גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ספרות יפה

המיזוג בין מלכת יופי, קרדיולוגית וסופרת נשמע כשילוב בין שלוש נשים שונות, אלא שבמקרה של מלכת היופי במיל', ד"ר לימור שריר-שרייבמן, שלושת התארים שייכים לאישה אחת, שהיא גם רופאה וגם יפה " לכבוד צאת ספרה החדש, "פירות בר אדומים" > בועז כהן שוחח איתה על יצר הכתיבה, על הפוסט פמיניזם, על אהבה וכמובן על שקר החן והבל היופי " ראיון בלעדי

סיפור החיים של ד"ר לימור שריר נשמע יותר כמו אגדה פתלתלה. מלכת יופי, שהפכה לרופאה, שהפכה לסופרת, שעסוקה במקביל בהשגת המטרה הבאה: דוקטורט בספרות.

בשנת 73, לאחר ששירתה בצבא כפקידה בלשכתו של גורודיש הידוע (האלוף שמואל גונן) זכתה שריר בתואר מלכת היופי של ישראל, ניגשה לתחרות מיס תבל באתונה ונבחרה כסגנית, לא לפני שמחבל לכד מספר בני ערובה ודרש בתמורה לשחרורם את סילוקה של מלכת היופי הישראלית מהתחרות. בסופו של דבר המשטרה היוונית שיחררה את בני הערובה, המחבל נלכד ולימור שריר זכתה בתואר סגנית מיס תבל.

למרות הצעות רבות ומפתות לדגמן ואחרי שפניה עיטרו שערי מגזינים נחשבים בעולם (ביניהם "קוסמופוליטן"), שריר עשתה שינוי כיוון והשאירה את חיי הזוהר מאחוריה. היא נסעה לאיטליה ללמוד רפואה באוניברסיטת רומא ומשם המשיכה אל הפקולטה לרפואה של אוניברסיטת ת"א. את הדוקטורט ואת הסטאז' עשתה במחלקה לניתוחי לב ב"שיבא", תחת שרביטו של פרופ' דני גור.

ואז, בשנת 2000, היא ערכה שינוי נוסף בחייה והחליטה להקדיש את עצמה למלאכת הכתיבה, שגם עליה הסתערה במרץ רב.

שנתיים אחרי שיצא רומן הבכורה שלה,"הבית על האגם" ("ידיעות אחרונות") יצא ספרה "אלוהים ואלווירה", ("כרמל") שזכה לשבחים מרובים והשבוע יוצא לחנויות ספרה השלישי, "פירות בר אדומים", גם הוא בהוצאת "כרמל".

פרופ' נורית גוברין מאוניברסיטת ת"א משבחת את כתיבתה של שריר: "היא יודעת ליצור סיפור בלתי שיגרתי, מעניין ומושך. היא יודעת לתאר ולהמחיש לקוראים את המקומות, המראות, הריחות והנופים ובו בזמן גם את התחושות, הרגשות, המחשבות וההתלבטויות... בכתיבתה ניכרת גם השכלתה הרחבה, ובקיאותה בתחומים רבים של חיי הרוח והתרבות, אבל בראש וראשונה בולט כישרון הכתיבה שהיא ניחנה בו".

" אז מה, היה לך חלום לכתוב, שנדחק כל השנים?

"אין לי תשובה חד משמעית. בדרך כלל, כשאדם עובר חוויות משמעותיות בחייו - הוא לא תמיד מגיב עליהן מיד. לרוב, הוא מדחיק אותן ואוצר אותן בזיכרונו, ולאחר שנים רבות החוויות פורצות ממוחו בשל קטליזטור שלא תמיד הוא מודע לו והוא מבטא אותן בדרך כלשהי. אחת הדרכים היא הכתיבה".

" ספרי לי קצת על הגיבורה שלך, דריה

"דריה היא אישה מושכת, משכילה ואינטליגנטית העטופה בשכבות הגנה על נפשה הרכה. השנינות שלה מגוננת על עדינות ופגיעות. היא חיה בצל זיכרונות. דמות שופעת ניגודים, עם עולם רבגוני ומסובך. דמותה של האישה העצמאית הזו נבחנת דרך עיניהם של הגברים שהיא פוגשת, חילונים ודתים, שהופכים לחלק מחייה, אהבותיה ותשוקותיה ויחד עם זאת כל אחד מהם מהווה עולם בפני עצמו".

" האם יש בדריה משהו ממך?

"כמובן, כמו גם בשני ספרי הקודמים שבהם אני בהחלט מופיעה בספר או לפחות מלווה את הגיבורים הגבריי והנשיי שבו".

" דריה היא פמיניסטית. ואת?

"אני לא תואמת את הדימוי הסטריאוטיפי של הפמיניסטית הרדיקלית. לדעתי, דווקא הפוסט-פמיניזם הוא הדבר הטוב שקורה לפמיניזם בכלל. בעידן הפוסט פמיניסטי לדעתי נשים לא צריכות לוותר על ההגשמה הנשית למען ההגשמה האישית".

" אז בעינייך הפמיניזם הישן היה רע?

"הפמיניזם הביא לנשים הישגים יוצאים מן הכלל והפוסט פמיניזם נותן לנשים את החופש לבחור. הפמיניזם הרדיקלי העניק בחירה על דרך השלילה. הפמיניזם התעמת עם המציאות וקבע לנשים מה טוב ומה רע, מה מותר ומה אסור. היום כל אחת יכולה לבחור את מה שהיא רוצה כדרך חיים לעצמה.

"סימון דה בובואר מתארת בספר שלה 'המין השני' את עבודות הבית כמלאכתו של השטן: גרגרי האבק הם המפלצת הכי מסוכנת בעולם שמשתלטת על האישה ועל מוחה. היא מתארת את שחרור האישה מעבודות הבית כשחרור עבד מפני אדונו, כשחרור השחורים מהלבנים, כשחרור היהודים מהאנטישמים.

"נשאלת השאלה האם מישהי שרוצה ובוחרת להיות עקרת בית תתבייש בגלל הגישה שנשים צריכות להגשים את עצמן? התשובה לכך, לדעתי, היא בהחלט לא! ואם היא שלמה עם כך - זה מספק".

" מדוע בחרת למקם את העלילה בשני ספרייך הקודמים מחוץ לישראל?

"אני חווה את ההוויה הישראלית יומיום, אבל אנחנו רגילים לראות הכול מזווית הראיה הצרה והישראלית שלנו - כאילו אנחנו מרכז העולם. זה לא ככה וניסיתי דווקא להראות דברים מזווית אחרת. ייתכן גם שהבחירה הזאת הייתה מושפעת מחיי האישיים, שהתנהלו במשך כמה שנים באירופה, כשאולי הייתי צריכה לפרוק איזה מטען אישי שצברתי שם.

"עלילת 'פירות בר אדומים' מתרחשת ברובה בארץ בסוף שנות ה-80 ואילך בתקופה שלאחר מלחמת לבנון הראשונה, אך בעיותיה של דריה כאישה שחיה לבד, תסכוליה ואהבותיה - כולל התאהבותה בגבר שצעיר ממנה בשנים רבות - יכולים לאפיין כל אישה בכל מקום בעולם".

" התיאורים היפים ביותר בספר, בעיניי, נרקמים סביב מעשי האהבה עם איתמר, הסטודנט הצעיר שעמו דריה מנהלת רומן. כיצד הגיבו לזה בעלך וילדייך?

"בן זוגי הוא מנהל מחלקה כירורגית בבית-חולים והוא עסוק מדי כדי להתעמק בכתיבה, והילדים כל אחד בעיסוקיו. לשמחתי, הם לא מפקפקים באהבתי אליהם והם מודעים לגבולות שבין עולם פנטזיה למציאות. אם דיברנו קודם על הגשמה, זוהי דרכי שלי לחיות חיים מלאים בכמה רמות, ואני מודה להם על האמון שלהם בי".

" ב"אלוהים ואלווירה" את מתעסקת ביחס שבין הנצרות והיהדות. ב"פירות בר אדומים" מופיעים דתי חובש כיפה סרוגה, שמסתבך באהבה אסורה והמצפון מציק לו ועוד חרדי מובהק מלא התלבטויות. מה לך ולעולם הדתי?

"אין שום דבר יוצא דופן בזה, שישראלית חילונית כמוני תתייחס לדתיים. נראה לי נכון שאיש יכיר את תרבותו של רעהו ושחילוני ינסה להכיר היטב את הדת וההיפך. כך נגיע להבנה ואולי להסכמה, ובאופן כללי, לעולם טוב יותר".

" עוד עובדה מעניינת היא, שבשני ספרייך הראשונים את כותבת בלשון זכר.

"פעם אמרתי ש'הגבר הזה הוא אני', והאמת היא שאני לא יכולה לענות על זה בבירור. לפעמים זה נובע ממקומות שחבויים בתת ההכרה."

" ובמעבר חד, בגיל צעיר מאוד היית מלכת יופי של ישראל וסגנית מיס תבל, צילמו אותך למגזינים נחשבים בעולם, היית עמוק בעולם הזוהר - וברחת ממנו. מה הגישה שלך לגבי מלכות יופי? מדוע לא המשכת בעולם הזה?

"תראה, ישנן בהחלט מלכות יופי מוצלחות מאוד כל אחת בתחומה. מלכת יופי היא לא איזו חיה משונה. היא אישה לכל דבר עם מגוון תכונות, שבמקרה התמזל מזלה להיות יפה מספיק כדי שאנשים יחשבו ככה ויבחרו בה כמודל.

"למי שמעוניינת להצליח בעולם הדוגמנות תחרות 'מלכת היופי' יכולה להוות קרש קפיצה. אסור גם לזלזל בסכומי העתק שמשולמים לדוגמניות. מדובר בהמון המון כסף. אבל אני, באופן אישי, מעולם לא נמשכתי לעולם הזה ולא ראיתי אותו כזוהר בכלל. חלום חיי מגיל 5 היה ללמוד רפואה. הגשמתי אותו. ועכשיו יש בי צורך לעסוק בכתיבה. אדם עשוי לעבור מטמורפוזות במהלך חייו ואיני רואה כל פסול בכך, כשבאותה מידה אני מכבדת אנשים המתמידים בתחום אחד כל חייהם".

" את מרבה לעסוק בדימוי גוף. ב"פירות בר אדומים" דריה מתפשטת, בוחנת את גופה העירום במראה. ההתייחסות הזאת נובעת מהעובדה שהיית מלכת יופי או מהעובדה שאת רופאה?

"אני חושבת שהפרספקטיבה שלי לגבי דימוי הגוף של הגיבורים בספריי נובעת מהתנסויותיי בשני העולמות, אך גם ממחקר שערכתי לצורך כתיבת הספרים.

"ב'פירות בר אדומים' מתוארת גישה מאוד טבעית ונורמאלית. נשים בדומה לדריה מתבוננות במראה, בוחנות את עצמן, מסתכלות על פגמים בגופן, תוהות אם גופן מוצא חן בעיניי עצמן או לא ושואלות את עצמן אם גופן ימצא חן בעיניי אהוביהן. הן שבויות בידי מוסכמות חברתיות שקובעות להן מה יפה ומה מכוער. לדימוי הגוף יש חשיבות מכרעת לתפקודן של נשים בגלל ההשפעה העצומה על ביטחונן העצמי".

" אפרופו דימויים עצמיים, בחרת ללמוד רפואה כדי להוכיח שאת לא רק יפה?

"ממש לא. בחרתי ברפואה משום שזה תחום מרתק, הומני ומיוחד. אני לא עוסקת בזה בפועל, כיום, אבל יש לי את נקודת מבטו של הרופא על בני האדם. גם כשאני סוקרת סתם אנשים שעוברים ברחוב, אני מבחינה בצורת הליכתם, בתפיחות גפיהם, אם ישנה, בצבע פניהם, אפילו ברעד קל שחולף באצבעותיהם. לא בכדי, לכל אורך ההיסטוריה ישנם סופרים-רופאים -הרמב"ם, אנטון צ'כוב, שאול טשרניחובסקי ואקסל מונטה. רופא הוא אדם שיש לו טביעת עין חדה לגבי התכונות הפיזיות והנפשיות של בני האדם ואולי בשל כך הוא נמשך לכתוב עליהם".

" והיום את עובדת כרופאה רק במסגרת "רופאים למען זכויות אדם"?

"כן. התנדבתי לארגון שעוסק בטיפול חינם בעובדים זרים במרפאות מיוחדות בדרום תל-אביב. הארגון קשור בטיפול בכל אדם באשר הוא אדם ללא הבדל דת, גזע ומין כפי ששבועת היפוקרטס מחייבת את הרופא. לכן הוא גם עוסק במתן עזרה לתושבים ערביים בשטחים".

" בדעותייך הפוליטיות את שמאלנית?

"לאו דווקא. אני חושבת שאני בעיקר בן-אדם". "

עוד כתבות

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-680 מיליון דולר, ואף עשוי להגיע ליותר מכך ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

חופית באטה, חוקרת בינה מלאכותית ב-AI21 / צילום: יונתן בלום

היא התגייסה ליחידת מודיעין, צוללת עם כרישים ועובדת בתחום הכי חם בעולם

היא שובצה במודיעין אך התעקשה להתגייס לקרבי, שימשה אלגוריתמאית במובילאיי ויש לה תואר במתמטיקה ● כיום חופית באטה היא חוקרת ב-AI21 Labs, שנתמכת בידי ענקיות הטכנולוגיה ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא מתרסקת ב-10% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, היכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העילית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר