גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

העמלה ע"ש בכר ונתניהו

בפועל, רפורמת בכר רק הזיקה לצרכנים: שירותי ניהול הכסף התייקרו, העמלות ימשיכו לטפס ועל תחרות במגזר הקמעוני אין על מה לדבר

1. איזה פסטיבל!

אנחנו מתכוונים כמובן לפסטיבל הפופוליזם סביב העלאת העמלות של שלושת הבנקים הגדולים. בשביל חברי הכנסת זו חגיגה גדולה של כותרות תוקפניות נגד הבנקים. בשביל גלית אבישי, שהפכה לנושאת הדגל הצרכני שלנו, זו עוד הזדמנות לכתוב מאמר על אופן הטיפול בבעיה. בשביל הטוקבקיסטים זו עוד הזדמנות לנעוץ חצים באויב הגדול. בשביל העיתונאים זו עוד הזדמנות לנגח את הבנקים. בשביל הרגולטורים זו עוד הזדמנות להתערב. בקיצור, לכולם יש עוד הזדמנות לקבל במה.

והעניין הזה באמת משעשע. כי אחרי שהכותרות יתעופפו, הרגולטורים יתקפלו והטוקבקיסטים יעברו למטרה הבאה, מצבו של הצרכן לא צפוי להשתפר: הבנקים יעלו שוב ושוב את העמלות והצרכן הישראלי ימשיך להגיב במשיכת כתף ובעיקום פרצוף. לא יותר מזה.

איש גם לא צריך להפנות את חצי האשמה לעבר הבנקים הגדולים. צביקה זיו, גליה מאור וגיורא עופר עושים בדיוק את מה שכל מנהל תאגיד אחר היה עושה: אם יש מי שמוכן לשלם עמלות גבוהות יותר, אז למה שלא להעלות אותן בכל שנה?

את חצי האשמה צריכים להפנות לכל אותם חברי כנסת, מגיני הצרכנים למיניהם והעיתונאים ששימשו כלהקת המעודדות של ועדת בכר, שתרמה את שלה לסבב העלאת העמלות האחרונות. עכשיו הולך ומתברר שהחקיקה הדרקונית של בכר, במסווה של רפורמה, החטיאה את המטרה ולא תשיג אף לא אחד מהיעדים המוצהרים של הוועדה (פתרונות להקטנת הריכוזיות, הגברת התחרות, הפחתת ניגוד העניינים ועידוד התיווך הפיננסי החוץ-הבנקאי בשוק ההון).

נתניהו הבטיח אז שרפורמת בכר היא מהפכה צרכנית ששמה את האזרח הקטן במרכז. סבב העלאת העמלות האחרון הוכיח בדיוק את ההיפך: התוצאה הבלתי נמנעת וכנראה הבלתי מכוונת של רפורמת בכר היתה שריכוזיות שני הבנקים הגדולים לא פחתה והדואופול של הפועלים ולאומי נשאר דואופול, רק שינה צורה ופנים: מדואופול בנקאות חזק בלאו הכי לדואופול הרבה יותר חזק, המשלב בנקאות ושיווק פנסיוני ופיננסי.

המעמד הדואופולי של הפועלים ולאומי ביחס לאחרים נשמר ואף הועצם, בגלל רמת הסינוף הגבוהה שלהם ויכולת השיווק וגם משום שהרפורמה חלה באופן שווה, פחות או יותר, על כל הבנקים, בלי לבדל בין קטנים, בינוניים וגדולים.

באופן אבסורדי, ועדת בכר הגבירה את התיאבון של הבנקים, במיוחד הפועלים ולאומי, לפצות את עצמם על אובדן ההכנסות בעקבות מכירת הקופות והקרנות. את הדרך להעלאת עמלות סללה ועדת בכר, בכבודה ובעצמה.

הוועדה קיבלה קרדיט חסר תקדים מהציבור, אבל בסופו של דבר לא ממש שירתה אותו. היא חילקה את רכוש הבנקים כדי לשפר את איכות הניהול של נכסיו של הציבור, תהליך שכוחות השוק התניעו (אמנם באטיות) כבר לפני הרפורמה. ועדת בכר זנחה את הטיפול בתחרות הקמעונית ולא התייחסה כלל לנושא של אשראי צרכני, המקטע שבו לא מתקיימת כמעט תחרות.

התוצאה העגומה: הרפורמה שירתה את הרגולטורים הרבה יותר מאשר את הצרכנים. בפועל, היא רק הזיקה לצרכנים: שירותי ניהול הכסף התייקרו, העמלות ימשיכו לטפס ועל תחרות במגזר הקמעוני אין על מה לדבר.

הרפורמה הנציחה את המעמד של הפועלים ולאומי לשנים ארוכות, עד שוועדה נוספת תקום כדי לתקן את העיוותים של קודמתה.

ועדת בכר היתה עושה הרבה יותר בשביל הצרכנים אם היתה מנסה ליישר את מגרש המשחקים התחרותי בשוק הקמעוני: הטבות לבנקים הבינוניים והקטנים, הפרדתן מהבנקים של חברות כרטיסי האשראי, ומכירת בנקים קטנים כמו יהב ומסד על-ידי הפועלים. אלה הם רעיונות טובים, אבל כולם נדחקו למען הפיצול הדרקוני של הקרנות והקופות. וכל אותם רעיונות יידחקו לזמן רב, אם לא לעד, כי לאיש אין אנרגיות להתמודד שוב עם עוד רפורמה בבנקים.

בסופו של דבר, ועדת בכר היא דוגמה נוספת להתערבות עקומה של רגולציה, שמעודדת התערבות נוספת, וכך הלאה, לנצח נצחים. כשמשרד התקשורת התערב בדמי הקישוריות, הצרכן שילם בסופו של דבר את המחיר. כשמשרד האוצר התערב בשוק ההון, לצרכן נגרם נזק.

ועל הרקע הזה רצוי אולי לחזור להבטחות של נתניהו: "המהפכה שעומדת להתחולל בבנקאות ובשוק ההון שמה את האזרח הקטן במרכז", התפייט אז שר האוצר. "זוהי מהפכה צרכנית וכך יש להתייחס אליה... לאזרח, הלקוח של הבנקים, יהיו מעתה אפשרויות בחירה גדולות יותר... הוא יוכל להתמקח על עמלות נמוכות יותר ורמת שירות טובה יותר..."

נכון להיום, דברי נתניהו נשמעים כמו פנטזיה.

2. אם אין תחרות על עמלות, יש לפחות תחרות משולחת רסן בין כל העמותות שנלחמות למען ניקיון השלטון ומנסות לפקח על ההיגיינה וההגינות השלטונית. לתנועה הוותיקה לאיכות השלטון קם מתחרה רעשני ופעלתן. עמותת אומ"ץ, שבראשה עומד העיתונאי לשעבר אריה אבנרי, מספקת לנו הודעות לעיתונות בקצב מסחרר, לכאורה בשמם הקדוש של הציבור העשוק, המינהל התקין והצדק החברתי והמשפטי.

השבוע, למשל, נחת על שולחננו מכתב ששיגרה העמותה למשה טרי, יו"ר רשות ני"ע. העמותה, נכתב במכתב הדרמטי לטרי, קיבלה מידע ששוק ההון הישראלי נשלט בידי קרטל של אילי הון ישראלים וזרים.

"על-פי החשד", כותבת העמותה, "מדובר באילי הון מקומיים הפועלים כקרטל סמוי שהתיאום בין חבריו נעשה בחדרי חדרים.... הפעולות נעשות בתזמון מדויק, מקומי ובינלאומי..."

"המדובר הוא במגרפה ענקית של כסף", ממשיכה ומתפייטת העמותה, "עוד העלתה הבדיקה שלנו שאותם גורמים קובעים למעשה מראש את הערך של מדד המעו"ף..."

העמותה שואלת-דורשת מטרי את התשובות לשאלות הבאות: א. האם הרשות מודעת למה שמתרחש "מתחת לאפה"?; ב. האם קיימות תקנות שנועדו למנוע את המצב הזה?; ג. האם הרשות מתכוונת לבדוק את זהות הגורמים?

הבאנו את תמצית המכתב ההזוי הזה כדי להמחיש עד כמה המלחמה בשחיתות הפכה לעניין מיתוגי. כל שביב מידע וכל בדל של שמועה, הופך למכתב שמופץ ברבים על "קרטל" של שחיתות.

הבעיה היא שהמכתבים הללו מתפרסמים בדרך-כלל בתקשורת באופן אוטומטי, מקבלים במה נרחבת ומוצגים לציבור כסוג של שיפוט ערכי נטול פניות.

אם עמותת אומ"ץ דורשת מטרי לבדוק מה קורה "מתחת לאפו", אנו דורשים מאריה אבנרי לבדוק באמת מה קורה "מתחת לאפו" ולמה מידע חלקי וכנראה לא מבוסס הופך למכתב שמציג שחיתות איומה ונוראה.

ועד שתתקיים הבדיקה הזו, וכדי לשרת את המינהל התקין והצדק החברתי והמשפטי, כפי שעמותת אומ"ץ מתפארת בו, "גלובס" יפסיק לשמש כצינור השיווק של העמותה.

עוד כתבות

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

ח'ליל אל-חיה, בכיר בזרוע המדינית של חמאס שלקח חלק במשא ומתן לעסקה, במהלך ראיון לסוכנות הידיעות AP / צילום: Associated Press, Khalil Hamra

בכיר חמאס ל-AP: חמאס תניח את נשקה אם תקום מדינה פלסטינית

חבר הזרוע המדינית של חמאס, ח'ליל אל-חיה, קרא להקים מדינה פלסטינית בגבולות 67 • דיווח: צה"ל תקף בעומק השטח הלבנוני בבעלבכ • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • אחרי פרסום הסרטון: מחאה בירושלים להחזרת החטופים • עדכונים בולטים

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; בשוק ממתינים לפרסום התחזיות להמשך

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● המשקיעים ממתינים לפרסום התחזיות להמשך שיתפרסמו היום בשעה 16:00 ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד