גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האציל השחור

למה סולק מבית הספר היוקרתי בו למד, מה גרם לו לוותר על אזרחותו הקנדית, למי הוא נשוי היום ומה הוא באמת חושב על עיתונאים

1944קקונרד מופאט בלק נולד ב-25 באוגוסט במונטריאול, קנדה, למשפחה עשירה. אביו, ג'ורג' מונטגו בלק ג'וניור, היה נשיא Canadian Breweries, קונגלומרט בירה בינלאומי.

אמו של בלק נפטרה ב-1976. אביו נפטר עשרה ימים אחריה. את הערב האחרון בחייו הוא בילה בחברת בנו. בסוף הערב טיפס האב על גרם המדרגות הלולייני שבבית ומעד על המעקה שבקומה התחתונה. בנו החיש אותו לבית החולים, שם נפטר למחרת. דבריו האחרונים של האב לבנו באותו ערב היו: "החיים הם גיהנום, רוב האנשים הם ממזרים, והכול בולשיט".

ילדות קונרד גדל במשפחה עשירה ונסיעות בלימוזינות היו בשבילו דבר שבשגרה. הוא גדל בבית גדול בפרברים וראה את הוריו רק בארוחות משותפות בסופי שבוע. הוא היה ילד בודד שלא התחבר בקלות. בהיותו בן 8 השתמש בכל חסכונותיו - 60 דולר קנדי - ורכש מניות של ג'נרל מוטורס. ארנקו תמיד היה מלא צרורות של דולרים, שהוא נהג להראות לחבריו בבית הספר. בהיותו בן 11 סולק מבית הספר הפרטי היוקרתי Upper Canada College, לאחר שנתפס כשהוא מוכר מבחנים גנובים.

השכלה בלק עבר בין כמה בתי ספר ואוניברסיטאות. לבסוף סיים תואר ראשון במשפטים ותואר ראשון ושני בהיסטוריה. עד היום בלק הוא חובב היסטוריה, צבאית בעיקר, ואחד מגיבוריו המרכזיים הוא נפוליאון. אשתו סיפרה פעם לעיתונאי שראיין אותה כי בעלה מהרהר בהחלטות חשובות כשהוא יושב על אותו כיסא שעליו ישב נפוליאון כשכרת בריתות בינלאומיות.

קריירה ב-1969 הקימה משפחתו של בלק את חברת רבלסטון קורפוריישן שנועדה לשמש ככלי השקעה בחברות אחזקה. יחד עם חבריו, דיוויד רדלר ופיטר ווייט, רכש בלק את שרברוק רקורד, עיתון קטן בשרברוק, קנדה. ב-1971 הקימו השלושה את Sterling Newspapers Limited, חברת אחזקות שרכשה מספר עיתונים קטנים נוספים. רדלר היה אחראי על הפיכת העיתונים לרווחיים. בלק טיפל בצד האדיטוריאלי ופיתח את סגנון הכתיבה שלו - מתרברב, רב-הברות, בומבסטי.

מאוחר יותר הפך בלק להיות בן חסותם של באד מקדוגאלד ואי.פי טיילור, שני אנשי עסקים מהחזקים ביותר בקנדה. לאחר מותו של מקדוגאלד ב-1978 רכש בלק את מניותיה של אלמנתו בארגוס קורפוריישן, חברת אחזקות ענקית בקנדה שאחזקותיה כללו בזמנו כמה חברות מובחרות בקנדה, וביניהן רשת הסופרמרקטים הגדולה בקנדה דומיניון סטורס, מאסי פרגוסון, חברת מיכון חקלאי גדולה בשם מאסי פרגוסון, חברת כריית זהב בשם הולינג'ר מיינס ועוד. בלק שילשל לכיסו את כספי הפנסיה של עובדי החברות ונאלץ להשיבו לאחר קרב משפטי ארוך.

ב-1985 הוא מיזג כמה חברות שבבעלותו לחברת אחזקות אחת בשם הולינג'ר אינק, באמצעותה החזיק בחברת ההוצאה לאור הציבורית הולינג'ר אינטרנשיונל, שבה יש לו אחזקות מיעוט. לאחר שמכר את רוב אחזקותיה של ארגוס, הוא השתמש בכסף על מנת לרכוש עיתונים ברחבי העולם.

קנדי בבריטניה ב-1985 נכנס בלק לראשונה גם לעסקי העיתונות הבריטיים, לאחר שרכש את קבוצת טלגרף. ב-1990 ניהלה הולינג'ר אינטרנשיונל יותר מ-500 מותגי עיתונות בארה"ב (כולל ה"שיקגו סאן-טיימס" אותו רכש ב-1994 ונתח מיעוט ב"ניו יורק סאן"), אוסטרליה, אנגליה וישראל (ה"ג'רוזלם פוסט" אותו רכש ב-1989 תמורת 17 מיליון דולר) והוציאה לאור יותר מ-60% ממותגי העיתונות הקנדיים.

אבל בלק לא רוחש הרבה כבוד לעיתונאים, ופעם אמר עליהם: "מהניסיון שלי עם עיתונאים אני יכול לומר שרבים מהם בורים, עצלנים, עקשנים, אינם הגונים ואינם מפוקחים במידה מספקת".

בשנת 2000 העמיד בלק למכירה 350 מותגי עיתונות על מנת לכסות חובות לבנקים. בסוף אותה שנה המכירה הניבה תמורה של 4 מיליארד דולר. 150 מותגים נוספים נמכרו באותה שנה בעסקה אחת ל-CanWest Global Communications Corp תמורת 3.2 מיליארד דולר.

אצולה בשנת 2001 קיבל בלק את תואר האצולה הבריטי לורד בלק מקרוסהרבור. לשם כך ויתר על אזרחותו הקנדית והיה לאזרח בריטי.

התפטרות באפריל 2003 דיווחה הולינג'ר אינטרנשיונל הציבורית של הפסד של 238.8 מיליון דולר בשנת 2002 ללא כל סימני התאוששות ב-2003. בנובמבר 2003 הודיעה החברה כי חקירה פנימית שביצעה העלתה כי בלק, רדלר ובכירים נוספים קיבלו תשלומים לא מאושרים בהיקף של 32 מיליון דולר, מתוכם 7 מיליון דולר לבלק ורדלר, כ"א.

בעקבות זאת, הודיע בלק כי הוא מתפטר מתפקיד מנכ"ל החברה, אם כי הכחיש את המעשים שיוחסו לו והגדיר את העזיבה כ"פרישה". בדצמבר אותה שנה פתחה רשות ני"ע האמריקנית בחקירה משלה סביב עסקי החברה. בלק זומן להעיד, אך העדיף לשמור על זכות השתיקה. בינואר 2004 דיווחה הולינג'ר אינטרנשיונל כי מועצת המנהלים קיבלה את התפטרותו של בלק גם מתפקיד היו"ר.

במקביל הגישה החברה נגד בלק ורדלר תביעה בסך 200 מיליון דולר לצורך השבת הכסף. במסגרת התביעות נטען כי בלק, אשתו ברברה ומנהלים נוספים בחברה השתמשו בהולינג'ר כב"פרת מזומנים שנחלבה בשביל כל גרוש" ושאבו יותר מ-400 מיליון דולר מהחברה במהלך שבע שנות "גזל אגרסיבי" של קונצרן ההוצאה לאור. הדו"ח שהגישה החברה לבית המשפט קבע כי סכום המזומן הכולל שנבזז על ידי בלק ורדלר ומקורביהם מייצג 92.5% מהרווח הנקי המתואם של הולינג'ר במהלך השנים 1997-2003.

בין היתר נטען בתביעה כי ברברה נהגה להשאיר טיפ לשוער בחנות הבגדים היוקרתית ברגדורף גודמן בניו יורק ולזקוף את הסכום כהוצאה לחברה של בעלה. עוד נטען כי הולינג'ר שילמה 90 אלף דולר על שיפוץ לימוזינה של רולס רויס משנת 1958 שהזוג נהג לנסוע בה בעת שהותו בלונדון. דוגמאות נוספות היו הוצאות של 24,950 דולר על "משקאות קיץ", 3,530 דולר על רכישת כלי כסף למטוס של החברה, 2,083 דולר על ציוד ספורט, 2,463 דולר על תיקים ו-2,785 דולר על כרטיסי אופרה.

על פי הדו"ח, מסיבת יום הולדת שנערכה לברברה בלק במסעדה הניו יורקית La Grenouille עלתה לחברה 42,870 דולר. בין 80 המוזמנים למסיבה היו המעצב אוסקר דה לה רנטה, השדר המנוח פיטר ג'נינגס, צ'ארלי רוס, ברברה וולטרס ורון פרלמן. החשבון שהוגש לחברה על שלוש ארוחות ערב לכבוד הדירקטור הנרי קיסינג'ר ואשתו הגיע ל-28,480 דולר.

בלק הגיב בהודעה כי בכוונתו למכור את אחזקותיו בהולינג'ר אינק לחברת פרס הולדינגס שבבעלות התאומים הבריטיים דיוויד ופרדריק ברקלי תמורת 600 מיליון דולר. אבל הולינג'ר אינטרנשיונל הגישה תביעה נגדית שביקשה לעצור את הליך המכירה. בסופו של דבר זה מה שפסק בית המשפט ובלק ממשיך גם היום להיות בעליו של נתח המיעוט בהולינג'ר אינטרנשיונל (17% בעלות, 67% הצבעה), בו הוא מחזיק כאמור באמצעות החברה הפרטית הולינג'ר אינק, בה הוא שולט (78%) באמצעות רבלסטון.

עם זאת, בלק בכל זאת הצליח למכור לאחים ברקלי ב-2004 את אחזקותיו בקבוצת טלגרף הבריטית תמורת 466.5 מיליון דולר.

מצב משפחתי נישואיו הראשונים של בלק היו לשירלי, שנכנסה להריון ממנו בעת שהייתה נשואה לאחר ושימשה כמזכירה באחת החברות של בלק. היא ילדה לו שני ילדים, ג'יימס ואלאנה. ב-1992 נשא בלק לאישה את ברברה עמיאל, יהודייה, גרושה בשלישית, ללא ילדים ומבוגרת ממנו בארבע שנים. עמיאל שימשה בין היתר כעורכת של ה"טורונטו סאן". כשבלק פגש אותה, היא הייתה בעלת טור ב"טיימס". לאחר נישואיה מונתה לסגנית נשיא לענייני עריכה באימפריה של בעלה. אחת השאיפות הבלתי מוסתרות של עמיאל הייתה להיות מאוד עשירה. "יש בי פזרנות שאינה יודעת גבולות", אמרה פעם ל"ווג", ואף הצטלמה כדי להוכיח זאת. אין ספק כי היא פגשה את האדם הנכון.

רכוש בחודש יולי השנה מכר לורד בלק את אחוזתו המפוארת בקנסינגטון, לונדון, תמורת 13 מיליון ליש"ט לאדריאנה אבסקאל דה וילאלונגה, אשתו של חואן וילאלונגה, שעמד במרכז השערורייה הפוליטית הגדולה בהיסטוריה של ספרד. הבית כולל שבעה חדרי שינה, ארבעה חדרי אמבטיה וחמישה אזורי קבלת פנים המשתרעים על פני שטח של 12,390 רגל רבועה.

אבל לבלק לא חסר איפה לגור. יש לו אוסף של בתים ברחבי העולם בשווי של 50 מיליון ליש"ט. אחד מהם, בפאלם ביץ', פלורידה, נמצא בשכנות לבתיהם של דונלד טראמפ, רוד סטיוארט, והבעלים החדש של קבוצת הכדורגל מנצ'סטר יונייטד, מלקולם גלייזר. *

עוד כתבות

ח'ליל אל-חיה, בכיר בזרוע המדינית של חמאס שלקח חלק במשא ומתן לעסקה, במהלך ראיון לסוכנות הידיעות AP / צילום: Associated Press, Khalil Hamra

בכיר חמאס ל-AP: חמאס תניח את נשקה אם תקום מדינה פלסטינית

חבר הזרוע המדינית של חמאס, ח'ליל אל-חיה, קרא להקים מדינה פלסטינית בגבולות 67 • דיווח: צה"ל תקף בעומק השטח הלבנוני בבעלבכ • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • אחרי פרסום הסרטון: מחאה בירושלים להחזרת החטופים • עדכונים בולטים

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי־ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן, וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת ת"א לבינלאומיות

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין, נמכרה לאחרונה ● לדירה יש זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר לא משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו 'בוסט' בשלושת החודשים האחרונים"

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; בשוק ממתינים לפרסום התחזיות להמשך

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● המשקיעים ממתינים לפרסום התחזיות להמשך שיתפרסמו היום בשעה 16:00 ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הבשורה של צוקרברג שהזכירה למשקיעים תקופות אחרות, ולמה לגוגל נוצרה סיבה לדאגה?

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

ירידות בבורסה המקומית; מדד ת"א בנקים 5 יורד בכ-2%

מדד ת"א 35 יורד ב-0.8% ות"א 90 מאבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס