גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"כולם מגלגלים אחריות מאחד לשני"

הנוסעים מתלוננים, הכשלים נחשפים, וגם ההסברה מגמגמת, אבל לא ברור מי אמור לתת תשובות

לא מעט כבר נכתב ביחס לכשלים ברפורמה בתחבורה הציבורית, ובראשם בתחום ההסברה. יותר מזה, נראה כי לנוסעים אין באמת כתובת: עיריית ת"א היא רק אחת מיני רבות שהרפורמה עוברת בתחומן; חברות האוטובוסים מפנות למשרד התחבורה, שהעביר את התכנון לנתיבי איילון.

על התכנון פיקדה ביד רמה רותי אמיר, ראש מינהל תחבורה ציבורית בחברה שבבעלות משותפת של עיריית תל אביב ומשרד התחבורה. שמה של אמיר עלה לכותרות בחודש האחרון והיא הפכה יעד לחצי הביקורת.

אבל אמיר לא פועלת בחלל ריק. ל"גלובס" נודע כי אמיר והמינהל שמתחתיה כלל לא כפופים לנתיבי איילון, אלא משמשים כזרועו הארוכה של משרד התחבורה עצמו. באופן רשמי, היא מוגדרת עובדת נתיבי איילון, אולם בפועל החברה משמשת כצינור דרכו מעביר משרד התחבורה כספים למינהל התחבורה הציבורית ותו לא.

בלי כתמי הרפורמה

מצד אחד, נתיבי איילון מוצגת בחזית הרפורמה ומתוקצבת בהתאם, ומצד שני, העלייה הבלתי-פוסקת לרגל של גופים שונים למשרד התחבורה כדי להלין על הרפורמה בשבועיים האחרונים מלמדת כי למעשה לרפורמה יש אבא ואימא. משרד התחבורה, הוא הכתובת לביקורת.

כשהאחריות והסמכויות אינן מוגדרות עד הסוף, הדבר משרת את מי שלא מעוניין שכתמי הרפורמה ידבקו בו מחד, ולא נותן מען לתלונות ותשובות מאידך.

"כשמנהלים פרויקט מטרופוליני חשוב כזה, שנוגע להרבה ארגונים ומשתמשים שמהווים קהל שבוי בצורה כזו, נוצרת אי-אחריות אמיתית לדרך ותוצאות", אמרה ל"גלובס" מיטל להבי, סגנית ראש עיריית תל אביב ודירקטורית בנתיבי איילון. "עצוב שזה המצב בפרויקט חיוני לעתיד המטרופולין, ואסור שכך יתנהלו פרויקטים שהתוצאה שלהם היא השלכת האחריות מאחד לשני".

ספר התקציב של נתיבי איילון, שהגיע לידי "גלובס" מלמד כי אומדן סעיף "תכנון מחדש של קווי התחבורה הציבורית במטרופולין ותכנון מסופי תחבורה ציבורית" מסתכם ב-200 מיליון שקל, מתוכם 25 מיליון שקל השנה ו-15 מיליון שקל ב-2012. בגינם גובה נתיבי איילון דמי ניהול של 3% עבור תכנון, ביצוע ויישום הרפורמה, שהם 1.2 מיליון שקל. 40 מיליון השקלים האלה משמשים בין היתר להסברה (הלוקה בחסר), לדיילים שהוצבו בתחנות ולחוברות ההסברה (18 מיליון שקל), כשהיתרה מגיעה גם למפעילות התחבורה עצמן - בין אם לצורך רכישה של אוטובוסים חדישים (12 מיליון שקל) או סבסוד המפעילות, למשל בשל כרטיס המעבר החופשי במשך 90 דקות (כ-100 מיליון שקל).

המחאה שעלתה מקרב הציבור לא נסתרה מדירקטוריון נתיבי איילון, ובישיבתו האחרונה ביקשו החברים הסברים ותשובות נוכח הביקורת הציבורית סביב יישומה והסברתה של הפעימה השנייה, האחראית ל-90% מהשינויים ברפורמה. "גם צינור יכול לשאול מה יש בתוכו", נאמר שם.

חוסר שביעות רצון

כעת מתברר שמשרד התחבורה מתכוון בכלל להעביר את אמיר ואת שמונת עובדי המינהל האחרים (מחציתם אינם מועסקים במישרין בידי נתיבי איילון) לחברה הממשלתית נת"ע כבר באוגוסט. לא מן הנמנע שהמעבר, הכרוך בעלויות כמו תשלום פיצויים וזכויות סוציאליות אחרות לעובדים, משקף את חוסר שביעות הרצון של המשרד מהטיפול ברפורמה.

"יש להדגיש כי העובדים יהיו כפופים מינהלית לחברה (נת"ע, א"ו), אך מקצועית יהיו כפופים למנכ"ל משרד התחבורה, בהתאם לסיכום עם מנכ"ל החברה ויו"ר הדירקטוריון", כתב אלכס לנגר, המשנה למנכ"ל משרד התחבורה וסמנכ"ל יבשה במשרד, במכתב ששלח לנתיבי איילון ולנת"ע ב-30 ביוני.

נת"ע ("נתיבי תחבורה עירוניים"), לפי האתר שלה, "מופקדת על תכנון ויישום מערכת רכבות עירוניות להסעת המונים בגוש דן". בשנה האחרונה שמה אכן עלה בהקשר של קידום הקמתו של קו הרכבת הקלה האדום, שהועבר לידיה לאחר שהופקעה מהזכיין MTS, והיא אף תוקצבה ב-11 מיליארד שקל.

יש היגיון ברצון לאחד את הטיפול בכל האספקטים של התחבורה הציבורית בגוש דן תחת מקום אחד. עם זאת, נראה כי מעבר לנת"ע ירוקן את נתיבי איילון מתפקידה כמתכננת מערכות תחבורה, במיוחד כשהמכתב מצביע על שורה של תחומים שיעברו לטיפול נת"ע. גם התקצוב אמור לזרום לנת"ע החל מאוגוסט.

הציבור לא עודכן

במשרד התחבורה ממלאים את פיהם מים בכל הנוגע למעבר, כך שמבחינת הציבור נתיבי איילון עודנה הכתובת לפניות בקשר לרפורמה. נשאלת השאלה מדוע שלא תמשיך לטפל בתכנון, במיוחד כל עוד משרד התחבורה טרם הקים רשויות תחבורתיות מוניציפליות.

ייתכן כי היישום של הפעימה השלישית, שיש מי שטוען שעשוי להתבצע עוד ב-2011, יהיה קל יותר, מבלי שהאחריות תדבק שוב במשרד התחבורה.

במינהל התחבורה הציבורית הפנו אותנו לקבלת תגובה ממשרד התחבורה, אשר בחר לא להגיב. גם מנת"ע לא נמסרה כל תגובה.

מנתיבי איילון נמסר: "ניהול התכנון הרעיוני וקביעת הפרוגרמה אכן יועברו לנת"ע, כך על-פי המכתב של לנגר, ואילו הביצוע של הפרויקט יישאר בחברת נתיבי איילון".

עוד כתבות

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות