גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ה-DNA של הפרסום האפקטיבי

בדרך הפתלתלה למדידת יעילות הפרסומות, מציגים בימים אלה חוקרים ישראלים מערכת חדשה המבוססת על בדיקת MRI, ושבעזרתה נבחנות תגובות המוח בזמן שהפרט מעבד את הגירוי השיווקי * התשובות נותנות הסבר מדעי היכן עדיף למקם את הפאנצ'ליין בפרסומת, את מי אנחנו מעדיפים לראות בה, ואיזו מוסיקה מוכרת הכי טוב

"המטרה הסופית היא למצוא את ה-DNA של הפרסומת האפקטיבית". כך, לא פחות ולא יותר, טוען פרופ' יעקב הורניק, בעקבות פרסום בלעדי ב"גלובס" של מחקר חדשני, הבודק את ההשפעות הפיזיולוגיות של הפרסומות באמצעות בדיקות MRI על מוחו של הפרט.

המחקר, פרי פיתוח ישראלי שהחל לפני כשנתיים, נערך על ידי הדוקטורנט תומר בקלש ומונחה על ידי פרופ' הורניק, לשעבר ראש החוג לשיווק באוניברסיטת תל אביב ופרופ' רפי מלאך מהמחלקה לנוירוביולוגיה במכון ויצמן.

מחקרים שנערכו בעשורים האחרונים, אשר בדקו את האפקטיביות של פרסומות על הפרט בעזרת אמצעים קונוונציונליים, התבררו כמוגבלים ביכולתם לתת אינפורמציה אמינה לחוקרים. המחקרים הפופולריים (המכונים "שיטות עפרון ונייר"), אשר כללו בעיקר ראיונות של קבוצות מיקוד וחלוקת שאלונים לנבדקים אשר צפו בפרסומות, סבלו בעיקר מתסמונת ה"מה אתה רוצה לשמוע?", או במילים אחרות, המרואיינים ניסו לרצות את החוקרים בתשובות פופולריות אשר סברו כי רצו לשמוע, נמצא גם חוסר יכולתם של הנבדקים לבטא את מידת (עוצמת) עמדותיהם, וכן בעיית הזכירות - באיזו מידה יכולים הנבדקים לזכור ולשחזר את מרכיבי הפרסומות.

במטרה לנטרל את האינסטינקט של הנבדקים לספק תשובות שמנסות לרצות את החוקרים, ועל מנת לקבל תוצאות אמינות יותר, החלו החוקרים בעשר השנים האחרונות לאמץ שיטות בדיקה בעזרת אמצעים פיזיולוגיים פשוטים יחסית, אשר מספקים גם תגובות בלתי רצוניות של הנבדקים. כך לדוגמה, נהגו החוקרים למדוד בעזרת מכשיר ה-PUPILLMETER את השינויים הפיזיולוגיים של אישוני הנבדקים בזמן שהם צופים בפרסומות. התרחבות האישונים, כך סבורים החוקרים, מעידה על עניין והתרגשות.

אחד הממצאים המעניינים שגילתה שיטה זו, ואשר השפיעה על עולם הפרסום הוא, העובדה כי כאשר אישה מסתכלת על תינוק, האישונים שלה מתרחבים. זוהי כנראה אחת הסיבות לשימוש הרב בתינוקות ובילדים בפרסומות המכוונות לנשים.

זיעה בכפות הידיים - סימן להתרגשות

שיטה נוספת בה נוהגים החוקרים להשתמש בשנים האחרונות היא מדד ה-GALVANOMETR, אשר בודק את מדד הזיעה של הנחשפים לפרסומות בעיקר בכפות הידיים: שיטה המזכירה במידה רבה את בדיקת הפוליגרף - ככל שנוצרת מתיחות והתרגשות בקרב הנבדק, כך הוא מזיע יותר. גם הקול סיפק לחוקרי הפרסומות אינדיקציה לגבי תחושותיהם של הנחשפים לפרסומות. על פי מדד ה-VOICE PITCH בדקו החוקרים את השוני במהירות הדיבור וגובה הקול - החוקרים סבורים, כי ככל שהם גבוהים ומהירים יותר, הדבר מעיד על התרגשות ועניין רבים יותר.

אחת הבדיקות החדשניות ביותר, וגם היקרות ביותר, שנראו בשנים האחרונות בתחום מדידת האפקטיביות של פרסומות, היא מדידה בעזרת מכשיר ה-EYE - MOVEMENT CAMERA מכשיר זה, מצליח למדוד במדויק את תהליך סריקת העין על פני משטח הפרסום כגון מודעה או סרטון פרסומת. בעזרת המכשיר גילו החוקרים כיצד הפרט "סורק" את המודעה: על איזה חלק במודעה הוא מתחיל להסתכל (כותרת, טקסט, ויז'ואל), כמה זמן הוא מקדיש לכל חלק במודעה וכו'. מכשיר זה סיפק לחוקרים ולפרסומאים את הפורמט הידוע של מבנה המודעה האופטימלי בצורת ה-Z - כותרת למעלה, טקסט למטה וויז'ואל ביניהם. אגב, מכשיר זה משמש גם את חוקרי התנהגות הצרכנים לבדיקת התבוננותם של הצרכנים על המוצרים הנמצאים על המדפים בנקודות המכירה, במטרה לאתר במדויק את המיקומים האטרקטיביים ביותר על המדף והסידור האופטימלי של נקודת המכירה.

לדברי פרופ' הורניק, "למרות שחלה בשנים האחרונות התקדמות עצומה ביכולות של החוקרים לבדוק את ההשפעות הפיזיולוגיות של הפרסומות על הפרט, עדיין התחושה היא שחסר מקור מידע אשר משקלל את כל המדדים, ויכול לתת מידע מקיף ואמין יותר על התחושות הבלתי רצוניות של הפרט בזמן שהוא נחשף לגירויים שיווקיים".

ואכן, נראה כי הצורך הנ"ל החל לקרום עור וגידים בשנתיים האחרונות. במסגרת שיתוף פעולה בין אוניברסיטת ת"א למכון ויצמן ובי"ח איכילוב, פותח מכשיר הדמיה חדשני הנקרא BRAIN - PATTERN, אשר מבוסס על שיטת ה-MRI הנפוצה בתחום הרפואה הקונוונציונלית. המחקר מומן בחלקו מקרן המחקרים של המכון למחקר עסקים ע"ש הנרי קראון, שליד הפקולטה לניהול באוניברסיטת ת"א. פרופ' מלאך והסטודנטים ממכון ויצמן, פיתחו מערכת תוכנה המסוגלת לבצע מיפוי של המוח בזמן שהפרט מעבד את הגירוי השיווקי, כגון פרסומת או מותג, ולאחר מכן עורכת המערכת מדידה השוואתית בין מצב המוח לפני עיבוד המידע ולאחריו.

כדי למדוד את תגובות מוח האדם לגירויים טבעיים ולהבחין בשינויים בתחושותיהם של הנחשפים לגירויים, ביצעו החוקרים ממכון ויצמן בהנחיית פרופ' מלאך, מחקר מקדים: הם הקרינו את הסרט "הטוב הרע והמכוער", ובדקו בעזרת מכשיר ה-FUNCIONAL MRI - את ההשפעות של האירועים בסרט על הפעילות המוחית הכוללת של הנדגמים.

פעילות מוחית זהה בקרב רוב בני האדם

בחירת הסרט לא הייתה מקרית - לדעת החוקרים, האמוציות הקיצוניות ש"מייצרות" הדמויות בסרט, עשויות לספק תגובות חזקות גם בפעילות המוחית. ואכן, כך קרה: האירועים בסרט הצליחו לייצר פעילות מוחית גבוהה מאוד בקרב רוב הנדגמים. לדברי פרופ' מלאך: "להפתעתנו, למרות השוני בין הנדגמים וגם בהשוואה לקבוצה נוספת מארה"ב שנבדקה, הרוב המוחלט הגיב לאירועים השונים בסרט בפעילות מוחית כמעט זהה. אפשר ללמוד מכך שהפעילות המוחית הבסיסית די דומה בקרב כל בני האנוש, למעט יוצאי דופן". אגב, המחקר ותוצאותיו זכו אף להתפרסם במגזין SCIENCE" ".

מכשיר ה-BRAIN - PATTERN, הכולל גם את התוכנה הייחודית שפיתחו במכון ויצמן בשיתוף בי"ח איכילוב, מספק אינפורמציה חשובה אשר לא הייתה בעבר זמינה לחוקרי אפקטיביות הפרסומות על הפרט. לדוגמה, בעזרת המכשיר ניתן למדוד אילו אזורים במוח מעבדים אילו נתונים (אמוציונליים, רציונליים, אסוציאטיביים, דמיון וכו') בזמן החשיפה לגירויים השיווקיים. לדברי פרופ' הורניק: "הוכח, שככל שהגירוי השיווקי מפעיל תאים רבים יותר במוח ובייחוד כאשר יש פעילות ערה גם באונה השמאלית וגם בימנית, כך הגירוי השיווקי נחשב למוצלח יותר".

בדיקה שנערכה בעזרת המכשיר גילתה נתון מעניין: כאשר הראו לצרכן קוקה קולה נאמן בקבוק של משקה פפסי, רוב פעילות העיבוד במוח היתה בצד הרציונלי. אך כאשר הראו לו את בקבוק המשקה האהוב עליו, קוקה קולה, החלה, לדברי פרופ' הורניק, פעילות עיבוד בעוצמה גבוהה באזור האמוציונלי של המוח, בפרט באזורי המוח הקשורים עם הזהות העצמית, עם הרגשות החיוביות ועם תחושה של קבלת תגמול. אגב, התוצאות היו דומות גם כאשר בדקו צרכן נאמן של פפסי. עכשיו, אפשר גם לאשש את התיזה שבין הצרכנים למותגים מתפתח סיפור אהבה.

לדברי פרופ' מלאך: "לגבי הדמיית מוח באמצעות FMRI מדובר במהפכה אשר בטווח הארוך תשפיע גם על המפרסמים וגם על הצרכנים. אך יחד עם זאת כדאי לציין, כי השימוש בהדמיית המוח עשוי להיות שלילי במידה וישתמשו בו כמכשיר מניפולטיבי על הצרכנים".

כולם אוהבים לראות אנשים מוכרים בפרסומות

למרות שהדרך למציאת ה-DNA של הפרסומת המוצלחת רק בתחילת דרכה, לדברי פרופ' הורניק, "יש מספר מסקנות ביניים שהצלחנו להגיע אליהן בעזרת המכשיר החדשני: גילינו שאנשים אוהבים לראות אנשים בפרסומות והגיבו לכך בפעילות מוחית ערה. ההעדפה היא לאנשים מוכרים, אך לא בהכרח סלבריטאים אלא גם ה'שכן מהדלת ליד'.

"נתון נוסף ומעניין שהצלחנו לגלות הוא העובדה שהנבדקים הגיבו דווקא טוב יותר כאשר הפנצ'ליין היה בתחילת הפרסומת ורק אחר כך הגיעה ההוכחה, ולא כפי שנוהגים רובם להשתמש בפנצ'ליין בסוף הפרסומת. אגב, בארה"ב כבר החלו לאמץ את השיטה של שיא הסיפורת (STORY TELLING) בהתחלת התשדיר ולאו דווקא בסופו".

"עוד נתון שנמצא במהלך המחקר הוא הפעילות הערה במיוחד, שיוצרת מוסיקת הרקע בפרסומות - ככל שהפרסומת קצבית יותר, היא מעוררת עניין רב יותר בקרב הצופים". פרופ' הורניק מוסיף, ש"לאחר שנצליח למפות את הרכיבים המיטביים בפרסומות נוכל להרחיב את המחקר על מנת לבחון תגובות צרכנים לגירויים שיווקיים אחרים כדוגמת אריזות וכן, למפות ברמה האישית או בפילוח מהם הרצונות הממשיים והכמוסים של הצרכנים על מנת לספק למשווקים כלי אסטרטגיים טובים יותר.

"בצורה זו נוכל לפתח מדע שיווקי מהפכני בשם NEUROMARKETING (נוריו-שיווק)".

חשוב לציין, שהחוקרים בודקים את אמינות התוצאות באמצעות שיטות אחרות כדוגמת סרגל ה-POLLIMETER, המאפשר לנבדק להביע את תגובותיו ועמדותיו, בפרט את עצמתם, בפני החוקר. מחקרי תיקוף אלה מורים בבירור שמדדים פיזיולוגים אמינים יותר מהשיטות המקובלות של תשאול הצרכן.

כידוע, רבים מהמפרסמים חשים "שמחצית מתקציבי הפרסום מבוזבזים. הבעיה היא שלא יודעים איזה מחצית". שיטת הנוירו-שיווק אמורה בקרוב להקטין באופן משמעותי את אי הוודאות הזו.

* הכותב הוא יועץ אסטרטגי שיווקי ובעליה של חברת הייעוץ השיווקי "גבריאל אסולין - פתרונות עסקיים". לתגובות: gavriel11@gmail.com

עוד כתבות

פרופ' יוג'ין קנדל / צילום: מיכה לובטון

הוא היה אחד האנשים הקרובים לנתניהו, היום הוא חושף: "לא הייתי מחזיק במשרד שלו חודש"

יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה לשעבר, יוג'ין קנדל, בטוח: "אם ישראל לא תשנה כיוון בהקדם, הכלכלה תקרוס, והמדינה עמה" ● לדבריו, כדי שנבואת הזעם לא תתממש צריך להקים ממשלה שתנהל סיכונים לטווח הארוך בכל תחומי חיינו ● הוא לא פוסל אפשרות להיות שר האוצר הבא, אבל "לא כזה שתפקידו העיקרי הוא לחלק הטבות" ● האזינו

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כאב הראש החדש של האחים אמיר בשופרסל

‎בבקשה לאישור תובענה ייצוגית, נטען כי האחים יוסי ושלומי אמיר ביקשו לרכוש את השליטה בשופרסל באופן שיפטור אותם מלשלם לציבור את מלא פרמיית השליטה, כדי לא להיקלע לתחרות על השליטה בחברה ● התובעים מעריכים את הנזק לבעלי המניות מהציבור בסכום הנע בין 146-232 מיליון שקל

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / חומרים: אתרי החברות, Shutterstock

תוספים וטריקים: כך קונים ברשת חכם ובזול

היקף הרכישות של ישראלים באונליין נמצא בעלייה מתמדת, אבל רבים לא מכירים את הכלים שמאפשרים לחסוך בתשלום ● מתוספים שמשתלם להתקין בדפדפן ועד שיחה עם צ'אטבוט

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין, נמכרה לאחרונה ● לדירה יש זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר לא משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו 'בוסט' בשלושת החודשים האחרונים"

קרית שמונה / צילום: אייל מרגולין

בערב החג: רצף אזעקות בגליל העליון והמערבי

מוקדם יותר: מטרה אווירית יורטה באזור קריית שמונה ● יותר מחצי שנה אחרי 7 באוקטובר - ראש אמ"ן חליוה פורש מצה"ל • "לעד אשא איתי את הכאב האיום של המלחמה", כתב לרמטכ"ל • אלוף פיקוד מרכז יסיים את תפקידו בקיץ ● צה"ל פתח במבצע סיכול במסדרון החיץ ברצועה: מחבלים חוסלו, תשתיות טרור אותרו והושמדו • דיווח בניו יורק טיימס: ישראל תכננה מתקפה גדולה יותר נגד איראן, גם בטהראן - אך היא נבלמה ברגע האחרון ● כל העדכונים

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

מגמה מעורבת בוול סטריט; טסלה מזנקת בכ-12%

מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון הרצועה

אלכרישאת, גשש בן 42 מאבו רובייעה, נפל בקרב בעזה ● דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח

שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא ● פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● בלבנון דיווחו על עשרות מטרות שהותקפו בבת אחת בדרום המדינה ● צה"ל: סוכל פיגוע ליד חברון, מחבלת חוסלה אחרי שהסתערה עם סכין לעבר כוח ● עדכונים שוטפים

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

חופית באטה, חוקרת בינה מלאכותית ב-AI21 / צילום: יונתן בלום

היא התגייסה ליחידת מודיעין, צוללת עם כרישים ועובדת בתחום הכי חם בעולם

היא שובצה במודיעין אך התעקשה להתגייס לקרבי, שימשה אלגוריתמאית במובילאיי ויש לה תואר במתמטיקה ● כיום חופית באטה היא חוקרת ב-AI21 Labs, שנתמכת בידי ענקיות הטכנולוגיה ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

ראש אמ''ן, אלוף אהרון חליוה / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן האלוף אהרון חליוה הודיע על פרישה מצה"ל

חליוה הודיע היום על פרישה, חצי שנה אחרי המחדל המודיעיני העמוק של ה-7 באוקטובר ● במכתב שחיבר לרמטכ"ל, כתב כי "אגף המודיעין בפיקודי לא עמד במשימה עליה אנו אמונים. לעד אשא עמי את הכאב האיום של המלחמה"