גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כמה באמת עולה דיור מוגן?

מעבר לתהליך הלא פשוט העובר על אלה המחליטים לעבור להתגורר בבית לדיור מוגן, יש לא מעט נתונים שצריך לקחת בחשבון כדי לחשב את העלות הכללית של מהלך כזה. "גלובס" השווה 9 בתים לדיור מוגן, וגילה הבדלים משמעותיים בין המחירים ובין התנאים שהם מציעים

* מגדלי הים התיכון

ארבעה פרויקטים בבת-ים, כפר-סבא, נורדיה וסביון המונים סה"כ כ-900 יחידות דיור בגדלים ובפורמטים שונים. טווח המחירים בהתאם - מ-90 אלף דולר ועד כ-450 אלף דולר. טווח דמי אחזקה לחודש מתחיל בכ-3,600 שקל לדירת יחיד בבת-ים ועד כ-10,700 שקל לדירת גן בנורדיה.

ברשת מדגישים כי כל עסקה נתפרת אישית בהתאם ליכולת הכלכלית ולתזרים המזומנים שעומד לרשות הדייר. במסגרת ההתאמה האישית ניתן להגיע להסדר של פיקדון ללא שחיקה מצד אחד ועד פיקדון בחילוט מלא על פני שלוש שנים.

בין השירותים: פעילויות תרבות וספורט, בריכה, חדר כושר, בית כנסת ועוד. שירותים בתשלום: ארוחות, מכבסה, טיולים, שירותי תקשורת ועוד.

* אחוזת בית

פועלת מזה 14 שנים, מאחוריה עומדת חברת הנדל"ן מליבו ישראל. הבית ממוקם בסמוך לפארק רעננה ומכיל כ-300 דירות בנות 1-3 חדרים הכוללות גם את המחלקה הסיעודית ומחלקה לתשושי נפש.

דמי הפיקדון עומדים על כ-240 אלף שקל לדירת חדר וכ-790 אלף שקל לדירת שלושה חדרים. השחיקה השנתית הינה 3% לתקופה של עד 12 שנה בצמוד לדולר.

התשלום החודשי הקבוע מתחיל ב-6,500 שקל לדייר יחיד ומגיע עד ל-15 אלף שקל לזוג המתגורר בדירת שלושה חדרים.

הפרויקט כולל בריכה, חדר כושר, ספרייה, חדרי מחשב, חוגי התעמלות, עבודות יד ועוד. בשל ריבוי אוכלוסיית דוברי אנגלית הבית מוגדר כדו-לשוני.

* פרוטיאה בכפר

דיירים רבים כאן דוברי אנגלית. הפרויקט ממוקם במושב בני דרור שבשרון ומשתרע על 62 אלף מ"ר, כאשר כולל 267 יחידות צמודות קרקע או דירות במבנים בני 3-4 קומות. הדירות מותאמות לזוג או ליחיד. מחלקה סיעודית ומחלקה לתשושי נפש מוצעות באגף לדיור מוגן תומך.

סכום הפיקדון: מ-160 עד 320 אלף דולר בהתאם לגודל הדירה. שיעור השחיקה הנו 3.5% לתקופה של עד 12 שנה. דמי האחזקה החודשיים עומדים על 4,900-7,800 שקל.

השטחים הציבוריים כוללים פארק גדול, אולם אירועים, חדר כושר, בריכה מקורה, חדר ברידג', מכון יופי וגולת הכותרת- פאב. מכללת פרוידע מציעה לדיירים לימודים בתחומי ידע כללי בנוסף לחוגים ולפעילויות הגופניות השונות.

* רשת משען

רשת בבעלות ההסתדרות החדשה, המוגדרת כמלכ"ר. הרשת מנהלת עשרה בתי דיור מוגן ובהם כ-3,500 דיירים. שני המסלולים העיקריים המוצעים לדיירים מושתתים על מסלול דמי כניסה של סכום חד פעמי הנגזר מגודל וממבנה הדירה.

טווח המחירים: 130-515 אלף שקל לחדר ליחיד, ומ-165-860 אלף שקל ליחידה בת שני חדרים עבור דייר יחיד.

מדי חודש מופחת שיעור של 3% מהסכום שהופקד. לאחר 33 חודשים נשחקים דמי הכניסה במלואם. בסניף נאות אפקה ההפחתה נמשכת חמש שנים. במסלול הפיקדון הדייר משלם סכום חד פעמי בגובה כפול מסכום דמי הכניסה. ההפחתה בשיעור 3% (בנאות אפקה 2.75%) מתקזזת מדי שנה ומוגבלת ל-12 שנה (כלומר, הפחתה של עד 36% מהפיקדון המקורי. בתום השימוש בדירה הדייר או יורשיו יקבלו כ-64% מסכום הפיקדון).

ערבות בנקאית לבוחרים במסלול זה ניתנת תמורת תשלום עלויות הערבות. לחברי ההסתדרות ניתנת הנחה בשיעור 10% (5% בנאות אביבים ובנאות אפקה). דיירי משען פטורים מתשלום מע"מ בשל העובדה כי מדובר במלכ"ר.

בין החוגים: אמנות ויצירה, התעמלות ותנועה, חוג שירה, דרמה תיאטרון ועוד.

* בית בכפר

הרשת הוקמה ב-1989 ומונה כיום ארבעה סניפים - שניים בכפר סבא, בביתן אהרון ובגדרה. בית חמישי צפוי להיפתח בקרוב בקבוץ גינוסר - על שפת הכינרת. ברשת מתגוררים כ-700 דיירים בכ-1,100 יחידות מגורים.

לרשת כמה שיטות התקשרות:

שיטת הפיקדון - הדיירים נדרשים לסכום התחלתי של 80-100 אלף דולר לדירת חדר, 146-190 אלף לדירת שני חדרים, ומ-240 אלף דולר לדירת שלושה חדרים. הפיקדון מופחת בשיעור של 2.5% בתוספת מע"מ, מוגבל ל-15 שנה וצמוד לדולר. מסלול אחר מאפשר הפחתה שנתית של 3% בתוספת מע"מ ל-12 שנה.

דמי כניסה - מסלול שבו מופקד סכום בערך של כ-60% מהפיקדון, עליו חלה הפחתה מואצת בשיעור 2% בתוספת מע"מ לכול חודש מגורים.

שכירות - מגורים על בסיס דמי שכירות חודשיים בכ-1,700 דולר לחודש.

התשלום החודשי הקבוע נע בין כ-2,200 שקל ל-8,300 שקל בהתאם לגודל הדירה. כך למשל עבור דירת שני חדרים ישלם דייר יחיד כ-5,300 שקל וכ-6,000 ישלמו זוג.

* הבית ברמת-השרון

בית הנפתח בימים אלה, כולל 200 יחידות דיור ביניהן דירות גן ודירות פנטהאוז. דמי הפיקדון נעים בין 980 אלף שקל ל-2.1 מיליון שקל. שיעור השחיקה הנו 2.5% בשנה לתקופה של עד 12 שנה. קרן הפיקדון מוחזרת בתום המגורים בצמוד למדד. התשלום החודשי עומד על 4,900-8,000 שקל.

ברשימת החוגים ניתן למצוא חוג עיסת נייר, גילוף בעץ, ריקודי עם וחוגי העשרה בתחומים שונים, ימי ספורט, אירועים ועוד.

* אחוזות רובינשטיין

הפרויקט "אחוזות ראשונים" שהוקם על-ידי החברה הקבלנית אברהם רובינשטיין נחנך לפני כעשר שנים בראשון לציון. בחלוף הזמן הצטרפו שלוש אחוזות נוספות - בפולג (קיבוץ תל-יצחק) צהלה ובית הכרם בירושלים. סך הכול מוצעות יותר מ-1,000 יחידות דיור. דמי הפיקדון נעים בין כ-790 אלף שקל לדירת 2.5 חדרים בפולג עד 1.45 מיליון שקל ליחידת שלושה חדרים בבית הכרם. בכל אחד מהפרויקטים מוצעים חוגים ופעילויות חברתיות מגוונות המותאמות לאוכלוסיית הדיירים.

* פאלאס תל-אביב

ממקומם בשכנות לבית החולים איכילוב ומציע 231 דירות בנות 2-3 חדרים. המחירים משתנים בהתאם לגודל ולמיקום הדירה במגדל, ונעים בין 250 אלף דולר עד 550 אלף דולר. לדוגמה, מחיר דירת 2 חדרים בגודל 56 מ"ר 263 אלף דולר.

בפאלאס מדגישים את רמת האבזור הגבוהה בה מצוידת כל דירה לרבות מכשירי חשמל וריהוט. השטחים הציבוריים כוללים טרקלינים, אולם אירועים, חדרי ברידג', מרכז בריאות וספא, אולם קולנוע ועוד.

גני שרונים

ממוקם באבן יהודה וכולל כ-220 יחידות דיור שכמחציתן מאוכלסות. דמי הפיקדון עבור דירת שני חדרים הנם 140 אלף דולר ועבור דירת שלושה חדרים - 200 אלף דולר. שיעור השחיקה השנתי הנו 3% לשנה בתוספת מע"מ עד 10 שנים. דמי האחזקה החודשיים כוללים את מסלול הזהב שמתחיל ב-3,500 שקל ומסלול הפלטינום הכולל גם ארוחות בוקר וצהריים, ביקור במספרה, מנוי על עיתון יומי ועוד בכ-6,000 שקל לחודש.

מה צריך לדעת לפני שחותמים על החוזה

ההצטרפות לבית לדיור מוגן כרוכה בהבנה של עולם מונחים שלם. הנה העיקריים שבהם:

* פיקדון ושחיקה

אופן ההתקשרות לבית הדיור המוגן פועל ברוב המקרים באופן הבא - בתמורה למגורים ביחידה, מפקיד הדייר דמי פיקדון. במקומות שבדקנו הסכומים נעים מכ-100 אלף דולר ומטפסים עד לכ-800 אלף דולר. סכום הפיקדון מוחזר לדייר או ליורשיו עם עזיבתו את בית הדיור המוגן, בקיזוז שחיקה שנתית בשיעורים הנעים בין 2.5% ל-3.5%, לתקופה של 10 עד 15 שנה, צמוד לדולר או למדד, לפני תנאי הבית.

* דמי אחזקה - 3,000-15,000 אלף שקל

מדי חודש משלמים הדיירים דמי אחזקה קבועים המכסים את השמירה, ניקיון, ארנונה, אירועים ופעילויות תרבות, חוגים, הסעות, חדר כושר, בריכה וכד'. דמי האחזקה משתנים בהתאם לגודל הדירה ולמספר הדיירים בה, ונעים מכ-3,000 שקל עד כ-15 אלף שקל.

* ארוחות - תשלום נפרד

שירות חדר אוכל וארוחות המוגשות בבית הדיור המוגן מוצע בנפרד ובתשלום על בסיס כרטיסייה או בכניסה חד פעמית. לדוגמא - 800 שקל למנוי לארוחות צהריים (35 שקל לכניסה חד פעמית) ו-425 שקל למנוי לארוחת בוקר או ערב (19 שקל לכניסה חד פעמית) לדיירי אחוזת בית ברעננה.

* זהירות מהחוזים האחידים

במרבית בתי הדיור המוגן קיים ועד דיירים, המגן על זכויותיהם מול הנהלת הבית. חוזי ההתקשרות בין בית הדיור המוגן ודייריו מושתת על חוק החוזים האחידים, מה שמגן על הדייר במקרים בהם יש צורך בהתערבות המערכת המשפטית.

בעניין זה מסביר עו"ד איתי לנדה כי מטבע הדברים חוזה אחיד בא ראשית להגן על מי שערך אותו, ובמקרה הזה - בתי הדיור המוגן. במידת הצורך, בית המשפט יכול לפסול תנאים המקפחים את הצרכן. לדבריו, "מומלץ להתלוות עם עו"ד למו"מ המתנהל מול בית הדיור המוגן, וזאת בכדי לערוך שינויים בחוזה המקורי".

* הגנה על הביטחונות

סוגיית הביטחונות על דמי הפיקדון המועברים לידי בית הדיור המוגן עשויה להעלות אי אלו חששות בקרב הדיירים ובני משפחתם. לנדה מציין שלוש אפשרויות עיקריות לקבלת ביטחונות על דמי הפיקדון המופקדים בידי בית הדיור המוגן: משכון הזכות ביחידת הדיור לטובת הדייר, הערת אזהרה בטאבו שמשמעה שלא ניתן למכור או להעביר את זכות המגורים ביחידה המסוימת, וערבות בנקאית על דמי הפיקדון או על הקרן המשוערת בתום תקופת ההתקשרות.

לדבריו, לכל אחת מהדרכים הללו יתרונות וחסרונות הבאים לידי ביטוי גם בעלויות כספיות - כך למשל ערבות בנקאית. "יש הבדל בין הרצוי למצוי. בטחונות הניתנים על ידי הבנקים הם אידיאליים מבחינת הדייר, אולם אין זה סביר שכנגד כל הסכומים המופקדים תינתן ערבות כזאת. ובכול זאת, הקפדה על כל פרטי החוזה לרבות הביטחונות הניתנים לדייר, יכולה להסיר כמעט לחלוטין את הדאגה והחשש בעניין גורל דמי הפיקדון".

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בוול סטריט; מחירי הנפט צללו בכ-3%

הנאסד"ק ירד ב-1.2% ● מדד הקאק עלה ב-0.6% ● ירידה במדד המחירים לצרכן בבריטניה, אך מעל הצפי ● יצרנית השבבים ההולנדית ASML יורדת ב-5% ●  ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" • מיקרוסופט תשקיע 1.5 מיליארד דולר בחברת ה-AI מאיחוד האמירויות • יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה"

שירי הייסר ואסף גריס, מנכ''לים משותפים בראובני-פרידן

תקציב הפרסום של ישראכרט, בהיקף 25 מיליון שקל, עובר לראובני-פרידן

ב-12 השנים האחרונות טופל תקציב ישראכרט בקבוצת פובליסיס ● זהו התקציב הראשון בעידן המנכ"לים החדשים בראובני-פרידן, שירי הייסר ואסף גריס

עלות היירוט של ישראל של כמחצית מהמטח האיראני בסוף השבוע נאמדת ב-2.1 מיליארד שקל / צילום: Reuters, IMAGO/Bashar Taleb\ apaimages

הטקטיקה של רוסיה נגד אוקראינה ובעיית המיירטים שיכולה להגיע גם לישראל

המתקפה של איראן על ישראל מצביעה על הביקוש הגובר למיירטים ואת ההמתנה הארוכה עד להשגתם ● "אין ספק שהעומס על מלאי התחמושת עומד להיות בעיה, עבור כולם", אומר טום קראקו, מנהל צוות חשיבה אמריקאי בפרויקט הגנה מפני טילים במרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים

מטוס אל על / צילום: Shutterstock

אחרי הצניחה בתחילת המלחמה: התאוששות בענפי התיירות והבילויים

חג הפסח שיחול בקרוב מחולל רכישות בתחום החופשות והמופעים ● אתר KSP מרחיב את שיתוף־הפעולה עם שטראוס לצד מותגים כמו ויסוצקי ולוואצה ● הדירוג החודשי של אתרי האונליין

יירוטים באשקלון מהתקיפה האיראנית / צילום: Reuters, Amir Cohen

המתקפה האיראנית ייקרה את עלויות גיוס החוב של ישראל

בתחילת החודש עמדה התשואה על אג"ח ממשלתי של ישראל לתקופה של עשר שנים על 140 נקודות אחוז מעל התשואה של אג"ח אמריקאי מקביל ● בעקבות ההתלקחות, זינקה התשואה על אגרות החוב של ישראל לפער של כ-180 נקודות בסיס מעל ארה"ב ● בהמשך השבוע נרגעה מעט ה"הסלמה" בתשואות האג"ח הישראלי

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

חיקוי ירוד וזול: זהו הכטב"ם שאיראן שיגרה לעבר ישראל

שאהד 136 נחשב גם לחיקוי ירוד של המל"ט המתאבד הארופ, מתוצרת התעשייה האווירית, שלפי הערכות מחירו עומד על כ־700 אלף דולר ● לצורך ההשוואה, מחיר שאהד 136 מוערך בכ־30 אלף דולר בלבד

קיבוץ כפר עזה. עלות שיקום הנזק מוערכת ביותר מ־5 מיליארד שקל / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

יותר מ־5 מיליארד שקל: ממדי הנזק בעוטף עזה נחשפים

נזקים ביישובי העוטף, שמוערכים במיליארדי שקלים, נחשפו בהצעת המחליטים של הממשלה שאושרה היום ● מספר דורשי העבודה זינק, והפגיעה בחקלאות מוערכת במאות מיליונים ●  שיקום הבתים טרם החל בשלב זה

מארק קיובן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

המיליארדר שהתחיל כמוכר שקיות אשפה חושף כמה מסים שילם ואומר: "אני שמח"

"אני משלם את מה שאני צריך. ארה"ב עשתה הרבה בשבילי, ואני גאה להחזיר לה במסים כל שנה", אומר המיליארדר מארק קיובן, שצפוי שלם מס של 275.9 מיליון דולר על הרווחים שלו ב-2023

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

"להשתמש בישראל כדי לדחוף את אוקראינה אל גרונו של העם האמריקאי"

זה מה שאומר ציר בית נבחרים הימני הקיצוני בארה"ב על תכסיס פרלמנטרי שנועד לאפשר סיוע צבאי לאוקראינה, לישראל ולטייוואן ● במקביל, הימין שוקל להדיח את יו"ר בית נבחרים על נכונותו להתפשר ● "הם רוצים שהעולם יעלה בלהבות", אומר ציר דמוקרטי

טיל איראני ליד ים המלח, ששוגר לעבר ישראל ויורט / צילום: Reuters, ALON BEN MORDECHAI

איראן אוזרת אומץ ולוקחת הימור מסוכן בעימות גלוי מול ישראל

ההתקפה של טהראן על ישראל סימנה שינוי אסטרטגי בעימות בין המדינות ●  מלחמת הצללים הפכה לעימות ישיר, ולא ברור עדיין מה יהיה הצעד הבא ● ברקע, הלחץ על איראן להוכיח כי היא מובילה את 'ציר ההתנגדות' מתגבר

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

ייפוי-כוח מתמשך. זה ההליך שיחליף אותו / אילוסטרציה: Shutterstock, REDPIXEL.PL

חקיקה חדשה: תומך החלטות לקשיש או בעל מוגבלות - במקום אפוטרופוס

השבוע נחקק המוסד של "תומך החלטות" ● מה זה אומר, מה ההבדל בין התומך לבין אפוטרופוס, ולמה בעצם צריך מינוי פורמלי מבית המשפט רק כדי לסייע לאדם קשיש או מוגבל?

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

מתחזקות העליות בת"א; מדד הבנקים מטפס בכ-1.8%

ת"א 35 עולה ב-1% ● הדולר בשיא של חמישה חודשים מול השקל ● בגוגל פיטרו כ-30 עובדים שמחאו נגד מתן שירותים של החברה לישראל ● בבלקרוק אופטימיים לגבי עונת הדוחות בארה"ב ומעריכים צמיחה ברווחיות גם מחוץ לסקטור הטכנולוגיה

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

מגמה מעורבת בוול סטריט; טסלה יורדת ב-4%, TSMC ב-5%

דאו ג'ונס עולה ב-0.4% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה של 30% ● בגוגל פיטרו כ-30 עובדים שמחאו נגד מתן שירותים של החברה לישראל ● נטפליקס תפרסם הלילה את תוצאותיה הרבעוניות, מה מצפים האנליסטים?

יו''ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון / צילום: ap, J. Scott Applewhite

4 מיליארד דולר לכיפת ברזל: חבילת הסיוע האמריקאית בדרך להצבעה

בוושינגטון, סוגיית חבילת הסיוע לישראל, אוקראינה וטייוואן עשויה להתקדם כבר בימים הקרובים ● יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון בשיתוף רפובליקנים נוספים הציגו אמש חבילת סיוע הכוללת 26.4 מיליארד דולר לישראל ● דיווח: ארה"ב הסכימה לתמרון ישראלי ברפיח, בתמורה לתגובה לא נרחבת נגד איראן

חנן מור / צילום: אייל טואג

חנן מור מכר מניות ב-2 מיליון שקל, המניה נפלה ב-37%

המשקיעים של חברת הנדל"ן שנמצאת בהסדר חוב הרימו גבה כשראו את בעל השליטה לשעבר מוכר מניות, בהיקף של 78% ממחזור המסחר ביומיים, מה שהפיל את המניה ● ניתן להניח שמור היה מוכר עוד לולא עו"ד גינדס שביקש שיעצור