גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תל אביב מוסקבה דו-סיטרי

ליליה רזניק, שעלתה מברה"מ בשנות ה-70, פתחה את משרד הפרסום ת"א-מוסקבה בשנות ה-90, ומצליחה לשמור על המקום הראשון במגזר הרוסי, אפילו לפני מקאן-אריקסון

"לכתוב יפה אני לא יודעת, אז איני יכולה להיות קופירייטרית. גם לצייר לא. אבל אני חשה רעיונות בצבע מלא, בתנועה. אני מריצה סרטונים בראש". כך מסבירה ליליה רזניק, הבעלים והמנכ"ל של משרד הפרסום "תל-אביב - מוסקבה", איך התגלגלה לענף. אף שתחום הפרסום הופך ליותר ויותר נשי, עדיין לא שכיח לראות אישה, שמקימה ושמובילה משרד פרסום. "נשים מעורבות פחות ביזמות, גם בתחום שלנו", אומרת רזניק, שבחדרה אוסף של בובות-מכשפות, שאספה מכל העולם.

* את אוהבת מכשפות?

"זה תחביב ששייך לעבר האקדמי שלי, מלימודי היסטוריה ואנתרופולוגיה באוניברסיטה. נשים, שפעם התבלטו יותר מדי, הועלו על המוקד או שיוחסו להן תכונות של מכשפות. לגבר היה מותר להיות חכם, להתקדם. היום מותר גם לנו".

לפני חודש דורג 'תל-אביב מוסקבה', במקום הראשון בין משרדי הפרסום המגזריים, על-פי היקפי הפרסום החצי-שנתיים (ינואר-יוני 2005), שפורסמו בסקירה של 'יפעת בקרת פרסום'. משרד 'תל-אביב - מוסקבה' פירסם בתקופה זו בהיקף של 3.3 מיליון דולר, בזכות לקוחות כ-HOT, פרטנר, תנובה, אל-על וקווי-זהב, והקדים את מחלקת המגזרים של מקאן-אריקסון, במקום השני, ואת 'מגזרים' ו'טריו' מקבוצת אדלר-חומסקי-ורשבסקי, שחלקו את המקום השלישי.

"אנחנו מקבלים באופן קבוע הצעות מיזוג ממשרדים גדולים", אומרת רזניק. "אבל החברה לא מעוניינת להיבלע ולהפוך למחלקה במשרד אחר. גוף כמו שלנו יכול לקלוט שותף בינלאומי גדול".

רזניק עלתה לישראל מבריה"מ בשנת 72', עבדה כמנהלת-חשבונות עשר שנים, והלכה ללמוד פרסום "מתוך תחושת בטן". את משרד הפרסום 'תל-אביב - מוסקבה', המתמחה במגזר דוברי הרוסית, הקימה בשיא גל העלייה בתחילת שנות ה-90', עם שותפתה לשעבר, לינה שטרנברג (שפרשה אשתקד). "כמי שעלתה 20 שנה קודם, ליוויתי וקלטתי עולים חדשים. ראיתי בכמה קשיים הם נתקלים, נוכחתי במצוקות שלהם. כדוברת שתי השפות, נפל לי האסימון, והופס, יש לי מקצוע שקשור לעניין. כמה פעמים מזדמן לך כזה יתרון?"

תחילה עבדה רזניק כיועצת פרסום בעיתון בשפה הרוסית, "ידיעות ישראל". שם הכירה את שטרנברג, ויחד הן חיפשו כיצד להביא מפרסמים לעיתון. אחד הרעיונות המוצלחים שהעלו, היה להוציא בחגים (שלא היו מאוד מוכרים לעולים) חוברת פרסומית, שתיצור הקשר בין המפרסמים למסורות החג. מנהלי השיווק של 'אסם' ו'שמן', אהבו את הרעיון, את הביצוע ואת התוצאות, וביקשו מרזניק ומשטרנברג לשמש כפרסומאיות קבועות שלהן למגזר הרוסי. כך קם ב-92' 'תל-אביב - מוסקבה'.

בדיעבד, סבורה רזניק, שההכרה שיש "מגזר רוסי", שצריך לפנות אליו בנפרד, חילחלה לרוב החברות המסחריות לאחר הקמתה של מפלגת "ישראל בעלייה" של שרנסקי, וכניסתה ב-96' לכנסת.

* עד כמה מדובר היום, ב-2005, בציבור שהוא עדיין שונה ונפרד מהישראלים?

"הוא שונה. אך אין גטו רוסי. יש בחירה אישית אם להיות ישראלי. יש שילוב תרבותי על בסיס מה שהיה שם ומה שאימצו כאן, והתוצאה שונה בסופו של דבר מהמנטליות הרוסית וגם מהישראלית. על אף שחלפו כבר שנים מאז הגיעו עולי שנות ה-90' לארץ, הצפייה בערוצים ברוסית לא יורדת. אפילו הצעירים - כשהם רוצים לשבת עם החבר'ה, הם יעדיפו לראות סרט ברוסית. זו השפה מהבית. ככה זה כשבאה מאסה של מיליון איש, שיכולה לתקשר בינה לבין עצמה. זו לא אותה עלייה של שנות ה-70'. הם לדוגמה כועסים עליי, שילדיי לא יודעים רוסית.

רזניק אומרת, כי "רוב המגזר הרוסי הוא מהמעמד הבינוני. יש לו כוח-קנייה ממוצע, אבל מייצג. אתה יודע למי אתה פונה". למרות זאת, אפילו היום, חברות רבות עדיין אינן פעילות בקביעות במגזר הרוסי, או שאינן פונות אל הקהל הזה מאסטרטגיה ייחודית. "מפרסמים חושבים, 'יש לי סרט, אני אתרגם אותו כמו שהוא לרוסית'. מעניין, מי מהם היה מעז לצאת עם קמפיין בעברית, בלי מחקר מקדים?"

קמפיין היופלה שעשה 'תל-אביב - מוסקבה' לתנובה הוא דוגמה טובה ל'התאמה' הנדרשת. הקמפיין זכור בעיקר בזכות הלשון הענקית ו'לטס פליי דה יופלה', שני מרכיבים שלא עוברים טוב ברוסית: הלשון נתפסת כלא מנומסת ואנגלית אינה שגורה בפי כל העולים. "לכן, לקחנו את זה לצרפתית. יופלה הוא מותג צרפתי במקור. שמרנו על שפת המותג ועל הצבעוניות, אבל בנינו לו שארם צרפתי ועשינו סרט שכולו ריקודי קאן-קאן, עם הסיסמה: 'סילוו יופלה'".

"תרגום" דומה עבר גם קמפיין קווי-זהב. אמנם הסיסמה "סתם כי בא לי לדבר", נשמעת בסדר ברוסית, אבל דמות 'דודי התותח' לא התאימה. הפתרון של תל-אביב - מוסקבה היה גבר שיושב בסאונה באשדוד מתקשר לחברו הטוב שיושב בסאונה במוסקבה. הסיסמה "סתם כי בא לי לדבר" נשמרה, והסיטואציה הוחלפה לכזו שמדברת לקהל היעד.

"אנחנו טובים בחשיבה אסטרטגית", אומרת רזניק."לכן אנחנו המון שנים במקום הראשון. כמשרד מתמחה אנחנו מתמקדים בלמידה ובהבנה של המגזר הרוסי, הרבה לפני הפתרונות הפרסומיים". המשרד מחולק למחלקות פרסום, יחסי-ציבור, פעילויות מתחת לקו, מחלקת אינטראקטיב וייעוץ תוכן".

הם מייעצים ל-HOT, אילו ערוצים להביא, אילו מבצעים לעשות, מתי לצאת עם דברים לשטח. את אורנג' הם מלווים משלב טרום ההשקה, ב-98', בפרסום ובפעילויות שיווקיות. לפני כמה שנים הביאו לארץ את אלוף השחמט גארי קספארוב, כדי לקדם את השימוש ב-SMS באמצעות משחק שח בטלפון עם אלופי הארץ. הם יזמו משחק טריוויה ORANGE SECRETS, לדוברי רוסית בנושאי היסטוריה ותרבות, והיום על בסיסו, מפתחים סדרת ריאליטי חדשה עבור ערוץ 9 (ישראל פלוס). אגב, 'תל-אביב מוסקבה' הוא גם הזכיין והמארגן של "ליל טורפי הפרסומות" השנתי. "הפעילויות האלה יוצרות המון יחסי-ציבור", אומרת רזניק, "אבל בסוף אנחנו נמדדים בכמה הצלחנו או לא הצלחנו להביא נתח שוק.

"כדי לתת מענה כולל, הבנו שצריך שילוב בין עובדים ישראלים לרוסים. הישראלים הם בשירות הלקוח, מבינים מה הוא צריך. אנשי הקריאיטיב הם דוברי רוסית, צעירים שעלו בשנות ה-90', אבל סיימו לימודים מקצועיים בארץ: קופירייטרים בוגרי תרצה גרנות, גרפיקאים בוגרי מכון אבני. הם חייבים לקרוא כמויות אדירות של חומר ברוסית, ספרים, מגזינים, כדי לרענן כל הזמן את השפה ולהתעדכן".

המשרד מחזיק אף נציגה קבועה במוסקבה, שאחראית על ארגון הפקות וצילומים, על קשרים מסחריים ורכישת זכויות. ובנוסף, "מחזיקה אותנו בתמונה, כדי שנדע על כל סוג של טרנד או אמירה חדשה, שאפשר להשתמש בהם כאן".

בחורף האחרון ליווה המשרד את מסע ההחדרה של תה ויסוצקי ברוסיה. מנהלת הייצוא של ויסוצקי, סמדר אשכנזי, אומרת שהחברה נפגשה עם עשרה משרדי פרסום רוסיים, ולאחר שנואשה פנתה ל'תל-אביב - מוסקבה', שמלווה אותה בארץ, לעריכת הקמפיין הרוסי. ויסוצקי חששה להיתפס בקהל הרוסי כמי שמנסה 'לתפוס טרמפ' על שמו של המשורר האהוד, ולדימיר ויסוצקי. כדי להתגבר על כך, החליט המשרד ללכת על רגש הפטריוטיזם הלאומי, ולמצב את ויסוצקי כתה בינלאומי ש"נולד ברוסיה לפני 150 שנה וכבש את העולם", לפני שחזר לכור מחצבתו.

רקע: היקפי הפרסום במגזר הרוסי - 20 מפרסמים, רק 9 מיליון דולר

מנתוני יפעת בקרת פרסום עולה, כי היקפי הפרסום במגזר הרוסי עדיין קטנים. היקף הפרסום של 20 משרדי הפרסום הגדולים במגזר עמדו במחצית הראשונה השנה על 15.5 מיליון דולר, פחות מההיקף של משרד בינוני-גדול במגזר הכללי. מקאן-אריקסון הוא משרד הפרסום היחיד שאינו מגזרי, המשתלב בחמישייה הראשונה של המשרדים הפעילים במגזר הרוסי.

20 החברות הגדולות המפרסמות במגזר פרסמו בהיקף של כ-9 מיליון דולר בלבד. סנו הייתה המפרסמת הגדולה במחצית הראשונה השנה, עם תקציב של 1.4 מיליון דולר. במקום השני נמצאת HOT עם השקעה של 1.1 מיליון דולר.

תת הענף שמרכז את עיקר 'המלחמות השיווקיות' במגזר הרוסי במחצית הראשונה היה התקשורת הסלולרית, עם תקציבי פרסום של כ-1.9 מיליון דולר. פרטנר היא המפרסמת הסלולרית המובילה, על-פי נתוני 'יפעת', ובמקום השני: תת הענף כבלים-לוויין, שהיקף פרסומיו היו 1.8 מיליון דולר.

על-פי רזניק, יש כ-30 ערוצי טלוויזיה בכבלים ובלוויין, שדוברים או שמתורגמים לרוסית. שלושה מהם ערוצים מסחריים: ערוץ 9 הישראלי ושני ערוצים רוסיים. ברדיו יש שתי תחנות מסחריות ברוסית: רק"ע של רשות השידור ו'רדיו ראשון' של דוד בן-בסט. רק עיתון יומי אחד יוצא היום בשפה הרוסית, "וסטי" של "ידיעות אחרונות", אך לצידו שבועונים רבים וכן אתרי אינטרנט פופולריים בקרב המגזר הרוסי, חלקם ישראליים וחלקם פורטלים גדולים מרוסיה.

עוד כתבות

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

רונן בר, ראש השב''כ / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

המו"מ לעסקת חטופים: משלחת מצרית תגיע לישראל מחר

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

וול סטריט / צילום: Shutterstock

ירידות חדות בוול סטריט; מטא מתרסקת ומאבדת קרוב ל-200 מיליארד דולר משוויה

נאסד"ק יורד בכ-1.7% ● IBM צוללת ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● ישראליות: מובילאיי וצ'ק פוינט יורדות בעקבות הדוחות ● המניה המועדפת על ביל אקמן מזנקת לאחר הדוחות ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי־ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן, וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת ת"א לבינלאומיות

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"