גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

איך מחליטים מתי למכור?

לא קל להחליט מתי לקנות מניה, ועוד יותר קשה לנסות לתזמן את השוק ולקבוע מתי הזמן למכור אותה. ובכל זאת, יש כמה כלים שיכולים לסייע בזיהוי הטיימינג

אחת הדילמות הקשות איתה מתמודד כל משקיע, פרטי ומקצועי, היא מתי למכור ניירות ערך. השאלה הזו רלוונטית במיוחד בנקודת הזמן הנוכחית, אחרי חודשיים תנודתיים במיוחד בשוקי העולם. נכון לעכשיו, המגמה היא של עליות שערים, אבל השווקים העולמיים עדיין נמצאים תחת איום של סבב נוסף של תיקון ואפילו סייקל שלילי.

לא בטוח שמי שמחפשים רמז בהמלצות האנליסטים עושים את הדבר הנכון. ב-2005 פורסם מחקר על המלצות אנליסטים שגילה שהיחס בין המלצות הקנייה למכירה הוא 1:3, כלומר יש מעט מאוד המלצות מכירה נגישות בשוק שאפשר להסתמך עליהן.

יש לכך כמה סיבות: אם מתכוונים להוריד לחברה המלצה ולתת לה המלצת "מכירה", עדיף להפסיק לסקר אותה מאשר להקצות לה משאבים נוספים. טענה אחרת מדברת על הרצון של האנליסטים לשמור על יחסים טובים עם החברות. כך או אחרת, זה לא כלי שיכול לשרת את המשקיעים.

אז מה כן? דן סער, אנליסט בכיר ביחידת הייעוץ והמחקר בבנק הבינלאומי, אומר שיש מספר קריטריונים מקדימים המבשרים על חולשה במחיר המניה. בכל מקרה, ההמלצה היא לקבל את ההחלטה על בסיס מספר קריטריונים ולאחר התייעצות, ולא בהחלטה נמהרת לפי קריטריון אחד.

1. מכירות בעלי עניין. סער אומר שכשבעל עניין מוכר חלק מאחזקותיו חשוב לבדוק מה הסיבה למכירה ובאיזה מחיר היא בוצעה, כדי להבין האם זה אות לחולשה מתקרבת במחיר המניה. מחיר העיסקה יכול להיות אינדיקציה טובה לשווי הריאלי של החברה. למשל, דסק"ש, בעלת השליטה בסלקום, מכרה 3% ממניותיה לאחרונה במחיר נמוך ממחיר השוק, מזכיר סער. הפעולה הזו גררה ירידה במחיר השוק של סלקום עד להתאמתו לערך העסקה.

2. תוצאות חברות מתחרות בענף. אם המתחרות מציגות תוצאות חלשות, שנובעות מחולשה סקטוריאלית, זה עשוי להיות רמז גם לחברה שבתיק ההשקעות שלכם. כדי לרדת לעומק הסיבות לחולשה של המתחרים.

3. החלפה תכופה של רואי החשבון. היא מייצרת סנטימנט שלילי שמשפיע על מחיר המניה, מפני שהיא עלולה להצביע על חילוקי דעות בין החברה למי שמבקר את דו"חותיה. זה יכול לנבוע מחשבונאות יצירתית של הנהלת החברה, אומר סער, ובמקרים חמורים יותר לרמוז על אי-סדרים ומעילות, בגללם הדו"חות של החברה עלולים שלא לשקף נכונה את מצבה וביצועיה.

4. גל עזיבת בכירים בחברה. גם הוא עשוי להיות תמרור אזהרה למשקיעים. עזיבה כזו צריכה להיבדק עד לרמת הגורמים שהניעו את הבכיר לעזוב. עזיבה של בכירים בהנהלה, שנובעת מחילוקי דעות בין מנהלים, עשויה להצביע על בעיה בהתנהלות החברה.

במיוחד נכון הדבר בעזיבתו של דירקטור חיצוני, שתפקידו לשמור על האינטרס של בעלי המניות. מספיק להיזכר ברעש הרב, בתקשורת ובקרב הרגולטורים, שעוררה עזיבתו - מבחירה או שלא מבחירה - של פרופ' אמיר ברנע מתפקידו כדח"צ בבנק הפועלים.

5. רמזים בדו"חות הכספיים. גם בהם יש מספר סממנים שיכולים להעיד על שינוי כיוון במחיר המניה. חולשה בתוצאות העסקיות שאינה נובעת מאירועים חד-פעמיים, אומר סער, היא הקריטריון הראשון והעיקרי. לשם כך יש לבחון את דו"ח הרווח וההפסד של החברה. קיטון בהכנסות, ירידה בשולי הרווח ושינוי לרעה בשורה התחתונה, עשויים להעיד על חולשה קרבה בעסקי החברה ובהתאם לכך גם בביצועי המניה.

6. המאזן. הוא מציג את הנכסים וההתחייבויות של החברה ועשוי לתת למשקיעים אינדיקציה נוספת לגבי פעילות החברה והיעילות התפעולית שלה. למשל, עלייה במלאי וירידה במכירות עשויות להעיד על כך שהחברה צוברת מלאים של מוצרים שהיא לא מצליחה למכור. עלייה בעלות החוב של חברה עלול לערער את יציבותה הפיננסית.

7. דו"ח תזרים המזומנים. הוא יכול להוות אינדיקציה טובה לכיוון המניה. הדו"ח מספק מידע על יכולתה של החברה לייצר מזומנים להמשך הפעילות. חברה שלא מסתדרת עם המזומנים שהיא מייצרת וזקוקה להלוואות מגורמים חיצוניים עשויה להגיע למצב בו ההלוואות מכבידות על פעילותה בעתיד.

איך עושים את זה בפועל? ניר פלג, מנכ"ל חברת ניהול התיקים של אקסלנס-נשואה ממליץ קודם כל, לנהל מעקב יומי או שבועי - העיקר שיהיה עקבי, אחרי תיק ההשקעות. פשוט להיות עם היד על הדופק. ובזמן שאתם עושים את זה, תשאלו את עצמכם האם הייתם קונים כעת את תיק ההשקעות הזה מחדש.

"המשקיע צריך לשאול את עצמו האם הוא היה משנה חלק מהמניות שמרכיבות את התיק שלו. אם התשובה לזה חיובית, אז צריך לבדוק מה הסיבות לשינוי הגישה כלפי אותן מניות", מסביר פלג. יכול להיות שהשיקול אמוציונלי ולא כלכלי. הרי לעתים משקיעים נמנעים ממכירת מניות שהניבו להם הפסדים בגלל הכלל השגוי שנתפסו אליו, שלא מוכרים מניות בהפסד.

לכן, אומר פלג, על המשקיעים לצאת מנקודת הנחה שהבדיקה נטולת רגשות ושהם לא מדלגים על אף שורה בתיק ההשקעות בלי לשאול את עצמם מדוע הם מחזיקים את המניות בתיק.

"המשקיעים צריכים לנטרל שיקולים כמו אקסיומות (טבע בתיק זה תמיד טוב), טרנדים (הנדל"ן לא חזק היום) ושיקולים אישיים (חבר שלי עובד בחברה הזאת)", הוא אומר.

אם זה תלוי בפלג, ההחלטה מתי למכור מניות מוכרעת בחלקה עוד לפני שקונים אותה. המשקיע צריך לדעת מה הסיבות האמיתיות להשקעה שלו ולאיזה אפסייד הוא מצפה - הגדרה במונחי מחיר יעד או רווח, לאו דווקא טווח הזמן לאחזקה. המניה הגיעה למחיר היעד? זה הזמן לבדוק אם היא צריכה להישאר בתיק כי האפסייד השתנה ויתכן שהגיע הזמן למכור.

הניתוח הטכני מציע כלים תומכים בהחלטות המכירה, כמו פריצה מטה של רמת תמיכה. אך פלג וסער ממליצים לא להישען על ניתוח טכני בלבד, בדיוק כפי שהם לא ממליצים להתקבע בגישה, שמניה שעלתה 30% לא תוכל לעלות ב-30% נוספים. וכמובן שהאמירה הזו תקפה גם במקרה של ירידות. "

עוד כתבות

לימסול, קפריסין. מקלט המס הכי נגיש לישראלים / צילום: Shutterstock

רשות המסים פתחה במבצע לאיתור נכסים ביעד ההשקעה הפופולרי

רשות המסים פתחה במבצע לאיתור נכסים, הכנסות וחברות של ישראלים בקפריסין, שהפכה ליעד השקעה פופולרי הודות למדיניות מס אטרקטיבית ● גורם ברשות: "חברות רבות רשומות בקפריסין כשהשליטה והניהול מתבצעים מהארץ" ● עסקי הנדל"ן להשקעה בסכנה למיסוי של עד 50%

עמית הלוי, הליכוד / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

האם חוק הגיוס של יאיר לפיד לא עמד במבחן בג"ץ?

ח"כ עמית הלוי טען כי גם חוק הגיוס של יאיר לפיד לא עבר את מבחן בג"ץ, אבל הוא לא קיבל הזדמנות ● המשרוקית של גלובס

אירוע GTC 2024 של אנבידיה / צילום: באדיבות אנבידיה

בוול סטריט עוקבים מקרוב אחר הבשורות מהאירוע השנתי של אנבידיה

ענקית השבבים מקיימת בסן חוזה את הכנס הפיזי הראשון שלה מאז הקורונה ● ההכרזות של החברה באירוע עשויות לסמן את הכיוון הבא של הבינה המלאכותית

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

החברה שבה כל עובד עשירי היה במילואים: הסיפורים מאחורי הדוחות בת"א

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: התחזית האופטימית של מנכ"ל תדיראן להמשך וחברת ה-IT אברא טוענת - 10% מהעובדים היו במילואים, וההכנסות נפגעו ● מדור חדש

יוסי כהן / צילום: שלומי יוסף

חדשות טובות ליוסי כהן: כמה ירוויח ראש המוסד לשעבר מהגיוס בדוראל

חברת האנרגיה המתחדשת דיווחה כי גוף השקעות אמריקאי צפוי להשקיע 400 מיליון דולר בפעילות האמריקאית של דוראל ● ראש המוסד לשעבר משמש כדירקטור בחברה הבת של דוראל, ומחזיק באופציות ל-3% ממניותיה – הטבה בשווי של עשרות מיליוני שקלים

ערן וולף. פרש מתפקיד מנכ''ל מימון ישיר אחרי 18 שנה / צילום: גבע טלמור

בגלל הריבית והמלחמה: ההפרשות להפסדי אשראי של מימון ישיר הוכפלו

חברת המימון לרכב הגדולה בישראל הפרישה אשתקד כמעט רבע מיליארד שקל להפסדי אשראי, בעיקר בגלל השפעות הריבית הגבוהה ● ברבעון הרביעי גרמה המלחמה להחרפת קשיי הלווים והגבייה, והרווח כמעט נעלם

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה חיובית בת"א; תמר פטרוליום זינקה ב-18%, נכסים ובניין ב-8%

מדד ת"א 35 עלה ב-1.1% ● הפסקת הפעילות של אסדת תמר למשך 37 ימים פגעה ברווחי ישראמקו ● ווישור תמזג את ווישור ביטוח לתוך איילון ● בלידר שוקי הון צופים אינפלציה ברמה של 3.2% ומעדיפים אפיקים צמודים בשוק המקומי ● מיטב: יוון, איטליה ומדינות במזרח אירופה עשויות להיות יעד לפיזור השקעות מהמדדים היקרים בארה"ב

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

הבכיר שמסביר - כך ארה"ב מונעת מישראל להשיג את מטרות המלחמה

מאיר בן שבת, ראש המטה לביטחון לאומי לשעבר, משוכנע שהממשל האמריקאי לא מצליח להפנים את המשמעות הקיומית של מיטוט חמאס ● בשיחה עם גלובס הוא מדבר על חשיבות כניסת צה"ל לרפיח, ועל החזרת ההרתעה הצבאית למרות "המשקולות שביידן מציב על רגלי ישראל"

צילומים: AP - Ng Han Guan, Jeff Dean, Alexander Zemlianichenko, עיצוב: טלי בוגדנובסקי

קלקולים כלכליים: הסיכונים המרכזיים שמאיימים על הפריחה בשוקי המניות

דווקא כשמדדי מניות בעולם נמצאים בשיאי כל הזמנים, חשוב להתייחס לסיכונים שעלולים להעיב על השווקים ● המיידיים הם התחדשות האינפלציה במדינות רבות או לחלופין האטה כלכלית, ומתיחויות גיאופוליטיות שיסלימו למלחמות ● כתבה שנייה מתוך שתיים

צילום: AP - Manu Fernandez

המבצע הצבאי של טורקיה ועיראק להקמת מסדרון יבשתי למפרץ הפרסי

שתי המדינות מנצלות את העיכובים במסדרון היבשתי שמתכננת ארה"ב דרך ישראל וערב הסעודית, כדי להתקדם בפרויקט ● את הכוחות הן מרכזות במבצע נגד המחתרת הכורדית שמאיימת על טורקיה

מרוואן עיסא / צילום: מתוך הרשתות החברתיות

ארה"ב מאשרת: רמטכ"ל חמאס מרוואן עיסא חוסל

היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב מאשר: מרוואן עיסא חוסל בתקיפת צה"ל ברצועה  ● אזעקות בגליל העליון, צה"ל תקף מטרות של חיזבאללה בלבנון • מטרה אווירית חשודה חצתה לשטח ישראל ממרחב ים סוף - ונפלה בשטח פתוח, צפונית לאילת • הותר לפרסום: סמ"ר מתן וינוגרדוב נפל בקרב בצפון הרצועה ● עדכונים שוטפים

שיאן השכר בתקשורת נמצא במגזין אוטו / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

2.7 מיליון שקל בשנה: זה כנראה איש התקשורת הכי עשיר בישראל

טל חמו, מנכ"ל מגזין הרכב "אוטו", מחזיק ב-20% ממניות מהמגזין שבשליטת מימון ישיר ● עפ"י תנאי העסקתו הוא זכאי, בין היתר, למענק חתימה של מיליון שקל ולמענק התמדה בסכום כפול ● המגזין הרוויח אשתקד 2.4 מיליון שקל

יו''ר ועדת החוקה, ח''כ שמחה רוטמן / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

המהפכה המשפטית עדיין פה: המהלך החדש של רוטמן והתגובה של נציב השופטים

יו"ר ועדת החוקה, ח"כ שמחה רוטמן, קיים היום דיון כדי לקדם מינוי נציב תלונות הציבור על שופטים שאינו שופט בית משפט עליון בדימוס, כפי היה ב-20 השנים האחרונות ● הנציב המכהן, שופט העליון בדימוס אורי שהם: "אין פה ניגוד עניינים"

הוות''ל לא עוזרת בהורדת מחירי הדיור / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

הוותמ"ל תהפוך קבועה ובענף זועמים: "זלזול בדמוקרטיה וברשויות המקומיות"

אנשי מקצוע מותחים ביקורת קשה על הממשלה, שעומדת להחליט על הפיכת הוועדה למתחמי דיור מועדפים לוועדת קבע ● זאת בטענה לרמיסת הרשויות המקומיות, תוכניות מתאר קיימות ומתנגדים, וליצירת מאגר של מלאי תכנוני לא מעודכן, שאינו תורם לירידת מחירי הדירות

ולדימיר פוטין בנאום לאחר הבחירות ברוסיה. נבחר ל-6 שנים נוספות / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

פוטין נבחר לנשיא בפעם החמישית. מה צפוי עכשיו לרוסיה?

בעוד שהניצחון של ולדימיר פוטין בבחירות לנשיאות רוסיה לא מפתיע, היקף הניצחון שלו - עם כ-88% מהקולות - עלול לתת לגיטימציה למורשת ולמלחמה התוקפנית שלו ● הקדנציה החמישית בתפקיד תתמקד ככל הנראה במלחמה באוקראינה - ובלוודא שהרוסים ימשיכו לתמוך בה

רינת אשכנזי, הכלכלנית הראשית, הפניקס בית השקעות / צילום: טומי הרפז

הכלכלנית הבכירה שלא חוששת להשקיע "גם במקומות אקזוטיים כמו הודו ויפן"

רינת אשכנזי מהפניקס בית השקעות טוענת שהמניות בת"א דווקא הציגו תשואה סבירה בשנה האחרונה, וכי ההשוואה למדדי וול סטריט עושה להן עוול ● היא סבורה שסוכנויות הדירוג יופתעו לטובה מהכלכלה המקומית, ממליצה לפזר את ההשקעות ומאמינה בבנקים, חברות ביטוח ורשתות מזון

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: מיכל רז חיימוביץ', shutterstock

אלו חברות התעופה שהודיעו רשמית על חזרה לישראל. מה הן מציעות?

דלתא ואיזיג'ט הכריזו בשבוע שעבר על חידוש הטיסות לנתב"ג, והן מצטרפות לשורת חברות תעופה נוספות שיחדשו בקרוב את הטיסות ● למרות העלייה בהיצע הטיסות, המחירים נותרו גבוהים, ורוב החברות לא מציעות מבצעים משמעותיים ● מתי כל אחת צפויה לחזור לארץ, ומה כלול במחיר?

הצבת מיגוניות בתחנות הסעה ביישובי קו העימות על ידי הקרן לידידות / צילום: רענן כהן, הקרן לידידות

בעקבות ההסלמה בצפון, הקרן לידידות תציב 123 מיגוניות באזור

המיגוניות יוצבו בתחנות הסעה שטרם מוגנו ב־42 יישובים, בהם נהריה, מעלה יוסף ומעלות תרשיחא ● עלות הפרויקט עומדת על 6.7 מיליון שקל, והוא נעשה לבקשת ראשי הרשויות באזור ● ישראל מתגייסת

עו”ד יעקב אטרקצ’י, בעל השליטה ומנכ''ל אאורה / צילום: ראובן קפוצ'ינסקי

יעקב אטרקצ'י מפנק את המשקיעים בתשואה ומסדר משכורת נאה לבנו

מניית חברת הבנייה אאורה זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה ● כעת היא מפרסמת דוחות חזקים ולצידם מבקשת לאשר את תנאי העסקת בנו של הבעלים כמנהל חטיבת הנכסים המניבים עבור יותר מחצי מיליון שקל בשנה

דיון בוועדת הפנים של הכנסת בעניין תוואי המטרו, ביוני שנה שעברה / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

חוק המטרו חוזר לשולחן הדיונים, עם מאבקים על היטלי השבחה ודיור בר השגה

אחרי הפסקה של עשרה חודשים כמעט, יתחדשו הדיונים בתיקון החוק בוועדת הפנים והגנת הסביבה ● בישיבה צפויות לעלות כמה סוגיות מורכבות וטעונות, אשר להן השפעה רבה - הן על כיסם של היזמים והן על קופת המדינה ● גלובס עושה סדר לקראת הדיון הקרוב