גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

השתיקה הרועמת של בועז איתן

מה כל כך מעצבן בשתיקה שגזר על עצמו ד"ר בועז איתן, למה המדיניות של קימונדה צריכה להדאיג את סייפן, מה צריך לקרות כדי שמניית סייפן תתאושש ואיזה אינדיקציות חיוביות נותנות התוצאות הטובות של סמסונג על סנדיסק

תצא מהשוק כל שנה בערב ראש השנה ותחזור אחרי סוכות", אמר לי לפני כמה שנים ברוקר חרדי מניו-יורק שטען שהרבה שנים זה מצליח לו, ובעיקר הציל אותו מהמפולת שאחרי 11 בספטמבר 2001. השנה, אם הוא נהג כך, הוא הפסיד את כל הראלי של 2006, כי בין ראש השנה לשמחת תורה מדד הנאסד"ק עלה 6.2%, כאשר מתחילת השנה המדד עלה 6.4%. גם אלה שנהגו השנה על פי ההמלצה הידועה שאומרת לצאת במאי ולחזור בנובמבר יצאו אמנם בזמן, אבל הפסידו את כל העליות של ספטמבר עד מחצית אוקטובר.

היום מתחיל שבוע התוצאות הגדול של חברות הטכנולוגיה. 2.29 מיליארד דולר הרוויחה סמסונג ברבעון השלישי, כאשר ההפתעה הגדולה הייתה במכירות חזקות של טלוויזיות LCD. בתחום שבבי הזיכרון חל שיפור גדול ברווחיות התפעולית של שבבי הפלאש מסוג NAND, לעומת הרבעון הקודם שכזכור היה חלש בתחום הפלאש בגלל בעיות ייצור.

סמסונג צופה שיפור ברבעון הרביעי בשלושת עסקיה הראשיים, שהם טלוויזיות LCD טלפונים ושבבי זיכרון, וזאת עקב ביקושים מוגברים בעונת החגים. בתחום הפלאש היא צופה גידול דרמטי ברווחיות התפעולית, כתוצאה משילוב של ביקושים חזקים לצד עליית מחירי השבבים עקב הקטנת היקפי הייצור אצל כמה מהמתחרים שלה. סמסונג דיווחה גם על הגדלת התקציב השנתי שלה להשקעות בציוד לייצור שבבים, חדשות טובות לחברות הציוד.

התוצאות הטובות של סמסונג הן אינדיקציה עקיפה לתוצאות טובות שצפויות גם אצל סנדיסק (SNDK), שתדווח בעצמה ביום חמישי אחרי הסגירה. סמסונג דיברה היום על שווקים חזקים בתחום הנגנים, בתחום כרטיסי זיכרון נשלפים במצלמות דיגיטליות ובטלפונים ניידים ועל מחירים טובים לשבבי NAND, התחומים הראשיים של סנדיסק.

כשסמסונג מדברת על צמצום היקפי הייצור של מתחרים בתחום הפלאש, היא מתכוונת בין השאר על החדשות הרעות שקיבלה סייפן (SFUN) מהלקוחה הגדולה ביותר שלה, קימונדה (QI), שפוצלה השנה מאינפיניון (IFX). כאשר ביום שישי סייפן איבדה רבע משוויה, המשקיעים של QI אהבו את יציאתה מתחום הפלאש והעלו את המנייה ב-10%.

מה הוא שותק?

כזכור, יצאתי ממניית סייפן בחודש מאי אחרי ההתנפלות של המנכ"ל, ד"ר בועז איתן, על טכנולוגיית ה-X4 של אם.סיסטמס (FLSH). היציאה שלי אז הייתה יותר מהלך של משמעת בתחום ההשקעות, שאומרת שאיני מוכן להשקיע בחברה שהמנכ"ל שלה מאבד את הראש עד כדי ניבולי פה (ולא ציטטתי את כולם) על חברה ישראלית אחרת, שאפילו אינה מתחרה ישירה שלו ושהוא היה בה דירקטור.

בכל ההתבטאויות שקראתי מאז יום שישי על סייפן, לא מצאתי אפילו מלה אחת מפיו של איתן, שהוא כידוע המייסד, בעל רוב הפטנטים, היו"ר והמנכ"ל של החברה, על העובדה שהיא איבדה את הלקוחה הכי גדולה שלה. להבדיל מעניין ה-X4, איתן בחר הפעם בזכות השתיקה. בכלל לדעתי זה כמעט חובה לעשות במקרה חמור כזה שיחת ועידה אינטרנטית עם המשקיעים, כי בינינו מי מאתנו שאינו אנליסט או מנהל בקרן פידליטי שמחזיקה מעל 10% העז לצלצל למנהלים של סייפן ביום שישי בערב.

במשך שנים ידע איתן שהשתיקה שלו שווה זהב. כחברה פרטית הוא לא היה מחויב לדבר עם שוק ההון, אבל מצד שני קרנות הון הסיכון שהשקיעו אצלו ידעו יפה מאוד להפיץ בשוק שמועות על פריצות טכנולוגיות ומסחריות אדירות, ועל מהפכה ענקית בתחום הפלאש שנמצאת מעבר לפינה. גם התרגיל המבריק שעשתה עו"ד טלי איתן, אשת המייסד, לענקי העולם פוג'יטסו ו-AMD שניסו לעקוף את הפטנטים של החברה, העצים, ובצדק, את השווי האדיר שהיה חבוי שם כחברה פרטית שהתרחקה מהתקשורת.

המשקיעים, כמוני למשל, שהיו מלאי התפעלות מסיפורי ההצלחה, חיפשו כל דרך אפשרית להשקיע בחברה, והדרך היחידה למי שלא היה מקושר בפרוטקציה לבעלים או לקרנות הון הסיכון, הייתה אז באמצעות מניית טאואר (TSEM) שהחזיקה מעל 10% בסייפן, בלעדיות בייצור העתידי ובנוסף בזכויות עתידיות לתמלוגים.

אחרי שנפלנו עם טאואר שנאלצה למכור בזול את חלקה בסייפן, חיכינו כולנו להנפקת המאה. כשזאת הגיעה לבסוף אחרי אינספור דחיות ושמועות, יצאנו שוב מתוסכלים כאשר קיבלנו פירורים ואת העיקר קיבלו שוב המקושרים. את התסכול היטיב להביע אז בכתב, כאן ב"גלובס", מנהל התיקים קובי סנדלר שעד היום לא קיבל תשובה למכתבו הגלוי לאיתן.

היום סייפן היא חברה ציבורית, אבל המייסד שותק כאשר הלקוח שהיה אחראי על 49% ממכירות הרבעון השני, ואמור היה להיות על פי סיטיגרופ 36% ממכירות כל שנת 2006, נוטש. הנשיא, קובי רוזנגרטן, ומנהל הכספים, יגאל שני, שהתבטאו בעניין לכל כלי התקשורת כאן ובעולם, אמרו משהו כמו "לא נעים אבל לא נורא, ממשיכים כרגיל". הם נתנו לנו להבין שיש כאן החלטה מקומית של יצרן לצאת משוק ה-NAND התחרותי, ואין לצעד הזה שום קשר לטכנולוגיה של סייפן.

דובר קימונדה הרחיב קצת יותר בעניין הזה לאתר EETimes.com, וממנו אפשר להבין שהם אמנם נוטשים את תחום הפלאש, כי הם התמקדו בטווח הנמוך שלו מבחינת הקיבולות של השבבים (שוק חלש היום), אבל הם בהחלט מתכוונים בעתיד היותר רחוק לחזור לפלאש, אבל לטווח העליון שלו. לדעתם יש לו פוטנציאל גדול. על העיתוי של החזרה לשוק ועל הטכנולוגיה המתאימה טרם הוחלט אומר האתר, ומזה אפשר בין השורות להבין שיש בכלל ספק אם וכאשר יחזרו הם יחזרו לטכנולוגית ה-NROM של סייפן.

קימונדה לא רק נוטשים את הייצור, אלא גם את הפיתוח המשותף עם סייפן. זה לדעתי צריך להדאיג את סייפן, כי אם הם חושבים לחזור בעתיד הרחוק לפלאש, אז למה לא להמשיך ולהשקיע בפיתוח משותף עם סייפן על מוצרי דאטה בטווחים העליונים של השוק. בכל מקרה בסייפן בכלל לא מדברים עם המשקיעים על קצב היישום של הטכנולוגיה, ולדעתי הדבר קריטי לעתיד החברה שהחליטה להיות שחקן מרכזי בתחום הדאטה, כלומר להיבנות כתחרות מול ה-NAND שמשגשג.

כאשר ד"ר אלי הררי, מנכ"ל סנדיסק, שנחשב בעייני מומחה מספר אחת לפלאש, נקלע שלא ברצונו באביב האחרון לויכוח הלוהט בין אם.סיסטמס לסייפן, הוא התבטא שאם סייפן הייתה מחליטה לפני הרבה שנים להתמקד רק בתחומים שאינם דאטה, בעיקר embedded, היא הייתה היום חברה ענקית בתחום.

להוציא בדו"ח F20 בו יש תיאור כללי של סיכונים כמו איחור משמעותי ביישום ומעבר איטי לייצור המוני, ההנהלה לפי מיטב זכרוני לא העלתה את העניין בעבר, וגם עכשיו לא מתייחסת לאפשרות שאולי בקימונדה הרימו ידיים בגלל השוק, אבל גם בגלל הטכנולוגיה של סייפן בתחום הדאטה.

לדעתי גם אם יחתמו במוקדם או במאוחר עם סמסונג, יש סיכון לא קטן שהיישום והמעבר לייצור המוני ייקח הרבה זמן, ולכן לא יתבטא כל כך מהר בשורת המכירות והרווח - להוציא מקדמה גדולה עם החתימה. יתכן וסמסונג תדבר או תרמוז על הטכנולוגיה של סייפן כבר בשיחת הועידה הרבעונית שתתקיים מחר לפנות בוקר שעון ישראל. לפני כשנתיים היא ענתה לאחד האנליסטים ששאל במהלך שיחה דומה ואמרה שהיישום בעייתי.

משהו אחר. בדיוק היום לפני 20 שנה נפל רון ארד בשבי, ולגמרי במקרה ראיתי אתמול ראיון מרתק ברשת CNBC עם ראש המטות המשולבים של צבא ארה"ב, גנרל פיטר פייס, שכנראה עוד נשמע עליו בעתיד. הסיבה לראיון ברשת הכלכלית הייתה נושא ההגירה הלא חוקית לארה"ב. גנרל פייס הוא בן של מהגר איטלקי שתומך בהסדרת עניין ההגירה, ולכן ראיינה אותו השדרנית הראשית של CNBC, מריה בארטירומו.

בסוף הראיון בארטירומו שואלת אותו על שתי התמונות שהבחינה שקבועות על שולחנו. אחד הוא מסביר לה זה חייל וחבר שנהרג בקרב בויטנאם בו גם הוא השתתף, והשני הוא חייל שנעדר בעיראק. "כל בוקר התמונות הללו מביטות בי ומזכירות לי את אלה שנהרגו ואת אלה שצריך להחזיר הביתה, וכל עוד אני כאן אני אעשה הכל שבוושינגטון הממשל לא ישכח את הנעדרים". הלוואי אצלנו. "

הכותב משמש כיועץ ומשקיע בניירות ערך שונים ויועץ לקרן "מילניום נאסד"ק ממוקדת", לרבות ני"ע המוזכרים בכתבות אלה. בכל מקרה, אין לראות בכתבות אלה משום עצה ו/או המלצה לרכישה או למכירה של ני"ע. כל הפועל בהסתמך על המאמר ו/או על תוכנו, אחראי באופן בלעדי לכל נזק ו/או הפסד שייגרם לו.

עוד כתבות

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

מה מקור המילה דרדלה ואיזו מערכת הגנה אווירית של ישראל העליונה ביותר?

באיזה שנה הוקם סניף מקדונלד'ס הכשר הראשון, לאיזו מדינה הגבול הארוך ביותר עם צרפת ולמה שחקן ה-NBA החטיא השבוע זריקת עונשין בכוונה? • הטריוויה השבועית

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן / צילום: ap, Jacquelyn Martin

דיווח: ביידן שוקל לספק לישראל נשק ביותר ממיליארד דולר

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ממשל ביידן שוקל לספק פגזי טנקים, מרגמות וכלי רכב צבאיים ● מדובר באחד ממשלוחי הנשק הגדולים מאז 7 באוקטובר

משפחות חטופים חוסמות את כביש 1 בדרך לירושלים

משפחות חטופים חסמו את כביש 1: "כל חטוף חייב לשוב"

שרי החוץ של מדינות ה-G7: נמשיך לפעול למניעת הסלמה של הסכסוך בין ישראל לאיראן • הקרמלין: "קוראים לצדדים להפגין איפוק" • דיווח: ביידן שוקל לשלוח סיוע ביטחוני בסך מיליארד דולר לישראל • בפעילות סמוך לטול-כרם: ארבעה לוחמים נפצעו בינוני וקל, מפקד גדוד טולכרם של גא"פ חוסל • עדכונים בולטים 

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

מגמה מעורבת בוול סטריט; נאסד"ק מאבד 1.4%, נטפליקס יורדת בכ-8.6%

הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי ננעל בירידה של כ-2.5% ושנזן ננעל בירידה של אחוז ● הזינוק במחירי הנפט התמתן ● ירידות בבורסות אירופה