גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לידיעת הנוסעים לחו"ל: מה צריך ומה אסור לעשות כשאובדת מזוודה

בשנת 2008 עוכבו, נגנבו או ניזוקו בעולם 32.8 מיליון מזוודות ■ "גלובס" בדק מה ניתן לעשות כדי למקסם את הפיצוי הכספי במקרה שהמזוודה לא תגיע לעולם ליעדה - וכיצד אפשר למנוע מראש את התקלה

בשנת 2008 חלה ירידה של 20% במספר המזוודות "המעוכבות" בחברות התעופה בעולם, בהשוואה לשנת 2007 - נתונים אלה, שפורסמו לפני מספר חודשים על-ידי חברת הייעוץ הטכנולוגי SITA לא מעודדים את מי שמזוודתו לא חיכתה לו על המסוע במהלך נסיעה לחו"ל.

על-פי נתוני SITA, המפעילה מערכות לאיתור מזוודות אבודות, בשנת 2008 עוכבו, נגנבו או ניזוקו 32.8 מיליון מזוודות. על-פי הנתונים, בשנה זו על כל אלף נוסעים, לא הגיעו בזמן 14.28 מזוודות, לעומת 18.86 ב-2007.

אולם כאן ישנה נחמה פורתא. עקב שיכלול המערכות הבינלאומיות לשינוע מזוודות, מרבית המזוודות המעוכבות הגיעו ליעדן תוך פחות מ-48 שעות, ורק חלק קטן (0.32 מזוודות לכל אלף נוסעים) נבלעו במחשכי היקום.

על-פי נתוני החברה, הסיבות העיקריות לאיבוד מזוודות קשורות לטיסות המשך, שכן קרוב למחצית מהמזוודות המועברות על-ידי הסבלים ממטוס אחד לשני, אינן מגיעות בזמן. סיבות נוספות לעיכוב מזוודות הן אי-העמסה, טעות בכרטוס, תיקים שהוחלפו בטעות, סיבות ביטחון, טיפול שלא כהלכה בתחנת היעד והגבלות משקל מצד נמל-התעופה, או שירותי המכס.

קודם כל גשו לדווח

"גלובס" בדק מה נכון לעשות, כדי למקסם את הפיצוי אם המזוודה אכן לא תגיע לעולם, ומה יש לעשות כדי שאם היא תמצא היא אכן תועבר לידכם בהקדם.

עו"ד רוני גולן, המתמחה במשפט תעופה ותיירות, מסביר כי ברגע שהנוסע מצא שהמטען שלו לא הגיע, עליו לגשת לדלפקי חברת התעופה או לדלפקי האבידות והמציאות בנמל-התעופה, לדווח על האובדן ולקבל על כך אישור בכתב.

התנהלות דומה נדרשת גם כאשר המזוודות ניזוקות ולא רק במקרה של אובדן.

סמנכ"ל השירות בחברת אל על, דוד מימון, מסביר כי שתי סיבות עומדות בבסיס הדרישה של מרבית חברות התעופה לדיווח מיידי ואישי. הראשונה: מערכת איתור המזוודות היא מערכת כלל עולמית ממוחשבת אליה מוזנים פרטי הכבודה שאבדה. לכן, הסבירות שחברת התעופה תצליח לאתר מזוודה שלא דווחה כנעלמת נמוכה ביותר.

הסיבה השנייה קשורה למדיניות המכס העולמית, הקובעת שעל הנוסע להצהיר על תכולת המזוודה בכפוף להצהרה על כך שאבדה. "המכס מחייב את ההצהרה שכן לכאורה, אנשים יכולים לנצל את נושא איבוד הכבודה לצורך הברחות, שכן על פניו אדם יכול להותיר על המסוע מטען הכולל מוצרים אסורים לייבוא או מחויבים במכס, להודיע לחברת התעופה על האובדן ולקבל את המזוודה כעבור זמן ישירות לביתו, באמצעות חברת התעופה וזאת מבלי שיצטרך לעבור עם המטען במכס. עצם החתימה על ההצהרה מאפשרת לאנשי המכס להחליט שהם בודקים את תכולת המטען האובד".

לדברי מימון, בשנה האחרונה החלה אל על להפעיל שירות חדש במסגרתו מיודע הנוסע עוד כשהוא בדרכו בדבר העובדה המצערת שמזוודתו לא תגיע עימו ליעד. "המערכות הממוחשבות מאפשרות לנו בעצם לדעת עוד לפני שהמטוס עולה לאוויר איזה מהמזוודות נותרו בשדה, בין אם כתוצאה מטעות אנוש או מטעמי ביטחון. למרות שעל-פי כל הדוחות אל על נמצאת בין חברות התעופה בהן איבוד המזוודות מזערי וזניח, אנחנו שולחים מברק לתא הטייס, והדייל הראשי ניגש לנוסעים, מעדכן אותם בדבר העובדה שמטענם לא יגיע, ומחתים אותם במקום על טפסי האובדן והצהרת המכס ובכך מונע מהם את עוגמת הנפש של ההמתנה ליד המסוע לשווא, ואת ההמתנה העצבנית בדלפקי חברת התעופה כדי לדווח. כאשר המזוודה מאותרת מיידעת החברה את הנוסע בהודעת SMS בדבר האיתור ובדבר המועד בו תגיע אליו המזוודה".

איזה פיצוי ניתן לקבל על מטען אובד?

הפיצוי הרשמי בו מחויבות חברות התעופה בעולם לפצות נוסעים שכבודתם אבדה, מבוסס על אמנת ורשה שנחתמה באוקטובר 1929 ועסקה באיחוד כללים בנושא תובלה אווירית בינלאומית. לדברי עו"ד גולן, באמנת ורשה נקבע כי הפיצוי עבור מטען שנמסר לחברת התעופה ואבד יהיה בשווי 250 פרנקים מזהב, עבור כל קילוגרם של כבודה שנמסרה לחברת התעופה בעת הבידוק לטיסה.

בשנת 1978 הוחלט כי הפיצוי יחושב לפי "זכויות משיכה מיוחדת" (special drawing rights) או בקיצור SDR. השער של אלו מצוין באתר האינטרנט של קרן המטבע הבינלאומי. "בעבר נקבע כי השער הבסיסי יעמוד על הנוסחה לפיה 250 פרנקים צרפתים יהיו שווים ל-17 SDR והשער של יחידות אלה השתנה מדי פעם. היום עומד השער, הנקבע על-ידי קרן המטבע הבינלאומית, על כ-500 דולר למזוודה, אולם רבות מחברות התעופה מחשבות, עדיין, את הפיצוי עבור אובדן מזוודה לפי 20 דולר לקילוגרם, ובפועל במקרה של אובדן מזוודה מקבל הנוסע פיצוי מקסימלי של 400 דולר.

אם בחברת התעופה מותר לקחת מזוודה במשקל רב יותר, הפיצוי יהיה בהתאם למשקל הנוסף. זאת למעט מקרה בו הנוסע ביטח את הכבודה בביטוח פרטי.

עם השנים נחתמו אמנות נוספות בהם נקבעו סכומי פיצוי גבוהים יותר, אולם הפעולה לפי אמנות אלה היא וולונטרית ואינה מחייבת מדינות שלא הצטרפו לאמנה, וישראל היא בין המדינות שלא הצטרפו. בכל מקרה מדובר בסכומים לא ריאליים, במיוחד בהתחשב בעובדה שחברות התעופה מחייבות כיום את הנוסעים לשלוח לבטן המטוס גם מוצרים יקרי ערך כמו בשמים יקרים", מסביר גולן.

בפני הנוסעים המעוניינים להבטיח לעצמם פיצוי גבוה יותר בגין הכבודה, במקרה שזו תאבד, עומדת אפשרות להפעיל את הסעיף הרלוונטי בפוליסת ביטוח הנסיעות הפרטית. מרבית חברות הביטוח מתנות את סכום הפיצוי שישלמו במיצוי ההליכים עם חברת התעופה, ובקיזוז הפיצוי שתקבלו מחברת התעופה מהסכום הנקוב בפוליסה, אולם כאן מדובר בסכומי גבוהים משמעותית המגיעים גם ל-1,500 דולר בכפוף להצהרת תכולה או ניפוק קבלות המוכיחות רכישה בחו"ל.

בכל מקרה, אם המזוודה לא מגיעה בתוך 48-72 שעות, מרבית חברות התעופה כמו גם ביטוחי הכבודה הפרטיים, מעניקים סכום של 100-150 דולר תמורת קבלות עבור רכישת ציוד בסיסי.

6 טיפים להתנהגות נכונה לאחר שמאבדים מזוודה

על-פי עו"ד רוני גולן ועו"ד יעל שאואט, היועצת המשפטית של המועצה לצרכנות:

1. עם מסירת המזוודה יש להקפיד שדייל הקרקע הצמיד לה את התג ושהיעד המופיע על התג הוא היעד הנכון.

2. על תג המזוודה כדאי לרשום בנוסף לכתובת הבית גם את הכתובת הראשונה בה תשהו בחו"ל.

3. אם המזוודה לא הגיעה ליעדה אל תעזבו את השדה לפני שתדווחו על האובדן ותמלאו טפסים מתאימים.

4. בכל מקרה שהמזוודה לא מגיעה בחלוף 48 שעות מהנחיתה, בררו מהו הסכום בו מוכנה חברת התעופה לפצות אתכם תמורת קבלות, ותבעו את חברת התעופה.

5. לפני הגשת תביעה לחברת הביטוח הפרטית, כדאי למצות את ההליכים עם חברת התעופה ולהציג לחברה הפרטית את כל המסמכים הרלוונטיים.

6. יש לזכור כי על-פי אמנת ורשה תקופת ההתיישנות לתביעות בדבר איבוד כבודה היא שנתיים ולא יותר.

44

עוד כתבות

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה - או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לארה"ב, וכיצד תושפע הפעילות בישראל?

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?