גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בקרוב הטריילר

ביום ראשון חגגו בהוליווד בפעם השביעית את טקס "טריילר הזהב", שמחלק פרסים לטריילרים המוצלחים של השנה. מה שהתחיל כמקדם מכירות אפקטיבי לבתי הקולנוע, הופך בשנים האחרונות לאמנות בפני עצמה, כלי פארודי של סטודנטים לקולנוע ואפילו אמצעי של יוצרים למכור את הסרט שלהם לפני שהתחילו לצלם אותו > פבלו אוטין

"לפעמים ה'בקרובים' הם הרבה יותר טובים מהסרט", טוענים מארגני פרסי "טריילר הזהב", פרס האוסקר של הטריילרים. הפרס הצעיר נוסד ב-1999 וטקס חלוקתו התקיים זו הפעם השביעית ביום ראשון האחרון. מטרת הפרס היא לתגמל את יוצרי הטריילרים בהוליווד ולקדם את הטריילר כיצירה אמנותית העומדת בפני עצמה. הטריילרים הם מוצר בידורי שאפשר להוריד מהאינטרנט וישנם טריילרים שהופכים לאירוע כאשר הם מופיעים בבתי הקולנוע או באתרי האינטרנט השונים. השם נובע מכך שבהתחלה נהגו בעלי בתי הקולנוע להקרין את הסרטונים אחרי הסרט שהוקרן אותו יום, כלומר, הם "נגררו" אחרי הסרט המרכזי. הבעיה הייתה שהקהל נהג לצאת מיד עם תום הסרט ולמעט מאוד אנשים היתה סבלנות להישאר לצפות ב"בקרובים". לכן, מהר מאוד החלו בעלי בתי הקולנוע להקרין את הטריילרים לפני הסרט המרכזי, ולא אחריו. למרות השינוי המשמעותי, השם "טריילר" נדבק למוצר הפרסומי.

למעשה הטריילר הוא שילוב מושלם בין אמנות, בידור ופרסום. במשך שתי דקות וחצי (החוק קובע שאסור שטריילר יעלה על אורך זה) יוצר הטריילר צריך להצליח לספר לנו את הסיפור הבסיסי של הסרט, לרגש אותנו, להלהיב אותנו, להצחיק אותנו ולמכור לנו את המוצר. הכלים שעומדים לרשותו הם בדרך כלל אך ורק כלי העריכה ועריכת הסאונד. למעט מקרים מיוחדים, החומרים הם חומרי הסרט עצמו. הקצב המהיר ביחידת זמן דחוסה מנסה לחשוף את הצופה לכמה שיותר ריגושים, ולכן התוצאה במקרים בהם הטריילר מוצלח היא חוויית זיכוך מיידית, מהירה ואפקטיבית. לא במקרה טקס טריילר הזהב זכה לכינוי "האוסקר לבעלי בעיות קשב וריכוז", ולא מפתיע שהבמאי המוערץ קוונטין טרנטינו ישב בפעם השנייה בחבר השופטים של הטקס השנה והצהיר שמטרתו בחיים היא להפוך לשופט קבוע בתחרות. בין השופטים ישבו עוד אנשים מכובדים מהתעשייה ההוליוודית, ביניהם גאי ריצ'י ("סנאץ'"), פולה וואגנר (השותפה של טום קרוז ומפיקת כל הסרטים שלו), פני מרשל (הבמאית של "ביג") ועוד מפיקים מכובדים רבים.

הפרסים עצמם מחולקים לקטגוריות שונות: קומדיה, אקשן, אימה, רומנטי, דרמה, אנימציה וכדומה. בכל קטגוריה מתחרים בין ארבעה לחמישה מועמדים. בנוסף, ישנה קטגוריה לטריילר הטוב ביותר בכל הקטגוריות. השנה, הזוכה הגדול היה הטריילר ל"משימה בלתי אפשרית 3" שזכה בשלושה פרסים: הפרס לטריילר האקשן הטוב ביותר, הפרס לטריילר הטוב ביותר לבלוקבאסטר, והפרס לטריילר הטוב ביותר שהוצג בתחרות כולה. הטריילר של "משימה" ניצח בין היתר את הטריילרים של "שודדי הקריביים 2", "אקס-מן 3" ו"צופן דה וינצ'י". הטריילר, ללא קריינות, מציג קטעי אקשן מרהיבים ומצליח בשניות ספורות לבנות מתח אדיר ולהזרים אדרנלין בכל הגוף. יוצרת הטריילר היא אחת החברות המובילות בהוליווד: "TRAILER PARK", והיא ניצחה חברות מובילות אחרות כגון CMP ו-Mark Wollen & Asoc.

טריילר במקום סרט

מה שמייחד את "טריילר הזהב" אינו הקטגוריות הרגילות, אלא הקטגוריות המיוחדות שמייסדי הפרס המציאו ומוסיפות צבע לאירוע. הפרס האהוד ביותר הוא "גיזת הזהב" (GOLDEN FLEECE), שמכתיר את הטריילר הטוב ביותר לסרט גרוע. הפרס בקטגוריה הזו הלך השנה ל"סודות בים הכחול", טריילר שהופך את סרט המתח הקליל והסקסי עם ג'סיקה אלבה לסרט אקשן שנראה מורכב ומבטיח.

פרס מעניין נוסף הוא הפרס לקריינות הטובה ביותר. כבר שנים רבות שהקריינות בטריילרים הפכה לקלישאה. הקריין המפורסם ביותר בעולם הטריילרים נקרא דון לפונטיין והוא זכה לכינוי "קולו של אלוהים". לפונטיין העניק את קולו העמוק והעבה לאינספור טריילרים בשנות ה-80 וה-90 וטבע את כל הקלישאות הידועות. בדרך כלל קריינות פותחת במילים "בעולם בו..." או "בזמן בו..." וממשיכה במשפט "אדם אחד...". למשל: "בזמן בו החופש אינו עוד בידי האזרחים, בעולם בו המילה אהבה איבדה את משמעותה, אדם אחד קם נגד כוחות האופל כדי להילחם למען כולנו". הפרס לקריינות, אם כן, מבליט טריילרים שמצליחים להתחמק מקלישאות הקריינות ומייצרים קריינות מקורית ושונה. השנה הזוכה בקטוגריה הזאת היה "משפחת הקיסרים", הטריילר לסרט הדוקומנטרי על הפינגווינים בו קולו של מורגן פרימן פותח בקריינות אירונית, לאחר מכן הופך לרציני ומותח ובסופו של דבר מסיים במלודרמטיות מלאת רגש.

פרס מיוחד ניתן גם לטריילר הכי טראשי, זה שמנצל סקס ואלימות לטובת מכירת הסרט. מארגני הפסטיבל נותנים פרס לאופיו הנצלני של הטריילר וליוצר שמוכן ללכת על תמונות "מלוכלכות" כדי למכור את המוצר. הזוכה השנה בקטגוריה הזאת היה הטריילר לסרט "שלוש" - סרט מתח עם בילי זיין וקלי ברוק שכל מה שרואים בו זה את שני הכוכבים מתלטפים ומתנשקים חצי עירומים ודמות נוספת מסתכלת עליהם.

הקטגוריה החדשה ביותר בטקס היא קטגוריית הטריילר הטוב ביותר למשחק מחשב. הזוכה השנה בקטגוריה הזאת הוא הטריילר למשחק המחשב של "הסנדק", בו דמות דיגיטאלית דמוית מרלון בראנדו פונה אל הצופה ומדברת אליו כאילו הוא חייל שלו במאפיה.

פרסי "טריילר הזהב" הם רק אחד הביטויים לתרבות הטריילרים התוססת שצמחה בשנים האחרונות. חלק מהטריילרים הפכו לאירוע תרבותי. אנשים מחכים חודשים להיחשף לתמונות הראשונות של סרט מעורר ציפיות. הטריילר הראשון של "אימת הפנטום", של ג'ורג' לוקאס, הוצמד לסרט "המצור", דרמה פוליטית עם ברוס וויליס. אנשים כל כך רצו לראות את הטריילר שרבים שילמו כרטיס, צפו בטריילר ויצאו מהאולם מרוצים מבלי לראות את הסרט. היום, אחד ממוצרי הוידיאו הנצפים ביותר באינטרנט הם טריילרים לסרטים, ולכן, כדי לצפות בזוכים בפרסי "טריילר הזהב" לא צריך לשלם כרטיס קולנוע, אלא מספיק להוריד את הטריילרים מהאינטרנט. אתרים רבים מציעים גישה למוצרים, ביניהם בולטים YAHOO ו-IMDB.

מאפיין נוסף של תרבות הטריילרים קשור ליוצרים. במאים ומפיקים מתחילים המחפשים מימון לפרויקט שלהם נוהגים מדי פעם לצלם מספר סצנות ולערוך טריילר לסרט שעוד לא צולם. בצורה כזאת, הם יכולים לפנות אל המשקיעים ולפתות אותם להשקיע בסרט על בסיס הטריילר. הבמאים המפורסמים ביותר שהחלו את הקריירה שלהם בצורה הזאת הם האחים כהן, שהכינו טריילר לסרטם "רציחות פשוטות" עוד לפני שצילמו תמונה אחת מהסרט וכך גייסו כסף ממשקיעים. פרסי "טריילר הזהב" כוללים גם קטגוריה בשם "טריילר ללא סרט" ובו הם מעניקים פרסים לטריילרים שמטרתם להשיג משקיעים לסרט עתידי.

מקדם את עצמו

סוג יוצרים אחר שקשור להייפ של תרבות הטריילרים הוא הסטודנטים לקולנוע. בתי הספר לקולנוע מלמדים את אומנות העריכה לעיתים בכך שהסטודנט מתבקש לערוך מחדש טריילר לסרט מסוים. אופנה זו גרמה לעורכים חובבים רבים להתחיל לערוך מחדש טריילרים של סרטים בצורה של פרודיות. תופעה זאת, הקיימת כבר מספר שנים, קיבלה תנופה בסוף 2005 בעקבות שני מוצרים: הראשון היה טריילר לסרט "הניצוץ" של קובריק שיצר בחור ושמו רוברט רייאנג, בו הוא מציג את סרט האימה כאילו מדובר במלודרמה על קשר בין אב ובנו. המוצר השני נוצר על ידי קבוצה קומית בשם "Chocolate Cake City". חברי הקבוצה ערכו מחדש קטעים מתוך סרטי "חזרה לעתיד" ויצרו בקרוב של הסרט המציג אותו כאילו מדובר בסיפור אהבה בין שני קאובויים (על חשבון "הר ברוקבק"). הטריילר נקרא "BROKEBACK TO THE FUTURE" והצלחתו האדירה באינטרנט הציתה גל של חיקויים. היום, עושים פרודיה מן הסוג הזה כמעט על כל סרט חשוב. בין הטריילרים הערוכים מחדש בולטים הבקרוב של "עשרת הדברות" המציג את האפוס התנ"כי הקלאסי כקומדיית תיכוניסטים, הבקרוב של "סיפור הפרוורים" המציג את המיוזיקל המפורסם כסרט זומבים, בקרוב של "קטיפה כחולה" המציג את סרט האימה כקומדיה בסגנון "פגוש את ההורים", ובקרוב של הסרט "מלתעות" המציג אותו כסרט אקולוגי על אהבת בעלי חיים בסגנון "לשחרר את ווילי". קישורים לטריילרים פרודיים רבים נוספים מופיעים באתר וויקיפדיה (WIKIPEDIA.ORG) תחת הסעיף "RE-CUT TRAILERS" ומאוד מומלץ לצפות בהם. אולי בעתיד "טריילר הזהב" יחליט שגם זו קטגוריה הראויה לפרס.

תרבות הטריילרים מתחילה לבנות לעצמה היסטוריה, ואנשי אקדמיה החלו להתעסק בטריילרים מכיוונים שונים. בארה"ב, חוקר התרבות פרדריק ג'יימסון מדבר על הטריילר כאמנות פוסט-מודרנית אולטימטיבית. באוניברסיטת תל-אביב, ד"ר ענת זנגר חוקרת את הנושא זה מספר שנים. לימודי הטריילרים ותרבות הטריילרים מנסים לאתר את הטריילרים הקלאסיים מן העבר ואת הטריילרים האהובים בכל הזמנים. ביניהם בולט הטריילר ל"פסיכו" של אלפרד היצ'קוק, בו היצ'קוק בכבודו ובעצמו עורך סיור באולפן בו צולם הסרט ומספר לצופים שדברים נוראיים ומפחידים מאוד התרחשו שם. עוד בולטים הטריילר ל"הניצוץ" והבקרובים של "תינוקה של רוזמרי", "השור הזועם", "הנוסע השמיני" ו"שבעה חטאים" - אשר נבחר לבקרוב הטוב ביותר של שנות ה-90. "

עוד כתבות

חופית באטה, חוקרת בינה מלאכותית ב-AI21 / צילום: יונתן בלום

היא התגייסה ליחידת מודיעין, צוללת עם כרישים ועובדת בתחום הכי חם בעולם

היא שובצה במודיעין אך התעקשה להתגייס לקרבי, שימשה אלגוריתמאית במובילאיי ויש לה תואר במתמטיקה ● כיום חופית באטה היא חוקרת ב-AI21 Labs, שנתמכת בידי ענקיות הטכנולוגיה ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

ד''ר נטע מימון, מנכ''לית Neuro-Fi, חוקרת מוזיקה ומוח / צילום: יונתן בלום

החוקרת שיכולה להשפיע על המוח שלנו, בלי שנשים בכלל לב

ד"ר נטע מימון משלבת בין מוזיקה לחקר המוח כדי לסייע לחולי אלצהיימר ופרקינסון ● היא גם הקימה חברה שרוצה להפוך את מה שאנחנו שומעים באוזניות לגירוי מוחי שיעזור לנו להירגע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לישראל

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת תל אביב לבינלאומיות

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא מתרסקת ב-10% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, היכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין, נמכרה לאחרונה ● לדירה יש זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר לא משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו 'בוסט' בשלושת החודשים האחרונים"

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העילית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה

ראש אמ''ן אהרון חליווה

מבריק ויהיר, כריזמטי ונהנתן: הכירו את אהרון חליוה, האלוף השנוי במחלוקת שפרש היום

מבריק, כריזמטי, האיש הכי מקושר במטכ"ל, רוקסטאר, ומנגד נהנתן, יהיר ויש שיאמרו בוטה • ראש אמ"ן, שהודיע היום על פרישה מצה"ל, מיהר לקחת אחריות על הכישלון, אבל מאז, עלו עוד ועוד סימני שאלה סביב התנהלותו ● נראה שגם הוא - שיודע להתנהל מול התקשורת "אפילו יותר מדובר צה"ל" - לא צפה את עוצמות המתקפה ולא מפסיק למשוך אליו אש

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו 

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון הרצועה

אלכרישאת, גשש בן 42 מאבו רובייעה, נפל בקרב בעזה ● דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים