גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המבצע הקרקעי של ברננקי

לאחר שתקף בוירטואוזיות מהאוויר הבין גם ברננקי אין מנוס ממערכה קרקעית

לפני שבועיים, היינו עדים למבצע הווירטואוזי של ברננקי. הוא תכנן אותו בקפידה והביא לאישור הוועדה הממונה. הפעולה נשמרה בחשאיות רבה ועם שחר יצא הנגיד למשימה הוריד את הריבית ב-75 נ"ב ושב לבסיסו בשלום.

כשהסיע את מטוסו על הקרקע בדרך להאנגר, היה בוודאי מרוצה, שהרי הוא הוכיח מנהיגות ותעוזה ולאיש לא יכול להיות עוד ספק שהוא נלחם ללא פשרות במפלצת המיתון. לא מן הנמנע שהוא גם קיווה לפגוש באולם מקבלי הפנים את השחקנים הפיננסיים מחכים לו עם זרי פרחים ודפנה, לאחר שהציל אותם מיום של ירידות חריפות בבורסה.

הורדת הריבית של ברננקי כוונה עמוק אל לב הפעילות הריאלית: אל משקי הבית הצרכניים, ואל בתי העסק היצרניים ששניהם נאנקים תחת מחנק אשראי המאיים על היקף פעילותם (והולך ומחריף ככל שחולף הזמן).


חיל בלי תחמושת

ברננקי היה קשוב, הן לשוק העבודה הנחלש (על פי המידע שהיה לפניו ערב ההחלטה, שיעור האבטלה עלה ב-0.3% לרמה של 5%) והן לשוק הדיור השקוע זה מכבר עמוק בבוץ (כפי שמשתקף בגידול במלאי ל-9.6 חודשי היצע, ובירידה של 4.7% נוספים בקצב המכירות).

רק מה? לפצצת העומק ששיגר ברננקי כדי לסייע לפעילות הריאלית יש מנגנון השהיה של בין חצי-שנה לשנה - זה הזמן שיקח עד שהשפעותיה יבואו לידי ביטוי באינדיקאטורים הכלכליים של הצריכה וההשקעה, קל וחומר לגבי שוק העבודה ושוק הדיור המשווע לתיקון במחירים.

כך קרה שביום שלאחר הפצצה, נוכח ברננקי לגלות את מה שידע גם קודם לכן: המטרות הריאליות שסומנו היו, ונותרו, רחוקות מאוד, וביום שלמחרת, בעצם כלום לא השתנה, מלבד העובדה שנותרו לו 75 נקודות בסיס פחות כתחמושת להמשך המערכה.

כך, בלית ברירה, ומעמדת נחיתות נגרר ברננקי למערכה יבשתית חסרת הילה. רק שהפעם, הוא אינו מוביל את השוק, אלא מובל על ידו.

השוק מעניש את ברננקי

להחלטת הריבית בשבוע שעבר, השווקים כבר התכוננו. ידעו מתי ההפחתה, ומה יהיה גודלה ודאגו לאותת על כך לנגיד באמצעות המסחר בחוזים העתידיים. לברננקי לא נותר אלא להתמסר לתכתיבי השוק וציפיותיו, ולהפחית את הריבית ב-0.5% נוספים ובכך להציב את הריבית המוניטארית בשיעור 3%.

זו בעצם תמצית הסיפור: את "התעוזה" של הנגיד המסתער עם סכין בין השיניים - פירש השוק כריצת אמוק לעבר יציאת החירום. ועל דברים כאלה השוק מעניש.

דומה, שברננקי הופתע לגלות שככל שהוא מוריד את הריבית המוניטארית יותר ויותר (225 נ"ב בחמישה חודשים) - שוק ההון מקבל תיאבון רב יותר להפחתות ריבית נוספות, ושכמעט מיד לאחר שהוא מבצע הפחתת ריבית - שב השוק ומאותת לו להפחית עוד יותר את הריבית.

ברננקי בבעיה. שכן, מחד חשוב לו לייצב את השווקים באמצעות מדיניות מוניטארית שקולה וצפויה, ומאידך השווקים דורשים ממנו להמשיך ולהשיל מעליו את מעט הריבית שעוד נותרה לו (3%).

חוסכים בריבית לשתי מטרות

ברננקי יודע שהוא חייב לשמור בקנאות על הריבית שלרשותו ולא "לבזבז" אותה שלא לצורך, שכן היא צפויה למלא תפקיד מרכזי הן במלחמתו באינפלציה, והן לסייע לו למנוע מצב של "מלכודת נזילות".

לגבי האינפלציה הדברים ברורים למדי: מדד מחירים לצרכן בארה"ב עומד על 4.1%, ומדד הליבה של הוצאות הצרכנים הוא 2.2% - שניהם מעל איזור "הנוחות" של הפד. מדדי מחירים אלו קפצו לאחרונה מעלה בעיקר בשל עליה חדה במחירי האנרגיה והמזון ולגביהם מעריך ברננקי שהזמן יעשה את שלו וכי הם ימותנו כפועל יוצא של התקררות הכלכלה האמריקנית.

לגבי "מלכודת הנזילות" הדברים מעט יותר מורכבים. החשש העיקרי הוא שהמשך הורדות הריבית של ברננקי, בניסיון להמריץ פעילות ריאלית במשק, יביא אותו למקום בו המדיניות המוניטארית תהפוך לחסרת השפעה על שוק הכסף, בעוד שהציבור ימשיך להימנע מהשקעות בנכסים ריאליים.

אגב, את המושג "מלכודת" בהקשר זה טבע הכלכלן הבריטי ג'ון קיינס, אשר טען שלאחר הורדת הריבית מתחת לסף מסוים, המדיניות המוניטארית מתקשה להמריץ את הכלכלה וחמור מזה - אין דרך חזרה - שכן העלאת הריבית רק תחמיר את המיתון הכלכלי.

סיכום ומסקנות

הפד הדגיש בהודעתו שימשיך לעקוב אחר ההתפתחויות שמסכנות את הכלכלה ויפעל בזמן אמת ככל שיידרש על מנת לטפל בהן (כלומר השאיר לעצמו חלון פתוח להפחתות ריבית נוספות אם ימצא לנכון).

אך ברמת הריבית הנוכחית (3%), קשה להאמין שנראה את ברננקי שב ומפחית את הריבית לפני המועד הקבוע של הוועדה ב-18 במרץ.

נכון להיום, המסחר בחוזים העתידיים משקף הסתברות של כ-70% להפחתת ריבית נוספת במרץ - בסדר גודל של 50 נקודות בסיס.

אמנם עד מועד כינוס הוועדה יזרמו עוד נתונים רבים בזירת המאקרו חלקם מאכזבים יותר וחלקם פחות, אך ציפיית השווקים להורדת ריבית נוספת בגודל זה אינה מבוססת, וייתכן מאוד כי היא גבוהה מדיי.

בהתאם לכך פרסום של כמה אינדיקטורים חיוביים אודות מצב המשק האמריקני - צפוי שיביא לתיקון במחירי האג"ח בארה"ב כלפי מטה.

עוד כתבות

מערכות הגנה אוויריות בתרגיל פולני. ורשה חתמה על הסכמי רכש בעשרות מיליארדים / צילום: Reuters, Kacper Pempel

עם הסכמים בעשרות מיליארדים: המדינה שמתכננת להקים את הכוח הצבאי הגדול ביותר באירופה

פולין מתכננת להכפיל את מספר החיילים שלה והיא אף הזמינה את מדינות נאט"ו לאחסן נשק גרעיני בשטחה ● בנוסף לכך חתמה ורשה על הסכמי רכש צבאי בעשרות מיליארדי דולרים בשאיפה לבנות את הצבא הגדול באירופה ● צעדים אלו מסמנים את המתיחות באירופה מאז פלישת רוסיה לאוקראינה: "צריך להבין שהתחיל עידן חדש - העידן שלפני המלחמה"

פעילות כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: גופות ארבעת החטופים חולצו מתת-קרקע בג'באליה במבצע של צה"ל והשב"כ

צה"ל תקף מטרות בדרום לבנון • התרעת צבע אדום הופעלה הבוקר בשדרות, לא דווח על נזק או על נפגעים • היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב נפגש עם נתניהו, הרצוג, גלנט, הנגבי ודרמר - כדי לדון על המלחמה בעזה • גלנט: "מזהים את השפעת המבצע ברפיח, יודעים איפה בכירי האויב. מחויבים להרחבת הפעולה הקרקעית" • כל העדכונים

בניין עיריית תל אביב־יפו / צילום: Shutterstock

חשד לשחיתות בהיקף מאות מיליוני שקלים, במעורבות משפחות פשע: עובדים בעיריית ת"א נעצרו

13 חשודים, בהם עובדי אגף התברואה בעיריית ת"א, נעצרו בחשד לעבירות שחיתות ציבורית, הלבנת הון וקיזוז חשבוניות פיקטיביות ● מהחקירה עולה כי עובדים בחברות ניקיון המספקות שירותים לעירייה פעלו להטיית מכרזים, תוך מתן שוחד וטובות הנאה לעובדי אגף התברואה ולמקורביהם

דב קוטלר, המנכ''ל היוצא של בנק הפועלים / צילום: כדיה לוי

ברקע מכתב המפקח: הפועלים עם רווח של 1.9 מיליארד שקל ויחלק 40% כדיבידנד

שבועיים אחרי שמנכ"ל הבנק דב קוטלר הודיע על פרישה, הפועלים מפרסם דוחות ומגלה תשואה להון של 14.6% ברבעון הראשון של השנה ● בתיאום עם בנק ישראל יחלק הפועלים דיבידנד של 775 מיליון שקל, ימים ספורים אחרי שהמפקח על הבנקים קרא לחלוקת רווחים שקולה על רקע המלחמה

טרמינל 1, נתב''ג / צילום: Shutterstock, Roman Yanushevsky

החל מהשבוע הבא: טרמינל 1 חוזר לפעילות מלאה

טרמינל 1 בנתב"ג, שנסגר באוקטובר 2023, צפוי לחזור לפעילות בשבוע הבא ● עפ"י נתוני רשות שדות התעופה, צפויים לעבור בטרמינל כ-200 אלף נוסעים מדי חודש ● אלה החברות שיפעלו ממנו

מיינה הודית בפארק הירקון בתל אביב / צילום: י.ש

פחות פרפרים, יותר מינים פולשים: המצב המדאיג של הטבע בישראל

מיני הטבע בישראל נמצאים תחת מתקפה רב חזיתית: פולשים, זיהום, צמצום שטח, אקלים ועוד. גם המלחמה כנראה לא עוזרת ● תמר דיין, יו"ר מוזיאון הטבע: "מספר קטן של ממצאים חיוביים מראה שכשמתאמצים אז יש תוצאות"

נשיא איראן איברהים ראיסי שנהרג בתאונת מסוק / צילום: Reuters

"תזמון רגיש במיוחד": כך סיקרו בעולם את מותו של נשיא איראן

הידיעה על התרסקות המסוק בה נהרגו איברהים ראיסי ושר החוץ האיראני תפסה את הכותרות הראשיות במרבית אתרי החדשות הזרים ● "איראן נותרה ללא שניים ממקבלי ההחלטות החשובים ביותר שלה, במהלך זמנים מטלטלים", נכתב בניו יורק טיימס ● וגם: כך הגיבו מנהיגי העולם למות הנשיא האיראני

סין שורפת את כל הגשרים עם ישראל, וחמאס מתחזק ביהודה ושומרון

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: איך תיראה איראן אחרי מותו של ראיסי, היחסים של ישראל וסין במשבר ולמה חמאס מתחזק ביהודה ושומרון ● כותרות העיתונים בעולם 

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בת"א; פז נפט זינקה בכ-8.5%, דלתא מותגים ב-8%

מדד ת"א 35 עלה ב-1.1% • מימושים בנקסט ויז'ן ● סלקום: ירידה של 87% ברווח הנקי ● מותו של נשיא אירן עלול להשפיע על השווקים, ובפרט על שוק הנפט ● אופנהיימר: "החולשה במניית נייס היא הזדמנות השקעה אטרקטיבית" ● מיטב: "בשוק האג"ח המקומי מתעלמים מהסיכונים של חברות הנדל"ן" • יוליוס בר: "ביקוש אסייתי חזק דוחף את מחירי הזהב והכסף כלפי מעלה"

ווסימוזי מדונסלה (מימין), נציג דרום אפריקה בדיון בהאג / צילום: Reuters, Yves Herman

המשטר בדרום אפריקה פותח מערכה לשלילת ההכרה בזכות הקיום של ישראל

עיון באוצר המילים והדימויים של נציגי המשטר הדרום אפריקאי בבית הדין בהאג מראה כי הם מתרחקים במהירות משאלת עזה ועוברים אל שאלת הלגיטימיות של קיום ישראל ● אפשר להגיד שהיחסים עם משטר ה–ANC במדינה הגיעו אל סוף הדרך

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ / צילום: חיים צח-לע''מ

מחירי הטיסות עולים בחדות ומתדלקים את האינפלציה

מחירי הטיסות עלו באפריל בשיעור דו־ספרתי והכבידו על מדד המחירים לצרכן ● החדשות הרעות: הצפי הוא שהמצב רק יחמיר ● וגם: למה הריבאונד בנתוני הצמיחה מעלה סיבה לדאגה

רקפת רוסק עמינח / צילום: רון קדמי

התפקיד החדש של רקפת רוסק עמינח בחברת השבבים הישראלית

רוסק עמינח, מנכ"לית בנק לאומי לשעבר, מונתה ליו"ר סטארט-אפ השבבים היילו לאחר פטירתו של היו"ר הקודם והמשקיע הראשון בחברה, זהר זיסאפל ● במרץ האחרון הרחיבה היילו את סבב הגיוס שלה שהחל ב-2021 לפי שווי של 1.13 מיליארד דולר

רסול סעדה, ד''ר ספא אבורביעה, מוחמד ח'לאילה, רנין מרדי ושאדי חדאד, בפאנל בין פשיעה לצמיחה / צילום: תמר מצפי

"יש בחברה הערבית 30% צעירים, זה הון אנושי עצום"

בפאנל שעסק בפשיעה בחברה הערבית, שוחחו מומחים ודנו בשורשי הבעיות במגזר ובמניעים לצמיחה ● "ארגוני הפשיעה מעניקים משמעות ותחושת שייכות"

האם עישון במרפסות ייאסר? / צילום: איל יצהר

עישון במרפסת ייאסר? בג"ץ שוקל להתערב בשאלה האם מדובר במפגע

בג"ץ דן היום בעתירה הדורשת לאסור עישון בדירות מגורים החודר לדירות הסמוכות ● השופטים הציגו את ההתלבטות שלהם אם להתערב בנושא, בשל הקושי להגדיר מתי קיים מפגע שיש לאכוף אותו

אילוסטרציה: Shutterstock

איך הפכו מניות השירותים לתחום שמדליק את השוק האמריקאי

מניות שירותי התשתיות - חשמל, גז ומים, שנחשבות שנים להשקעה אפרורית אך מניבת תשואה בטוחה - לוהטות מתחילת השנה ● זאת בעיקר על רקע הצורך האינסופי של יישומי הבינה המלאכותית בחשמל ● אולם כמו כל מגזר שהופך רותח, גם כאן אפשר להיכוות

זוהר לוי, בעלי סאמיט / צילום: באדיבות סאמיט

זוהר לוי בדרך להפוך לאיש החזק בדירקטוריון פז: רכש מניות ב-247 מיליון שקל

הרכישה נעשתה באמצעות חברת הנדל"ן המניב סאמיט שבשליטת לוי ● בעקבות העסקה היא תגיע להחזקה של 16% ממניות פז – צעד שיקנה ללוי את העמדה החזקה בדירקטוריון של רשת תחנות הדלק

המתקפה הישראלית ברפיח העירה את יצרני הפייקים בעולם

העולם דרוך לקראת פעולה צבאית רחבה ברפיח, והפייקים מופצים בהתאם ● המשרוקית של גלובס

אולפני הרצליה / צילום: דוד שי, מתוך ויקיפדיה

אפריקה, תדהר ולוזון זכו בקרקע בהרצליה תמורת כ־142 מיליון שקל

שלוש החברות זכו בשטח של 3.8 דונם שהיה ברשות רמ"י, כחלק מהתוכנית להפיכת אולפני הרצליה למתחם מגורים ● הן היו המציעות היחידות במכרז, והצעתן גבוהה בכ־20 מיליון שקל ממחיר המינימום ● מדובר באותו מתחם שבו הן מקדמות בנייה ל־350 יח"ד

מרכז נתניה / צילום: איל יצהר

מעל 3.5 מיליון שקל לדירת 4 חדרים: העיר הגדולה שמתברגת בצמרת המחירים, מיד אחרי תל אביב

מחיר ממוצע של דירה שנרכשה ברבעון הראשון היה גבוה בכ–130 אלף שקל מהמחיר ברבעון השלישי אשתקד לפני המלחמה, כשהעליות נרשמו גם בצפון ובדרום ● תל אביב נשארת הכי יקרה, אם כי שם מחיר דירת 4 חדרים דווקא ירד בחצי השנה האחרונה ● הרצליה היא העיר הגדולה הבאה בתור, עם 3.65 מיליון שקל לדירה. ומי העיר היחידה שבה נרשמו ירידות?

אודי מוקדי, מייסד ויו''ר סייברארק / צילום: דיויד שופר

תמורת 1.54 מיליארד דולר: סייברארק הישראלית רוכשת את חברת Venafi

סייברארק תשלם כ-1 מיליארד דולר במזומן וכ-540 מיליון דולר במניות עבור Venafi, חברה העוסקת בניהול זהויות מכונה ● העסקה צפויה להיסגר במחצית השנייה של 2024 בכפוף לאישורים רגולטוריים