גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"אני עושה את זה כדי למרק את המצפון שלי"

פרסום חברתי הפך להיות הקרוקס של ענף הפרסום: אין (כמעט) משרד פרסום שמכבד את עצמו שלא מחזיק תקציב פרו-בונו או לפחות עמותה. אבל בסוף היום, האם העמותות והארגונים החברתיים מרוויחים יותר מהמשרד? לא בטוח > עדי דברת

כולם רוצים לעזור, או לפחות כך נראה. פרסומות ואירועים למען קהילות נזקקות ממלאים את המסכים, חברות מסחריות ומשרדי פרסום תורמים מכיסם וזמנם, ונראה כי אנחנו מתקדמים לעבר עולם טוב יותר. עולם שבו גם אם המדינה לא דואגת מספיק לנזקקים אנחנו כבני אדם מושיטים יד ועושים הכול כדי לעזור אחד השני. אז האם הפלנו את חומות הציניות והפכנו לחברה טובה יותר? או האם גם כאן, כשאנחנו עוזרים לאחרים אנחנו בעצם עוזרים לעצמנו?

"עד לפני שלוש שנים היה צריך להסביר לסמנכ"לי שיווק מהו פרסום חברתי ומהם היתרונות שלו", אומר עמית משיח, סמנכ"ל לקוחות במקאן-אריקסון המנהל את מקאן אג'נדה, דיספלינה העוסקת בשיווק חברתי. "השלב הראשון באבולוציה, שכמעט ולא קיים היום, היה שלב התרומות לקהילה. לחברה היה אחראי תרומות עם תקציב מסוים שהוא תרם בשם החברה. השלב השני הוא השלב שבו החברה בחרה מטרה ממוקדת שברצונה לקדם ובה היא התמקדה. השלב השלישי באבולוציה הוא שלב המעורבות החברתית: הערכים שעומדים בבסיס המותג שלי הם אותם הערכים שעל בסיסם אני בונה את האג'נדה החברתית שלי", אומר משיח.

אם אפשר גם להרוויח - למה לא?

רוב החברות בישראל כיום מצויות בשלב השני או השלישי ובוחרות פעילות חברתית התואמת את ערכי המותג אותו הן רוצות לקדם. אז מה יוצא מזה לחברות? משיח מאמין, כי התרומה למטרה הנעלה מעוררת השראה בחברות שבראש ובראשונה באות ממקום של עזרה. ואם אפשר להרוויח אז למה לא בעצם: "לחברה עסקית המנצלת את הכוח שלה כדי לעשות יותר מלמכור מוצרים מגיע לגזור ערך מוסף תקשורתי שיווקי על הפעילות שלה. ואם באמצעות מעורבות חברתית היא מייצרת יתרון תחרותי - זו זכותה המלאה".

"כשאנחנו באים לחברה ומציעים לה לתרום לקהילה, אנחנו מסבירים קודם כל שזה יתרום לה מבחינת תדמית ומוניטין", אומרת שירלי קנטור-שני, אחראית תחום שיווקי חברתי בעמותת מעלה. "אנחנו גם מסבירים שהפעילות החברתית תחזק קשרים עם גורמים פוליטיים ממשלתיים ותתרום לגאוות היחידה של העובדים".

קנטור מסבירה כי קיימים שלושה ערוצים של עזרה למטרות חברתיות: פרו בונו - תרומה של משרד פרסום או חברה עסקית; שיווק חברתי - קמפיינים שחברות מסחריות עושות כדי לקדם את המותג שלהן ובו זמנית מקדמים מטרה חברתית; התנהלות אחראית - כאשר חברה או משרד פרסום מעבירים מסרים המקדמים מטרה חברתית.

טיפול בתקציבי פרו בונו הפך לדבר שבשגרה בקרב משרדי הפרסום ולכל משרד המחשיב את עצמו יש מספר לקוחות "חברתיים". לאורך השנים, דבקה בפעילות הפרו בונו הסטיגמה כאילו משרדי הפרסום תורמים מזמנם וכספם כדי לזכות בפרסים בתחרויות קריאיטיב שונות - הלקוח ה"נזקק" לשירותי המשרד לא מפריע למשרדי הפרסום ליצור קריאיטיב פורץ דרך כמו הלקוחות המשלמים. המשרדים מצידם יכולים "להתפרע". "אני עושה את זה כדי למרק את המצפון שלי", אומר רוני שניידר, מנהל קריאיטיב בגלר-נסיס, שמשרדו זכה בתחרות הקקטוס האחרונה בפרסים קמפיין ורעיון השנה עבור הפרסומת שעשו ל"נגישות ישראל". אותו קמפיין אף התמודד בתחרות קאן, קרסטה ובפסטיבל ניו-יורק הבינלאומיות. "נעים לדעת שעשית משהו עם היכולות שלך עבור מטרה טובה ולא עבור מישהו שרוצה להגדיל את נתח השוק שלו", הוא אומר. "נכון, יש לך יותר חופש יצירה ואתה לא נתון לתכתיבי הלקוח וקבוצות המיקוד, אבל זאת לא הסיבה שאני עושה את זה. לא מדובר בתאווה ל'קקטוס'".

לא מספיק לזרוק כסף

יאיר גלר, מבעלי גלר-נסיס ויו"ר איגוד חברות הפרסום, מספר כי מאז שהוסיפו לתחרות הקקטוס את הקטגוריה לפני מספר שנים, יותר ויותר משרדים עושים קמפיינים למען הקהילה. על פי נתוניו של גלר, בשנת 2006 נעשו 192 קמפיינים בהתנדבות על ידי משרדי הפרסום. "תקציבי הפרו בונו תורמים גם לתלמידי ה'בצפר' כיוון שרב העבודה הנעשית ב'בצפר' היא על עמותות וארגונים חברתיים", אומר יגאל בראון, מנכ"ל הבצפר למקצועות הפרסום ואיגוד חברות הפרסום. "התלמידים מתרגלים על העמותות כיוון שהם לא יכולים לעשות קמפיינים של חברות מסחריות קיימות", הוא אומר. בראון מספר, כי הבצפר זכה השנה ובשנה שעברה בקקטוס על פועלו בקמפיינים למען הקהילה: "מדובר במצב שבו כולם מרוויחים: התלמידים יכולים לתרגל, הקריאיטיב יכול להיות יצירתי יותר כיוון שאינו תלוי שיקולים מסחריים, התלמידים מתמלאים בתחושה טובה וכמובן שהארגונים והעמותות מרוויחים".

אך יש גם הסבורים אחרת. "עמותות לא מקבלות תשומת לב ראויה כמו לקוחות משלמים", אומר יוסי בן טוב, פרסומאי חברתי, ומראשוני העוסקים בז'אנר. בן טוב אומר כי הקמפיינים הנעשים על ידי משרדי הפרסום פוגעים לעיתים קרובות בתדמית של הקהילות למענן נעשה הקמפיין. "הפרו בונו חסר אחריות בהרבה מהמקרים והעבודה נעשית עם מחשבה לטווח הקצר בלבד". בן טוב מציע שיטה אחרת: "צריך ליצור תוכנית לטווח הארוך ולעבוד עם האנשים עצמם. לא מספיק לזרוק כסף. צריך שהאמירה בקמפיין תהיה אמיתית ותבוא מבית.

"נתינת כסף ותרומה, הן על ידי עסקים והן על ידי משרדי פרסום (פרו-בונו), מקבעים את הנזקקים בנזקקות, מדגישים את המסכנות ומחמירים את הבדלי המעמדות תוך יצירת יחסים מעוותים של תורם-נתרם. רק לאמירה שבאה מתוך החברה יש את הצליל הנכון שנולד במקום הנכון ומהסיבות הנכונות, את הכנות הרגשית והאותנטיות. כל סרטון פרו בונו שנעשה במשרדי הפרסום סותר למעשה את גישת השותפות ומשפיל את העמותה אל עמדתה הנחותה. משרדי הפרסום צריכים למעשה לצאת מהפטרוניזם הנדבני ולרדת מהלופ הזה שבו הם נמצאים רק מתוך חשיבה אגואיסטית על פרסי קריאיטיב ולא על הלקוח.

"לדוגמה, הסרטון האחרון שנעשה ל'נגישות ישראל' על ידי משרד הפרסום גלר-נסיס יוצא על ידי משרד הפרסום לארגנטינה כדי להופיע שם ולזכות בפרסים. אתם מתארים לעצמכם שבארגנטינה הוא לא מופיע תחת הלוגו של 'נגישות ישראל'. קרי, פטרוניות של משרד שמתייחס אל הסרטון כשלו ולא של הלקוח שלו. כרגע, משרדי הפרסום והפרו בונו הנדבני הזה רק מפריעים לשיתופי פעולה פוריים וארוכי טווח".

אז מי קובע איך נכון לעזור? הרי גם כשאנחנו עוזרים לזקנה לחצות את הכביש ממלאת אותנו ההרגשה הנעימה על כך שתרמנו ובתורה מובטח גמול בעולם הבא על מה שאתה עושה בעולם הזה. אין ספק שהתרומה של חברות ומשרדי פרסום נתנה הרבה לעמותות וארגונים חברתיים, גם אם זה לרגע.

עוד כתבות

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים