גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"הבעיה המרכזית של התחבורה בארץ היא בעיית הנגישות"

לדברי יו"ר ארגון התחבורה היום ומחר, בעתיד לא יתכננו אזורי תעסוקה כמו אירפורט סיטי, שסובל מחוסר נגישות, או מודיעין, שתושביה נוסעים לעבוד בת"א

"הבעיה המרכזית של התחבורה בארץ היא לא מיעוט הכבישים או הגודש המאפיין אותם, כי אם בעיית הנגישות המונעת מרבים להגיע מנקודה לנקודה", כך אומר יו"ר ארגון תחבורה היום ומחר, ד"ר קרל מרטנס, העומד בראש ארגון המקדם פיתוח תחבורה ברת-קיימא.

לדברי מרטנס, בניגוד למה שמקובל לחשוב אצלנו, הצפיפות בכבישים אינה מבטאת את מצוקת בעלי המכוניות, אלא דווקא את השתלטות המכונית על חיינו. השתלטות זו מונעת פיתוח אמצעי תחבורה אחרים ומונעת ממי שאין לו מכונית את הנגישות ההכרחית.

הפתרון, לפי מרטנס, הוא בראש ובראשה בהכרה שהמכונית הפרטית לא יכולה לבוא במקום התחבורה הציבורית, ולכן עליה לקבל רק חלק מתשומת הלב של המתכננים, אך לא את כולו. לדבריו, אם נפסיק להסתכל על המכונית כעל כלי התחבורה המוביל, נוכל לפתח תחבורה טובה, יעילה וכלכלית, תוך שמירה על הטבע ועל הסביבה האורבנית.

"כשלא בודקים את הדבר הנכון, לא מגיעים למסקנות הנכונות", קובע מרטנס, "כשהשאלה היחידה אותה שואלים המתכננים היא, האם יש מספיק כבישים לכל המכוניות הם מחמיצים את העיקר. הגיע הזמן שנבין, שיש בארץ רשת כבישים יפה ומפותחת, למרות זאת רוב הציבור סובל מחוסר נגישות. לתופעת זו השפעה גדולה מאוד על חיינו. כך למשל, בפני מי שאין לו מכונית חסומה לא אחת הדרך למצוא עבודה, שכן רבים ממקומות העבודה ואזורי התעסוקה סובלים מחוסר נגישות.

"אנשים מוותרים על בילוי, על בידור, על שירותי בריאות ועל ביקור אצל חברים וקרובי משפחה בשל העדר נגישות. מי שאין לו מכונית, איכות חייו נחותה בהרבה מזו של מי שיש לו מכונית. מצב שהוא רע מאוד לכל הדעות", אמר.

שאלה נוספת ששואל מרטנס, היא היכן המקומות בהם אין נגישות ומי המושפעים מכך. מהר מאוד מתברר, שתל אביב, י-ם וערים גדולות נוספות נהנות מנגישות טובה באופן יחסי, זאת לעומת ערים בינוניות כמו בת-ים או פתח תקווה, שסובלות מנגישות טובה פחות. איזורי הפריפריה סובלים מחוסר נגישות כמעט מוחלט. עובדה זו מונעת מתושבי ערים אלה בחירה מספיקה במציאת מקום עבודה ובאפשרויות בילוי.

לדברי מרטנס, הפתרון לכך פשוט וידוע. צריך להשקיע הרבה יותר בתחבורה ציבורית. לא רק ברכבת, כי אם באוטובוסים שמגיעים לכל פינה, בכל שעות היום. בנוסף יש להשקיע בשבילי אופניים, בשבילי הליכה נוחים ובכל אמצעי אחר שאינו המכונית.

הפתרון הוא, כמובן, לא רק בתחבורה, אלא גם בתכנון האורבני. כך למשל, יותר ויותר מתכננים מסכימים, שההפרדה שנעשתה בשנים האחרונות בין אזורי התעסוקה ואזורי המגורים היא מלאכותית, מבתרת את העיר ומגבירה את השימוש במכונית.

"עובדה זו מביאה אותנו לשאלה האם צריך לנסוע כל כך רחוק למקום העבודה", אומר מרטנס, "המחשוב והאינטרנט גרמו לכך שרוב העבודות נעשות כיום במשרד, ואינן יוצרות רעש ולכלכוך. עובדה זו גורמת לכך שאין יותר צורך להפריד את מקום העבודה ואת מקום המגורים, וניתן לשלב בו זמנית בין שני השימושים".

עוד אומר מרטנס, שמתכנני העתיד צריכים ללמוד משגיאות ההווה. כך למשל, הוא מאמין, שבעתיד איש לא יתכנן אזורי תעסוקה, כמו זה שבאייר פורט סיטי, שסובל מחוסר נגישות, חוסר תחבורה ומתלות כמעט מוחלטת במכונית הפרטית.

לדעתו, גם מתכנני העיר מודיעין שגו בכך שיצרו עיר שתושביה נוסעים בכל יום לתל אביב, עובדה שפוגמת באיכות חיי התושבים. "המתכננים צריכים לשאול את עצמם האם נכון היה להקים עיר ללא תעסוקה, או יותר נכון, לשאול את עצמם האם בתנאים הקיימים הייתה הצדקה להקמתה של מודיעין", אמר.

"אי אפשר להקים יישובים ורק אחר כך לחשוב על תחבורה", אומר מרטנס, "את כל הדברים האלה צריך לעשות במקביל. לדאוג שלאנשים יהיו אופציות קרובות לעבודה, תחנות תחבורה ציבורית קרובות, כדי למנוע עד כמה שאפשר את השימוש ברכב פרטי ונגישות טובה בתוך העיר.

"הניסיון מוכיח שהציבור יודע לבחור במה שטוב לו", אומר מרטנס, "אם התחבורה הציבורית תהיה יעילה וטובה, התחנות יהיו קרובות למקום המגורים, האוטובוסים יצאו בזמן וייסעו בקווים ישרים, ברורים וידועים, הציבור יעדיף אותם על-פני מכונית הפרטית. עד שזה לא יקרה, נמשיך לסבול מהגודש ומזיהום האוויר".

מרטנס מדגיש, שלפי שעה עוד אין שום מדינה בעולם שהמודל הזה חל עליה. אצלנו, נעשו מעט שיפורים מאז 2000, כאשר הרכבת היא השינוי הגדול ביותר.

עוד כתבות

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר, מתוכם 100 מיליון דולר יוקצו לשימור יזמים ועובדים ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי־ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן, וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת ת"א לבינלאומיות

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה ירדה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"