גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

קריסטל רוכשת את הפעילות והמלאי של תדיראן אמפא ב-75 מיליון שקל

רוכשת את המותגים אמקור, AEG, GALA, תדיראן וספקטרה * ממרוד: נתמקד ב-4 מותגים חזקים, תדיראן וספקטרה לא יהיו מותגי עוגן

חברת קריסטל מוצרי צריכה רכשה את הפעילות והמלאי של חברת תדיראן אמפא בתחום מוצרי החשמל הלבנים, תמורת 75 מיליון שקל.

מתוך סכום זה היקף ההשקעה ברכישת הפעילות והמותגים מסתכמת ב-37 מיליון שקל. העסקה כוללת גם את רכישת קו הרכבת המקררים בעפולה.

הרכישה כוללת את המותגים אמקור, AEG, GALA, תדיראן וספקטרה. תחת המותגים שנרכשו נמכרים מכונות כביסה, מדיחי כלים ומקררים. המימון לעסקה יתבצע באמצעות פריסת תשלומים על פני שש שנים, אשר כנגדם תקצה חברת קריסטל אג"ח לא סחירות, מדורגות, מסוג A, בריבית שנתית בשיעור של 6.5%.

בתוך כך סוכם כי תדיראן אמפא תרכוש בתוך כשנה מקריסטל את כל פעילות "שירות קריסטל" למותגי קריסטל, בלומברג, אמנה והאחרים, תמורת סכום כולל של 6 מליון שקל.

חתימת העסקה תהפוך את חברת קריסטל לחברת סחר מוצרי החשמל והאלקטרוניקה המובילה בישראל, וחברת "אמפא מוצרי צריכה" תהפוך לחברת השירות למוצרי חשמל ואלקטרוניקה הגדולה בתחום המוצרים הלבנים .

לדברי יו''ר דירקטוריון אמפא מוצרי צריכה, שלומי פוגל, העסקה היא צעד נוסף למימוש האסטרטגיה של קבוצת אמפא להתמקד בתחום ה-B2C ובמתן שירותים במגוון רחב של תחומים לרבות האלקטרוניקה, ''הבית הדיגיטלי'' והתקשורת.

ממרוד: שוק של התמחויות

בעקבות השיחה אמר היום ל"גלובס" משה ממרוד, בעלי קריסטל: "איחוד שתי החברות המובילות בתחומן בשוק מוצרי החשמל הלבנים יביא לחברה של 420-500 מיליון שקל עם שמונה מותגים. עד עכשיו לא התפרסנו על כל הקשת. המותגים שמתווספים מאפשרים לנו לפנות לקשת חדשה של לקוחות".

* העדפת חיזוק המעמד בשוק הלבן על פני השלמת הסל דרך מוצרי אלקטרוניקה בידורית. למה?

"אני מאמין שהשוק היום הוא שוק של התמחויות. תדיראן אמפא נכונה עבורנו מבחינת אסטרטגיית הצמיחה. אין לנו יתרון באלקטרוניקה בידורית, ואנחנו לא מתכוונים להיות שם בטווח הקצר והבינוני".

* למרות ירידת כוחם של המותגים הישראלים, אתה רוכש את המותגים אמקור ותדיראן.

"אחד הנכסים המרכזיים ברכישה הזו הוא מפעל אמקור בעפולה. זה מחמם לי את הלב ליצר מוצרי חשמל בארץ. יש לי תחושה שאפשר לפתח את זה בצורות יפות עם כל מיני יצרנים בחו"ל. אני בוחן כל מיני אפשרויות. אנחנו חברה מכובדת ואהובה בחו"ל, והרבה יצרנים היו שמחים לחשוב על שיתוף פעולה איתנו. הבעלים הקודמים של אמקור תדיראן היו פחות בברנז'ה של חו"ל".

* כלומר, אתה טווה חלום לייצר בארץ עבור יצרנים בחו"ל, על בסיס ידע שלהם.

"זה עוד מאוד ראשוני".

* מדוע העדיפה אמפא תדיראן למכור לך במקום להמשיך להתמודד מולך?

"לא היה להם הגודל המספיק להתמודד בשוק הזה עם היקף מכירות של 200 מיליון שקל. זה שוק של גדולים. אנחנו נקזז את האלקטרוניקה הבידורית שיש להם (במותג ספקטרה). נייבא רק את מוצרי ספקטרה הלבנים. חוץ מהמפעל של אמקור אנחנו רוכשים גם את המותג אמקור שמחזיק היום 20% משוק המקררים. בנוסף נחזיק בנציגות של AEG הגרמני".

* כמי ששולטים בשוק האמצע של מכונות הכביסה עם קריסטל, השגתם רגל גם בשוק הגבוה יותר באמצעות AEG. מצד שני, בהצלבה - דווקא בשוק המקררים החזקתם רק במותג הגבוה - אמנה , ועכשיו תשיגו גם דריסת רגל מול קהל האמצע - דרך אמקור. הבעיה היא שבסופו של דבר תצטרכו להחזיק יותר מדי מותגים.

"המותגים תדיראן וספקטרה לא הולכים להיות מותגי עוגן אצלנו. אנחנו ניכנס ונלמד את הנושא ונגבש אסטרטגיה חדשה. זה ברור שקשה להחזיק 8 מותגים שונים. אבל זה כיף להחזיק ארבעה מותגים חזקים: קריסטל, אמנה, אאג, ואמקור. לגבי ספקטרה ותדיראן - הם לא יהיו מותגי עוגן".

* מה יעלה בגורלם של ארבעת המותגים האחרים שלא יהיו מותגי עוגן?

"עוד לא רוצה לקבוע. אנחנו לומדים את זה".

* מה לגבי פעילות המזגנים?

"זה לא ביזנס שמושך אותי. לא חושב שיש לי יתרון יחסי שם".

* בהתחשב בכך שאתה נמנה עם מעט היבואנים שאין להם רשת קמעונאים כגיבוי, כיצד תשנה ההעצמה של קריסטל את היחסים מול הרשתות?

"אני לא מאמין שזה ישנה. תמיד היינו קשובים לבעיות שלהם, ולא נשתכר מהכוח שקיבלנו. נמשיך באותה התנהגות. תמיד היתה לנו מערכת יחסים מצוינת עם רשתות השיווק. עיקר השינוי יהיה בכניסה לפלחים שלא היינו בהם עם מותגים חזקים יותר שיש להם ביקוש קשיח".

* עדיין חשוף ללא רשת קמעונאית בבעלותך.

"אני נגד פלטפורמה קמעונאית כי היא יוצרת מצב שבו אתה מתחרה בספקים שלך. זה לא בריא".

* ממה נגזר סכום העסקה?

"הסכום הוא 37.5 מיליון שקל עבור הפעילות. בנוסף המלאי הוערך בעוד 37 מיליון שקל. אנחנו לא קונים את הון המניות. רק את הפעילות".

* מה נשאר מתדיראן אמפא?

"אמפא תתמקד בשירות. הם רכשו מאיתנו את אגף השירות והם יקימו חברה אחת גדולה לשירות שתשרת את כל הלקוחות של אמפא תדיראן ואת הלקוחות שלנו. החזון הוא שיהיה גוף שירות גדול שייתן לנו יתרון תחרותי ויביא לכך שהקהל הישראלי יאהב לקנות את מוצרינו".

* הכפלת הפעילות שלכם תאפשר לכם סוף סוף להפנות משאבי מיתוג גם לתאגיד, לא רק למותגים עצמם. כפי שעשתה ניופאן.

"בהחלט כן. אנחנו עובדים עם משרד ברודא-קלן, אבל הולכים להתקשר עם משרד פרסום גדול נוסף שעובד עכשיו על פרזנטציות. תקציב הפרסום היה 8-10 מיליון שקל לקריסטל, אבל הוא יגדל".

עוד כתבות

שמואל סלבין, יו"ר קרן הריט  סלע קפיטל / צילום: איל יצהר, גלובס

הצעת הרכש של מבנה מלהיטה את הרוחות בסלע קפיטל: אחד הדח"צים התפטר

חליפת מכתבים סביב דרישת מבנה לכינוס אסיפת בעלי המניות של סלע חושפת את עומק המחלוקת בין שתי חברות הנדל"ן המניב ● זאב מילבאואר התפטר במפתיע, תוך הטחת טענות בחבריו לדירקטוריון

משלוחים של יאנדקס / צילום: מיכל גור

יאנגו השיקה את משלוחי המזון שלה בישראל: "משלוח חינם תוך רבע שעה"

השירות החדש, שנקרא "DELI מבית יאנגו", יחל לפעול היום - בשלב הראשון בת"א, ברמת גן ובגבעתיים ● לתקופת ההשקה החברה מציעה משלוח חינם וללא מינימום הזמנה, כך שניתן יהיה להזמין אפילו מוצר אחד בודד

מדענית מחזיקה חיסון נסיוני נגד נגיף הקורונה / צילום: Dado Ruvic, רויטרס

"מרוץ נגד הזמן": כך מתכוננים באירופה למבצעי חיסון המוניים נגד קורונה

גרמניה מגייסת אחיות שפרשו לגמלאות, בספרד יוקמו 13 אלף מרכזי חיסון, וביבשת מנסים להתחיל מוקדם ככל האפשר עם החיסונים לקורונה, בשל התמותה העודפת שכבר מתבטאת באלפי קורבנות מדי יום

בני גנץ ובנימין נתניהו בהשבעת הכנסת ה-35 / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

"זו קטסטרופה": הרגולטורים הבכירים חושפים את מחיר האין תקציב

יכולנו לספר לכם על דיל המינויים הפוליטיים שאושר בממשלה, על השרים שהחרימו את הישיבה או על הסקרים האחרונים ● במקום זה החלטנו להביא שני מונולוגים של שני רגולטורים בכירים שמספרים לגלובס, בעילום שם ובגילוי לב, איך נראים משרדי ממשלה שלא מתפקדים

שר האוצר ישראל כ"ץ ויו"ר  ההסתדרות ארנון בר-דוד / צילום: יניב לוי ויותם בן יצחק, יח"צ

פצצת השכר הממוצע של האוצר הצניעה חיסכון של 9-7 מיליארד שקל

הצעת החוק של האוצר להקפאת השכר הממוצע חשפה היקף השפעה מפתיע, בעיקר על שכר המינימום • בהסתדרות מבינים שהתנגדות לא אפשרית באווירה הציבורית

שילוט בתחנת דלק של דלק ישראל / צילום: שלומי יוסף, גלובס

מקניונים לדלק: סמנכ"ל הפיתוח העסקי של מליסרון יעבור לדלק ישראל

פליקס שופמן עוזב את מליסרון לטובת תפקיד מנכ"ל דלק נכסים של דלק ישראל ● בכך יצטרף שופמן למנכ"ל חברת התפעול והקמעונאות של דלק ישראל, יורם איל, שמונה לתפקיד בשבוע שעבר

בנימין נתניהו / צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת

גנץ לא ידע: נתניהו נפגש אתמול בחשאי עם יורש העצר הסעודי

רה"מ טס אתמול אחה"צ לעיר ניאום שבסעודיה וקיים פגישה משולשת עם יורש העצר הסעודי ועם מזכיר המדינה האמריקאי מייק פומפאו ● לפי מקורות ישראליים, נושא השיחה העיקרי היה איראן והאפשרות כי ממשל ביידן ינסה לחזור להסכם הגרעין ● שר החוץ הסעודי הכחיש את קיום הפגישה

מגמנט. טכנולוגיה להטענה אלחוטית של כלי רכב חשמליים / צילום: מצגת החברה

מזכר ההבנות עם מגמנט פקע ומניית איי.סי.בי צונחת ב-52%

מגמנט היא חברת סטארט-אפ מגרמניה, העוסקת בטעינה אלחוטית של מכוניות, ואילו איי.סי.בי (ישראל סין ביוטכנולוגיה), הנמצאת בשליטה סינית, משקיעה בחברות טכנולוגיה, ומצבה הפיננסי מאתגר

ניר שטרן/ צילום: כדיה לוי

הפחתת ערך משמעותית בפז: תמחק כ-200 מיליון שקל משווי בית הזיקוק

שלא בדומה להפחתת מוניטין, שהינה חד כיוונית, במקרה זה מדובר בהפחתה ברכוש הקבוע שרשום בספרים ● בדירקטוריון פז התגלעו לאחרונה חיכוכים ומחלוקות בין החברים בנוגע למדיניות החברה

עכו. בעיר טוענים ש־3,000 תושבים  עזבו בגלל ביטול הטבת המס / צילום: shutterstock

חוק עכו עבר בכנסת: 16 יישובים יקבלו הטבות מס

החוק מעניק לשורה של יישובים תוספת של 5% בהטבת המס והוא יהיה תקף למשך שנתיים ● ביולי 2018 קטנו ההטבות שקיבלו תושבי עכו לעומת השכנה נהריה והחוק של ח"כ מיכל שיר עבר גלגולים רבים עד לאישורו הערב

אייל רביד, בעלי ויקטורי / צילום: יח"צ

גם ברבעון השלישי הקורונה ממשיכה לסחוף מעלה את תוצאות רשת המזון ויקטורי

קמעונאית המזון שבהובלת אייל רביד מציג גידול של 38% בהכנסות הרבעון שהסתכמו ב-616 מיליון, הרווח הנקי נסק ב-70% לסך של 16 מיליון שקל הודות לפתיחת סניפים חדשים והשלכות משבר הקורונה ● הפדיון בחנויות הזהות של הרשת גדל ב-11.6%, קצב גבוה מהממוצע בשוק המזון

בניין הבורסה לניירות ערך בתל אביב / צילום: Baz Ratner , רויטרס

סגירה חזקה בבורסה: ת"א 90 קפץ ב-3.3%, אלוני חץ זינקה ב-6%

מדד ת"א 35 עלה ב-1.3%, מדד הבנקים טיפס ב-1.2% ● איי.סי.אל זינקה בכ-5%, אינרום עלתה ב-5.4%, דנאל טיפסה ב-2.3%, מנגד אנרג'יקס איבדה 3.5%

מיכה קאופמן, מנכ"ל פייבר / צילום: עומר הכהן, יח"צ

שמישהו ינסה לעצור אותה: מניית פייבר זינקה בכ-720% מתחילת השנה

בסוף השבוע המניה הוסיפה 7% בניו יורק לאחר דיווח החברה על התרחבות לשווקים נוספים, עם השקת הפלטפורמה שלה גם בברזיל ובמקסיקו ●  פייבר נסחרת כעת בשווי שמתקרב ל-6.8 מיליארד דולר, החברה הישראלית ה-8 בגודלה בשווי השוק בוול סטריט

נשיא רוסיה, ולדמיר פוטין / צילום: Associated Press, Alexei Nikolsky, Sputnik, Kremlin

פוטין: נדרשת יותר בהירות לגבי זהות המנצח בבחירות בארה"ב

"ברור שיש בעיות במערכת ההצבעה האמריקאית", אמר הנשיא הרוסי, בדברים המהדהדים את טענתו של טראמפ לגבי תרמית רחבת היקף בבחירות

אבי גבאי / צילום: כדיה לוי

סלקום מסיימת את הרבעון השלישי של 2020 עם הפסד של 37 מיליון שקל

ההפסד קוזז בחלקו בעקבות איחוד הדוחות בחודש אחד בלבד עם גולן טלקום ● ההכנסות גדלו ב-3%

חיילת יושבת בתחנת אוטובוס / צילום: כדיה לוי, גלובס

קבינט הקורונה הגדיל את התפוסה באוטובוסים, אבל לא הוסיף קווים

קבינט הקורונה הגדיל את התפוסה בתחבורה ציבורית מ-50% ל-75%, אך לא נוספו בחזרה קווי אוטובוסים שבוטלו ● שר האוצר כ"ץ תומך בהרחבת הפיילוט בקניונים

חדר כושר במודיעין נערך לקראת היציאה מהסגר הראשון במאי / צילום: Shutterstock

מעל 50% אבטלה: נתונים חדשים חושפים את עומק המשבר בענף הכושר

לפי מרכז המחקר והמידע של הכנסת, הקורונה פגעה קשה בענף הכושר שהיה במגמת צמיחה בשנים האחרונות ● בשיא הסגר הראשון, יותר ממחצית מהעוסקים בתחום נרשמו כדורשי עבודה

נתן חץ / צילום: איל יצהר

אלוני חץ פרסמה דוחות טובים לרבעון השלישי; המניה מזנקת בכ-6%

אלוני חץ רשמה ברבעון השלישי ירידה של 14.3% בלבד ברווח הנקי המיוחס לבעלי המניות ל-157.8 מיליון שקל ● נתן חץ: "נכון להיום, פעילות המשרדים בשווקים בהם אנו פועלים ממשיכה להתנהל בצורה יחסית טובה. שיעורי התפוסה נותרו גבוהים והגבייה מתנהלת כסדרה"

קו הרקיע של דובאי / צילום: שאטרסטוק

גם אל על משיקה טיסות ישירות לדובאי; כמה יעלה כרטיס?

הקו של אל על יחל לפעול ב-13 בדצמבר במתכונת של 14 טיסות שבועיות ● הטיסות יבוצעו במטוסי ה-737-900 ובמטוסי הדרימליינר 787 של החברה

רחוב בתל אביב. גידול בכלי תחבורה זעירים / צילום: Shutterstock

מחקר חדש: למה הפקקים לא נעלמים בקורונה ומה יעלה בגורל התחבורה הציבורית?

ירידה של 30%-40% במספר האנשים בתחנות המרכזיות, עלייה בשימוש באופניים ובקורקינטים ונפח תנועה גדול בפריפריה - מחקר חדש מגלה כי הקורונה שינתה את דפוסי התנועה ● הילה חדד-חמלניק, סמנכ"לית אסטרטגיה בנתיבי ישראל, אומרת בראיון כי כל תוכנית החומש של החברה תצטרך להשתנות