גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הכל נשאר במשפחה

דנה טל אף פעם לא הרגישה שיש בעיה עם עבודות האמנות של אביה, שבמשך שנים צילם את המשפחה בעירום. במובן מסוים היא גם ממשיכה אותו עכשיו, עם עבודת הוידיאו "סבתא שלי אוהבת אותי", שמציגה במוזיאון חיפה. "אם אין לך בסיס מוצק של המשפחה שלך, אתה מאוד תלוש", היא מסבירה

"שולה, את אוהבת אותי?" שואלת דנה טל את סבתא שלה, וסבתא של דנה טל עונה: "מה זה נקרא אוהבת? את שייכת למשפחה, את נחמדה. וזהו". כך, באמצעות שאלה אחת ויחידה שחוזרת ונשאלת, ומבעד לתשובותיה הנחרצות של אשה מבוגרת שמתעקשת לנמנם במיטתה הצבעונית ומסיתה עיניה מהמצלמה, מצליחה דנה טל, בסרטון קצר בן שש דקות ובו שוט אחד בלבד, להגיש לצופה מנה מזוכחת ומצמררת של קונפליקטים בין-דוריים, שאלות פילוסופיות על מהותה של אהבה, על מוסד המשפחה, על זקנה, על אמונה ועל קריסתן של האידיאולוגיות הגדולות.

"סבתא שלי אוהבת אותי", הוא שמו של הסרט, שמוצג כעת במוזיאון חיפה במסגרת התערוכה הקבוצתית החדשה "רגשות מעורבים" (ראה בוקסה). הסרט הזה גם זכה בפרס הקולנוע האקספרימנטלי בפסטיבל ירושלים האחרון. חודש לאחר הזכייה סבתא שולה נפטרה.

"בזמן הפסטיבל היא הייתה בבית חולים, אחרי ששברה את היד. ההדרדרות הייתה מהירה. במהלך השבעה המשפחה הפעילה עלי לחץ קבוצתי אדיר להקרין את הסרט, למזלי הצלחתי להימנע מזה," אומרת טל. "תמיד בשבעה מדברים רק בשבחיו של המת, גם אם זה לא תמיד נכון, רק מדי פעם יש הבלחות של מה שקרה באמת. ובסדר לי עם זה, דווקא בתוך המשפחה אני לא רוצה להתסיס את זה, זו לא הייתה המטרה. צילמתי את סבתא וקראתי לזה 'סבתא אוהבת אותי', זה נשמע בטח נורא רומנטי. אבל זה סרט שמציג את סבתא באור לא כל-כך יפה, ובכלל את כל היחסים בתוך המשפחה בצורה לא הכי מחמיאה".

כל אחד אינדיבידואל

כשדנה טל מדברת על משפחתה, במקרה הזה היא מתכוונת למשפחה המורחבת. במסגרת התא המשפחתי המצומצם שלה היצירה האמנותית היא בת בית קבועה. אמה, בעבר שחקנית ובובנאית, היא מרצה לאמנות. אבא שלה הוא הצלם בועז טל, שבכמה מסדרות הצילומים המפורסמות שלו מככבים הוא בנותיו ואשתו, מצולמים בביתם, פעמים רבות בעירום. "כל העשייה בבית היא משפחתית, אז מבינים את השפה", היא אומרת. החשיפה המוקדמת לעדשת המצלמה היא אולי חלק מההסבר לכך שטל, בת ה-25, כבר מלמדת צילום באניברסיטת תל אביב, לומדת לתואר שני, מצלמת כמה סרטים במקביל, מפיקה (שני סרטים שצילמה והפיקה השתתפו בפסטיבל קאן) מביימת והספיקה להציג כבר בכמה תערוכות.

סבתא שולה, אמה של אביה, הייתה גם היא אמנית - ציירת. היא השתייכה ל"קבוצת העשרה" שהיו תלמידים של זריצקי ושטרייכמן והייתה ממקימי כפר האמנים עין-הוד.

"סבא וסבתא שלי היו שניהם אתאיסטים אדוקים", מספרת טל, "אנשים מדור הציונות שהגיעו לארץ בשנות השלושים, שהקימו ועשו, היו מאוד כאילו אירופים מודרניים אינטלקטואליים. הם לא אהבו לבוא לליל הסדר ולא העריכו ארוחות משפחתיות - כל אחד אינדיבידואל, בדעות שלו לעצמו. ואז כשסבא שלי נפטר - הבקשה האחרונה שלו הייתה שכל המשפחה תבוא אליו יחד. כולנו באנו יחד ביום שישי בערב, ושבוע אחרי כן הוא נפטר. זו הייתה מין תוכחה כזו מול כל המשפחה - שאם סבא, שהיה נגד זה כל השנים, זו הבקשה האחרונה שלו - אז יש פה סוג של איחוד שהוא חשוב. סבתא שלי נשארה לבד עוד איזה חמש שנים אחריו, וזה לא הגיע אליה, ההערכה של המשפחה".

" אז היא נתפסה בעינייך כאדם קר?

"לא. שיחקנו המון, ציירתי איתה ותפרנו בגדים לברביות ביחד. זה לא שהיא לא הייתה סבתא, אבל צורת ההבעה שלה של חום ואהבה הייתה שונה. אני לא מאשימה אותה. היא נתפסה בעיני בתור טיפוס מאוד חזק, מאוד בטוח בעצמו, לא היו אצלה סימני שאלה. היא מאד התעקשה על דעותיה ולפעמים הדעות שלה לא היו משפחתיות במיוחד".

" איך התנהלו הצילומים לסרט?

"היה לי את הרעיון, הגעתי לבית אבות, הושבתי אותה על כסא על יד חלון עם אור שנופל עליה נורא יפה, הקמתי מצלמה ותאורה, הכל היה נורא מושקע. אבל היא הייתה בטוחה שזו מצלמת סטילס ישנה שיש לה חשיפה נורא ארוכה, אז היא לא ענתה לי ולא מצמצה, רק ישבה שם כל הזמן ולא זזה. כשהיא התעייפה היא נשכבה במיטה ולא יכולתי להפעיל אותה יותר. אז הייתי צריכה לעלות על המיטה בשביל לצלם, וזה מה שיצא בסוף.

"כל פעם נורא פחדתי לשאול את השאלה הבאה, כי לא ידעתי כל כמה זמן היא שוכחת. הייתה לה סוג של סניליות, כך שכל פעם ששאלתי אותה, היא בעצם שכחה שכבר שאלתי אותה קודם. היה לי קשה לשמוע את התשובות האלה. רק אחרי הרבה צפיות אני באמת יכולה להגיד שאני מחוסנת לזה שזו סבתא שלי. זה קשה, כשאת שואלת את סבתא שלך אם היא אוהבת אותך והיא לא עונה 'כן מותק, אני אוהבת אותך'. זה אמור להיות פשוט וקל. הרבה זמן לקח לי לשמוע מעבר לתשובות".

" ומה יש מעבר לתשובות?

"אני חושבת שיש פה ביקורת על המפעל המשפחתי. למה היא לא יכלה לשקר ולהגיד לי כן? או למה היא צריכה להגיד לי כן? שתגיד שהיא לא אוהבת אותי. הרי אם היא יכלה לבחור מתוך 50 נכדות, היא לא בהכרח הייתה בוחרת בי. יש פה המון מעגלים, כמו הזקנה או הסניליות הזו שבעיני היא קורעת - זה לא הגיוני, בן אדם שהיה כל-כך חד וצלול, פתאם לא מזהה אותך ואתה לא ממש מזהה אותו. סבתא שלי שהייתה אמנית סנובית חבל על הזמן, כשהיא הייתה בבית אבות, בכל מסיבת פורים היא הייתה עולה למיקרופון לשיר. והיא הייתה הכי נגד זה כל החיים. זה מוזר - הם משתנים לגמרי".

ההתעסקות האמנותית במשפחה ובמשפחתיות זורמת אל דנה טל מאביה הצלם - ביצירה שלהם אפשר לזהות הרבה קווים מקבילים. שבע שנים לפני הסרט הזה צילם בועז טל, במסגרת הדוקטורט שלו על סרטן השד, את שולה אימו חושפת חזה, כשאחד משדיה כרות. גם כאן עומדת אותה ראש משפחה במרכז היצירה, שמצביעה על מום שהיא נושאת עימה, על בלות, על כאב.

"היא תמיד כיסתה את זה והסתירה את זה, שאפילו שהמשפחה הקרובה לא תדע. אני לא ידעתי, ופתאום היא חושפת את זה. זו בעיני תמונה שהיא מאוד נוגה, מאוד כואבת, היא חושפת את זה גם כלפי הבן שלה וגם כלפי חוץ, זה סוג של שיא של העבודה שלו בעיני".

בלי קונוטציות מיניות

" למה ההתעסקות במשפחה?

"כי זה הבסיס לחיים. החבר שלי אומר שאני נורא משפחתית, נורא חשובה לי שלמות המשפחה, שכולם יהיו בסדר. זה סוג של חינוך שהוא נורא שונה מהיחסים שלנו עם סבתא המצולמת. זה לא שיש לנו ארוחות כל יום שישי יחד, או שאנחנו משפחה מסורתית, זה לא שזה החלום האמריקאי הוורוד, יש הרבה כעס ומתחים. אם אין לך בסיס מוצק של המשפחה שלך, אתה מאוד תלוש בעיני, במיוחד בעולם שהוא מראש תלוש מכל אידיאולוגיה או משמעות. יש דגש על זה, גם בהתעסקות של אבא שלי, שמצד אחד יש בה משהו שהוא מאוד שלו - אני האמן, אני היוצר, ומצד שני אנחנו כולנו איתו, מאחוריו".

מלבד העיסוק בתא המשפחתי, יצירתו של בועז טל עוסקת רבות גם בגוף העירום. צילומי ההורים והילדות המעורטלים שהופיעו במוזיאונים זכו פעמים רבות לביקורת נוקבת ומטרידה מצד התקשורת.

כשאני שואלת את טל איך היא מרגישה היום מול התמונות האלה, היא מבקשת להדגיש את עמדתה הנחרצת, למען הסר כל ספק:

"זה לא הפריע לי אז וזה לא מפריע לי עכשיו. מה שמפריע לי זה התגובות של האנשים. אבא שלי היה מצלם את כל המשפחה בעירום בסוג של העמדות מאד מלאכותית בבית, של סצינות מתוך תולדות האמנות המערבית בשחור-לבן. זה היה קורה ביום שבת בדרך-כלל, זו הייתה בשבילי סוג של חוויה שהיא כיפית.

"עכשיו - אני לא יכולה להגיד לך שאני זוכרת את אבא שלי אומר לי: תתפשטי, מצטלמים! זה לא היה זה, זו היתה סוג של הוויה שקרתה בבית, ההורים מתוך בחירה הצטלמו בעירום, ואני והאחיות - ברגע שהתחלנו להרגיש לא נוח עם זה - אז אנחנו מצולמות עם בגדים. בתקופת הרטרוספקטיבה של אבא שלי במוזיאון תל אביב ב-2001 היה סוג של הייפ תקשורתי עם כל מיני גיא פינס וכתבות בעיתון. זה הפריע לי, כי התעסקו בשטויות ולא באמנות עצמה. כל מיני יפי נפש קראו לזה ניצול, אבל אם את מסתכלת עכשיו על אמנות בעולם, או על תולדות האמנות, זה לא דבר שהוא לא מקובל.

"אני לא מרגישה שעוללתי משהו או שעוללו לי. אין בזה קונוטציות מיניות. זה לא שהעירום אצלנו הפגנתי, זה יותר עניין של אין צורך להסתתר כל הזמן. אחד הדברים שהתמונות של אבא שלי מדברות עליו כל השנים, זה שככה הגוף נראה, לפעמים משמינים, לפעמים מתפתחים, ככה הגוף מתבלה לפעמים, וזה שחסר שד לא אומר על מישהי שהיא פחות מושלמת".

" העירום מופיע גם ביצירה שלך?

"צילמתי פעם עבודה עם אמא שלי כששתינו בעירום אחת מול השנייה. זה היה אחרי שמצאתי תמונה של הגוף של אמא שלי בשחור-לבן כשהיא הייתה צעירה, וזה פשוט קופי שלי. בהתחלה התבלבלתי. לא ידעתי שזו היא, לא זכרתי מי צילם אותי ככה. אז צילמתי אותה בטקס האיפור של הבוקר שלה, ואחר-כך צילמתי את עצמי עושה את אותם דברים אחריה, ובלי לכוון לזה, הכל היה פשוט בדיוק אותו דבר, כל התנועות, צורת ההחזקה של העיפרון. ואני בכלל לא מתאפרת". "

"רגשות מעורבים", שנפתחה ב-18.2, היא הראשונה בסדרת התערוכות שאוצרת תמי כץ-פרימן במסגרת תפקידה החדש כאוצרת הראשית של מוזיאון חיפה לאמנות. לצד אמנים ישראלים, היא מציגה מבחר מפתיע ומרשים ביותר של אמנים בינלאומיים מהשורה הראשונה כמו נאן גולדין, ביל ויולה ו-וולפגנג טילמנס.

עוד כתבות

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

עגלת קפה הקבינה בכפר הס / צילום: שני בריל

ארבע הצעות לטיולי יום שרק המקומיים מכירים - ומשהו טעים ליד: מדור מיוחד לפסח

תצפית מרהיבה אל המדבר בשקיעה, פארק שמרגיש כמו ההיי ליין בניו יורק, האחות הקטנה של מקדש הבשרים משוק הכרמל וקרם לימון ומסקרפונה לקינוח ● יצאנו לארבעה מקומות שונים בארץ כדי לשמוע מהתושבים מהי פינת החמד שרק הם מכירים ומה יש לאכול שם, שגם כשר לפסח

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

רחפן של Spear UAV / צילום: Spear UAV

"בעל 4 להבים מתוצרת ישראל": הרחפן שיכול לתקוף גם באספהאן

אחת מהאפשרויות שעלו היום, היא שישראל תקפה באיראן באמצעות חימוש משוטט של הסטארט-אפ התל אביבי "ספיר" (Spear UAV) - נשק בו היא משתמשת בזירות השונות של מלחמת "חרבות ברזל" ● כך משמש החימוש בעל יכולות AI את ישראל במלחמה

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

חיים ילין / צילום: פרטי

"אני לא מוצא את עצמי בתל אביב": חיים ילין לא מפסיק להתגעגע הביתה

הוא היה בממ"ד 12 שעות רצופות, שמע את הערבית, ראה את המלחמה ● אבל איכשהו זה המקום היחיד שעדיין נותן לחיים ילין כוח: "אני נמשך לשם כמו מגנט" ● פרויקט מיוחד 

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

מה מקור המילה דרדלה ואיזו מערכת הגנה אווירית של ישראל העליונה ביותר?

באיזה שנה הוקם סניף מקדונלד'ס הכשר הראשון, לאיזו מדינה הגבול הארוך ביותר עם צרפת ולמה שחקן ה-NBA החטיא השבוע זריקת עונשין בכוונה? • הטריוויה השבועית

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

משפחות חטופים חוסמות את כביש 1 בדרך לירושלים

משפחות חטופים חוסמות את כביש 1: "כל חטוף חייב לשוב"

שרי החוץ של מדינות ה-G7: נמשיך לפעול למניעת הסלמה של הסכסוך בין ישראל לאיראן • הקרמלין: "קוראים לצדדים להפגין איפוק" • דיווח: ביידן שוקל לשלוח סיוע ביטחוני בסך מיליארד דולר לישראל • בפעילות סמוך לטול-כרם: ארבעה לוחמים נפצעו בינוני וקל, מפקד גדוד טולכרם של גא"פ חוסל • עדכונים בולטים 

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות