גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הצבי של רשות הדואר רץ לאט

למה החזון לפיו בנק הדואר יתחיל להפיץ מוצרים פיננסיים וישבור את מונופול ההפצה הבנקאי נראה רחוק

בטרגדיה היוונית ידוע המושג Deus ex machina - האל מתוך המכונה, שחקן חדש שהופעתו הפתאומית תפתור את כל הבעיות. בעולם הפיננסי מדובר בבנק הדואר. גוף עתיר סניפים שיופיע לפתע, יתחיל להפיץ מוצרים פיננסיים וישבור סוף סוף את מונופול ההפצה הבנקאי.

מעת לעת מופיעים מנכ"ל חברת הדואר, אבי הוכמן, או החשב הכללי, ירון זליכה, ופורשים את חזונם לעולם בו בנק הדואר יהיה מנוף לתחרות קמעונאית, ובו נוכל לבצע פעולות בנקאיות בתוך סניפי הדואר. השבוע אפילו הסביר הוכמן בראיון בתקשורת כי כבר במהלך השנה הקרובה נוכל לרכוש פיקדונות, קופות גמל, קרנות נאמנות ולבצע פעולות בניירות ערך. הוכמן העריך כי כבר בשנת 2008 יעמדו הכנסות הדואר ממכירת מוצרים פיננסיים חדשים על 100 מיליון שקל.

הרעיון יפה. השאלה היא מתי ואיך הוא ימומש, אם בכלל. הרי לו היינו בנק והיינו לוקחים ברצינות את ההערכות של הוכמן, היינו צריכים להיות מאוד מוטרדים. אם נניח ששיעור עמלת ההפצה שיגבה הדואר יהיה תחרותי, כלומר הדואר יגבה 0.25% (העמלה הנמוכה ביותר שגובים הבנקים על הפצת מוצרים), הרי הכנסות מעמלות בהיקף של 100 מיליון שקל מתורגמות לנכסים בהיקף של 40 מיליארד שקל. זה כבר פעילות בסדר גודל של בנק בינוני ועוד כל כך קרוב, כבר בשנת 2008.

משום מה לא נרשמת בבנקים פאניקה ואפילו לא עצבנות קלה. הבנקים רואים את בנק הדואר כאיום, אבל איום רחוק מאוד. לנו נראה שהבנקים צודקים. ניתוח מושכל של העובדות מראה מדוע לא נזכה לראות את בנק הדואר משווק מוצרים פיננסיים לפני 2010, במקרה הטוב.

במודל ההפעלה של בנק הדואר, כך שואפים באוצר, יהיה גוף פיננסי שיזכה במכרז ויפעיל את האופרציה הפיננסית על בסיס תשתית סינוף קיימת. זליכה התכוון לפרסם מכרז באוגוסט 2006. לרוע המזל, ובמסגרת יחסי העבודה המצוינים באוצר, סיכם שר האוצר כי עבודת המטה של זליכה תיגנז ועל עבודת המטה החדשה יופקד מנכ"ל האוצר. בלי כל קשר, המנכ"ל הנוכחי יוסי בכר אמור לסיים תפקידו, ומחליפו, שאמור להוביל את הנושא, טרם נקבע.

הוועדה החדשה אמורה להגיש לשר האוצר עד מרס 2007 "חלופות לגבי הדרכים להצעה של אותם שירותים פיננסיים על ידי או באמצעות חברת הדואר". בשלב הזה, במידה שהמצב הפוליטי יהיה יציב והשר לא יתחלף, ניתן יהיה לקבל החלטות, ואז סביר כי יוחלט על מכרז כדי לקבוע את המפעיל. במקרה הטוב הכנת המכרז, פרסומו, גיבוש ההצעות וקביעת הזוכה ייקחו חודשים ספורים בלבד. כלומר בלוח זמנים אופטימלי יבחר מפעיל רק בתחילת 2008.

המפעיל - בנק בינוני, בית השקעות גדול או חברת ביטוח - יצטרך להיערך לפעילות, לפרוש תשתיות מחשב וכח אדם בכל הסניפים הרלוונטיים (150 לפחות). גם זה ייקח בלוח זמנים מואץ לפחות כמה חודשים. אם הכל ילך כשורה, נראה את החזון של הוכמן מתגשם לא לפני בשנת 2009. כיוון שאנחנו נמצאים במזרח התיכון ומן הסתם יהיו עיכובים קלים, הרי ששנת 2010 נראית יותר סבירה. כך שבשלב זה חזון ה"כביש עוקף מערכת הפצה בנקאית", יפה ככל שיהיה, הוא עדיין חזון, וגם יישאר כך בשנים הקרובות.

האמת, קצת אחר כך

דיווח על תשואות קופות גמל הוא עניין שגרתי למדי, אבל בכל זאת הופתענו כאשר בסוף השבוע נחתו במייל תשואות קופות הגמל של שני גופים - איפקס ואפסילון. מדובר בשני גופים שבשנה האחרונה לא מצאו לנכון לפרסם ביוזמתם את תשואות קופות הגמל שלהם.

אצל מרבית הברוקרים הפרטיים התפתחה בשנה האחרונה תרבות של דיווח תשואות. בזמנים טובים וגם בזמנים רעים בית ההשקעות מודיע "כך וכך היו התשואות שהשגתי למשקיעים". עם זאת, עדיין יש כמה גופים שלא מוצאים לנכון לפרסם דיווח תשואות חודשי שוטף. באופן מקרי או לא, אלו גופים שלא כל כך הצטיינו בביצועיהם.

מתוך 27 גופים חוץ בנקאיים (כל הבנקים מפרסמים תשואות באופן סדיר מימים ימימה), רק 16 גופים מפרסמים ביוזמתם בקביעות את תשואותיהם. אבל באורח פלא רק 5 מתוך 13 הגופים המדורגים במחצית התחתונה של דירוג התשואות, מוצאים לנכון לפרסם את התשואות. בין אלו נמצאים תמיר-פישמן, נתיבות, קואטרו, אינפיניטי וגם אפסילון ואיפקס שהזכרנו.

ומה קרה דווקא באוקטובר שגרם לאפסילון ואיפקס לדווח על התשואות שהשיגו? התשובה ברורה, אוקטובר היה חודש פנטסטי, שכנראה סידר את השנה למרבית מנהלי ההשקעות. אפסילון ואיפקס השיגו תוצאות נהדרות ורצו מיד לספר לחבר'ה. הנה כך כותבת דוברת איפקס "בבשורות משמחות אני תמיד שמחה לחלוק. קופת הגמל של איפקס השיגה באוקטובר תשואה ריאלית (ברוטו) של כ-4.2%, וזאת לעומת ממוצע תשואות צפוי של הקופות הגדולות של בין 2.2%-2.4%. הסיבה העיקרית לתשואות יוצאות הדופן של איפקס החודש היא אימוץ המלצת מחלקת המחקר להאריך את המח"מ על אגרות החוב".

יש לנו כמה דברים לומר על ההודעה המשמחת שבאיפקס בחרו לחלוק עימנו. ראשית איפקס בחרו לפרסם דווקא את התשואה הריאלית, כאשר נהוג לפרסם תשואה נומינלית. הסיבה מובנת מאליה: מדד שלילי "מנפח" את התשואה הריאלית והופך את התשואות לטובות יותר. שנית, באיפקס משווים את התשואה שהשיגו לתשואת קופות הגמל הבנקאיות הגדולות. זו השוואה מאוד נוחה שמאפשרת להימנע מלהשוות לקופות הפרטיות המצטיינות כמו מיטב, אקסלנס, אנליסט ופריזמה.

שלישית, באיפקס מתעלמים באלגנטיות מהתשואות המצטברות שהשיגו מתחילת השנה, אז הנה התוצאות לפניכם: בחודשים ינואר עד ספטמבר השיגה קופות איפקס תשואה ממוצעת (נומינלית ברוטו) של 3.38%, תשואה שמיקמה אותן מתחת לכמעט כל הגופים הבנקאיים - במקום ה-32 מתוך 38 גופים מדורגים. נשאלת השאלה, איפה הייתה עד היום אותה מחלקת מחקר מהוללת של איפקס שהמלצותיה גרמו לתשואות פנטסטיות באוקטובר? אגב, אפסילון דורגה בסיכום שלושת הרבעונים הראשונים של השנה במקום האחרון מבין 38 גופים עם תשואה מצטברת של 2.52%.

לחם, 2 חלב וקופת גמל

לפני שבוע גילינו שאבד עלינו הכלח ואנחנו אולד סקול, פרימיטיביים שמשתמשים במספרים ואחוזים. את התגלית הזו חשף בפנינו ערן יניב, סמנכ"ל השיווק של אקסלנס. בראיון ל"גלובס" הסביר יניב את תפיסת עולמו החדשנית בנושא מוצרים פיננסיים. תפיסת עולם שתוביל קמפיין חדש בו יושקעו 1.5 מיליון דולר. לטובת מי שפספס, הנה על קצה המזלג תפיסת עולמו של יניב.

תחילה קטל יניב את מאמצי השיווק של המתחרים: עולם דימויים של מצפנים (מיטב), מפחידים את הלקוח בים של כרישים (כלל פיננסים) ומנפנפים בתשואות (אנליסט). אם עד היום חשבנו לתומנו כי תפקיד מנהל ההשקעות שלנו הוא לייצר לנו תשואות - גבוהות בסיכון סביר או נמוכות בסיכון אפסי - כל אחד לפי נטייתו, מסביר לנו יניב כי טעינו. הטרנד החדש הוא מיצוב ומיתוג של מוצרי צריכה כמו אסם ושטראוס ולא תשואות.

בשלב הבא הסביר לנו יניב, ברצינות השמורה למי שהיה בעבר מנהל שיווק הבירות בטמפו ומנהל שיווק של סוני, כי עד היום חיינו באפלה כשחשבנו על קרנות נאמנות וקופות גמל במושגים של מוצר פיננסי. למעשה מדובר במוצר צריכה. "(היום) זו פרימיטיביות מוצרית, כל אחד צועק את המספרים שלו, מאעכריות, אולד סקול, מספיק כבר לשמוע חברות השקעה מדברות במושגים של 13% תשואה או הגענו ל-117% תשואה נומינלית ב-12 חודשים. אנחנו יוצאים מהעולם המוצרי ונכנסים לעולם הצרכני", אמר.

בשלב הזה הודיע לנו יניב כי עידן התשואות תם, וכי שימוש במספרים ואחוזים הוא סוג של מניפולציה. כעת לדבריו יצאנו מ"החוקים הסטנדרטיים הבנאליים" ועברנו לעולם מופלא חדש של מיתוג, של ארגון שחושב לקוח, של... טוב, לא נלאה אתכם בקלישאות השיווקיות הרגילות.

אבל כמה דברים בכל זאת הפריעו לנו בתפיסה החדשה של אקסלנס. למשל בפעם האחרונה שבדקנו עברו לאקסלנס השנה 1.2 מיליארד שקל מקופות גמל בנקאיות, לא בגלל ממבו ג'מבו מיתוגי, אלא תודות לתוצאות המצוינות של קופות הגמל. אז מה יהיה? מעכשיו נקבל במקום תשואות "חינוך לקהל הרחב, שפה ברורה ופשוטה, מוצרים שנבנו על פי הצרכים שעולים מקבוצות מיקוד וקונספציה ששואבת ממוצרי צריכה"?

ורצינו לשאול את מנהלי אקסלנס רוני בירם וגיל דויטש: אז זהו, נגמר העניין הפרימיטיבי הזה של תשואות? זה על דעתכם? הרי בתי השקעות בדרך כלל מפסיקים לדבר על תשואות ומתחילים לדבר על מותג בשלב שיש להם בעיית תשואות. וככל הידוע לא זה המצב באקסלנס כיום. יש משהו שאנחנו לא יודעים?

עוד כתבות

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? יכול להיות שאתם מתחת לקו העוני של הזמן

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק