גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

נפילת הנאוטילוס: האם היתה יכולה להיות לנו היום מערכת מבצעית יעילה להשמדת קטיושות?

ב-1996 הסכימו ארה"ב וישראל על פיתוח מיזם ה"נאוטילוס" להשמדת קטיושות בקרני לייזר, שהתפוצץ בדרך. כעת, באין לנו נשק ליירוט קטיושות וטילים קצרי טווח במהירות האור, החברה המפתחת מנסה להתניע מחדש את המיזם, אבל משרד הביטחון לא ממהר. כרוניקה של כישלון ידוע מראש

השבוע, לפני עשר שנים, ב-23 ביולי 1996, נחתם בוושינגטון מזכר הבנה בין ממשלות ארה"ב וישראל לפיתוח פרויקט "נאוטילוס", להשמדת קטיושות באמצעות קרני לייזר. היום, בעיצומה של הלחימה בלבנון נגד החיזבאללה, ועם כל החששות מפני "ההפתעות" שמנהיג הארגון, חסאן נסראללה טוען שיש באמתחתו, ניתן לומר במידה רבה של פסקנות, כי אין וכנראה גם לא תהיה בידי ישראל בעתיד הנראה לעין מערכת נשק להשמדת קטיושות או טילים קצרי טווח, שניתן ליירטם במהירות האור.

החברה האמריקנית המפתחת את המערכת, נורת'רופ-גרומאן, אינה מוותרת, וסגן-נשיא החברה נפגש בחודש שעבר עם שר הביטחון, עמיר פרץ, בניסיון להטמיע מחדש את הפרויקט. ואולם, משרד הביטחון מסר היום, כי לא חל שינוי בעמדתו. מנקודת מבטה של המינהלת למחקר ופיתוח אמצעי לחימה ותשתיות (מפא"ת) במשרד, הפרויקט מקורקע.

האמת היא, שאחרי עשר שנות עבודת מחקר-ופיתוח, ישראל חשופה לפגיעות בעורף. גם מרכזים המאוכלסים בצפיפות וגם יעדים אסטרטגיים, דוגמת בתי-זיקוק, תחנות-כוח וכורים גרעיניים, לא מוגנים מירי קטיושות, רקטות וטילים ארוכי טווח של עד 200 ק"מ.

ח"כ יובל שטייניץ, ראש ועדת-המשנה לכוננות ולביטחון שוטף בוועדת חוץ וביטחון של הכנסת, היה במחצית הראשונה של העשור בין הח"כים שפעלו במרץ לקידום נאוטילוס. בתפקידו כיו"ר ועדת חוץ וביטחון בשלוש השנים האחרונות קיים שטייניץ שורת מפגשים עם בכירי הקונגרס והסנאט האמריקני שבהם הדגיש את החשיבות הרבה שישראל מייחסת לפיתוח מערכת שתוכל ליירט את הרקטות ואת הטילים שיש בידי חיזבאללה. והוא חולל את הנס.

בשנים 2003-2004 הצליח שטייניץ, בעזרת חבורה ח"כים, שכללה את אפרים סנה, חיים רמון, עומרי שרון, טומי לפיד ואהוד יתום, שהשתתפו במפגשים בארץ ובוושינגטון עם ראשי הוועדות של הסנאט, לגייס את בית-הנבחרים האמריקני לרעיון. לפני כשלוש שנים התקבלה בבית-הנבחרים החלטה להקציב 250 מיליון דולר בפריסה לחמש שנים, לפיתוח מערכת מבצעית ניידת של מערכת נשק הלייזר. שטייניץ: "הצלחנו להבטיח את ההקצבה לשנה הראשונה. אבל אחר-כך באו נציגי הצבא האמריקני וצה"ל, ואמרו שזה לא בסדר העדיפויות שלהם, והורידו את הנושא".

מערכת הנאוטילוס

אתמול במהלך סיור של סיעת הליכוד באתרים בחיפה שנפגעו מירי הקטיושות, קרא שטייניץ להתניע מחדש את פרויקט נאוטילוס. אולם שטיייניץ', שידוע שאינו בוחל בביטויים קשים כאשר יש לו ביקורת אינו מתלהם. הוא אפילו נשמע מסויג כשאמר היום ל"גלובס": "אני לא מתעקש דווקא על המשך פיתוח נשק ליירוט קטיושות. אני יודע שהמערכת מגושמת מדי. הבעיה העיקרית שלה שהיא מסוגלת לתת הגנה לאזור מוגבל לשטח מצומצם, וכדי לספק הגנה היינו צריכים הרבה מאות מערכות. אבל אולי היינו יכולים לשכנע את ארה"ב להצטרף אלינו בפיתוח כיוונים אחרים ליירוט טילים לרקטות קצרות טווח שבידי החיזבאללה.

המערכת הוכרזה כבלתי שמישה

הנקודות ששטייניץ שם עליהן את האצבע, היו בלב המחלוקת בין החברה המפתחת לבין הצבא האמריקני לצה"ל. הצבאות קבעו, שהמערכת לא מספקת מענה לצרכים שלהם. חשוב לציין, כי ויכוחים בין גורמי מחקר-ופיתוח הנתמכים בעיקר על-ידי משרדי ההגנה והתעשיות הביטחוניות לבין מפקדי צבא אינם חדשים. בישראל התפתח בשנות ה-80 ובתחילת שנות ה-90 ויכוח ביחס לפיתוח לווייני ריגול ומערכת טיל החץ, ליירוט טיל בליסטי. ראשי הצבא התנגדו לפרויקטים.

במבט לאחור אפשר לטעון, כי שני שרי הביטחון באותן שנים, משה ארנס ויצחק רבין, שהובילו את שני הפרויקטים גילו נחישות גדולה יותר מול הצבא לעומת שרי הביטחון שבאו אחריהם. אך יש היבט נוסף. שני הפרויקטים הלווייניים וטיל החץ מספקים מענה לאומי ואסטרטגי. הבעיה של מערכת נשק לייזר לירי קטיושות היא, שהיא מערכת טקטית. היא הציבה סימן שאלה על הפרויקט מרגע התנעתו.

אולם בניסויים שבוצעו מאז חתימת ההסכם על המזכר ובשש השנים הבאות הצליחה המערכת ליירט ניסויים עשרות קטיושות ואפילו פגזי מרגמות במהירות האור. בכמה מקרים הדהימה המערכת והיכולת שלה ליירט מספר קטיושות בהלומת אור אחת. הישג היסטורי ללא תקדים. למרות זאת היא הוכרזה כבלתי שמישה. כדי להבין מה קרה ראוי לחזור להתחלה.

ממלחמת הכוכבים לאצבע הגליל

באמצע שנות ה-80 החליטה ארה"ב על תוכנית הגנה אסטרטגית (SDI), שנועדה להקים בסיסים בחלל שמהם תגן ארה"ב על עצמה מפני מתקפת טילים בליסטיים. התוכנית זכתה לשם הפופולרי "מלחמת הכוכבים". אחד הרעיונות שפותחו במסגרת התוכנית היה בניית מערכת קרני-לייזר שישמידו טילים בליסטיים.

התוכנית הזו זועזעה עם קריסת בריה"מ. מותה של האימפריה הרוסית הביאה גם לקבורת תוכנית מלחמת הכוכבים ויחד עימה להפסקת מאמצי הפיתוח, ביניהם של חברת TRW, שהשקיעה בפיתוח מערכת הלייזר ונשארה עם טכנולוגיה מתוחכמת, מעבדות וכוח-אדם מיומן ומעולה שנותר ללא עבודה.

בתחילת שנות ה-90, זמן קצר לאחר מלחמת המפרץ, נוצר קשר בין מי שהיה מפקד מערך הכוח נגד-מטוסים (נ"מ) של חיל האוויר הישראלי, תת-אלוף בדימוס אורי רם, לבין שני מהנדסים אמריקנים עובדי חברת TRW. השלושה תהו כיצד אפשר להחיות את טכנולוגיות הלייזר למטרות צבאיות עבור ישראל. באותה תקופה הירבה החיזבאללה להפגיז את יישובי צפון הגליל בקטיושות. הנחת היסוד הייתה, שהמשך ירי הקטיושות לאצבע הגליל הוא מחסום בפני דעת הקהל בישראל לוויתורים ולנסיגות. הרעיון שעלה בפגישה היה לשכנע את הקונגרס האמריקני להקציב כסף לפיתוח מערכת-לייזר שתיירט קטיושות לקידום תהליך השלום.

לנציגי החברה האמריקנית היה אינטרס נוסף. הם קיוו שדרך מה שייקרא לימים "פרויקט נאוטילוס" הם יוכלו להתניע פרויקט נוסף - פיתוח מערכת נשק לייזר, מותקן על מטוס ג'מבו (ABL) ליירט טילים בליסטיים בעת שיגורם, מגובה של 20 ק"מ ולטווח של עד 500 ק"מ. הרעיון הצליח מעל המשוער, ובשנת 96' לאחר רצח רבין ובעת ששמעון פרס כיהן כראש-הממשלה ושר הביטחון, התקבלה בארה"ב הסכמה עקרונית להתנעת שני פרויקטים לבניית מערכות ירי באמצעות קרני לייזר. אחד, ליירוט טילים לטובת ארה"ב, והשני, ליירוט קטיושות לטובת ישראל. סוכם, שרוב הכסף יהיה במימון ארה"ב.

בצבא ארה"ב, שהיה אחראי לפיתוח המערכת עבור ישראל, נקרא הפרויקט מערכת לייזר טקטי-רב-עוצמה (THEL). עד שנת 2000 נערכו בשדה הניסויים (ווייט-סנדס) בניו-מקסיקו, שורת ניסויים מוצלחים, שהושגו בהם תוצאות בלתי רגילות. קרן הלייזר הצליחה להתיך קטיושה בשלוש שניות. אחת ההמצאות הייתה פיתוח של "יכולת הרג נצפית", שמאפשרת לקרן הלייזר לנוע לעבר מטרת הירי הבא, ובכך צומצם פרק הזמן בין ירי לירי משלוש שניות לשנייה אחת בלבד. לאחר שקרן לייזר נעה במהירות האור (כ-300 אלף ק"מ בשנייה) אין היא זקוקה אלא לזמן המוערך באלפית שנייה כדי לפגוע במטרה.

בחמש השנים הראשונות של הניסויים, היה ברור כי המערכת שפותחה אינה אלא מדגים טכנולוגי, ועל מנת שתהיה מבצעית היה צריך למזער אותה כדי שתהיה ניידת. צה"ל היה מעוניין, שכל המערכת תנויד על גבי משאית עם גרר. אבל צבא ארה"ב קבע את גובה הרף. הדרישה המבצעית שלו הייתה להקטין אותה לגודל כזה שניתן יהיה להטיסה במטוס תובלה הרקולס מדגם C130.

בתחילת העשור נרשמו שני אירועים שהייתה להם השפעה מכרעת על גורל הפרויקט. במאי 2000 נסוג צה"ל מדרום לבנון, וירי הקטיושות על צפון הגליל פסק. בצד הפיתוח, החלו להתגלות בעיות ביכולת של המהנדסים למזער את המערכת על-פי דרישת צבא ארה"ב. גם במפא"ת החלה בחינה מחדש של הפרויקט.

אלוף בדימוס ד"ר יצחק בן-ישראל, שעמד אז בראש מפא"ת, רצה בהמשך פיתוח היכולות בתחום הלייזר הצבאי. הוא הציע כיוונים חדשים לפיתוח, שייתנו מענה גם נגד איומים אוויריים ולא רק קטיושות. אולם הספק התחיל לחלחל במשרד הביטחון בישראל. בינתיים, נרכשה חברת TRW האמריקנית על-ידי חברת נורת'רופ-גרומאן, האמריקנית. ואז התברר, כי המדענים אינם מסוגלים לעמוד בדרישות צבא ארה"ב, לייצר מערכת לייזר שניתן להוביל במטוס הרקולס.

אנשי החברה הציעו למשרד הביטחון לפתח עבורם נגזרת אחרת של המערכת "סקאיי-גארד", שתהיה קטנה מהמערכת המקורית הנייחת, אך גדולה מהמערכת שרצה צבא ארה"ב. במערכת הביטחון התחילו לעשות מחדש את החישובים הכלכליים. עד אז הוצא על הפרויקט סכום של 400 מיליון דולר, וחלקה של ישראל בפיתוח היה 150 מיליון דולר. הקונגרס האמריקני החליט להקציב רבע מיליארד דולר לפרויקט, אך התברר שעלותו גדולה הרבה יותר, וכדי להשלימו על ישראל להקציב 250-300 מיליון דולר.

על-פי החישוב שהציגה החברה האמריקנית, הוצאה זו תכלול גם בנייה של שלוש מערכות מבצעיות עבור ישראל. בשלב זה של הדיון הכספי, תשומת הלב הוסתה מירי קטיושות לירי קסאמים לרצועת עזה, על יישובי צפון-מערב הנגב. לפי הערכות שעשו במשרד הביטחון, על-מנת להבטיח הגנה מלאה על כל יישובי הנגב הקרובים לרצועת עזה, נדרשו עשר מערכות-ירי. עלות כל מערכת נוספת אמורה לנוע בין 30 ל-40 מיליון דולר, כך שהחשבון הנוסף שישראל תשלם יגיע לכרבע מיליון דולר. כלומר, ההוצאה הכללית הייתה מעל חצי מיליארד דולר, מעבר ל-150 מיליון דולר שכבר הוקצבו לפרויקט.

נתון נוסף, שהיקשה על קבלת ההחלטה היה שהטווח המבצעי של קרן לייזר הוא 5-7 ק"מ בלבד. כלומר, מערכת הירי תהיה אפקטיבית רק בהגנה על יישובים סמוכים מאוד לגבול רצועת עזה.

ההבדל בין הנאוטילוס ל'חץ'

ההוצאה במונחים של עלות-תועלת נראתה למנכ"ל משרד הביטחון באותה עת, אלוף בדימוס עמוס ירון, מוגזמת. אמנם עלות אלומת ירי אחת נאמדת ב-3,000 דולר, וזו נחשבת להוצאה הזולה ביותר בהשוואה לכל פגז או טיל מתקדם המיועד ליירט טילים, אך כשמשקללים בחישוב הכולל גם את הוצאות הפיתוח, מדובר במערכת יקרה ביותר. לפני שמונה חודשים החליט משרד הביטחון לקרקע את הפרויקט.

משרד הביטחון לא נתן הסבר מפורט על נסיבות הקמת הפרויקט וביטולו. אבל הירי המאסיבי של קטיושות על צפון הארץ, והחשש מההפתעות שמתכנן החיזבאללה העלו מחדש את הנושא על סדר היום. אנשי נורת'רופ-גרומאן טוענים, כי אלמלא גרירת הרגליים הייתה היום לישראל מערכת מבצעית. בפגישה עם נציגיה אמר השר פרץ, כי הוא זקוק לכל הנתונים כדי לבחון מחדש את ההחלטה.

אולם החברה האמריקנית אינה יכולה לספק את הנתונים וטוענת, כי על משרד הביטחון לפנות לפנטגון שהוא הבעלים על המידע. ללא אישורו, אין סיכוי שהחברה תעביר לידי ישראל את המידע הדרוש, ובהעדר תמונה מלאה, משרד הביטחון לא יכול לקבל החלטה.

אך גם בחברה האמריקנית מאשרים, כי לנוכח מתקפת הקטיושות על ישראל, מערכת לייזר ליירוט קטיושות, שטווח הפעולה שלה כל-כך מוגבל, ניתן לפרוס רק ליד יעדים אסטרטגיים, ואין אפשרות לספק הגנה באמצעי זה על כל יישוב. זה ההבדל בין נאוטילוס לבין מערכת חץ, שהוקמה כדי להגן באמצעות שתיים עד ארבע סוללות טילים על כל מדינת ישראל. זו גם הסיבה, שח"כ שטייניץ מסרב לומר כי בהפסקת פיתוח מערכת הירי באמצעות לייזר, מדובר במחדל. "כי מדובר רק בפתרון חלקי, ולא כל טעות בשיקול דעת היא גם מחדל".

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר, מתוכם 100 מיליון דולר יוקצו לשימור יזמים ועובדים ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

המיליארדר דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בסכסוך עם האחים גרטנר, בנימוק שאורנשטיין סבור כי גרטלר הוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות שלו עם יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה, מהן עולה חשש ליחסי "תן וקח" בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

וול סטריט / צילום: Shutterstock

הירידות בוול סטריט מתמתנות; מטא צוללת ב-10%, אנבידיה עולה ב-4%

נאסד"ק יורד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM צוללת ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן מזנקת לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים