גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

רוצה אבל פוחדת

כסף, ולא יהלומים, הוא כיום ידידה הטוב ביותר של האישה. כסף הוא מפתח לעצמאות, לצמיחה ולחיי נוחות. אז למה נשים כה רבות מנהלות מערכת יחסים כל-כך טעונה עם כסף? ואיך עושים את זה יותר טוב )

בשלב מסוים, הערימה הקשורה לנשים ולפיננסים הגיעה לגובה שמחייב טיפול. נאספו שם במשך חודשים ספורים הודעות לעיתונות על סדנאות, מפגשים, מועדוני משקיעות, ספרים, אירועים. גובה הערימה העיד על שתי עובדות: מצד אחד, לפי החוק הכלכלי היבש, לא ייתכן היצע כל-כך גדול בלי ביקוש. מצד שני, אם יש כזה ביקוש אדיר לתכנים על נשים וכסף, מה זה אומר עלינו? שבכל הקשור למספרים אנחנו צריכות חינוך מיוחד? שהקורסים הרגילים לקריאת דו"חות כספיים לא מספיקים לנו? ולמה מציעים לנו קורסים רק לנשים? מה אנחנו, אידיוטיות?

לדוגמה, ספר ה"מתכונים" הנושא את הכותרת המרגשת: 'נשים עסקים = הצלחה', וכותרת המשנה: 'הצטרפי לחגיגת חייך', שכתב צביקה ברגמן, איש עסקים ויזם, שבשעותיו הפנויות כותב ספרים כלכליים. אחד מהם 'בורסה - פיצוח סודות השוק', מיועד למי שלא מבין בבורסה ורוצה להיכנס למשחק. במהלך קידום המכירות, פנה ברגמן לעיתונאית בעיתון גדול וביקש שתסקר את הספר. "אבל המדור שלי פונה לנשים", ענתה לו. ברגמן התעקש, שגם נשים יתעניינו בספר. "אתה לא מבין, נשים אינן מתעניינות בעסקים ובבורסה, הן מתעניינות בדברים אחרים". "כמו מה?" ניסה ברגמן לברר. "אתה יודע, אופנה, איפור, רכילות וכיוצא בזה".

ברגמן, מלא סימני-שאלה על הקשר בין התיזה של אותה עיתונאית למציאות, הוציא ספר נוסף, 'כסף - שיעורים בכסף ועסקים לנערים ולמתחילים'. לשון הזכר, הוא אומר, נבעה משיקולי נוחות, אבל הוא שמח לקבל פניות רבות מנשים זועמות. בהמשך, הוא חקר את הקשר בין נשים לעסקים ולכסף, והגיע למסקנה, שהן מאוד מתעניינות, אבל אחרים מסננים עבורן את המידע ו"אין מי שיפנה אליהן, יושיט יד ויצעיד אותן פנימה". עבורן (עבורנו?) נכתב הספר החדש. בראיון עימו, מפרגן ברגמן בלי סוף למוח הנשי, ומצטט בשמחה את המשפט מלטף האגו, "המנהל הכי טוב הוא מנהלת".

אתה באמת חושב שנשים צריכות מדריך נפרד? הן לא יכולות לקרוא ספרות מקצועית רגילה?

"רוב הספרים די שוביניסטיים וגבריים. אצל נשים העניין יותר מורכב. הן יותר מתאימות ליזמות מגברים. ניקח אישה ממוצעת: היא קמה בבוקר, מכינה את הילדים, האוכל, הולכת לעבודה, דואגת מראש לארוחת צהריים, בערב מטפלת בענייני הבית וגם בבילוי לסופשבוע. הגבר קם, הולך לעבודה וחוזר. גברים ממוקדים. נשים עובדות על הרבה פרויקטים ולרוחב. לכן, יש להן יותר יכולות מאשר לגברים".

הסאב-טקסט של ספר במיוחד לנשים הוא, שהן לא מסתדרות עם פיננסים.

"המיתוס הזה מתנפץ. כשהן מאמינות בעצמן הן יכולות. ב-1904 הייתה מדיניות לא לקבל נשים לעבודה, כי הן מבזבזות מזמנו של המוסד. היום רואים את השורה התחתונה. נשים יכולות לעשות הכול בפיננסים, כמו גברים ויותר".

בקנה-מידה של ספרות עסקית וכלכלית, הספר של ברגמן הוא הצלחה. 4,000 עותקים כבר נמכרו, המהדורה השלישית בדרך. מודע לקהל היעד שלו, ברגמן מציע את הספר במבצעי מכירות משותפים עם רשתות אפריל, המשביר לצרכן וקניון גבעתיים - קומבינציות שיווקיות, שנשענות על עולם התוכן שהציגה בפני ברגמן אותה עיתונאית.

אולם הפריחה האמיתית של יחסי האהבה-שנאה בין נשים לכסף אינה ניכרת בספרות המקצועית דווקא, אלא בסדנאות הכסף והפיננסים למיניהן. כאלה יש למכביר. המוכרות והוותיקות יותר הן אלה שמובילה לילי ניר, במסגרת 'פמיננסי', שמוגדרת כמכללה להעצמה כלכלית של נשים. ניר לא הגיעה לזה במקרה: היא הייתה פסיכולוגית ויועצת ארגונית מצליחה, שעשתה הרבה מאוד כסף, אבל, לדבריה, לא ידעה לנהל אותו נכון ואיבדה הכול. כשהסתכלה מסביב היא גילתה, שגם חברותיה יודעות לעשות כסף, אבל לא מצליחות לכלכל את צעדיהן, לעומת הגברים בחבורה, שמנהלים את הכסף שלהם הרבה יותר טוב. מתוך התובנה הזו נולדה לפני מספר שנים פמיננסי, שמעבירה סדנאות בשלושה תחומים: ניהול כסף, ניהול זמן ומועדון משקיעות. הקהל: נשים בלבד.

ציניקנים יאמרו שזאת כיתה מיוחדת לתלמידות איטיות.

"רוב הנשים לא נוגעות בכסף ולא מנהלות כסף, לא כי הן אינן יודעות חשבון, אלא בעיקר בגלל החינוך שהן קיבלו, שמין וכסף הם לא דברים לאישה הגונה. אנחנו טיפלנו בהמון תחומים, ובכסף לא נגענו. אנחנו נותנים לילדים שלנו חינוך מיני, אבל לא חינוך פיננסי, וכסף הוא אחד הסודות השמורים בתוך המשפחה ומחוץ למשפחה. בנים מקבלים בבית מידה של חינוך פיננסי והבנות לא. בחלק גדול מבתי האב, הגבר מנהל את הכסף של המשפחה וזה המודל שהילדים רואים. הגיע הזמן שנשים ייקחו אחריות על החיים שלהן, וכסף זה עניין של עצמאות ואחריות".

יש הבדל ביחס של נשים ושל גברים לכסף?

"בהחלט כן. אנחנו פחות טובות במו"מ שקשור בכסף. כשאנחנו הולכות למקום עבודה, אנחנו בודקות מימוש עצמי, שביעות-רצון וכיף, ורק אחר-כך כסף, להבדיל מגברים, שקודם כול בודקים את הכסף והסטטוס. ואם מדברים על סטטוס, נשים שמקודמות יחסכו לארגון. הן לא יעשו עוד פעם שטיח מקיר לקיר, כי 'השטיח חדש, חבל'. הן לא יבקשו רהיטים חדשים, כי 'חבל', ולא יריבו על מיקום החדר, גודל החדר, הסלולרי הכי מתקדם ורכב עם נפח המנוע הכי גדול. המשוואה כסף-סטטוס לא קיימת בהכרח אצל נשים.

אבל למה ללמוד בקבוצות של נשים?

"מחקרים של משרד החינוך על בנות שלמדו 4-5 יחידות מתמטיקה מצאו, שהבנות בקבוצות של בנות בלבד הגיעו להישגים יותר גבוהים מהבנות בקבוצות מעורבות בנים-בנות. מחקר של UCLA מצא, שנשים בקבוצת נשים מייצרות את ההורמון אוקסיטוצין, שאחראי לקינון וגורם לנו לרצות להיות יחד ובתמיכה. בעוד שבקבוצת גברים מופרש הטסטוסטרון, שמייצר תחושת טריטוריה ותחרותיות, וזה משתק נשים. כלומר, יש שונות של חינוך, תרבות וכנראה גם שונות פיזיולוגית. אצל הרבה נשים קיימת היכולת, אבל הן לא מיומנות, שלא לדבר על אלימות פיננסית".

מה זה אלימות פיננסית?

"כמו שיש גברים אלימים, שמבודדים את הנשים מהמשפחות שלהן ומהחברים שלהן, ושולטים בהן לגמרי, יש גם אלימות פיננסית: הגבר מחזיק את הכסף. אם היא עובדת ומרוויחה, הכסף נכנס לחשבון הבנק ואין לה כספומט, כרטיס-אשראי או צ'קים, הוא נותן לה כסף ו'עושה לה שוק'. אז הוא נהדר שהוא סוחב את הסלים הביתה, אבל אין לה אמירה על מה אוכלים ומה קונים, ואם היא רוצה עשרה שקלים לשבת בבית-קפה או לקנות משהו לילד, אין לה. יש הרבה משפחות כאלה בארץ ולא רק מעוטות יכולת. זה נכון גם לגבי עורכת-דין ורופאה, שאני מכירה אישית. אין להן מושג איפה הכסף של המשפחה והן מרוויחות המון".

שירי הדני, יועצת בחברת הייעוץ פיוניר-אינטרנשיונל, מנהלת קורסים פיננסיים לנשים כבר שלוש שנים. "נשים רוצות להיות בפורום של נשים, שבו יוכלו להביע את עצמן, שיהיה להן ביטחון עצמי", היא אומרת. הקורסים התחילו במסגרת שיווק עצמי של הדני. הדרישה לקורסים על השקעות ומועדון-משקיעות הגיעה מהנשים עצמן.

איך הולך במועדון המשקיעות? יש רווחים?

"הקבוצה הראשונה שלי הייתה עם נשים דתיות וארגון אמונה, והיה מדהים. הן לקחו סיכונים בגלל התמיכה הקבוצתית, סיכונים שלבד לא היו לוקחות. הן עשו יפה מאוד ולקחו רווחים הביתה. לפעמים נשים מוכנות לקחת סיכון עד כדי כך שהן שוכחות את עקרונות ההשקעה, ואני צריכה לשים להן ברקסים, להזכיר להן להיות יותר שמרניות. הקבוצה האחרונה הייתה מועדון מנכ"ליות במעמד גבוה, ונדהמתי שהרבה מהן לא ידעו דברים בסיסיים, כמו ההבדל בין מניה לאג"ח".

יש הבדל בניהול ההשקעה בין גברים לנשים?

"גבר בדרך-כלל מסתכל על התשואות ורק עליהן, מאוד מושפע ממה שקורה מסביב, ושוכח למה הוא השקיע. זה מאוד נפוץ. הנשים מאוד נאמנות לצרכים, הן זוכרות למה רצו להשקיע ולמה הן במניות ולא באג"ח".

גבי הרדן, יועצת עסקית, העומדת מאחורי רשת הנשים successnet (www.successnet.co.il), מזהה עוד כמה הבדלים בין משקיעים למשקיעות. "נשים מתייעצות יותר. אם הן יצליחו זה בגלל שהיועץ היה מוצלח ואם ייכשלו, זו אשמתן שבחרו בו. גבר יצליח בגלל שהוא גאון, ואם הוא נכשל זה בגלל הבנק, המיתון וכל העולם".

ב-successnet מתנהל פורום של נשות עסקים. "אחד הדברים שהכי שומעים שם הוא שנשים לא יודעות לתמחר", אומרת הרדן. "הן לא מצליחות לומר, 'סליחה, זה מגיע לי, אני עובדת מספיק קשה בשביל הכסף ואני טובה'. נשים נוטות לתת הנחות והטבות מתוך התחשבות בלקוח, גם כשהוא לא מבקש את זה. הן מתקשות לגבות כספיים גם מחייבים, לא נעים להן".

אנחנו מחלקות את הכישורים שלנו בחינם.

"נשים עושות הרבה בחינם. הן לא מבינות שכשהן עושות משהו הן יכולות לבקש על זה כסף. הן מתייחסות ברגשנות לעסק שלהן ולנושאים עסקיים, ולפעמים יעדיפו לוותר על מכירה, במקום לנהל מו"מ על המחיר או לעמוד על המחיר המקורי. הן נוטות גם לא להכניס את עלות העבודה שלהן לתמחור המוצר, וכשהן כבר עושות את זה, השכר לשעה מתקרב לשכר מינימום. אני מכירה מישהי, שעובדת 6-7 שעות ביום בלעצב את הבתים של החברים והחברות שלה, בלי לקחת כסף. וזה חוזר אחורה לחינוך שלנו".

אז סדנאות פיננסיות לנשים באות לתקן את החינוך הלקוי שלנו?

"לא חונכנו לנושא של כסף, לצערי הרב. יש הבדלים בשפה של גברים ושל נשים. רוב הבנות לומדות להיות מוצלחות ולמצוא חתן, והבנים לומדים משהו שמתפרנסים ממנו. אתן דוגמה. נשאלתי באופן אישי על-ידי פקיד במחלקת אשראי עסקי באחד הבנקים, 'האם בעלך מסכים? האם הוא יחתום לך ערבות?' השאלה חזרה על עצמה בגרסה שונה מעט בבנק אחר. כששאלתי אם הוא היה מבקש גם מבעלי להביא אותי לחתום ערבות על הסכום הזה, הוא גימגם".

בקצה היותר רך ויותר רוחני (למרות שהוא עוסק בכסף, הנושא הכי גשמי שיש), ניצבות סדנאות האימון של נטאלי בן-דוד, מנכ"לית Emotion. הסדנאות עוסקות בתודעת השפע, לאור המקום המשמעותי של כסף בחיים שלנו. להבדיל מניר, מהדני ומהרדן, בן-דוד סבורה, שזה לא עניין של השכלה. "יש אנשים עם השכלה פיננסית שנמצאים במצוקה כלכלית. הבעיה היא לא באינטליגנציה הגנטית שלנו עם כסף, מה אנחנו מביאים מהבית ומה אנחנו משכפלים בנושא של הכסף. זה לא כישורים אלא אדפטציה של ההיסטוריה.

"אנשים בסדנאות מקבלים שאלון עם 37 שאלות, כדי להקיף את ההיסטוריה האישית שלהם: מה היה המצב הכלכלי בבית הוריך, מה אמא או אבא היו אומרים על כסף, אם היית צריכה לבקש כסף למי הלכת, מי שלט בכסף בבית. בדרך-כלל, בנות מקבלות מסרים שונים מבנים. אבא מפרנס, אמא עוזרת. המשכורת בחצי-משרה של אמא לא נספרת, או שהאמא תמיד אמרה, 'על הדברים הגדולים בעלי מחליט'".

ובכל זאת, לא כל הגברים הם הצלחה פיננסית מסחררת.

"גם לגברים יש יחסים מחורבנים עם כסף, כי גם להם יש היסטוריה, אבל הם לא מודים. בסדנה יש גברים ונשים, ויש ביניהם כמה הבדלים. נשים יאמרו 'אני לא מבינה כלום בכסף, אני מוכנה ללמוד'. והגברים לא יבינו כלום ולא יגידו את זה. יש להם פוזה. זה ההבדל העיקרי. בגלל זה, כנראה, יש יותר נשים מגברים בסדנה".

מה קורה לנשים כשהן פותרות את הפלונטר שלהן עם כסף?

"הן הופכות להיות חיות רעות, כי כשהן מבינות בכסף הן הרבה יותר טובות מהגברים. הן לא מקובעות ומרובעות, הן מאוד יצירתיות ונכנסות לפרטי פרטים, וברגע שהן קצת מבינות מה קורה, הן עושות מהפיכות. אם בית יכול לעשות מהפיכה כלכלית זה בידיים של האישה".

ד"ר אורה סתר, מנכ"ל לה"ב, לימודי הכשרה בניהול בביה"ס למינהל עסקים באוניברסיטת תל-אביב, סבורה שאחד השינויים שמאפשרים לדבר על כסף ופיננסים באופן יותר נשי או במיליה הנשי, קשור לבשלות. "לנשים היום יש יותר כסף ויותר לגיטימציה לדבר על כסף. יש עמדת יסוד בסיסית של נשים, שכסף הוא משהו לא ראוי, את לא עושה דברים למען הכסף. נשים אומרות, שהן 'עובדות בשביל האתגר והסיפוק', כסף לא הכי חשוב".

וכסף חשוב.

"כן. אני רוצה להרוויח כסף, בעבור הכישורים שלי, בעבור מה שמגיע לי. מגיע לי X, ואולי זה מופקע, אבל ככה אני שווה. לא פשוט לנשים לומר את זה אבל הן יותר ויותר עושות את זה. במועדון 'נשים מקדמות נשים' (שיסדה סתר בשיתוף עם הרשות לקידום מעמד האישה במשרד ראש הממשלה ועם ארגון IWF העולמי), חברות נשים שמעבר לתקרת הזכוכית. חשבנו, שהן צריכות מפגש על כסף, כי הן חושבות שלא ראוי שהן יעסקו בניהול הכסף שלהן, למרות שהוא ראוי לניהול ולתשומת לב כמו תקציבי המיליונים שהן מנהלות בעבודה".

במיליה הנשי שסביב ד"ר רחל שיינין, משנה-למנכ"ל מודלים כלכליים, כסף הוא עדיין נושא נדיר. "שמתי לב, שהחברות הטובות שלי, אלה שמדברים איתן על הכול, לא מדברות איתי על כסף. הן מדברות איתי על הדברים הכי אינטימיים, בעיות בנישואין, ילדים, אבל לא על כסף, וזה הפליא אותי. אני אשת מקצוע, אין לכן שאלות? אתן לא רוצות להתייעץ? אמרתי. אולי הן חושבות, שאני לא מספיק טובה. כששמתי את השאלה על השולחן, התברר שהן לא יודעות מאיפה מתחילים. הן נשים אינטליגנטיות, שמדברות על כסף בחוסר אונים ובחוסר ידע".

איך את מסבירה את זה?

"הגעתי למסקנה, שאחרי שאנשים מתחתנים, כשמתחילה חלוקת התפקידים, רובנו נגררים לחלוקה המסורתית, שבה ברוב המקרים הגבר לוקח על עצמו את הטיפול בכסף, ואז לאורך זמן המיומנות הזו דועכת אצל האישה, כמו כל דבר שלא עושים הרבה זמן. כשבאים לפתוח אצלי תיק, ברוב המקרים הגבר יבוא וירשום את אשתו כשותפה לחשבון. סביר להניח, שבבית הוא יתייעץ איתה, אבל בפגישות איתי ברוב המקרים רק הוא יהיה.

"החיסרון של התהליך הוא, שבדרך-כלל המצב הכלכלי נעשה משופר יותר מגיל 40 ואילך, כשיורד הלחץ של ההוצאות על הילדים והשכר עולה, והאישה מגיעה לגיל הזה עם מיומנויות יותר קטנות. ובגלל שהיא בכל זאת שותפה בקבלת ההחלטות, היא מקבלת החלטות עם כלים נחותים, דווקא בתקופה שיש יותר כסף פנוי".

ובמקרה שלך, מי מנהל את הכסף שלך ושל בן-זוגך, ד"ר יעקב שיינין?

שיינין צוחקת. "שנינו ד"ר לכלכלה, כך שאין הבחנה ברמת הידע ואנחנו מנהלים ביחד. מאחר שאני מנהלת חברה לניהול תיקים זה יותר מיידי ואינטואיטיבי מבחינתי". 0

עוד כתבות

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

שאלות ותשובות: איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

מירב בן ארי, יש עתיד טוויטר, 23.5.21 / צילום: שלומי יוסף

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד של בן גביר חריג ביחס למקובל?

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד אבשלום פלד הוא חריג? צללנו להיסטוריה ● המשרוקית של גלובס

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

ייפוי-כוח מתמשך. זה ההליך שיחליף אותו / אילוסטרציה: Shutterstock, REDPIXEL.PL

חקיקה חדשה: תומך החלטות לקשיש או בעל מוגבלות - במקום אפוטרופוס

השבוע נחקק המוסד של "תומך החלטות" ● מה זה אומר, מה ההבדל בין התומך לבין אפוטרופוס, ולמה בעצם צריך מינוי פורמלי מבית המשפט רק כדי לסייע לאדם קשיש או מוגבל?

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"שחקנית מרכזית במזרח התיכון": למה הבכירים הישראליים מתייצבים לתדרך את התקשורת בארצות הברית?

משעות הבוקר המוקדמות, גורמים ישראליים בכירים מתייצבים בתקשורת האמריקאית כדי לתדרך על התקיפה באיראן ● כך בוחרים את גופי התקשורת מולם הם עובדים בארה"ב ומה הם מנסים להשיג?

טיל בליסטי שנורה מאיראן בשבת ונפל בים המלח / צילום: N12

הממשלה נדרשת להחלטה לא פופולרית - הבלגה היא הדבר הנכון

ארה"ב שבה ומדגישה שהיא לא תהיה שותפה למהלך התקפי ישראלי נגד איראן, הגם שלישראל שמורה הזכות לפעול, ושארה"ב אף שתמשיך לסייע לה בהגנה ● אפשר לפעול. השאלה היא אם זה הדבר הנכון לעשות ● מבקרים יגידו שההמלצה להבליג היא חזרה על הטעויות שהובילו ל-7 באוקטובר, ולא כך ● הנסיבות השתנו מאז לטובה ולרעה ● דעה

מטוס אל על / צילום: Shutterstock

אחרי הצניחה בתחילת המלחמה: התאוששות בענפי התיירות והבילויים

חג הפסח שיחול בקרוב מחולל רכישות בתחום החופשות והמופעים ● אתר KSP מרחיב את שיתוף־הפעולה עם שטראוס לצד מותגים כמו ויסוצקי ולוואצה ● הדירוג החודשי של אתרי האונליין