גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

קוראים לזה "השתלשלות אקולוגית"

עשרת המכות שנפלו על מצרים הם ממופעי הקוסמות האלוהיים הגדולים ביותר במקרא, אולם לאורך הדורות חוקרים ופרשנים הצליחו למצוא גם הסברים מדעיים שונים להיווצרותן של התופעות, ובכך להטיל ספק גמור במידת העל-טבעיות שמחבר התנ"ך ביקש לשוות להם > אלי אשד

רק לאחרונה תקפה את ישראל מכה איומה: מגיפת העופות שמאיימת על משק העופות שלנו ושאת תוצאותיה אין לדעת עוד. משהו שעשוי להזכיר במקצת את מכת הדבר שתקפה את בהמות מצרים בזמן יציאת מצרים.

ורק לפני שנה תקפה את ישראל בערך באותו הזמן "מכה" אחרת, מכת חרקי הארבה שאיימה על יבולינו, ממש כמו מכת הארבה שספגו המצרים. עם שתי מכות אלו אנו חשים על בשרינו משהו ממה שחשו המצרים הקדומים בזמן יציאת מצרים, שעשר המכות שהוכו גרמו לנזק כה עצום, עד שאפילו פרעה האכזרי שליבו הוקשה בידי האל ראה עצמו לבסוף אנוס לשחרר את בני ישראל מעבדותם, ובלבד שלא יתקפו את בני עמו מכות נוספות.

עשרת מכות מצרים הן סיפור כל כך מופלא, עד שלתיאורן מוקדשות שתי פרשות בספר שמות. בהגדה הן מופיעות כשמסופר ש"רבי יהודה היה נותן בהם סימנים: דצ"ח עד"ש באח"ב". זהו משפט אניגמטי לכאורה, אולם פירושו הוא שרבי יהודה חילק את המכות לשלושה מחזורים, כאשר יש קשר פנימי בין כל מכה במחזור.

בקרב החוקרים והפרשנים היו דיונים רבים בשאלת הסדר, הסיבה וההיגיון הפנימי של המכות. וייתכן שאת הפירוש הסביר ביותר נתן פרשן ימי הביניים הרב דון יצחק אברבנאל (1437-1508). לדעת אברבנאל, היה סדר טבעי בעשר המכות שנבע ממה שאנו מכנים היום "השתלשלות אקולוגית". לדעתו, הניסים המוכרים בתנ"ך היו מאורעות שבעיקרם אינם בגדר שינויים, הפרות או סטיות ממש בסדרי הטבע, אלא שבורא העולם משתמש בחוקי הטבע ובסדרי הטבע הקיימים "בהגזמה" גדולה ביותר בזמן, במקום ולמען מטרה מסוימים. ברעיון כי המכות השונות היו בגדר שלבים, כאשר כל שלב מכין את הדרך למכה הבאה, חבוי מסר חשוב לתקופתנו, שמתאפיינת בהקצנה אקלימית ומאסונות אקולוגיים מחמירים והולכים.

דם

כיום נראה שהפיכת מי הנילוס לדם נגרמה על ידי יצורים מיקרוסקופיים כלשהם. צריכת החמצן המוגברת שבמים על ידי אותם יצורים מיקרוסקופיים מנעה פוטוסינתזה מהצמחייה במים ויצרה צבע עכור, שמזכיר צבע דם. ברור שתוצאה הייתה מות הדגים הזקוקים לחמצן והמים בנילוס, מקור החיים של מצרים שבלעדיו היא לא תוכל להתקיים, הפכו ללא ראויים לשתיה.

צפרדע

המכה השנייה הייתה מכת הצפרדעים שהופיעו לפתע בכמויות עצומות וחסרות תקדים וחדרו לכל בית. ידועים דיווחים רבים מתקופות שונות שמתארים רוח עזה שהעבירה בעלי חיים ממקום למקום ממרחקים של מאות קילומטרים, וביניהם סוגים של צפרדעים. היום, אגב, עם הפרתו של האיזון האקולוגי בכדור הארץ, יש החוששים מהיעלמות איטית אך ברורה של אוכלוסיית הצפרדעים העולמית.

כינים

לדעת אברבנאל, הכינים היו תוצאה ישירה ממכת הצפרדעים, בגלל הכמות העצומה של גוויות הצפרדעים שנמצאו בכל מקום, והעובדה שלא היו מים נקיים להתרחץ בהם, תוצאה של המכה הראשונה. לא ברור מה היה הסוג המדויק של אותם כינים, שכן הכינים "המודרניות" אינן מתרבות בעפר, כפי שמתואר בסיפור, ועל כן נראה שהיו חאלה רקים בעלי כנפיים. התיאור יכול להתאים למספר סוגים של חרקים: יתושים קטנים (כפי שתרגם תרגום השבעים למקרא), זבובונים קטנים, וגם סוגים של קרציות ופרעושים.

ערוב

המכה הרביעית אינה ברורה מהתיאור המקראי הקצר מאוד. לפי פירוש אחד, מדובר בתערובת של חיות טורפות ומזיקות - אריות, נמרים וזאבים - שבניגוד לכל המקובל אצל בעלי חיים אלה פרצו לבתים וטרפו אנשים בהמונים. לפי פירוש אחר, המדובר כאן במיני חיות קטנות: מכרסמים, נחשים, זוחלים חרקים ומזיקים מסוגים שונים ומשונים שמילאו את הבתים וגרמו לנזקים עצומים ולמחלות. הדבר נראה הגיוני כהמשך טבעי גם מבחינה אקולוגית למכת הכינים.

דבר

מכת הדבר שפגעה בכל בהמות מצרים, בדומה למגפה שפגעה בעופות, היא מחלה ידועה וקשה מאוד, שהביאה לשינויים היסטוריים יותר מכל מגפה אחרת, משום שהיא פוגעת גם בבני אדם, פגיעה שממנה נחסכו הפעם המצרים. המקרה המפורסם ביותר בקשר למגפה מכונה "המוות השחור", ומתייחס ל-15 השנים באמצע המאה ה-14 באירופה שבהן התפשט הדבר וגבה לא פחות מ-25 מיליון קורבנות. מאחר שמגפת הדבר נגרמת על ידי עקיצות פרעושים, מתקבל על הדעת שהייתה גם התוצאה של הכינים והערוב מהמכות הקודמות.

שחין

המכה הבאה הייתה מכת מחלת השחין. זיהויה עם אחת המחלות בימינו אינו וודאי, שכן חסרים בתיאור הקצר פרטים קליניים מפורטים. ברור שמדובר במחלה הפוגעת בעור, גם בגלל הזכרתה עם מחלות עור אחרות. יש חוקרים שמזהים את השחין עם מחלת אבעבועות הרוח או אפילו האבעבועות השחורות, שהרי מדובר במגפה, כלומר מחלה מדבקת שאחד משלביה הוא רגישות יתר. אחת הדרכים להתמודד עם המחלה היא התפלשות בעפר, בדיוק כפי שמסופר על איוב, שגם הוא חלה במחלה. ככל הנראה היה השחין מאז ומתמיד מכת מדינה במצרים.

ברד

המכה השביעית הייתה מכת הברד, תופעה שהיא נדירה במצרים למדי בניגוד לארצות אחרות. מסופר שברד כזה לא היה במצרים מאז ראשיתה, והוא פגע באדם בבהמה ובכל הצמחייה. כתוצאה ניזוקו גידולי השדה כמו החיטה ושעורה בדיוק זמן הבשלתם, והושמדו לגמרי. אברבנאל ראה זאת תוצאה של המכות הקודמות: "הנה נסיבת האדים העשנים העולים מעיפוש הארץ לעליוני האוויר נתהווה הברד". זה תואם במידה את הידע המדעי של ימינו, שהרי גם היום מגבירים מטר על ידי זריעת עננים ביודיד כסף, ונראה שעשן כבד יכול להוות זרז להיווצרות טיפות מים בעננים.

ארבה

המכה הבאה היא מכה המוכרת לנו כיום היטב, ושעימה התמודדו בישראל בשנה שעברה. זאת הייתה מכה חמורה ביותר, שכן היא זוכה לפירוט רב בהשוואה לשאר המכות - עשרים פסוקים . ואין על כך פליאה, שהרי ההופעה הפתאומית והמפחידה של הארבה נראתה תמיד כסמל לעונש משמיים ואחת המכות החמורות ביותר. דומה שאין מזיק נורא כל כך כמו הארבה, שיכול להשמיד בכמה ימים את הספקת המזון של מדינות שלמות. הארבה שמתואר בעשרת המכות השמיד את כל הפלטה שנותרה מהתוצרת החקלאית שלא הושמדה בידי המכות האחרות. מכל מכות מצרים זאת המכה היחידה שנשארה באופן קבוע בעולם המודרני.

הארבה מגיע בהמוניו רק אחת לכמה שנים (לרוב בהפסקות של שבע שנים ולפעמים עשר או אף חמש עשרה שנים), והדבר תלוי בכמות ואופי הגשמים, שמספקים לחות לביצי הארבה ובהם תלוי שיעור הבקיעה.

בשנים האחרונות סבלו מהארבה מדינות כמו תוניס, סודן (שסבלה ממכת ארבה נוראה במיוחד ב-1987 שהשמידה את כל הצמחייה), אלג'יריה ומרוקו, אך למעשה כל מדינה באזור יכולה ליפול קורבן. יש תיאורים רבים של התקפות ארבה מהמאה ה-19 על ארץ ישראל, כאשר הארץ הייתה בשלטון תורכי והתקפות הארבה רק הוסיפו אז לחוסר הסדר ותחושת האין אונים הכללית.

חושך

המכה הבאה הייתה מכת החושך, שתיאורה קצר ביותר. ייתכן שמשמעות המכה היא סופות חול חזקות ביותר שכתוצאה מהן אי אפשר היה לראות דבר. יש במצרים רוחות שרב המערבלות כמויות חול עצומות המעכירות את האוויר. החולות מאפילים אז את השמש ומשחירים אותה באמצע היום.

על פי תיאוריה אחרת, מכת החושך כמו גם המכות האחרות, היו תוצאה של התפרצות געש ענקית וחסרת תקדים בתקופה ההיסטורית באי היווני "תרה" שכמעט השמידה את האי והביאה להרס התרבות היושבת עליו, והפיצה סופות צונאמי אדירות לאורך כל הים התיכון עד למצרים. הסופרת צרויה שלו ביססה על תיאוריה זאת את ספרה רב המכר החדש "תרה", שבמרכזו עומדת ארכיאולוגית אחוזת אובססיה להוכיח שההתפרצות בתרה היא היא המקור למכות מצרים.

בכורות

זאת היא המכה קשה מכולם לפירוש ולהסבר, והיא אולי הניסית ביותר, אם כי אפשר לפרש אותה גם כתוצאה גם של תנאי החיים הירודים שנוצרו כתוצאה מכל המכות שלפניה. החוקר דייוויד רול מדווח על שכבת קרקע במצרים שבה גילו החפירות אחוז גבוה מאוד - עד 65% - של שלדי תינוקות עד לגיל שמונה-עשר חודש, דבר שאין לחוקרים הסבר מניח את הדעת לגביו. רול שיער שהעניין קשור למכת הבכורות. נראה שגם למצרים הייתה מסורת לפיה נטבחו בכורים בלילה מסוים, וכך אפשר למצוא בארונות קבורה מצריים קדומים משפטים כמו, "זה האל שייתן משפט בחברתו של זה ששמו נסתר ביום הריגת הבכורים".

ציטוט זה גם מתקשר לעבדותו של החוקר עימנואל וליקובסקי, שמצא פפירוס שנקרא "פפירוס איפובר" על שם הכהן שכתב אותו, ובו מתוארים שורה של אסונות שתקפו את מצרים, שמזכירים את אלה שבמקרא. וליקובסקי שיער שיש לראות בפפירוס זה את הגרסה המצרית של מה שמתואר בפרשת המכות במקרא. "

עוד כתבות

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן / צילום: ap, Jacquelyn Martin

דיווח: ביידן שוקל לספק לישראל נשק ביותר ממיליארד דולר

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ממשל ביידן שוקל לספק פגזי טנקים, מרגמות וכלי רכב צבאיים ● מדובר באחד ממשלוחי הנשק הגדולים מאז 7 באוקטובר

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

משפחות חטופים חוסמות את כביש 1 בדרך לירושלים

משפחות חטופים חסמו את כביש 1: "כל חטוף חייב לשוב"

שרי החוץ של מדינות ה-G7: נמשיך לפעול למניעת הסלמה של הסכסוך בין ישראל לאיראן • הקרמלין: "קוראים לצדדים להפגין איפוק" • דיווח: ביידן שוקל לשלוח סיוע ביטחוני בסך מיליארד דולר לישראל • בפעילות סמוך לטול-כרם: ארבעה לוחמים נפצעו בינוני וקל, מפקד גדוד טולכרם של גא"פ חוסל • עדכונים בולטים 

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

מאחורי הציפייה לאירועים שליליים / צילום: Shutterstock

מדעי האימה: מה קורה למוח שלנו כשאנחנו מחכים לטיל איראני, או אפילו לזריקה

לא נרדמתם בציפייה לטילים האיראניים? מחקרים שעוסקים בציפייה לאירועים שליליים מגלים מה מתרחש במוח בזמן המתנה מורטת עצבים, מה הקשר בין ציפייה לזריקה להתנהגות כלכלית לא רציונלית, וגם איך מתמודדים עם תחושת האימה וחוסר השליטה

רחפן של Spear UAV / צילום: Spear UAV

"בעל 4 להבים מתוצרת ישראל": הרחפן שיכול לתקוף גם באספהאן

אחת מהאפשרויות שעלו היום, היא שישראל תקפה באיראן באמצעות חימוש משוטט של הסטארט-אפ התל אביבי "ספיר" (Spear UAV) - נשק בו היא משתמשת בזירות השונות של מלחמת "חרבות ברזל" ● כך משמש החימוש בעל יכולות AI את ישראל במלחמה

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"שחקנית מרכזית במזרח התיכון": למה הבכירים הישראליים מתייצבים לתדרך את התקשורת בארצות הברית?

משעות הבוקר המוקדמות, גורמים ישראליים בכירים מתייצבים בתקשורת האמריקאית כדי לתדרך על התקיפה באיראן ● כך בוחרים את גופי התקשורת מולם הם עובדים בארה"ב ומה הם מנסים להשיג?

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

מגמה מעורבת בוול סטריט; נאסד"ק מאבד 1.4%, נטפליקס יורדת בכ-8.6%

הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי ננעל בירידה של כ-2.5% ושנזן ננעל בירידה של אחוז ● הזינוק במחירי הנפט התמתן ● ירידות בבורסות אירופה

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד