גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מתווכי דירות בת"א חוגגים: גובים עמלות, מעגלים פינות בנוגע למטראז' ולא מחזירים טלפונים ללקוחות

אם פעם מישהו חשב שהאינטרנט יחסל את מקצוע מתווכי הנדל"ן בתל אביב, הרי שהביקוש לשירותיהם גדול כיום מתמיד. כמה לא מפתיע שכמה מהם מנצלים לא אחת את המצוקה לתאוות בצע ושירות מחפיר. איתי רום, מגזין G - תמונת מצב

מתווכי הדירות באיזור המרכז, אלה שניבאו להם שנים שחונות בעקבות פריחת אתרי התיווך באינטרנט, נמצאים, מתברר, באחת התקופות הטובות ביותר שידעו מעולם. כך עולה מכתבה המתפרסמת במגזין G של "גלובס". [מנוי למהדורה המודפסת] [לעיתון הדיגיטלי]

אם פעם העמלה הנהוגה בענף מאז ומתמיד - 2% מהיקף העסקה - הייתה יורדת לאחר שהקונים היו מנצלים את מצוקת המתווכים בימי המיתון ולוחצים לקבל הנחה, כיום המצב הפוך. בכתבה מסופר, למשל, על ירון, צעיר תל אביבי, שהחליט לסיים את עידן הדירות השכורות בחייו ופצח בחיפושים אחר דירה לקנייה בדרום ת"א, בתקציב צנוע יחסית של עד 100 אלף דולר.

לאחר חיפושים לא מוצלחים במיוחד החליט ירון לפנות למתווך דירות שידוע כאחד המקושרים באזור. שלא כנהוג בענף בדרך כלל, דרש המתווך את שכרו במספרים, ולא באחוזים מסך העסקה העתידית: 5,000 דולר. כעבור מספר שבועות שידך המתווך לירון דירה כלבבו באזור פלורנטין, במחיר מציאה של 70 אלף דולר בלבד. מחיר שירותיו של המתווך, לעומת זאת, התברר כרחוק מאוד ממחיר מציאה, ונאמד בלמעלה מ־7% ממחיר הדירה - יותר מפי שלושה מהמקובל.

"האינטרנט ממש לא פגע בנו"

מתווכי הדירות, מתברר, ממש לא מודאגים מצמיחתם של אתרי אינטרנט כמו "יד 2" ו"הומלס", שמציעים לציבור נגישות לאין־ספור מודעות שבעבר היו בגדר מידע מסווג. "האינטרנט ממש לא פגע בנו", מסביר אלון דהאן, המנהל את "סוסייטי נכסים" מ־1983. "פעם בן אדם שחיפש דירה היה צריך לפתוח את 'ידיעות' או את 'מעריב', מוצא את מה שהוא רוצה, ולא צריך את המתווך. החיפוש היה פשוט. היום הוא צריך לפתוח גם את 'הומלס' ואת 'יד 2' ואת WINWIN ואת כל שאר הדברים, הוא צריך להיכנס לעשרות מאגרים כדי למצוא את אותה דירה - אז הוא מעדיף להיכנס למתווך, שמרכז לו את הכול. אם המתווך מקצועי הוא יודע מה שווה ומה לא שווה, אילו דירות טובות ואילו לא".

נחמן שכטר, יו"ר ארגון המתווכים הארצי מלד"ן, אומר שרק בתל אביב פועלים כ־2,500 משרדי תיווך, ועוד כ־4,000 מתווכים שעובדים באופן עצמאי מהבית. כ־30 משרדים חדשים נפתחו בעיר בשנה וחצי האחרונות בלבד, וההערכה בארגון היא כי מחזור עמלות התיווך זינק בשלוש השנים האחרונות בכ־30%.

"חברי מלד"ן בתל אביב", מספר שכטר, "לוחצים עליי לספק להם סוכני משנה. ברגע שיש בקשות כאלה, זה אומר שיש הרבה עבודה. בוא נגיד שכשאני מסתובב בין המשרדים התל אביביים אף אחד לא מבקש ממני מטפחת כדי לנגב את הדמעות".

פעם לקוח היה כמו אלוהים

"המתווכים עובדים קשה", מבקש להבהיר אודי לבני, יו"ר סניף תל אביב של מלד"ן ובעלי משרד "אלפא נכסים", "אבל טוב להם היום".

- אתה מסכים לאמירה שבתקופה הזו, בתל אביב, "המתווך הוא המלך"?

"כן, אפשר להגיד".

- המתווכים שולטים בעיר?

"כן. אם יהיה פיצוץ והמחירים יירדו, זה יהיה אותו מצב, אבל הפוך: אתה, כמתווך, תצטרך לרוץ אחרי לקוחות, ודירות יהיו הרבה. היום אתה רץ אחרי דירות, ויש לך הרבה לקוחות. לפני חמש־שש שנים החיזור היה אחר הקונים, כי היו הרבה מוכרים ואף אחד כמעט לא רצה לקנות. אז כל קונה היה מאוד חשוב והיה צריך, מה שנקרא, להצליח לדוג אותו. היום משקיעים בעיקר בחיזור אחר בעלי הנכסים ולא אחר הרוכשים".

- כלומר, לקוח רוכש שהיה מגיע אז למתווך, היה מקבל יחס יותר טוב מהיום?

"כן. אני חושב שלא צריך, בגלל תקופה, להתנהג לבן אדם יותר טוב או לא, אבל באופן כללי, לקוח בתקופה ההיא היה אלוהים. היית נזהר יותר מאשר היום. אם היום הוא אומר לך משהו ומרגיז אותך, אתה יכול להגיד לו להתראות. פעם לא היית אומר לו להתראות".

"יש כל מיני סוגים של מתווכים", אומר רוכש פוטנציאלי שחורש את השוק התל אביבי בחודשים האחרונים. "ישנו המתווך הנודניק, שמתקשר אליך ארבע פעמים ביום ומנסה לשכנע אותך בכוח שהדירה שראית היא דירת חלומותיך, אבל את התקופה הנוכחית מאפיין מאוד 'המתווך הנעלם': כשאתה מצלצל אליו הוא אומר 'טוב שהתקשרת' וכל זה, אבל אם לא תרדוף אחריו הוא לא יטרח להראות לך אף דירה. מרגישים את זה בעיקר באזורי הביקוש הרצחניים כמו מרכז העיר, שם זה הכי גרוע: זה נראה כאילו יש להם כל־כך הרבה לקוחות, שהם לא רוצים להוציא כסף על שיחות יוצאות בסלולרי".

המתווכים לא מכחישים את קיומה של הבעיה, אבל מסבירים: זה לא שאנחנו מזלזלים בלקוחות - אנחנו פשוט קורסים תחת העומס.

"אם לקוח צריך נכס, הוא צריך להתקשר למתווך הרבה", מבהיר את כללי המשחק החדשים נריה יוחננוב, מנהל "כל נדל"ן", משרד הפועל בדרום העיר. "רוב המתווכים פשוט לא זוכרים לחזור ללקוח. יש להם הרבה עומס, יש הרבה ביקוש. אם הלקוח הוא לא נודניק, זה לא מסתדר עם המתווך. מי שרק משאיר הודעה 'תחזור אליי', ובינתיים באים אנשים חדשים, אתה שוכח אותו".

- בימי המיתון בוודאי לא היו שוכחים.

"כן, זה נכון".

לתמרן את המטראז'

העובדה שללא סגירת עסקה יורדת עבודתו של המתווך לטמיון מייצרת שיטות שונות ומשונות להפעלת לחץ על לקוחות, שמלכתחילה מתייחסים למתווך בחשדנות. "במהלך המשא ומתן", מספר תל אביבי המנסה לרכוש דירה בעיר זה זמן רב ועבר לא מעט מתווכים, "הם מפעילים עליך לחצים עצומים. יושבים לך על הראש עם כל מיני טכניקות כמו 'אתה תפסיד את דירת חלומותיך בגלל עשרת אלפים דולר'. אם אתה עקשן, הם יכולים גם לעשות תרגילים על המצפון שלך; למשל, להגיד 'עבדתי כל־כך קשה כדי שתגיע לכאן, אתה לא יכול לעשות לי את זה'. כל מיני דברים כאלה, שבא לך להקיא".

המתווכים, לדעתו, לא רק נהנים מהגאות במחירי הנדל"ן בעיר - הם גם מייצרים אותה: "הם לא מנסים לרסן את המחירים, להפך - הם אחראים לחצי מהניפוח במחירים. הם אומרים למוכרים שהם יסדרו להם עסקות במחיר יותר גבוה, כדי לקבל מהם בלעדיות, ואחר כך לוחצים על הלקוחות לשלם. המתווך בדרך כלל מחמם מאוד את האווירה ואת כל העסק, ולא לטובתך כרוכש. הוא כל הזמן לוחץ עליך ומרעיד את אמות הספים כדי ללחוץ עליך ולנג'ס לך.

"במארס ראיתי דירה שהוצעה במחיר של 400 אלף דולר. החלטתי שזה יקר מדי. המתווך אמר, 'זו דירת חלומותיך, איך אתה מפספס את הזדמנות חייך, יחטפו את הדירה הזאת'. עד היום הדירה הזאת בשוק, והבעלים לא מוריד את המחיר כי כל המתווכים אומרים לו שזה אפשרי".

3,000 דולר במזומן, בשחור

פנקר משוכנע ש"מקצוע המתווך אף פעם לא יוכל להגיע למעמד מכובד".

- למה?

"אני לא רוצה להגיד שמתווך צריך לרמות, אבל יש דברים שהוא חייב לעשות".

- למשל?

"דוגמה קטנה: 95% מהאנשים לא יודעים לקרוא את המטרז' של הדירה. כשמתווך אומר להם שדירה היא 70 מטר, זה תמיד מנופח: במקום 60 המתווך אומר 70. אם תהיה לי, למשל, דירה של 65 מטר, ואני אגיד את זה ללקוח - הוא יחשוב שזה קטן יותר מהדירה שאמרו לו שהיא 70 מטר. אז מתווך חייב לזרום עם זה. מובן שיהיו לקוחות שיודעים לקרוא את המטרז', ואז צריך להגיד להם את הגודל הנכון, אבל כשהלקוח שלא יודע, אם אתה תגיד לו את זה, אתה תהיה בבעיה. אז אנחנו מעדיפים להגיד, 'חדרים גדולים, סלון מרווח, יש מרפסת גדולה שאפשר לשים שולחן גדול'. אם לא, אני לא אמכור לו את הדירה כי הלקוח יחשוב שזה קטן ולא יבוא לראות אותה. זה לא רמאות, אלא לזרום עם ההבנה של הקונים. יש עוד כל מיני דברים כאלה, שקשה לי להאמין שהמקצוע יגיע למצב מכובד".

גם הסיפור הבא לא ישדרג במיוחד את דימויים של המתווכים: זוג צעיר, ששכר לצורך רכישת דירה בתל אביב את שירותיו של מתווך, סיכם עמו על תשלום סטנדרטי של עמלה בשיעור 2%. מה שהשניים לא הביאו בחשבון הוא שבסופו של דבר הם ימצאו את עצמם משלמים אלפי דולרים במזומן למתווך אחר - זה שעבד מטעם המוכרים. "המתווך שלהם מצא דירה שהוצעה לשוק על־ידי מתווך אחר", מספר ידיד של בני הזוג. "הם היו לחוצים על הדירה הזאת ודיברו עם בעלי הבית, שאמרו להם שהם עושים את הכול רק דרך המתווך. אותו מתווך אמר להם שיש לו מספר גורמים שהוא יכול למכור להם את הדירה, ורמז שכדי שהוא יבחר אותם הם יצטרכו 'לשמן את המערכת'. בסוף, מעבר לעמלה שהם שילמו למתווך שלהם, הם שילמו למתווך השני שוחד של 3,000 דולר במזומן, בשחור, כדי שהוא יחליט שהדירה תימכר דווקא להם".

הכתבה מתפרסמת במגזין G. רוצים לקרוא הכל? [מהדורה מודפסת] [עיתון דיגיטלי]

עוד כתבות

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר