין בעיצומו".

- יהיו רכישות נוספות בתחום?

לוינברג: "אנחנו עדיין בשלב העיכול של הרכישות הקודמות, אז לא יהיו רכישות בטווח המיידי".

- מהם יעדי המכירות של החטיבה הביטחונית החדשה?

תמיר: "אנו לא חושפים את היעדים ולא רוצים לצאת בהצהרות. דיווחנו בעבר ש-Wavestrem תורמת להכנסות 60-70 מיליון דולר בשנה. עם RaySat והטכנולוגיה הקיימת של גילת, הפוטנציאל גדול מאוד".

"ישראל תמיד תזדקק לצבא שיגן עליה"

בראיון הראשון שלו מאז הצטרף לגילת לפני כחצי שנה, תמיר מקפיד להתייחס רק לענייני החברה ומסרב לדבר על עברו הצבאי או על הנעשה בצה"ל בימים אלה.

עם זאת, הוא מוכן לומר כמה מילים על האפשרות שהמחאה החברתית, ובעקבותיה ועדת טרכטנברג, יובילו לקיצוץ בתקציב הביטחון, כשהרקע הם השינויים בגבול הדרומי של ישראל.

"האיומים הבסיסיים על מדינת ישראל לא משתנים", אומר תמיר. "מה שמשתנה מדי פעם זה המימוש שלהם. הצבאות וכלי הנשק תמיד שם; הנכונות להפעיל אותם יכולה להשתנות. במהלך 100 שנות קיום כאן, זה עלה וירד, אבל ישראל תמיד זקוקה לצבא שיגן עליה, ואסור לשכוח את זה".

עוד כתבות

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": העורך דין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר