גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שפה אחת, פרשנויות רבות

תקני החשבונאות הבינלאומיים IFRS שייכנסו לתוקף במלואם בשנת 2008 ייצרו דרכי תקשורת חשבונאיות אחידות בין ישראל לרוב מדינות העולם, אך הם פותחים גם פתח ל"יצירתיות חשבונאית" שכמוה אולי טרם נראתה כאן

שוק ההון המקומי עומד לעבור מהפכה בשנת 2008". במילים לא פחות דרמטיות מאלה בוחרים ערן שחם וערן שליו, ממלא מקום השותף המנהל והמנכ"ל של פירמת רואי החשבון KPMG סומך-חייקין, לתאר את התחושה לקראת המועד הרשמי בו יאומצו תקני החשבונאות הבינלאומיים IFRS על ידי החברות הציבוריות המקומיות.

ה-IFRS (International Financial Reporting Standards) הם תקני החשבונאות המקובלים כיום במרבית השווקים המפותחים בעולם, ובראשם השוק האירופי. בארה"ב החברות הציבוריות אמנם פועלות עדיין תחת תקני ה-GAAP, אך גם שם החל תהליך שנועד להעצים את החפיפה לחוקי ה-IFRS הבינלאומיים.

ישראל, כחלק מהמגמה במדינות רבות, נמצאת בימים אלו בשלב של מעבר בין תקינה מקומית ל-IFRS, מהלך שכבר החל להתבצע וימשיך להתנהל בשלבים עד למועד האימוץ הרשמי של התקן בשנת 2008. לפי שעה הוגדרו לחברות הציבוריות מספר אבני דרך לביצוע המעבר, שהמרכזית שבהן היא הרשות שניתנה לחברות להציג החל מדו"חות הרבעון השני של שנת 2006 - שפורסמו לאחרונה - את השלכות התקנים החדשים על הדו"חות.

החל מהרבעון הראשון של שנת 2008 תהפוך הרשות לחובה, ובדרך מתוכננות מספר אבני דרך נוספות בהצגת הדו"חות הכספיים, על מנת להשלים את המעבר לתקינה החדשה בצורה מדורגת, כדי שהמשקיעים ושאר הגורמים הבוחנים את הדו"חות לא יופתעו בפתאומיות. בין היתר מחויבות החברות להציג בדו"חות הכספיים המסכמים של שנת 2007 את התוצאות על פי התקינה החדשה, כך שההשוואה למספרים שיוצגו בשנת 2008 תהיה בגדר השוואה של "תפוזים לתפוזים ולא תפוזים לתפוחים".

"המעבר מהתקינה החשבונאית הנוכחית לתקני ה-IFRS משול מבחינתי למעבר של מדינת ישראל מהשפה העברית לשפה אחרת. החשבונאות בכלל היא לקחת עסק ולהציג אותו בשפה מסוימת שהיא השפה החשבונאית. אנחנו בעצם הולכים לתהליך של החלפת שפה משפה למקומית לשפה גלובאלית, וכך צריך להתייחס לזה", מסביר ערן שליו.

"אמנם 2008 נראית רחוקה, אבל ההיערכות של החברות הציבוריות לאימוץ התקינה החדשה מתחילה כבר היום, מפני שהן יצטרכו להתחשב בסוגיות של התקינה החדשה כבר בעסקאות שהן מבצעות כיום בהתאם לשורה ארוכה של היבטים שעומדים לעבור שינוי.

"השפה החשבונאית האחידה שהחברות הולכות לעבור אליה היא חלק מתהליך הגלובליזציה שפוקד את השווקים הפיננסיים. אימוץ תקני ה-IFRS ימנע לדוגמא עבודות התאמה בתהליכים כמו הנפקות בחו"ל, ובכלל במגעים מול גופים ולקוחות זרים בעיקר אירופיים, שעשויים להוות בעידן ה-IFRS כתובת נוחה יותר למהלכים של מיזוגים ורכישות. התהליכים הצפויים הללו מוסברים בכך שבעצם אותן חברות אירופיות ידברו מ-2008 'באותה שפה' כמו החברות הישראליות, ולכן התקשורת ביניהן עשויה להיות טובה יותר, על כל המשתמע מכך", מוסיף שליו.

משמרנות לסובייקטיביות

"המהות המרכזית של שינוי התקינה החשבונאית הוא המעבר מהתקינה המקומית שמקדשת את נושא השמרנות לתקני ה-IFRS שנשענים יותר על אמות מידה כלכליות סובייקטיביות", מסביר ערן שחם. "אני מעריך שעם המעבר לתקינה החדשה, אנחנו נראה הרבה יותר אומדנים והערכות מצד החברות הציבוריות כפי שמאפשרת התקינה החדשה. התקנים החדשים מאפשרים הרבה יותר שיקול דעת להנהלות של החברות שיתפסו תפקיד מרכזי יותר ויוכלו להשפיע על הדו"חות הכספיים של החברות. אפשר לומר שתקני ה-IFRS מבוססים יותר על עקרונות ופחות על כללים, בהשוואה לתקינה האמריקנית לדוגמא שמבוססת בעיקר על כללים", הוא מוסיף.

"תקני ה-IFRS מתבססים בהרבה מאוד מקרים על אומדנים והערכות שווי ולכן הם יהיו רלוונטיים יותר לקוראי הדו"חות. זה אמנם מעניק להנהלות יותר דרגות חופש ממה שיש להן היום, אבל זה גם ידרוש מהן להיות עקביות יותר" מציין שליו, ומסביר כי גם רואי החשבון שיעבדו מול ההנהלות יצטרכו להסתגל לסביבת העבודה החדשה ולפקוח עין על אופן הדיווח בהתאם לתקנים.

"אפשר לומר שהשינוי בתקינה צפוי להיות מאוד בולט בתחום הנדל"ן, ויאפשר להנהלות של החברות הרבה יותר דרגות חופש ממה שיש להן כיום. אני באופן כללי מאמין שכל ההנהלות ישתמשו כמו שצריך בפתח לשיקול הדעת שניתן להן, אבל בכל מקרה הניסיון מאימוץ תקני ה-IFRS בעולם מראה שלא מעט חברות חוו שינויים בעיקר בהון העצמי וברווח החשבונאי המדווח", מוסיף שחם.

מה שבעצם אומרים שחם ושליו הוא שכללי החשבונאות החדשים פותחים צוהר ל"יצירתיות חשבונאית" שאולי עוד טרם ראינו כאן, ולא במובן החיובי של המילה. החוזקה הגדולה ביותר של סט הכללים הבינלאומי שיאומץ על ידי החברות הציבוריות בשנתיים הקרובות היא גם החולשה הגדולה שלו. מצד אחד מאפשר סט הכללים לחברות להתאים את המקרים החשבונאיים הספציפיים עימם הם מתמודדים לעקרונות השיטה הבינלאומית. זה יאפשר להן גמישות, זה הגיוני ואמור ליצור קשר ישיר יותר בין "עולם החשבונאות" לעולם "העסקי הריאלי". הדוגמה הטובה ביותר היא שערוך שווי הנדל"ן המניב והתאמתו לשווי ההוגן על פי הכללים החדשים לעומת שמירה על שווי היסטורי על פי הכללים הישנים. אבל - וכאן בא האבל הגדול - הגמישות והחופשיות הן גם החסרונות של השיטה החשבונאית הבינלאומית.

שיטה זו נסמכת לא מעט על הערכות שווי ועל עבודת השמאות. למשל, תקן 40 הקובע כי ניתן לשערך את שווי הנדל"ן המניב לשוויו ההוגן, מחייב הצמדה של הערכת שמאי או הערכת שווי שתתמוך בשווי ההוגן של הנכס. כל דרדק בשוק ההון יודע כי הערכות שווי עלולות להיות מוטות בעשרות אחוזים במקרה שבו משונה שיעור ההיוון. עלייה של אחוז בשיעור ההיוון יכולה להטות את השווי בעשרות מיליוני שקלים לכאן או לכאן.

מעריך השווי או השמאי נשכר על ידי החברה והיא אשר משלמת את שכרו. היא גם זו שתחליט אם לשכור אותו בפעם הבאה שתתבקש לבצע הערכת שווי. מכיוון שתקן 40 מחייב בחינה של שוויו ההוגן של הנכס בכל דיווח כספי, הרי סביר להניח כי תתבצע ההערכה לנכסים כל מחצית שנה או כל שנה. חברות גדולות, משמע הרבה הערכות שווי, משמע מיליוני שקלים בכל שנה למעריכי השווי. האם מעריך השווי יספק הערכת שווי נמוכה לנכס קיים תוך לקיחת סיכון שבשנה הבאה הוא עלול שלא להיקרא אל הדגל ולהפסיד לקוח? יתרה מכך, אם ייצא למעריך השווי שם של קשוח, זה עלול להרתיע חברות אחרות מלהשתמש בשירותיו.

"באירופה זה הצליח", אומרים מיטב המומחים עימם שוחחנו לצורך הכנת הכתבה. השאלה היא האם מה שטוב לאירופים טוב לתרבות העסקית הישראלית שלא אחת מוצאת פתרונות "יצירתיים" במיוחד, שאולי עומדים במגבלות החוק, אך ריחם החריף מורגש למרחוק.

יכולת החברות לנייד רווחים, לפי השיטה החדשה, היא גבוהה לאין שיעור מיכולתן לעשות כן טרם כניסתם לתוקף של החוקים הבינלאומיים, וברור לחלוטין כי חלק מהחברות ינסו לעשות מניפולציות חשבונאיות על המשקיעים עם פרסום הדו"חות על פי השיטה החדשה. הקרקע לביצוע מניפולציות מסוג זה נוחה במיוחד. בשנה וחצי הקרובות צפוי לשרור בלבול רב באימוץ הכללים החדשים הן בקרב החברות והן בקרב המשקיעים. ההון העצמי אינו אותו הון עצמי כפי שהיה טרם אימוץ הכללים, והרווח הנקי גם הוא מושפע מגורמים שקודם לכן לא הובאו בחשבון. הבלבול וחוסר ההבנה העמוקה של הכללים החדשים כמו גם חוסר היכולת להכיל את כל סט הכללים החדשים בזמן קצר יחסית עשויים לשחק לידיהם של מי שישתמשו לרעה בכללים החדשים. חלקם יעשו זאת בתום לב ומתוך חוסר הבנה מעמיקה של הכללים האלו, אבל חלק לא קטן מהם צפוי להשתמש בכללים החדשים כאיצטלה ל"ייפוי המציאות העסקית של החברה". שלא תגידו שלא אמרנו לכם.

עוד כתבות

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

מדד פוטסי הבריטי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

מגמה מעורבת באירופה; הניקיי צלל ב-2%

ההנג סנג עולה ב-0.2% ● החוזים העתידיים בארה"ב יורדים ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, היכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בנימוק כי הבורר סבור שהוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות עם יו"ר לשכת עורכי הדין לשעבר אפי נוה - מהן עולה חדש ליחסי תן וקח בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-680 מיליון דולר, ואף עשוי להגיע ליותר מכך ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק קפץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● מחירי הנפט עלו ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בארה"ב ירד והוביל לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות