גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

משפחת המבורגר מציגה את היורש בקבוצת הראל

בן המבורגר מונה למנכ"ל הראל פיננסים ולמנכ"ל הראל בית השקעות " יאיר המבורגר ימשיך לנהל את הראל בחמש השנים הקרובות - ועד אז יכשיר את אחיינו לתפקיד

קבוצת הביטוח והפיננסים הראל, שבשליטת משפחת המבורגר, הציגה היום (ד') לראשונה את היורש המיועד לעסקי המשפחה: בן המבורגר, אשר מונה למנכ"ל הראל פיננסים ולמנכ"ל הראל בית השקעות. בן המבורגר הוא בנו של גדעון המבורגר, נשיא הקבוצה, ואחיינו של יאיר המבורגר, היו"ר.

בן המבורגר סומן כיורש כבר לפני חצי שנה, אז החל את דרכו בקבוצה כדירקטור בב.ס.ס.ח. מנובמבר האחרון הוא משמש כדירקטור וסמנכ"ל בהראל השקעות. עתה הוא מתמנה לתפקידי ניהול מרכזיים בקבוצה, בהם ניהול זרוע הפיננסים שלה, שכוללת את קרנות הנאמנות פיא.

בן המבורגר ימלא את תפקידו של גיל הוד, שפרש לאחרונה מניהול הראל בית השקעות, וימלא תפקיד שטרם אויש כמנכ"ל הראל פיננסים. יו"ר הראל פיננסים, מוקי אברמוביץ, ימשיך בעבודתו ויסייע לבן המבורגר בניהול הפעילות פיננסית הענפה.

"עזיבתו של גיל הוד והאיום הנובע מהאי-ודאות מצד רשות ני"ע על החברים מיקי צבייר ומאיר מזוז, גרמו לאי שקט במערכת. על מנת לייצבה החלטנו למנות את בן המבורגר למנהל הראל פיננסים והראל בית השקעות", אמר היום יאיר המבורגר. "בכך אנו מעבירים את המסר הבא: משפחת המבורגר מעמידה כמנהל הקבוצה בחור שמשדר יציבות. יש לנו כוונה שהוא יקים שם חבורה של צעירים שיהיו 'סיירת מטכ"ל' של שוק ההון עם סכין בין השיניים שיסתערו על השוק. באמצעות זה נרגיע את המערכת. נעשה את השינויים הללו ונמנף את יכולתנו בקבוצה על מנת להגיע למקום מוביל בשוק הפיננסי, בדומה למעמדנו כחברה השלישית בגודלה בענף הביטוח", הוסיף.

המבורגר נכנס לתפקיד על רקע שינויים גדולים הצפויים להתבצע בקרוב בקרנות הנאמנות של הראל פיננסים. כיום מנהלים את פיא מיקי צבייר וסגנו מאיר מזוז. השניים צפויים לסיים את תפקידם על רקע פרשת טובות ההנאה של יועצי בנק לאומי, בדומה לאירועים שליוו את פרישתם של גבי רביד ודני זילביגר מפסגות אופק.

בהקשר זה מביעים בהראל תמיכה בשניים ומבהירים כי בכוונתם להשאירם בתפקיד בכיר במערך הפיננסים של הקבוצה, ככל הנראה כיועצים בכירים. "בכל קונסטלציה שלא תהיה, שניהם יישארו במערכת כפי שיתיר החוק, והוא יתיר. הם לא יודחו וזה ברור", אמר יאיר המבורגר. "כוונתנו למצוא דרך לנצל את ניסיונם ויכולתם לטובת החברה, וברור שיש אפשרויות לכך". כפי הנראה, בין הראל לבין רשות ני"ע הושגו הבנות לפיהן צבייר ומזוז יוכלו לשמש בתפקידיהם ארבעה-חמישה חודשים לאחר שיוגש כתב אישום כגדם.

תחומים חדשים

את הליך החפיפה של בן המבורגר הוביל בחודשים האחרונים גבי פרל, סגן יו"ר הראל ונציג משפחת סמפוארנה, שרכשה לפני פחות משנה 20% מהראל, והאיש שחתום על הקמת כלל פיננסים. כעת יצטרף להליך החפיפה גם מוקי אברמוביץ.

במסגרת עסקת סמפוארנה התחייב יאיר המבורגר להישאר בתפקיד ניהולי פעיל במשך חמש שנים, כלומר עד יוני 2011.

עצם הכשרתו של היורש של משפחת המבורגר בתחום הפיננסים ולא בתחום הביטוח, משדרת את השינוי במרכז הכובד בשוק הביטוח מעבר לתחום הביטוח המסורתי. "מנוע הצמיחה העתידי שלנו הוא בפיננסים ובסינרגיה של פעילויות אלו עם הביטוח. מצד שני, מנוע תזרים המזומנים שלנו כיום ובעתיד הוא תחום הביטוח", אמר יאיר המבורגר.

"כוונתנו היא למנף את רכישת פיא ולקדם משמעותית את הראל בית השקעות והראל פיננסים לאחד מהגופים המובילים בשוק ההון הישראלי", אמר היום בן המבורגר. "כיום, בית ההשקעות שלנו קטן מדי לטעמנו והיינו שמחים לראות אותו צומח בקצב מהיר יותר בשנים הבאות". לדבריו, בכוונת הראל בית השקעות להיכנס לתחומים חדשים כגון הקמת קרן גידור בשיתוף בית ההשקעות מטריקס אי.בי.סי ופיתוח סטרקצ'רים.

בהתייחסו לאפשרות להכניס שותף לפעילות הפיננסים של הראל, אמר יאיר המבורגר כי "כל האופציות פתוחות, אולם קודם כל אנחנו רוצים לייצב את המערכת. עד כה לא מיצינו את אפס קצהו של הפוטנציאל הקיים".

הראל בית השקעות, הזרוע הפיננסית של חברת הביטוח הראל, עוסקת בניהול תיקים, בקרנות נאמנות, בקופות גמל, בשירותי ברוקראז' ובמסחר במט"ח. כמו בתי השקעות של חברות ביטוח נוספות, הרחיבה החברה את פעילותה בשנה החולפת כשרכשה את חברת קרנות הנאמנות פיא מבנק לאומי. בפיא מנוהלים כיום נכסים בהיקף של כ-14.2 מיליארד שקל.

האח הבכור, גדעון המבורגר (61)

גדעון, גידי בפי המשפחה, נשוי לחני ולהם שלושה ילדים, ביניהם בן המבורגר. גדעון המבורגר ניהל את סוכנות הביטוח המשפחתית בשנות ה-70, עד לרכישתה על ידי חברת הביטוח ב-1977. בעבר היה יו"ר פעיל בסהר-ציון וכיום הוא מכהן כנשיא חברת הביטוח הראל ומוביל את תחום הביטוח האלמנטרי.

הוא מתמחה בביטוחי משנה וקשריו עם מבטחי משנה בעולם מצוינים ושווים להראל הרבה מאוד. כמו כן, הוא משמש כיו"ר איגוד חברות הביטוח. המבורגר נחשב לוורקהוליק, אך עם זאת, הוא פעיל מאוד בקהילה ומשמש גם כדירקטור במכון ויצמן למדע, כנשיא לשכת המסחר ישראל-שווייץ, כחבר בחבר הנאמנים של המכללה האקדמית נתניה וכחבר בהנהלת וראיטי.

ראש המשפחה, יאיר המבורגר (59)

יאיר המבורגר קרוי על שמו של יאיר שטרן, מפקד הלח"י. המבורגר נשוי לאילנה כבר 37 שנים, כאשר לפני כן היו בני הזוג חברים במשך שבע שנים. לשניים יש חמישה ילדים ומספר נכדים.

יאיר המבורגר נחשב לרוח החיה מאחורי קבוצת הראל ועומד בראש המשפחה. יאיר, אחיו גדעון ואחותו נורית (מנור) מחזיקים במשותף, דרך חברת גין, את השליטה בקבוצת הראל השקעות, קבוצת הביטוח השלישית בגודלה, אחת מהחברות הרווחיות ומניבות הערך ביותר בישראל. שווי אחזקותיהם מסתכם בכ-480 מיליון דולר.

משפחת המבורגר מאוד מאוחדת ומלוכדת ומקבלת את ההחלטות במשותף. עם זאת, מנהיגותו של יאיר מתקבלת ללא עוררין והחלטותיו זוכות לתמיכה וגיבוי של גדעון ונורית.

ב-1975 ייסד המבורגר את חברת הביטוח הראל המשמר והיה המנכ"ל הצעיר ביותר של חברת ביטוח בישראל. השותפה של המבורגר בהראל המשמר היתה יהודה, חברה בת של ציון. כעבור 25 שנים ישתלט המבורגר על ציון. ב-1982 הונפקה הראל המשמר בבורסה, לפי שווי שוק של 32 מיליון דולר. כיום היא נסחרת במדד המעו"ף לפי שווי של 1.2 מיליארד דולר.

ההורים, ארנסט (1908-1984) ומרגוט (1913-1995) המבורגר

מרגוט עלתה מברלין ב-1935, לאחר שקיבלה מבעל בית המסחר בו עבדה את הסרטיפיקט שלו. לימים האיש נספה עם משפחתו בשואה. מרגוט החלה לעבוד כמזכירה בסוכנות ביטוח קטנה בשם "המשמר שירות לביטוח" ברחוב רוטשילד 33 בתל-אביב, שהיתה בבעלות ד"ר הרברט ברי.

ארנסט, רביזיוניסט מושבע, אלוף מכבי פרנקפורט באגרוף, הגיע ארצה למכבייה הראשונה בשנת 1932 ולאחר מכן עלה ארצה. ב-1935 נכנס לסוכנות כדי לקנות ביטוח ופגש את מרגוט. הפגישה הסתיימה בחתונה ולזוג נולדו שלושה ילדים - יאיר, גדעון ונורית.

ב-1939 מכר ד"ר ברי את סוכנות הביטוח להמבורגרים, בתמורה לכך שיתחייבו לטפל בבנו, שסבל מפיגור, עד יום מותו. בני הזוג עשו כן במשך 17 שנים תמימות. בית הספר למינהל עסקים וביטוח במכללה האקדמית נתניה קרוי על שם ארנסט ומרגוט המבורגר.

האחות הקטנה ובעלה, נורית (53) ויואב מנור (55)

לבני הזוג מנור יש חמישה ילדים וארבעה נכדים. הם מתגוררים בכפר שמריהו, בשכנות ליאיר המבורגר. נורית מנור עבדה בעבר בחברת הראל המשמר בתחום התביעות והיתה יד ימינה של מרגוט המבורגר. כיום היא אינה ממלאת כל תפקיד בקבוצה.

יואב מנור הוא מהנדס אלקטרוניקה בהשכלתו. מנור משמש כדירקטור בהראל מאז הנפקתה ב-1982. הוא עסק בביטוח אלמנטרי ושימש כמשנה למנכ"ל סהר. כיום מכהן מנור כמשנה למנכ"ל הראל ביטוח ומשנה למנכ"ל הראל השקעות. הוא מכהן גם כיו"ר דירקטוריון הראל המשמר מחשבים.

עוד כתבות

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

משפחות חטופים חוסמות את כביש 1 בדרך לירושלים

משפחות חטופים חסמו את כביש 1: "כל חטוף חייב לשוב"

שרי החוץ של מדינות ה-G7: נמשיך לפעול למניעת הסלמה של הסכסוך בין ישראל לאיראן • הקרמלין: "קוראים לצדדים להפגין איפוק" • דיווח: ביידן שוקל לשלוח סיוע ביטחוני בסך מיליארד דולר לישראל • בפעילות סמוך לטול-כרם: ארבעה לוחמים נפצעו בינוני וקל, מפקד גדוד טולכרם של גא"פ חוסל • עדכונים בולטים 

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

מה מקור המילה דרדלה ואיזו מערכת הגנה אווירית של ישראל העליונה ביותר?

באיזה שנה הוקם סניף מקדונלד'ס הכשר הראשון, לאיזו מדינה הגבול הארוך ביותר עם צרפת ולמה שחקן ה-NBA החטיא השבוע זריקת עונשין בכוונה? • הטריוויה השבועית

מיכאל כגן / צילום: כדיה לוי

הדרך של מיכאל כגן ממשרד ישן ביקנעם לצמרת החברה הלוהטת בעולם

מיכאל כגן, סמנכ"ל טכנולוגיות עולמי באנבידיה, סיכם 25 שנה במלאנוקס עד שהחברה נמכרה לענקית השבבים ● "מצד אחד, רצינו לבנות חברה ישראלית, אך מצד שני הבאנו לארץ השפעה בינלאומית" ● בראיון בלעדי לגלובס, הוא מדבר על תחילת דרכו במלאנוקס, מתייחס לחשש מהיעדר תחרות בשוק שבבי ה־AI ונותן טיפ ליזמים צעירים בישראל: "אל תהיו כבולים לעבר"

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

מאחורי הציפייה לאירועים שליליים / צילום: Shutterstock

מדעי האימה: מה קורה למוח שלנו כשאנחנו מחכים לטיל איראני, או אפילו לזריקה

לא נרדמתם בציפייה לטילים האיראניים? מחקרים שעוסקים בציפייה לאירועים שליליים מגלים מה מתרחש במוח בזמן המתנה מורטת עצבים, מה הקשר בין ציפייה לזריקה להתנהגות כלכלית לא רציונלית, וגם איך מתמודדים עם תחושת האימה וחוסר השליטה

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?

רחפן של Spear UAV / צילום: Spear UAV

"בעל 4 להבים מתוצרת ישראל": הרחפן שיכול לתקוף גם באספהאן

אחת מהאפשרויות שעלו היום, היא שישראל תקפה באיראן באמצעות חימוש משוטט של הסטארט-אפ התל אביבי "ספיר" (Spear UAV) - נשק בו היא משתמשת בזירות השונות של מלחמת "חרבות ברזל" ● כך משמש החימוש בעל יכולות AI את ישראל במלחמה

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נאסד"ק ננעל בירידות יום שישי ברציפות; מניית אנבידיה צנחה ב-10%

ה-S&P 500 רשם את השבוע השישי ברציפות של ירידות - ברצף ההפסדים הארוך ביותר שלו מזה למעלה משנה, הנאסד"ק סגר יום שישי ברציפות של ירידות לראשונה מאז אוקטובר 2022 ● הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי ננעל בירידה של כ-2.5% ושנזן ננעל בירידה של אחוז ● הזינוק במחירי הנפט התמתן ● בורסות אירופה ננעלו במגמה מעורבת

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה