גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"אני שכירה של השפה"

סיון בסקין חיה וכותבת בחרוזים: ביום היא עובדת כמנתחת מערכות בבנק הפועלים, וביתר הזמן היא אחת המשוררות הצעירות הבולטות היום בישראל. למרות, ואולי בגלל, שעברית היא רק השפה הרביעית שלמדה, והמשורר האהוב עליה הוא קאטולוס

"...תמיד הייתי נטע

זר אצלך בקריות, בין צופי הכבלים"

(מתוך: 'כעבור שש שנים')

"לאנשים בני שלושים אין ביוגרפיה ולא יכולה להיות - מה כבר הם הספיקו לעשות?", כך אומרת על עצמה המשוררת סיון בסקין, ילידת 1976, שספר שיריה 'יצירה ווקאלית ליהודי, דג ומקהלה' ראה אור לאחרונה בהוצאת 'אחוזת בית'. "אני לא טובה בלנאום פרוזה - אני מסתדרת כשצריך לענות על שאלות", היא מתנצלת, "למדתי לקרוא בגיל שלוש. רשמית אני אומר שמגיל שמונה אני כותבת אבל סביר להניח שעוד קודם התקשקש לי משהו מחורז. תמיד התעסקתי בחרוזים. בגיל 14 הגעתי לישראל. עברית היא השפה הרביעית שלי - קדמו לה רוסית, ליטאית ואנגלית. את השירים הראשונים שלי כתבתי ברוסית. היא מציינת כשלושת ההשפעות הגדולות ביותר עליה כמשוררת את מרינה צווטאיבה, יוסף ברודסקי וקאטולוס המשורר הרומאי בן המאה הראשונה לפנה"ס. "הוא היה משורר לירי עדין עם ג'ורה מטורפת. יש לו שירים פוליטיים מהז'אנר של הג'ורה שהוא כתב נגד יוליוס קיסר. קיסר הבין שהמניאק הזה לכלך עליו למאות ואלפי שנים קדימה. אלה מאיתנו שקוראים שירה, עד היום, אחרי 2,000 שנה, רואים את קיסר דרך העיניים של קאטולוס - זה כוח אדיר".

"כשתעברו לאירו -

אני מתכוונת, כשתעברו לאירו סופית,

כשתיפרדו מהדויטשמרק, מהפרנק, מהגילדן,

מכל הכסף הבזוי הזה שהמציאו אבותינו סוחרי הפרוות,

אבותינו בעלי בתי המרזח,

וגרוע מכל - אבותינו המלווים בריבית,

מכל הכסף המנוול הזה, שרק בזכותו

הצלחתם לעבור בשלום את המהפכה התעשייתית,

מכל הכסף הארור הזה, בו שילמתם

לבתי המלאכה לגיליוטינות,

ליצרני גז החרדל"

(מתוך: 'Leaving Europe (הרפורמה המוניטרית)')

בסקין מתפרנסת כמנתחת מערכות של חדר העסקות העתידיות במט"ח בבנק הפועלים. "אני לא חפה מפחדים של מהגרים - צריך מקצוע אז הלכתי ללמוד כלכלה בטכניון. אני ובעלי - מהנדס חשמל ורקדן - מנהלים חיים כפולים של בוגרי טכניון שהתחרעו על אמנות. אבל האמת היא שאני לא הופכת בערב ממנתחת מערכות קרה ומחושבת לבוהמיינית - מבחינת נושאים, אני לא כותבת על המשבר האחרון בחדר העסקות, זו לא ההשראה שלי, אבל אני כן משתמשת בדברים שאני שומעת או שקורים לי בעבודה, כמו השיר 'רוטשילד' למשל".

"והנה מתה רביקוביץ,

סגרה בשקט את הדלת

לשקר מנהרות התכלת,

סגרה את החיים - כמו קובץ

על המסך. נמלאתי פחד

מהסיכון שבמקצוע -

לרצות להיעלם בלוע

ארי, דרקון, כדור, קדחת -

לא, לא אני! אני בוחרת

להיות לגוף ולא לרוח:

לא גביע בדולח לאירוח -

קלחת יומיומית מחרס"

(מתוך: 'הגנה עצמית')

* הרבה 'אני' בשירה לרוב מביא איתו רחמים עצמיים. איך את מתחמקת מהסכנה הזאת?

"זה אני לירי שקרוב אלי. אני פשוט לא מרחמת על עצמי. לשים בשיר דבר שלא קיים בחיים הפיזיים שלך זה בסדר, מה שלא נמצא בחיי הרגש שלך, אין לו מקום בשירה שלך. אחרת זה יהיה שקר, לא שיר. אפילו שכמובן זה לא נכון להפריד בין הפיזי לרגשי".

* ובאיזה מצב נפשי צריך להיות כדי לכתוב שיר? את מזכירה בשיר את רביקוביץ שסבלה מדיכאון, אבל יש תחושה שהשירים שלך נכתבו באופוריה.

"אני לא נמצאת טכנית במצבים נפשיים גבוליים. אני משתדלת להתלהב כל הזמן - אני רוצה לכתוב מתוך מקום נלהב של תיאבון לחיים. להכניס אהבה אמיתית שנמצאת בחיי לשיר, זה מקום מאוד רגיש. אמנם הנושא של השירים לא היווה קריטריון לפרקי הספר, אבל שירי האהבה כן מרוכזים במדור של הרוקנ'רול. את השיר 'בלדת ברים עצובה' כתבתי מתוך התבוננות בבחור ובחורה - הפכתי את זה לשיר קברט מאוד פארודי. חמלה תופסת מקום ענק בשירה שלי. השירה שלי ספוגה באהבת אדם. אני מאוד אוהבת את הדמויות שלי - כשאני נותנת עצה לנזיר מתחיל ואומרת לו "אם נגזר עליך לחיות במנזר/ כי הפסדת את כל הירושה לאח/ הבכור, או עצבנת את הרס"ר - / נסה להפוך לעוזר טבח", מאוד איכפת לי מה יקרה לו שם ואיך הוא יוכל להנעים את השהייה שלו שם במנזר".

* ספר השירים בנוי לפי ז'אנרים מוסיקליים: רוקנ'רול, בלוז, קונצ'רטי, שירי עם, מוזיקה קאמרית וקברט - למה בעצם?

"יצא ששירי האהבה מצאו עצמם במדור הרוקנ'רול. למעט מדור 'שירי עם' שעוסק ביהודים ובישראל, הנושאים לא שיחקו תפקיד. אני מדמיינת איך רוקדים לצלילי השירים. אני מושפעת משירה מושרת. אני משתמשת הרבה בחרוז ומשקל - אתה לא שואל את אהוד בנאי למה הוא כותב שיר בחרוזים. אנחנו צריכים ללמוד מכותבי השירה המושרת. עברית מועדת לחרוזים כי יש לה מבנה מאוד קשיח - זה מאתגר לצאת מהמקום הסטטיסטי של חריזה שיש סך כל הקומבינציות האפשריות. אני אוהבת רוקנ'רול, ג'ז וקלאסי - כבר עבר די כדי שהם יסומנו על ידי פרספקטיבת הזמן והזבל נשכח".

* את באמת מאמינה שמה שטוב נשאר? זו תפיסה א-היסטורית, כאילו אין הקשר של התאמה לאידיאלים של התקופה, אופנות, גבולות של שיח.

"במידה רבה אני רואה שכן - מה שטוב נשאר. אם תחשוב על מוסיקה מהמאה ה-19, אתה תיזכר בדברים הטובים. גם אז, כמו היום, 95% מהדברים היו זבל, אבל הם נשכחו. מכאן האשלייה שאז היה טוב יותר. שיר אמיתי וטוב, אין לו תאריך תפוגת תוקף - גם בלי ההקשר הוא ימשיך לחיות איתנו. קח את ורדי לדוגמא - יש לו גם הקשר היסטורי כמובן. הוא היה כוכב בקרב ההמונים. היו גראפיטיז עם שמו כי הוא היה היוצר של איחוד איטליה ותקופת גאריבלדי, כך שבמידה רבה נכון שוורדי איתנו היום, כי יש את איטליה, אבל גם איטליה לא נמחקה מהמפה כי יש את ורדי".

* בגיליון האחרון של כתב העת 'הו!' התפרסם מדור גדול המוקדש למרינה צווטאייבה, אותו בחרת, תירגמת, ערכת וביארת. מאוחר יותר השנה יראה אור ספרה של צווטאיבה 'סיפורה של סוניצ'קה' - רומן שאת מתרגמת.

"אני מאמינה בנדיבות. בנתינה - אני שמחה שאני לא תלויה בתרגום לפרנסתי. אני נותנת את השירים האלה במתנה לקוראים כי אני לא מסוגלת לשמור אותם לעצמי. הקירבה שלי לצווטאיבה היא בטמפרמנט - אלה יצירות מופת. זה אתגר בכלל לא קל. מבחינתי לתרגם אותה זה הדבר הנכון לעשות. הדרך שאני מכירה לתרגם היא להיכנס לנעליים של הסופר המקורי ולהפוך אליו לכמה זמן שצריך. אני נכנסת לראש וכותבת לגמרי מחדש בעברית - כאילו הוא חי איתנו כסופר או משורר ישראלי כאן בתל אביב".

* הספר מסתיים במחווה לאדגר אלן פו.

"השיר האחרון, 'מסיבת רווקות', מסתיים במשפט 'Nevermore, אמר העורב'. מחוות אני מאוד אוהבת - זה חלק ממנגנון החשיבה שלי. אדגר אלן פו מתבשל אצלי עם עוד דברים".

* ומה היחס שלך למשחקי מלים כמו 'אדגר אלן פה'?

"לא מצחיקים אותי בכלל. כדי לצחוק ממשחקי מלים צריך ממש להיות מסטול. אבל יש לי שיר חדש עם משחק מלים שהוא גם מחווה לפו, הוא נקרא 'לא פחות ולא יותר אנבל לי'. הוא מתחיל במשפט 'אנבל לי את פי'. אני אוהבת להשתמש בשפה כולה - בגבוה ונמוך, עכשווי והיסטורי, איזוטרי ויומיומי. השפה כולה משמשת אותי - אני שכירה שלה, לא להיפך. זה נכון שגם אני וגם הקורא מודעים לאפקט שזו מלה גבוהה או זו מלה ארכאית - אבל אני מאמינה באחדות השפה".

* מצד אחד יש תחושה של שליטה בשירים - הם מעוצבים ומדויקים, אבל מה קורה כשאת משתמשת במטבעות לשון כמו 'רק דגים מתים שוחים עם הזרם' בשיר הנושא של הספר, או בקלישאות או אמרות שגורות במקומות אחרים - האם יש תפקיד ליופי בבחירות האלה?

"'רק דגים מתים שוחים עם הזרם' זה ציטוט ששמעתי משולמית אלוני - בעיני זה נורא יפה. חשוב לי ששיר יהיה יפה, לאו דווקא מבחינה הרמונית. אין לי מטרה לכתוב בשלמות מבנית של סונטות - עובדה שאני לא עושה את זה. אבל אני מכילה על הכל את אותם קריטריונים של דרישה ליופי. אני בכלל לא יודעת להגדיר את הקריטריונים האלה, אבל אני יודעת לזהות".

* איך את כותבת שיר? התחושה היא שהנושא מאוד ברור בכל שיר: פרידה, הערה אירונית על חתונות, משל. אבל תוך כדי קריאה נדמה שהשיר נכתב באופן אסוציאטיבי - מחרוז לחרוז.

"אני כותבת במידה רבה באופן אסוציאטיבי. אני כותבת לפי מצלול - זה מאפשר לי לגלות את האפשרויות שלי בעקבות חרוזים או שטויות כאלה. מה זה חרוז? מפגש בין שני דברים לא צפויים. מה אתה יכול לעשות ממפגש בין שני דברים שבשום מצב חוץ ממפגש פונטי לא היו נפגשים? כך אנחנו אומרים בפה מלא מה שלא ידענו שאנחנו רוצים להגיד. אני מאמינה בלעבוד על פי שמיעה - מתוך הקשבה לשפה. משום מה רואים בחרוז ומשקל מגבלות - אבל בעיני אלה פתחים נפלאים לעוד אפשרויות. זה פותח יותר אפשרויות ולא פחות".

* איך את כותבת?

"אני חיה בתחושה של הישפכות מעל גדותיי. אני כותבת הרבה - בדרך כלל מגיע לי גרעין של גרעין של רעיון נקודתי, נושא, חרוז או קצב. רוב השירים נכתבו בכמה ימים כי אני מסתובבת עם זה וכשאני מצליחה לפנות זמן אני כותבת על הצד הריק של דף זבל מהמדפסת - הנייר עוד מסתובב איתי בתיק עד שאני מלטשת ומסדרת את השיר סופית - אני לא יכולה לראות דף שיש לו צד חלק שלם, נזרק".

עוד כתבות

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

יו''ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון / צילום: ap, J. Scott Applewhite

4 מיליארד דולר לכיפת ברזל: חבילת הסיוע האמריקאית בדרך להצבעה

בוושינגטון, סוגיית חבילת הסיוע לישראל, אוקראינה וטייוואן עשויה להתקדם כבר בימים הקרובים ● יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון בשיתוף רפובליקנים נוספים הציגו אמש חבילת סיוע הכוללת 26.4 מיליארד דולר לישראל ● דיווח: ארה"ב הסכימה לתמרון ישראלי ברפיח, בתמורה לתגובה לא נרחבת נגד איראן

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

מירב בן ארי, יש עתיד טוויטר, 23.5.21 / צילום: שלומי יוסף

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד של בן גביר חריג ביחס למקובל?

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד אבשלום פלד הוא חריג? צללנו להיסטוריה ● המשרוקית של גלובס

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

טיל בליסטי שנורה מאיראן בשבת ונפל בים המלח / צילום: N12

הממשלה נדרשת להחלטה לא פופולרית - הבלגה היא הדבר הנכון

ארה"ב שבה ומדגישה שהיא לא תהיה שותפה למהלך התקפי ישראלי נגד איראן, הגם שלישראל שמורה הזכות לפעול, ושארה"ב אף שתמשיך לסייע לה בהגנה ● אפשר לפעול. השאלה היא אם זה הדבר הנכון לעשות ● מבקרים יגידו שההמלצה להבליג היא חזרה על הטעויות שהובילו ל-7 באוקטובר, ולא כך ● הנסיבות השתנו מאז לטובה ולרעה ● דעה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל נסחר ברמה של כ-3.8 שקלים, שיא של חמישה חודשים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

רשת הברחות מתוחכמת: איך המערב ינצח את הכטב"מים האיראניים?

בעקבות המתקפה על ישראל, בארה"ב מתכננים עיצומים חדשים על תוכנית כלי הטיס הבלתי מאוישים של איראן ● באירופה מצטרפים למהלך על מנת להיאבק בהתחמשות של מוסקבה דרך טהרן ולמנוע הסלמה במזרח התיכון ● לצעדים אלו תהיה משמעות, לפי מומחים, אך לא גדולה. הסיבה: סין ורוסיה

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

מגמה מעורבת בוול סטריט; טסלה יורדת ב-3%, TSMC ב-5%, מחיר הקקאו מזנק ב-10% לשיא כל הזמנים

דאו ג'ונס עולה ב-0.3% ● מחיר הקקאו בשיא כל הזמנים ● ירידה תלולה במכירות הבתים בארה"ב ● למה טראמפ מדיה מזנקת ב-15% גם היום ● ליתיום אמריקס צוללת ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס תפרסם הלילה את תוצאותיה הרבעוניות, מה מצפים האנליסטים?

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן