גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שובו הביטו וראו

רשת החינוך "שובו" למדה את הטעויות של רשתות חרדיות שפנו בעבר לחילונים. שכר הלימוד נשאר אפסי, יום הלימודים ארוך והתלמידים מקבלים ארוחה חמה. אבל בד בבד עם לימודי היהדות והתפילות יש גם תגבור לימודי מדעים. החילונים עומדים בתור > דיאנה בחור-ניר

ובה אלתרמן, עולה לא כל כך חדשה מחבר המדינות, הגיעה לרשום את בנה לבית הספר "שובו" בראשון לציון. אלתרמן העריכה כי כמו בהרבה בתי ספר מבוקשים שאינם ממלכתיים, לשובו יהיו דרישות מדרישות שונות. אולי לא מבחני קבלה מחמירים, כמקובל בבתי הספר האליטיסטים של תל אביב, אבל בהחלט גיליונות הערכה וציונים. אבל אלתרמן בכל זאת הופתעה: לשובו היה בסך הכל תנאי קבלה אחד - שהילד יהיה יהודי. ואת התנאי הזה הם לקחו בכל הרצינות האפשרית. היא נדרשה למלא שאלון על אמה ועל סבתה, לנקוב בשמותיהם של קרובים רחוקים של המשפחה ולהביא תעודות מתעודות שונות. אחת מהן, למשל, היתה תעודת הלידה של אמה, שהיגרה לפני שנים מברית המועצות לשעבר לגרמניה. האם נאלצה לאתר את התעודה ולפקסס אותה לארץ כדי שהנכד יתקבל ללימודים.

אך גם התעודה ששלחה הסבתא לא סיפקה את הנהלת בית הספר, ואלתרמן נדרשה לחזור לשם לביקור נוסף - הפעם עם פרטים נוספים לגבי אחיה של הסבתא. "עשו לי ממש טיול שורשים", מספרת אלתרמן, "הכל בשביל להוכיח שהוא יהודי".

רשת בתי הספר של שובו היא אחת התופעות המעניינות ביותר במפת החינוך העצמאי של ישראל. מדובר ברשת חרדית לכל דבר ועניין, שפונה להורים חילונים באמצעות לימודי מדעים ברמה גבוהה. מבחינות מסוימות אפשר לקבוע, כי אנשי שובו לקחו את הנוסחה של רשת המעיין התורני של ש"ס מאמצע שנות התשעים - יום לימודים ארוך שכולל לימודי יהדות, תפילות וארוחת צהריים מסובסדת - ושיפרו אותה באמצעות הוספת מרכיב קריטי מבחינתם של הורים חילונים: לימודי מדעים.

השילוב הזה אמור היה לקרוץ קודם כל לעולים חדשים, שבעבורם הוקמה במקור הרשת, אך עם השנים התברר כי גם למגזרים נוספים באוכלוסייה אין שום בעיה לחתום על עיסקת החבילה הזאת. כיום שיעור התלמידים העולים ברשת רחוק מלהיות מכריע. שיעורם משתנה מבית ספר לבית ספר; בכפר סבא, למשל, שיעור העולים בבית הספר של שובו הוא סמלי בלבד. הציביון החרדי של בית הספר, שכולל מלבד התפילות ולימודי היהדות גם הפרדה בין בנים לבנות החל מכיתה ה', לא מפריע להם.

מנכ"ל שובו, חיים גוטרמן, אומר כי הרשת היא הצלחה גדולה ומצביע על מספר התלמידים הלומדים בה - כ-7,000 - ומוסיף כי אלפי תלמידים נוספים באים במגע עם הרשת בפעילויות שונות כגון קייטנות ועוד. לעומת הרשתות החרדיות האחרות - מעיין החינוך התורני בו לומדים כ-30 אלף תלמידים, והחינוך העצמאי בו לומדים כ-70 אלף - נדמה שהמספר הזה אינו גדול במיוחד. אולם בעוד ברשתות האחרות לומדים כמעט אך ורק ילדים חרדים, בשובו רוב גדול של התלמידים מגיעים ממשפחות חילוניות.

"רוסים לא נמשכים לרוסים"

שובו הוקמה ב-1989 במסגרת הפורמלית של מערכת החינוך העצמאית של אגודת ישראל, בד בבד עם גלי העלייה הגדולים מברית המועצות לשעבר. שנות פעילותה הראשונות התאפיינו באיטיות מסוימת, אולם ככל שהעולים החדשים התוודעו למערכת החינוך הממלכתית, כך הלך היקף הפניות לשובו וגדל. כיום מפעילה הרשת כ-60 מוסדות חינוך בכל רחבי הארץ, עם דגש על יישובים שבהם ריכוזי עולים גדולים - אשדוד, ערד, באר שבע, עכו, בית שמש, תל אביב, פתח תקוה, חדרה, רחובות, ראשון לציון ולאחרונה גם לוד.

כשהחלו גלי העלייה להצטמצם, לפני כ-6-7 שנים, פתחה שובו את שעריה גם לאוכלוסייה הוותיקה. הצעד הזה נעשה בעדינות, בשקט ובעיקר תוך המעטת חשיבותו. הסבר אפשרי לכך ניתן למצוא בזהות התורמים לבית הספר - חרדים אמריקאים ברובם, שמעוניינים לקרב ילדי עולים ליהדות ולא בהכרח ללמד את פליטי מערכת החינוך הממלכתית מדעים. אחד מהם הוא אלן רוזנסטוק, מניו יורק, "מתחום התכשיטים". בשבוע שעבר ביקר רוזנסטוק בבית הספר של שובו בראשון לציון והתמוגג מהישגי הילדים. בכירה מטעם הרשת שליוותה אותו בביקור הסבירה לו באריכות את חשיבות טיפוח ילדי העולים. רוזנסטוק, כך נדמה, השתכנע.

ג'נה, תושבת אזור, שהחליטה לשלוח את שלושת ילדיה לשובו בראשון לציון, לאחר שלא הייתה מרוצה ממערכת החינוך המקומית, מעידה שהעולים אינם הרוב בבית הספר. "בכיתות הביניים פחות מחצי מהילדים הם עולים וככל שיורד הגיל זה נהיה יותר מגוון. צריך גם לשבור את הסטיגמה שרוסים נמשכים לרוסים. אני, למשל, כשבחרתי את החטיבה לבן, הלכתי לבדוק את 'שבח מופת'. המעבדות שם מדהימות והרמה מאוד גבוהה, אבל ברגע שראיתי שזה גטו רוסי, ברחתי משם. בית הספר הזה הוא ממש לא גטו רוסי. יש לי מבית הספר אמהות חברות שהן ממוצא מרוקאי ותימני".

"הקטע של המוצא הרוסי כבר לא מרכזי", מסכימה גם אלתרמן, "יש לנו חברים ישראלים שהדעות הפוליטיות שלהם הן שמאל, אבל הם חיפשו מסגרת חברתית טובה יותר לילדים שלהם. שכנענו אותם לנסות את שובו והם מרוצים עד הגג. יש הרבה הורים שמחפשים מסגרת טובה ולא מוצאים אותה בחינוך הממלכתי. שובו עובר יותר מפה לאוזן".

מקדימים את הממלכתיים

גם הצצה חטופה לחצר בית הספר של שובו בראשון לציון מספיקה כדי להתרשם מיד כי התלמידים כאן לא באים מבתים חרדיים. הילדים, כך נדמה, מתאמצים להתאים את לבושם לתנאי בית הספר - הבנות אמנם לבושות בחצאיות אבל חלקן קצרות או אופנתיות; הבנים מתהדרים בכיפות בשלל צבעים.

בניגוד לטעויות שעשו במשך השנים רשתות חינוך חרדיות שפנו לחילונים, שובו מקפידה מאוד על רמת מקצועות הליבה - מתמטיקה, אנגלית, היסטוריה ומדעים - ומתהדרת ברמה גבוהה משמעותית בהשוואה לחינוך הממלכתי. ביקור בכיתה א' אקראית בבית הספר בראשון לא משאיר הרבה ספק ביחס להצהרות קברניטי הרשת. במהלך שיעור מתמטיקה כותבת המורה על הלוח משוואה עם נעלם, ומבקשת מתנדבים כדי לפתור אותה. כמעט כל הכיתה מצביעה, והתלמיד שנבחר פותר את התרגיל בקלות. בבתי ספר ממלכתיים משוואה עם נעלם היא חומר לימוד של כיתה ב'.

התמונה הזאת חוזרת על עצמה בכיתות נוספות ובכל מקצועות הליבה; התלמידים מקדימים בשנה את תוכנית הלימוד. זה נעשה תודות להשקעה כספית גדולה. אם בכיתה א' בבתי הספר הממלכתיים מתחילים בארבע שעות לימודי מתמטיקה שבועיות, בשובו הולכים על שמונה. אנגלית מתחילים ללמוד בשובו כבר בכיתה א'; בממלכתי רק מכיתה ג'. אל לימודי המחשב, מתגאים ברשת, מתוודעים התלמידים החל מכיתות הגן ומספר התלמידים בכל הכיתות לא עולה על 25 (למעט מקרים יוצאי דופן), זאת בהשוואה ל-40 תלמידים בממוצע בכיתה במערכת הממלכתית.

הרמה הגבוהה של לימודי מדעים היא הסיבה העיקרית לכך שתלמידים חילוניים מגיעים לבית ספר חרדי, אבל היא לא היחידה. שובו היא גם האופציה הקרובה ביותר לחינוך פרטי שהמעמד הבינוני-הנמוך יכול להרשות לעצמו. שכר הלימוד הממוצע הוא 280 שקלים בחודש, ותמורתו מקבלים התלמידים יום לימודים ארוך וארוחת צהריים. אם בתמורה לכך, אומרים הורים, התלמידים נדרשים לאורח חיים דתי במסגרת בית הספר, זה לא סיפור גדול. בתי ספר חרדיים שפנו בעבר לחילונים דרשו כי התלמידים יקיימו אורח חיים דתי גם בבית, אך שובו לא דורשת זאת.

"יש עוד הרבה דברים", מונה אלתרמן את יתרונות הרשת. "לנו למשל יש ילד שהוא עם כישורים מעל הממוצע, ובשובו נותנים מענה לצרכים שלו. במערכת החינוך הרגילה נותנים בעיקר מענה לילדים החלשים. ילדים עם יכולות גבוהות לא מעניינים אותם כי הם גם ככה לומדים. חוץ מזה בשובו יש חינוך בלי אלימות, עם כבוד למבוגר ולהורים".

ומה לגבי לימודי הקודש? אלתרמן לא רואה בכך הקרבה. "בכלל לא מפריע לי שילמד על הדת היהודית. זה לא שאני מסכימה עם לימודי היהדות רק בגלל המתמטיקה. אני חושבת שיש פספוס של מערכת החינוך הרגילה וילדים יוצאים ממנה בלי ערכים בכלל. כבוד להורים ולמבוגר ולמורה זה גם חינוך יהודי".

מאשה גנדלר, אשת היי-טק מנס ציונה, רשמה את בתה, כיום בכיתה ו', לשובו רחובות, כשעלתה לכיתה א'. לדבריה ההתלבטות הייתה מינימלית: "השילוב של מספר ילדים קטן ושל תוכנית הלימודים מצא חן בעינינו. למערכת הממלכתית יש הרבה מה ללמוד מהם. להקטין כיתות, להשקיע בתוכנית הלימוד וגם לדרוש יותר מהילדים. ממה שאני שומעת, אחרי הגן, תלמידים ממשיכים בבתי הספר הרגילים בכיף, ואז בחטיבה מקבלים שוק. הם מגיעים לא מוכנים, אין להם את הבסיס".

גנדלר אומרת כי יש משפחות שחוששות כי הילד יחזור בתשובה או ייקלע לקונפליקט עם משפחתו, "אבל זה מאוד תלוי איך ההורים מטפלים בזה. אנחנו מעבירים לילדה שלנו מסרים שאין שחור ולבן, ושכל תפיסת עולם צודקת מנקודת המבט שלה. אישית אין לי בעיה עם התקרבות לדת. אפילו הייתי מברכת על זה".

לא מיסיונרים?

המדיניות הרשמית של רשת שובו, מדגישים בכיריה, היא לא לנסות להחזיר את הילדים בתשובה. "אם אני רואה ילד מגיע ביום ראשון שזוף לבית הספר, לא אשאל אותו למה נסעת בשבת אלא למה לא מרחת קרם הגנה", אומרת דבורה סופר, מנהלת בית הספר בראשון לציון. המנכ"ל התפעולי של הרשת, משה יעקובסון, מרחיב: "אנחנו לא מיסיונרים. אנחנו לא מסתירים שאנחנו דתיים ולא מפילים בפח. זאת רשת עם הנהלה חרדית שלא כופה אורח חיים. אי אפשר להגיד שאין משפחות שלא התקרבו ליהדות אבל ודאי שאנחנו לא כופים. אם ילד בא למורה ואומר לה אני לא רוצה פיצה כי אכלתי סנדוויץ' עם נקניק לפני שעה, ודאי שהיא מתרגשת ואומרת כל הכבוד".

את האמירות הללו צריך לקחת בעירבון מוגבל. גם אם אין עידוד ישיר לחזרה בתשובה, אי אפשר להתעלם מההשפעה של יום לימודים שמתחיל בנטילת ידייים ובתפילות. גם הלחץ החברתי של הילדים, האחד על השני, והרצון שלהם לרצות את צוות המורים, בהחלט עושה את שלו. בביקור של G באחת הכיתות היסודיות נשאלו התלמידים מי מהם מקיים אורח חיים דתי בביתו. תחילה רק בודדים הצביעו. השאלה נותרה בחלל האוויר בעוד הילדים מסתכלים אחד על השני. אך כעבור שניות ארוכות החלו ילדים נוספים להרים את ידם, עד שידי הכיתה כולה היו מורמות.

לכך צריך להוסיף גם את ספרי הלימוד וההדגשים שבהם. כך לדוגמה, בלימודי המחשב בחוברת "וורד לפרופסור הצעיר" לומדים התלמידים לעצב מסמך וורד ומתרגלים פעולות כמו גזור והדבק. הטקסט הסתמי לכאורה שעליו מתרגלים התלמידים את הפעולות האלה מורכב ממשפטים כמו "המילה הכי פחות חשובה: 'אני'. שתי המילים הנהדרות ביותר: 'ברוך השם'".

ג'נה אומרת שמעולם לא חשה בלחץ מכיוונו של בית הספר לקיים אורח חיים דתי: "המורות הן חרדיות ולא היתה לי בעיה לספר למורה שנסענו בשבת לחרמון והילד גלש על סנובורד. המורה אפילו סיפרה בכיתה שהוא גלש ושיבחה אותו על הצלחתו. בפירוש לא מנסים לחנך אותנו". גם את ההפרדה בין בנים לבנות, מכיתה ה', היא רואה בחיוב: "זה עוזר להם להתמקד בלימודים", היא אומרת.

בלי פוליטיקה

למרות ניסיונות חוזרים ונשנים, משרד החינוך העדיף שלא להתייחס בהרחבה לתופעת שובו. במקום זאת הוא העביר את ההתייחסות הלקונית הבאה: "בתי הספר של שובו הינם חלק מהחינוך המוכר שאינו רשמי וגודלם תואם את הנורמה בבתי ספר אחרים בישראל. בתי הספר שובו קולטים ילדים מחבר המדינות, שלמרביתם אין ידע בסיסי ביהדות. יצוין כי בתי הספר אינם כופים את הדת על התלמידים, ויודגש כי התלמידים לומדים לימודי חול ברמה גבוהה ביותר".

מומחים אחרים שאליהם פנה G הסכימו שמדובר בעוף נדיר בנוף הישראלי. ד"ר איתן שיפמן, חוקר של מעיין החינוך התורני במכללה האקדמית ספיר, לא סבור שמדובר בגרסה מודרנית של "מעיין החינוך התורני".

"למעיין החינוך יש קו מפלגתי מובהק, מה שלא קיים בשובו", מסביר שיפמן את ההבדל העיקרי בין שתי הרשתות, "לכן החשש שבתי הספר יהפכו למנוף פוליטי של מפלגה מסוימת פחות מובהק". הבדל חשוב נוסף בין שתי הרשתות שעליו מצביע שיפמן היא העובדה ששובו לא מתערבת באורח החיים של התלמידים מחוץ לכותלי בית הספר.

יוסי שריד, שר החינוך לשעבר, אומר כי "שובו היא חלק מההפרטה של כל מערכת החינוך. קצב ההפרטה הוא מכה. כולם מפריטים ויש גם לכיוון החרדי. חלק מהתופעות האלה נובעות מאוזלת ידה של המערכת ולכן צריך לראות את המעורבות של גורמים אחרים בחינוך בשלילה. ההפרטה פה היא כפולה ומכופלת - זוהי גם הפרטה וגם פיתוי; גם נותנים יותר שעות ויותר תנאים, אז ברור לגמרי שאין למערכת הכללית שום סיכוי נגד הגורמים האלה... היחס של משרד החינוך צריך להיות של חשדהו וחשדהו, ולא כבדהו. בכל המובנים, ודאי כשמדובר בשטיפת מוח, גם מהסוג הלא דתי".

יעקובסון, אומר שמפריעה לו החשדנות כלפי הרשת, שאותה הוא מגדיר בלתי מוצדקת. "בגלל שנאלצנו לבחור רשת לעבוד תחתיה מזהים אותנו עם אגודת ישראל בחינוך העצמאי", הוא אומר, "אבל זה רק בגלל הצורך להכניס אותנו למסגרת. בישראל מייחסים כל דבר לסקטור מסוים. אתה חייב להיות משויך, חייבים לדעת מה אתה. אבל אצלנו ברשת זה לא ככה. במדעים יש לנו גם מורים ומורות רוסים חילונים, הם מכבדים את המקום ולבושים כראוי, אבל אף אחד לא בודק מה הם עושים בבית. יש שילוב מעניין של אנשים מכל הסקטורים, ולראות מנהל עם זקן ופיאות יושב עם אישה חילונית זה לא מראה נדיר". "

עוד כתבות

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?

איך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

הבכיר שחושף באופן נדיר את הסודות על איך משקיעים את הפנסיה שלכם

הצצה אל מאחורי הקלעים של דיוני ועדת ההשקעות של גוף מוסדי: היכן להגדיל סיכון, כמה פיצוי נדרש עבורו, עד כמה משפיעים השווקים העולמיים על החוסך הישראלי, ואילו אתגרים ייחודיים עומדים בפני מנהלי קופות הגמל וקרנות הפנסיה וההשתלמות המקומיים

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים / איורים: גיל ג'יבלי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים

הממשלה פרסמה את יעדיה השנתיים לשנת 2024, אך הפירוט הארוך כולל אינספור דוגמאות להתחמקות מהצגת יעדים קודמים, שינויי מתודולוגיה חשודים, מניפולציות במספרים או תוכניות לא ריאליות

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

עומר אלפרן, מנהל השקעות ושותף בחברת רובי קפיטל / צילום: דין אהרוני רולנד

"עד עכשיו יזמי נדל"ן לא יצאו עם פרויקטים שכבר מוכנים, מכאן נראה מבול"

חברת המימון החוץ־בנקאי רובי קפיטל משיקה קרן השקעות שנייה, במטרה לגייס חצי מיליארד שקל לפחות ● עומר אלפרן, מנהל השקעות ראשי ושותף בחברה: "בקרוב הרבה מאוד יזמים בתחום ההתחדשות העירונית יוציאו הרבה מאוד פרויקטים לשוק"

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

אילוסטרציה: shutterstock

החשש מחלחל לשווקים: פרמיית הסיכון של ישראל בשיא של 11 שנים, ומרווחי האג"ח ממשיכים להתרחב

מדד ה-CDS הישראלי, המגלם את עלות הסיכון שמדינת ישראל לא תצליח לשלם את חובותיה, עלה ב-18% בשבוע האחרון ● במקביל, המרווחים של איגרות החוב הדולריות של ישראל מול ארה"ב קופצים

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

מירב בן ארי, יש עתיד טוויטר, 23.5.21 / צילום: שלומי יוסף

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד של בן גביר חריג ביחס למקובל?

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד אבשלום פלד הוא חריג? צללנו להיסטוריה ● המשרוקית של גלובס