גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

4.אנרגיה של שניים

יותר מ-40 שנה מנהלת יהודית (דיתה) ברוניצקי ביד בוטחת את אורמת תעשיות, לצד בעלה יהודה. מי שהשכילו לגלות שנים לפני המצאת מושג הקלינטק את נפלאות האנרגיה הגיאותרמית, מתמודדים עם בעיה לא פשוטה, חיים כצמן שמה

יהודית ברוניצקי

גיל: 65; השכלה: תואר ראשון במדעי המדינה ובתרבות צרפת מהאוניברסיטה העברית; תפקיד: נשיאת ומנכ"לית אורמת תעשיות

" נפתח בהבהרה: יהודית (דיתה) ברוניצקי נושאת בתואר נשיאת ומנכ"לית אורמת תעשיות, כשבן-זוגה, יהודה ברוניצקי, מכהן כיו"ר וכמנהל טכנולוגי (‏CTO‏) של הקבוצה. אבל, החלוקה הזאת היא רק פורמלית.

למעשה, הברוניצקים הם דואט מתוזמר להפליא של צמד מנהלים שעובדים בשיתוף-פעולה מלא. לכן מוקדשות שורות אלו לאפיון דרך הניהול המשותפת של הזוג, שגם בשמם, שהוא ורסיה נשית וגברית לאותו שם, יהודית ויהודה, יש סמליות רבה לענייננו.

בראיון מלפני כשנתיים אמר יהודה ברוניצקי ל"גלובס": "חשוב להבין שאנחנו לא עושים את כל העבודה בעצמנו. יש לנו צוות ברמה גבוהה. רבים מהעובדים הם ותיקים, אנשים שגדלו ביחד איתנו ועם החברה".

דיתה ברוניצקי מנצחת על החברה ביד בוטחת, כשהרבה מאנשי החברה מלווים אותה ואת יהודה לאורך שנים רבות. קרוב ל-100 מעובדיה מלווים את הברוניצקים תקופות שבין 25 ל-40 שנה. והרי איש לא משתתף בריצת מרתון כזו, אם זה לא משתלם לו. נראה, שמשהו עובד נכון בניהול של הצמד. אפשר לתאר את יהודית ברוניצקי כאשת ברזל, כי כדי להוביל את אורמת למה שהיא היום, דרך שנים קשות ואקלים עסקי בעייתי עד דרקוני, נדרשו עצבים של ברזל.

הנה תקציר קורותיהם של הברוניצקים עד שאורמת הפכה להיות אימפריה. בני-הזוג הכירו ונישאו בשנת 1961, ולא רבים זוכרים שהם בכלל התחילו את הפעילות שלהם ברעיון להפיק אנרגיה מהשמש. בשנת 1965 הקימו את חברת אורמת-טורבינות ביבנה, שייצרה טורבינות להפקת אנרגיה ממקורות שונים, החל מחום קרני השמש דרך חומרי דלק מקובלים ועד לגזרי עץ. הטורבינות של אורמת שולבו לאחר פרוץ משבר האנרגיה ב-1973, בתחנת-כוח שהופעלה על-ידי בריכת שמש בים המלח. אבל כשמחירי הנפט צנחו, הממשלה לא סיפקה תמיכה לפרויקט, והברוניצקים נאלצו לקפל את הדגל הסולארי. למזלם, יהודה חשב מבעוד מועד שלא נכון לשים את כל הביצים בסל אחד, וכבר קודם לכן שכנע את דיתה לבצע ניסויים גם בתחום הגיאותרמי.

חשוב להבין, כי אלו היו שנות ה-60 וה-70, הרחוקות מנטאלית שנות אור מהיום, כאשר על כל לשון מתגלגל המונח "קלינטק". אז, לאיש לא הייתה בעיה עם שימוש בנפט ובתחנות-כוח פחמיות, חומרים שהיו ונותרו זולים הרבה יותר לייצור אנרגיה. איש כמעט לא חשב על סוגיית איכות הסביבה כעל כורח המציאות, והשכיל לראות הרבה שנים קדימה. לברוניצקי היה את החזון.

מייצרים חום

אבל לא די בחזון כדי לייצר הצלחה בהיקפים שאורמת רושמת היום. נדרשו עצבים של ברזל והרבה תמיכה הדדית של השניים כדי לצלוח יחס קשה מאוד של הבנקים וכורח כרוני לגייס כסף, לצורך ניהול אופרציה שרק הלכה וגדלה. זה התחיל בשנות ה-80 מייצור טורבינות לתחנות-כוח מבוססות אנרגיה גיאותרמית, ובשנות ה-2000 עשתה אורמת את קפיצת הדרך האסטרטגית המשמעותית הראשונה שלה, כשהחליטה להפוך מיצרן לבעלים של תחנות-כוח גיאותרמיות. המפעל הוותיק שהוקם ב-1965 ביבנה, משמש את החברה עד היום. ביבנה מייצרת הקבוצה את הציוד לתחנות הגיאותרמיות, ושם גם ממוקם מטה החברה. את הפעילות שהלכה וגדלה, בעיקר בארצות הברית, מנהלת הזרוע האמריקנית של הקבוצה, אורמת-טכנולוגיות, שהונפקה בסוף 2004 בבורסת ניו-יורק.

ב-2004 נרשמה קפיצת הדרך המשמעותית השנייה, כשאורמת רכשה את נכסי חברת קונווטה בשלהי 2003, והכפילה בכך את נכסיה. מאז, החברה זוכה בעוד ועוד פרויקטים, בהכרה ובכבוד בקרב השוק הגיאותרמי והיא אחת השחקניות המובילות בתחום הגיאותרמי בעולם.

מלבד התחום הגיאותרמי שמהווה את חלק הארי של הפעילות, יש לאורמת גם פעילות שהולכת וצוברת תאוצה בניצול החום הנפלט מטורבינות וממנועים (חום שיורי) והסבתו לאנרגיה, וכן השקעה בתחום בלתי ירוק בעליל, השבחת נפט כבד בקנדה, באמצעות אחזקה של אחוזים ספורים בקבוצת הנפט אופטיקנדה וכן באמצעות אספקת הטכנולוגיה לפרויקט. בנוסף, לפני כשנה הודיעה החברה כי היא נכנסת למו"פ בתום הביו-דיזל, שצפוי לו על-פי הערכות, שוק של עשרות מיליארדי דולרים בתוך שנים ספורות.

הזוג ברוניצקי לוקח לעצמו שכר צנוע יחסית. אם כי הוא העלה את שכרו בשנים האחרונות: ב-2006 השתכרו יהודה - 695 אלף דולר, ודיתה - 747 אלף דולר, זאת בעקבות צמיחה חדה בפעילות וזינוק בערך המניה. אבל עדיין, יחסית לנורמות בחברות רבות, הזוג ברוניצקי ממש לא מפגין חמדנות, אלא להיפך.

הרווח בין ניהול לשליטה

עתידה של אורמת נראה סלול היטב קדימה ולמעלה, אבל השנה האחרונה הייתה שנת מבחן בהיבט של יחסי אורמת עם המשקיעים. הדו"חות בסיכום הרבעון הרביעי של 2006 והרבעון הראשון של 2007 גרמו למשקיעים אכזבה מרה, כשהצביעו על ירידה בלתי צפויה בתוצאות, בעקבות שלל תקלות טכניות.

בשיחה עם "גלובס" הביעה דיתה תמיהה על התגובה השלילית של הציבור לאירועים, שכן האפשרות שתקלות מסוג זה יקרו הייתה מצוינת בדו"חות שהחברה פרסמה קודם לכן. אלא שאפילו אנליסטים לא קוראים תמיד את האותיות הקטנות, קל וחומר הציבור הרחב. ה"קלקולים" גרמו למשקיעים ולאנליסטים הלם, ומפרסום הדו"חות לרבעון הרביעי של 2006, המניה החלה לצלול.

אבל כמו בסרט מתח אמריקני מצוי, חלה תפנית בעלילה. איל הנדל"ן המקומי חיים כצמן, החל במחצית חודש יוני לאסוף מניות אורמת תעשיות בקצב אש. בהתחלה הוא הבהיר ל"גלובס" באמצעות דורי סגל, מספר 2 שלו, שאין בכוונתו לוותר על שירותיהם המצוינים של הזוג ברוניצקי בהובלת החברה, אבל מאז המשיך לאסוף מניות, ובאחרונה אמר ל"גלובס" ש"אין כל קשר בין ניהול לבין שליטה בחברה". במילים אחרות, כצמן אותת שהשתלטות על אורמת אפשרית בהחלט מבחינתו, והברוניצקים לשיטתו לא חייבים להחזיק בשליטה כדי לנהל את החברה.

הטיעון שהשמיע, לפיו הוא לא מתכוון להזיז ממקומם את הברוניצקים, כי אין לו מושג באנרגיה גיאותרמית והוא מתפעל מהניהול שלהם, נשמע הגיוני. רבים בשוק ההון אכן מאמינים שכצמן לא יוותר על שירותיהם של הברוניצקים, שאין להם מתחרים בעולם ביכולת לספק את כל שרשרת המזון הכרוכה בייצור אנרגיה גיאותרמית, החל מהמו"פ וכלה במכירת האנרגיה המיוצרת. נראה ששני הצדדים יצטרכו למצוא נוסחה שתהווה מבחינתם את שביל הזהב.

מי שמושקע באורמת צריך לזכור שהקבוצה אמנם מנוהלת לעילא, אבל הברוניצקים כבר אינם ילדים. בימינו אמנם גיל הפרישה הולך ומתרחק, אבל מכיוון שאורמת נתפסת כהשקעה לטווח רחוק, יש לחשוב על לפחות עשור קדימה. יהודה בן 72, ודיתה בת 65. כוחם במותניהם, אבל כדי שיתנהלו חילופי דורות באופן חלק שלא יעורר זעזועים בחברה, צריך לחשוב בהקדם על הכשרת הדור הבא.

בהתחשב בניהול המאוד מחושב ושקול של הזוג ברוניצקי, קשה להאמין שהם לא יערכו חילופים ממושכים ומסודרים שימנעו זעזוע וקריסה ממפעל חייהם. "

עוד כתבות

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

המיליארדר דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בסכסוך עם האחים גרטנר, בנימוק שאורנשטיין סבור כי גרטלר הוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות שלו עם יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה, מהן עולה חשש ליחסי "תן וקח" בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

החברה הלוהטת בעולם רכשה אותם: הכירו את רונן דר ועמרי גלר

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו מגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי־ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן, וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת ת"א לבינלאומיות

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים